In hoogte verstelbare poort

*edit* , ik zie dat die dingen 2000 watt zijn
Er zijn aanhangers die achter een personenauto kunnen, met een kiepbak
Daar eens naar kijken, is 12V en zullen dan echt geen 2000W zijn.

Je hek activeren zou met een gsm-ontvanger kunnen.
(misschien ook wel via een app tegenwoordig. je kan ook je kachel starten als je nog ergens anders zit)
 
@Baggeraar ; Dat van die link zijn van die personenauto kiepdingen. en daar staat elke keer 2000 watt bij.
Het remote bedienen is geen probleem , know-how en technsiche voorzieningen heb ik allemaal al hier, elke lampje, verwarming , radiator , kamera kan ik remote bedienen.

@pipolakki : kan je wat duidelijker zijn?

Cor
 
De 4-kante buis gewoon als vaste buis in de grond zetten maar dan de 2 vaste punten van de scharnieren (die op de buis geschroefd zitten, vervangen voor 2 of 3 (om de kracht te verdelen) actuators of beter nog, hydraulische cilinders.
De kant van het scharnier dat op het hek zit kan je op maat laten maken op de maat as van de cilinder of actuator.
De as van de actuator of cilinder is dus het draaipunt van het hek.
Op deze manier ben je helemaal vrij in de maatvoering en heb je ook geen nylon glijlagers of platen nodig.
En als er 1 cilinder niet meer werkt doen de andere het nog wel en is de ene te vervangen.

Even een stukje huisvlijt..
hek.JPG


GJ
 
Dat van die link zijn van die personenauto kiepdingen. en daar staat elke keer 2000 watt bij.
Daar heb ik nog niet naar gezocht.
Dat is 167 Ampere............. via de verlichtingstekker?
lijkt meer op laskabel die je dan nodig hebt.

De as van de actuator of cilinder is dus het draaipunt van het hek.
In dit geval zou ik toch maar eens kijken naar de dwarskrachten die die spindels mogen hebben.
Ik geloof hier niet in.

Je zou wel van onder tot boven een vaste pen kunnen plaatsen met busjes aan de hengen die aan het hek zitten en 1 spindel om alles op te tillen.
(meer zoals sommige roeren achter een bootje hangen)
 
Als de as van de zuiger lang genoeg is dan kan je hem boven de hengen lageren zodat je geen dwarskrachten krijgt.
Ik zag bij Bosch Rexroth dat de dwarskracht 10% van de lineaire kracht mag zijn, dus als je 1000 kilo kan drukken kan je er 100 kilo dwarskracht op uitoefenen.
En de meeste cilinders zitten echt ruim boven die 1000 kilo, een 30x25x300 cilinder doet makkelijk 3000 kilo.

GJ
 
Imo twee opties vaste koker op de vloer bovenkant dicht overmaat koker eroverheen met overlengte bovenkant dicht.
Op de binnenhuis een tandheugel krik of potkrik sleuf in de overmaat koker aan de bovenkant voor de zwengel of stang. Bij slecht weer /sneeuw, potkrik of heugel omhoogdraaien.
 
@ speedy bob: Bedoel je dan omhoog heisen aan die kabel? Dat gaat dan niet zo mooi zijn denk ik, ik denk niet dat het mooi weg te werken is .

@ pipolaki: Tandheugel krik , daar had ik nog niet naar gekeken. Ss er een voordeel denk dan zo'n pot-hydraulische krik? Met zo'n pot krik , die kan ik denk ik wel uit elkaar halen , en dan de hevel buiten de staanders brengen.

Cor
 
Ja dat idee idd. Zo'n krik kan 3 ton op de as hebben. Lekker mechanisch geen draden of gedoe met hydrofiel. Werkt altijd vervangbaar en betaalbaar.
Plus redelijk makkelijk te maken
 
2 buizen die over elkaar schuiven, bovenop de binnenste een wieltje waar de kabel op loopt. Onderaan een kastje aan de buis met de lier ingebouwd
 
Een hef-hek, met (staal-)draad, schijf en contra gewicht?

Vaste ronde paal. Daar over gehangen met aangelaste ogen die over de paal glijden.
Is het tenminste nog een beetje energie neutraal. :cool:
 
@ Speedy bob: Daar moet ik ff over nadenken , ik zie het nog niet goed voor me.

@ Erwin lokhorst: neuh , dat vind ik niet mooi , het moet in zijn geheel weggeworkt worden in de vierkante paal.

Cor
 
Was afgelopen maand wat tussen gekomen, Ben nu spulletjes aan het bestellen voor de poort.... maar nog niet helemaal uit het "in hoogte verstelbaar".

De 4-kante buis gewoon als vaste buis in de grond zetten maar dan de 2 vaste punten van de scharnieren (die op de buis geschroefd zitten, vervangen voor 2 of 3 (om de kracht te verdelen) actuators of beter nog, hydraulische cilinders.
De kant van het scharnier dat op het hek zit kan je op maat laten maken op de maat as van de cilinder of actuator.
De as van de actuator of cilinder is dus het draaipunt van het hek.
Op deze manier ben je helemaal vrij in de maatvoering en heb je ook geen nylon glijlagers of platen nodig.
En als er 1 cilinder niet meer werkt doen de andere het nog wel en is de ene te vervangen.


Interessant idee , maar niet zo gemakkelijk uitvoerbaar. Naast 3 cilinders , moet er ook nog 1 komen aan de electrische actuator die de poort open en dicht maakt.. Dat worden dn minsten 4 cilinders per vleugel , dus 8 totaal.... wordt een beetje te gek.


Ik zit toch meer te denken om een ( hydraulische) cilinder in de binnenste buis te plaatsen, die de buitenste buis omhoog tilt. De hydraulische cilinder zal ik dan met een handpomp bedienen , dat electrisch te maken gaat wat omslachtig zijn.

Maar hoe bedien ik zo'n cilinder?
Als ik zoiets neem
s-l500.jpg
: http://www.ebay.de/itm/Hydraulik-Ha...528838?hash=item5b1f61d3c6:g:cvgAAOSwpRRWn3fG
Wat gebeurd er met de cilinder als ik de pomp afkoppel? , blijft de cilinder in dezelfde hoogte staan?
Dan maak ik onderaan een aansluiting , als het nodig is , pomp aansluiten , omhoog of omlaag. als de juiste hoogte daar is , pomp weg.

Cor
 
Als je de cilinder afkoppelt blijft ie gewoon staan, in de koppeling zit een ventiel.
Kijk maar naar de foto's op jou E-Bay link.
 
@Fuel Monkey ; Super , wilde het ff zeker weten.

Ik zit te denken aan dit:http://www.ebay.de/itm/Hydraulik-Ha...789914?hash=item5afffc6dda:g:qQoAAOSwzOxUYegk
De handpomp:
s-l500.jpg


2 cilinders:http://www.ebay.de/itm/Hydraulikzyl...hash=item2a4727c533:m:mTtn4dtXKLRLvonh0GzxR0Q
zuigerdoormeter 25 mm , hub: 300mm.
s-l500.jpg


Dan nog wat slang zodat ik aan de onderkant een aansluiting kan maken met snelkoppeling.

Kwestie van inpluggen , druk aflaten of druk opbouwen.

Begrijp ik zo'n handpomp goed? , in die handpomp zit een reservoir met de olie, de olie gaat van reservoir in de cilinder en vice-versa. Ga ik dan uitkomen met 2 van die ( kleine) cilinders of zal ik dan beter een pomp nemen met "capaciteit" van 20 Ton of zal er zowieso te weinig olie in zitten en meteen zoiets nemen:
s-l500.jpg


bedankt,
Cor
 
Bij deze pomp kun je de cilinder niet afkoppelen ! Het is een gesloten systeem dus kun je niet even een cilinder wisselen zonder te ontluchten en eventueel olie bij te vullen.
 
@ Rhelie: dan bedoel je die laatste pomp? of ook bij die eerste pomp?

Kan ik bij zo'n eerste wel de pomp snel afkoppelen en weer ensluiten zonder te ontluchten?
Zo'n pomp:
s-l500.jpg



Als ik bij m'n traktor of graafmachine met zo'n snelkoppelijk de slang losmaak op een cilinder , dan hoef ik niet te ontluchten! Of mag ik dit niet vergelijken?
Thanks,
Cor
 
Laatst bewerkt:
Back
Top