Inside F5j Hollein / Gruner CNC

Uit dit printje komen gewoon de kanalen 1-8.
Hiervoor hoef je niks in te stellen.

Als je de drukknop vasthoud terwijl je de spanning op de print set schakeld hij over naar kanaal 9-16. Hij bkijft dan overgeschakeld dus je hoeft niet elje keer de knop in te drukken tijdens opstarten.
 
Klopt mijn gedacht dat het met deze converter lukt om standaard servo's aan te sluiten via de S-Bus poort van een R7008SB ontvanger?
Dat zou mij ook goed uitkomen voor vleugels met vier of meer servo's. Past alles toch op een 8 kanaal ontvanger en kan ik met één snoer naar de vleugel alles aansluiten en telemetrie gebruiken.

groet<
Erik
 
Klopt mijn gedacht dat het met deze converter lukt om standaard servo's aan te sluiten via de S-Bus poort van een R7008SB ontvanger?
Dat zou mij ook goed uitkomen voor vleugels met vier of meer servo's. Past alles toch op een 8 kanaal ontvanger en kan ik met één snoer naar de vleugel alles aansluiten en telemetrie gebruiken.

groet<
Erik
Ja dat klopt.
 
De ontvanger is ondertussen ook binnen. Accu gesoldeerd zodat het alleen nog wachten is op het printje. Heeft iemand hier toevallig ook de combinatie Inside (of soortgelijk toestel met zelfde aantal kleppen) en de T14SG van Futaba? Mogelijk dat er tips zijn voor het instellen van het printje en programmeren van de zender. Bespaart me weer het nodige uitzoekwerk ;)
 
Check! Ik zou je wel kunnen en willen helpen, maar zelf je toestel instellen is wel leerzamer. Ook als je nog iets wil bijstellen weet je waar je moet zoeken en hoe je het moet veranderen. Het is vrij complex met 6 servo's in de vleugel.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
 
De ontvanger is ondertussen ook binnen. Accu gesoldeerd zodat het alleen nog wachten is op het printje. Heeft iemand hier toevallig ook de combinatie Inside (of soortgelijk toestel met zelfde aantal kleppen) en de T14SG van Futaba? Mogelijk dat er tips zijn voor het instellen van het printje en programmeren van de zender. Bespaart me weer het nodige uitzoekwerk ;)
hieronder een link met een boekje van Malcolm Holt met duidelijke uitleg
https://www.amazon.nl/Futaba-14SG-Programming-Aircraft-English-ebook/dp/B00BMM9J7A

en hier een link , als je die opent heb je een pdf bestand . met tekst en plaatjes is wel voor de 8fg, maar op de futaba 14 kan het ook 1 op 1 gebruikt worden .
https://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=3807207
 
Dank jullie wel voor de tips, met name de documenten. Ik heb uiteraard veel vaker mijn T14 geprogrammeerd maar hier heb ik een mooi voorbeeld van de verschillende vliegstanden voor een zwever van dit formaat. Bespaart me veel uitzoekwerk, thanks! :thumbsup:
 
Als deze kist eenmaal goed is ingevlogen, raad ik je aan het programma in je zender te kopiëren naar een versie-2, en daarin de 'Franse' rolroerprogrammering eens te programmeren.

Wat houdt dat in:
- alle 6 de kleppen van de vleugel doen mee
- aan de kant waar de kleppen omhoog gaan, gaat het buitenste rolroer het meest omhoog, de middelste iets minder, en die direct naast de romp het minst.
- aan de kant waar de kleppen omlaag gaan, gaat het buitenste rolroer het minst omlaag, de middelste iets meer, en die direct naast de romp het meest.
Het verschil tussen twee naast liggende kleppen is 1, max. 3 mm. Niet meer!

Dit is heel erg tegen gevoel en (NL) gewoonte in, maar het rolt heerlijk!
En het geeft je vleugel een 'haartje' tipverdraaiing, waardoor je thermiekend net iets meer veilig up kunt geven.

Ik ben benieuwd naar je ervaring tzt.
 
Als deze kist eenmaal goed is ingevlogen, raad ik je aan het programma in je zender te kopiëren naar een versie-2, en daarin de 'Franse' rolroerprogrammering eens te programmeren.

Wat houdt dat in:
- alle 6 de kleppen van de vleugel doen mee
- aan de kant waar de kleppen omhoog gaan, gaat het buitenste rolroer het meest omhoog, de middelste iets minder, en die direct naast de romp het minst.
- aan de kant waar de kleppen omlaag gaan, gaat het buitenste rolroer het minst omlaag, de middelste iets meer, en die direct naast de romp het meest.
Het verschil tussen twee naast liggende kleppen is 1, max. 3 mm. Niet meer!

Dit is heel erg tegen gevoel en (NL) gewoonte in, maar het rolt heerlijk!
En het geeft je vleugel een 'haartje' tipverdraaiing, waardoor je thermiekend net iets meer veilig up kunt geven.

Ik ben benieuwd naar je ervaring tzt.

een vraag,
Ik heb zowel een 6 kleppen vleugel als ook een 4 kleppen vleugel zwever.
Is het voor een vier kleppen vleugel ook toepasbaar oftewel heeft het nut ??
 
een vraag,
Ik heb zowel een 6 kleppen vleugel als ook een 4 kleppen vleugel zwever.
Is het voor een vier kleppen vleugel ook toepasbaar oftewel heeft het nut ??
Jazeker!
Bij een 4-kleppenvleugel zou ik de verschillen tussen de twee kleppen iets groter kiezen 2-3 of zelfs 2-4 mm.
 
  • Like
Reactions: J.B
Ondertussen is het printje binnen. Helaas krijg ik de boel niet werkend. Mogelijk dat iemand mij kan helpen. Heb de volgende combinatie. Futaba T14SG zender icm R7008SB ontvanger. Wil graag alle zes de vleugelservo's op het converterprintje van HK aansluiten. Allereerst het begin, welk zendprotocol kies ik op de zender. Uiteraard een Fastesst programma, maar je hebt met 12 kanalen, multi en 14 kanaals. Heb zowel 12 als 14 kanaals geprobeerd. Beide praten met de ontvanger maar weet niet welke ik zou moeten kiezen.

2: Welke kleur moet de led van de HK converter print hebben? Rood/blauw of alleen blauw. Is te kiezen met het knopje op de print. De handleiding is helaas alleen in het chinees zodat ik geen idee heb welke kanaalbezetting bij welke kleur hoort.

3: Kan ik een gewone stekker op de sbus uitgang van de ontvanger pluggen en deze op de Sbus ingang (2e poortje) van de HK converter print aansluiten? Verzorgt deze stekker ook de voeding van de print en de servo's?

4: Heb van alle 6 de servo's alleen een puls op een stekker. Op één stekker zit ook een plus en een min voor voeding van alle servo's. Loopt deze voeding via de HK print? Ik neem aan dat deze gewoon wordt doorgelusd?

5: Hoe krijg ik dan de boel precies werkend. Heb de ontvanger op mode 1 staan. Dus kanaal 1 tm 8. Op de T14 heb ik als vliegtuigtype een zwever met 4 rolroeren en kleppen gekozen. Wanneer ik met de rolroerstick stuur worden kanaal 1,4,5 en 6 aangestuurd op de servomonitor. Kanaal 2 en 3 gebruik ik rechtstreeks voor hoogte en richting. Deze laatste 2 werken goed.

Wat doe ik verkeerd? :hammer::hammer::hammer:
 
Ik had deze handleiding nog liggen, zie bijlage.
SBUS op SBUS en de SBUS - en + verzorgen de servo's ook (evt zelf meten met multimeter).
Futaba-taal heb ik nooit voor doorgeleerd ….
Handleiding SBUS PPM-PWM  (S2PW).jpg
 
Top, dat is al weer iets. Mijn blauwe LED brandt continu, dus geen ingangssignaal. Zou je dat nog moeten activeren vanuit de ontvanger?
 
Allereerst het begin, welk zendprotocol kies ik op de zender. Uiteraard een Fastesst programma, maar je hebt met 12 kanalen, multi en 14 kanaals.
Fastesst 12 ch , moet werken. Zijn de zender en ontvanger goed "gelinkt". Zo ja, dan heb je dus een ID Link nummer op je zender staan.
 
De LED op de ontvanger brandt groen. En de rechtstreeks ingestoken servo's werken ook goed. Ik weet niet of ik een ID link heb, dat zou ik vanavond even moeten controleren. Staat de Sbus uitgang van de ontvanger altijd aan? Of moet je die nog activeren?
 
Back
Top