Inside F5j Hollein / Gruner CNC

Vanavond is het me dan eindelijk gelukt. Het grootste probleem bleek te zijn dat ik de ontvanger in de verkeerde mode had. Mode 2 en mode 4 activeren ook de Sbus uitgang. De andere modes niet. Had hem in mode 1 staan. Daarna is het niet moeilijk meer om de basisfuncties te programmeren. Moet nu alleen nog hoogte mee mixen met kleppen. Zwaartepunt is goed, morgen nog even een rangecheck en dan moet hij maar eens de lucht in. Kijken of ik nog even een uurtje kan vinden tussen het inpakken van de auto voor de vakantie door ;)
Dank iedereen, en dan met name kluifje voor de tips!
 
Vandaag heb ik de Inside ingevlogen. Voor de vlucht werkte alles goed. Tijdens het aanlopen voor het weggooien stopte de motor ermee. Na een poosje rommelen kwam ik erachter dat de bedrading toch de motor raakte. Waarschijnlijk als gevolg van het wat wroeten met de regelaar om deze samen met de accu in het vooronder te proppen. Motor er even uitgehaald en de 3 draden strak tegen elkaar aan getaped. Daarna de boel er weer in en de draden ook nog aan de bodem vastgelijmd. Daarna werkte alles weer goed.
De volgende poging verliep goed. Het model stijgt te steil waardoor je down moet drukken. Dit moet ik even gaan mixen. Moest wat down worden getrimd, daarna vloog hij als een eitje. Mooi vliegbeeld en ook lekker langzaam. Binnen no-time zat ik in de thermiek en spoot het model omhoog. Eruit vliegen hielp ook niet echt, vandaar dat ik de kleppen naar beneden heb gezet. Ik had nog geen mixers o.i.d. geprogrammeerd. Dus geen kraaienstand o.i.d. Met veel down drukken en de kleppen zover mogelijk naar beneden kwam ze weer richting aarde. Toestel is erg gevoelig voor thermiek en is zo op grote hoogte.
De landing heb ik helaas wat verprutst. Ik kwam wat te hoog binnen (of beter gezegd, hij blijft maar zweven) en besloot om nog een rondje te doen. Duw de gasknuppel naar voren en de motor wil niet aan. Snel de gasknuppel terug voordat ik me bedacht dat hier niet meer de motor op zit. Die zit namelijk of een schuifschakelaar rechts op de zender. Op de gasknuppel moet de kraaienstand komen. Met terugtrekken van de knuppel zakken de binnenste kleppen naar een 80 graden. Omdat er nog geen down is bijgemixt gaat hij ineens flink omhoog. Snel down maar zo dicht bij de grond resulteerde dit toch in een plof op de grond. Gelukkig op de buik van het toestel, geen radslag oid. Alles geinspecteerd maar geen schade.
Conclusie is dat de Inside prachtig vliegt, zeer thermiek gevoelig is en dat ik zelf even moet omschakelen bij gebruik van de gasknuppel. Nu eerst 2 weken met vakantie, daarna gaan we verder programmeren en weer lekker vliegen.
 
Gefeliciteerd met de eerste vlucht! Beetje down mee mixen met de motor is wel aan te raden inderdaad. Ik begin altijd had gas, als hij dan vliegt, meer gas geven en de stijgvlucht inzetten.

Tip: hou je gas gewoon op een knuppel zitten als je dit gewend bent op andere modellen. Als je weer een keer in slecht weer zit met een landing en een paniek actie moet uitvoeren gaat het gegarandeerd weer mis. Je hoofd staat nu eenmaal ingesteld op gas geven met je duim.

Ik heb m'n flaps en butterfly op een slider schakelaar zitten aan de onderkant van m'n zender.
 
Laatst bewerkt:
ja ik ga het denk ik ook terug zetten. In geval van nood heb je geen tijd om na te denken. Die slider gebruikte ik nu voor het gas. Maar die is ook prima voor de butterfly
 
Het is maar net hoe je tegen de flaps van een F5J toestel aankijkt. Wat mij betreft vormen die de snelheidsregeling . De motor is alleen maar een hulpmiddel om naar boven te komen. Vooral bij een F5J landing wil je spelen met de flaps om zo precies mogelijk te landen. Ik vlieg zowel motortoestellen als F5J en heb de flaps op de gasknuppel.
 
Dat hou ik nu ook maar aan. Heb mezelf nu verplicht om wanneer ik ga landen geen motor weer te gebruiken. Je kunt vrij hoog binnenkomen, de kleppen werken zeer effectief.
 
Heeft er al iemand getest om motor en flaps op de zelfde knuppel te zetten ?
Laag flaps max, midden geen flaps en motor, hoog motor max .
 
Laatst bewerkt:
Ik denk het niet. De motor is bijzaak en alleen maar om even de lucht in te komen. De flaps regelen is veel belangrijker voor de doellanding. En ook: vlak voor 'touch down' moet je de kleppen intrekken en met die programmering zie ik dan heel makkelijk je motor per ongeluk aan gaan
 
Heeft er al iemand getest om motor en flaps op de zelfde knuppel te zetten ?
Laag flaps max, midden geen flaps en motor, hoog motor max .
Niet getest, maar je zou het signaal naar zowel de flap-servo's als de ESC kunnen sturen. Met een schakelaar geef je dan een 'fixed value' op een servo-kanaal van -100%.
In de ene schakelaar stand krijgen de flap-servo's -100% (=uit) in de andere krijgt de ESC -100% ...
Tenminste, zo zou ik dat programmeren op mijn MPX 4000 ...
 
Ik zou het zo simpel mogelijk houden en de knuppelfunctie alleen voor de flaps gebruiken. Met de kleppen regel je dat je goed binnen komt, daar heb je geen motor voor nodig.
Als je eerst moet schakelen om een bepaalde functie te kunnen gebruiken ga je daar precies op het minst handige moment naar misgrijpen. (Heeft meneer Murphy proefondervindelijk uit gevonden)
 
Ik vlieg met een pult zender, en heb op iedere knuppel een 3 standen schakelaar.
Links een met 3 vliegfasen, en rechts (voor E-zwevers de flap knuppel, voor motor modellen gas) een met 3 gas-standen, uit, half en vol.

Voor E-zwevers hoef je zelden je gas suptieler te kunnen regelen dan de 3 standen, maar je flaps wil je graag wél heel nauwkeurig kunnen regelen.
 
Klopt inderdaad. Voor mij is dit mijn eerste zwever van dit formaat met kleppen. Dit werkt echt prachtig, je kunt perfect je hoogte en snelheid tijdens de landing regelen. En net voor touchdown gooi ik de boel weer omhoog zodat ze niet door het gras schrapen. Werkt top!
 
Komen er nog Inside piloten op 22 september naar de NRW-CUP in Losser ?

De NRW-CUP is een laagdrempelig F5J wedstrijd met een werktijd van 8 minuten en starten boven de 100 meter. Voor hout en schuim deelnemers is er een eigen prijs beschikbaar. De F5J organisatie heeft diverse Altis in bruikleen beschikbaar gesteld, dit voor het geval je deze niet hebt.

Wil nog niet deelnemen dan ben je natuurlijk ook welkom om een keertje te komen kijken.
 
Het lijkt me leuk om eens mee te doen. Maar eerst maar eens wat beter thermiek leren vliegen. Op lagere hoogte valt dit me nog tegen. Daarnaast is mijn zoontje jarig die dag. Maar kom zeker eens een keer kijken
 
Misschien heb je daar wel gelijk in ;)
Ik merk dat ik meestal thermiek goed pak wanneer ik een flinke starthoogte heb. Denk dan rond de 200 meter. Dat moet ook veel lager kunnen. Ben overigens erg blij met de grote kleppen, zaterdag spoot hij omhoog en bleef maar stijgen, ook na proberen weg te vliegen vanuit de bel. Uiteindelijk volledig kleppen moeten gebruiken om weer lager te komen, was blij dat ze erop zitten.
 
Dat 's avonds vliegen vanaf een stoeltje doen wij soms bijna dagelijks in de zomermaanden. En dan tegen een uur of 10 strijken we weer neer. Ik kan niet wachten tot het weer zomer is ;)
 
Back
Top