Ondertussen rustig wat aan het bouwen...
Eerst natuurlijk alle spanten recht, haaks en gecentreerd op de bouwplank monteren en vastzetten, en de kielbalk erin lijmen.
De tekeningen zijn dan wel op de computer gemaakt, het is toch altijd even afwachten hoe eea uitkomt eens je begint te bouwen. Het is genoeg in de CAD tekening ergens een uitsparing te diep, te kort of een paar mm teveel links of recht te zetten, en het geheel klopt niet meer.
Gelukkig past alles perfect in elkaar!
Dan de volgende stap.... het bekleden van de spanten met houten latjes. Persoonlijk werk ik hiervoor graag met balsa hout. Het is makkelijk te bewerken, snel en eenvoudig in te korten, af te snijden, schuren, het is buigzaam... kortom voor mij perfect om spanten te bekleden.
Natuurlijk heb ik een hele grote hoop latjes nodig om die hele romp dicht te krijgen. Je kan dan in de winkel natuurlijk kant-en-klaar gesneden balsa latjes halen van pakweg 100 cm op 1 cm breed, maar die kosten per stuk ongeveer 1/4 van de prijs van een balsa plaat van 100 cm op 10 cm. En daar haal je uiteraard 10 van die latjes uit, dus je komt meer dan de helft goedkoper uit door de platen van 10 cm te nemen en er zelf latjes van te snijden.
Even een balsa snijder op een plaat monteren, 2 extra geleiders toevoegen:
En snijden maar!
Eerste latje zit er tegen!
Paar latjes verder:
Ik ben mij bewust van de "klassieke" regeltjes van huidgangen te gaan verjongen vooraan en achteraan aan romp, maar dat is erg veel werk om elk latje te gaan verjongen, en in mijn mening enkel nuttig indien deze huidgangen laten zichtbaar blijven. Dat is hier niet het geval, dus gebruik ik een andere methode:
Omdat gewoon latje naast latje lijmen niet kan zonder te verjongen (de punt en achterkant wordt nu eenmaal smaller) en het geheel dan gaat wringen, spring ik ineens een stuk omhoog en laat ik de latjes een stukje hoger op de romp een nieuw lijn volgen zonder dat er spanning op deze latjes zit:
Daarna is het een kwestie van de opening tussenin op de vullen met latjes, en hierbij volstaat het in de meeste gevallen om de latjes vooraan en achteraan juist een beetje van een schuine kant te voorzien om ze te laten aansluiten bij de andere huidgangen:
Eens de romp geschuurd is, voorzien van een laag glasvezel, en ettelijke "schuur-en-plamuur" gangen zie je deze gangen toch niet meer en maakt het niet uit hoe ze zijn aangebracht, zolang ze maar zonder spanning zijn aangebracht (torsie dus)