KA-4 Rhönlerche in schaal 1:3,5

@All: Harry heeft mij zwaar geinfecteerd met dit nieuwe project :mrgreen::mrgreen:
Ik was meteen verkocht.
Eigenlijk mag hij dan ook bekend maken wat het zal worden.
Er komt iig een draadje :D:D

Het wordt een Schweizer 2-32, een 3 zitter.

Schweizer SGS 2-32 - Wikipedia, the free encyclopedia

Ik zelf ga hem (na de Weihe 50) bouwen met een GFK romp en schuim vleugels.

Maarten gaat het 'draadje' starten ik haak wel, als het de moeite waard is, in.

Harry

GroteFoto-WU6GSJGB.jpg

Met dank aan Arthur Werner, voorzitter van "Otto Lillienthal" die de belettering heeft gemaakt ziet de romp er nu zo uit:

rhonlerchekennung1.jpg

De laatste kleinigheden vreten meer tijd dan ik had verwacht, ik heb geen zin om dat af te raffelen, nog even geduld en dan is de kist vliegklaar.

Groeten, Maarten

Hij wordt errug mooi.

Dank je Raymond!

Inmiddels zit de piloot er ook in

rhonlerchepilot.jpg

Met nog 1155 gram extra lood komt het gewicht vliegklaar op 8175 gram
Dat is ruim 500 gram meer dan waar ik op gerekend had:confused:.
Ik maak mij er geen zorgen om, de kist moet immers wel wat gewicht hebben om te steken en de vleugelbelasting ligt rond de 60gram/ dm2 dus dat is OK

Verder alles geprogrammeerd en klaar voor de maiden

Groeten, Maarten

1155 gram :confused: Klinkt als een flink flink blok. Maar je hebt een groot vleugeloppervlak gelukkig. Alhoewel zelfs het geel een beetje is verbleekt ;).

1155 gram :confused: Klinkt als een flink flink blok. Maar je hebt een groot vleugeloppervlak gelukkig. Alhoewel zelfs het geel een beetje is verbleekt ;).

Klopt dat is een aardig stukkie lood.

Ik heb even gerekend, het vleugeloppervlak is totaal 147 dm2.
Gewicht 8175 gram

Vleugelbelasting is dan 56 gram / dm2

Dat is keurig.

Bij grote modelzwevers moet je rekening houden met een hogere vleugelbelasting dus ik voorzie weinig problemen.

EWD is verder aangepast naar 2,6 graden en het zwaartepunt ligt precies op het door de ontwerper aangegeven punt.

Klaar voor de maiden dus. En nu nog goed weer.
Jammer dat ons veld in renovatie is.....
Op een geschikte dag op de Maasvlakte dan maar.

Groeten, Maarten

Ik had verwacht dat hier wel een stukje bij zou staan.... :-)

Ja dat had je goed verwacht !!

Nou vandaag is het er eindelijk van gekomen, het invliegen van de Ka4

Gewoon lekker met 9 kilo achter de Biglift van Arjan. De eerste vlucht was een beetje kielekiele omdat de kist nogal koplastig was.

V8340NObz1o[/media] First Aerotow - YouTube

Met lood eruit ging het al beter. Achter de Biglift van Hendrik ging het zelfs relaxed en strak omhoog. In de middag ook nog vluchten achter de Piper van Tjakko. Dat ging helemaal super.

Aardig wat thermiek op kunnen pikken, samen in een bel met Arjan gehangen.

De kist vliegt prima zo, wil vooral met rudder worden gestuurd. De werking van de rolroeren is nog beperkt maar we gaan de uitslagen wat vergroten.

Nu eerst de cockpit uitbouwen.

Groeten, Maarten

Laatst bewerkt door een moderator:
@Johannes en Hendrik: bedankt voor de bloemen ;)
Ja de kist vliegt mooi en heeft een heel realistisch vliegbeeld.
Ik ben er zeer tevreden mee !
Groeten, Maarten

Ik ben benieuwd of jij mij voortaan gewoon netjes op de hoogte brengt van je plannen :-)
Oh en je pasje van 2012 omruilt voor dat van 2013. Die van 2012 heb ik maar voor je van het bord gehaald en in bewaring genomen.

Back