kind van 6 jaar dood door heli

Ok ik ben het redelijk met je eens Carlo,

Maar om het wildvliegen te verbieden vind ik wel erg ver gaan!
Ik vlieg al jaren wild en ik plijt er voor dat dit zowaar veiliger is dan op een club vliegen. Ik heb hier veel acties gezien waar mensen echt dom bezig zijn en absoluut niet weten waarmee ze bezig zijn, en dat wordt echt niet veiliger omdat ze nu ineens op een club vliegen!!! Dat is papieren veligheid en dus onzin! als zo'n figuur, wild staat te vliegen brengt ie hoofdzakelijk zichzelf in gevaar en niet de mede clubgenoten/toeschouwers. Of er moet echt iets bij hem loszitten en gaat vliegen op een totaal ongeschikt terrein, bijv een kinder speelveld met kinderen er op, dat soort mensen mag je meteen opsluiten volledig mee eens!!!

Als je ergens in een boeren weiland staat waar in een straal van 700m niets is te zien dan alleen mais en ander gras, dan zou ik zeggen ga lekker vliegen want het kan helemaal geen kwaad. (wel even toestemming aan de boer vragen) Ik zou niet weten waarom dat dit verboden zou moeten worden? Als je gewoon logisch nadenkt en een juiste locatie uit kiest dan is er niets mis met wildvliegen, maar dit is natuurlijk eigen verantwoordelijkheid!

Een ander punt vind ik dat er veel clubs zijn waar helivliegers geweerd worden, dat vind ik dus een kwalijke zaak want op deze manier verplicht je mensen bijna wild te vliegen. Want wie gaat er nu een uur rijden naar een club waar het wel toegestaan is(andere zijn op 15min te bereiken maar ja die willen niet) als er een mooie wildlokatie is op 15min!? Daar zou de KNVvL zich eens mee moeten bemoeien want het slaat nergens op!

Greetz,

Michiel.

Een verplicht brevet geeft weerstand, maakt de drempel hoog. ...
Door onbekendheid, brevetten zijn mininum-eisen, veiligheidsbrevetten. Iemand die dat niet kan vliegen, is een gevaar voor zichzelf, de club, zijn toestel en publiek. De beginner heeft er alleen maar voordeel van. Jij schat het brevet en het brevetvliegen denk ik ik veel te zwaar in. Ik vermoed dat de club jou e.e.a. niet goed duidelijk heeft gemaakt.

.... dan moet ik weer studeren, logboekje bijhouden ...
Zoals ik eerder schreef, bij een brevet hoort geen theorie, evenmin als een logboek. Kijk eens naar wat je voor het KNVvL brevet moet kunnen vliegen:
KNVvL Modelvliegsport - Brevetten

... Daarme kom ik weer teug bij het rc brevet, voor de gewone vlieger die wil genieten van een paar rondjes van zijn model is het volslagen kolder ...
Ga eens een middagje kijken bij een brevet-club en beoordeel zelf hoe de leden wel of niet bepert worden door regels en brevet. Ik denk dat de meeste mensen genoeg feeling en verstand hebben om de meeste regels zelf al automatisch toe te passen. Het bestuur maakt desondanks toch regels omdat er altijd mensen zijn die dat inzicht niet hebben. Regels zijn voor kinderen, afspraken zijn voor volwassen.

Los van al het bovenstaande is het onverstandig om jezelf te leren vliegen.

... ik heb al te veel stennis gemaakt op dit forum.
??? Waar dan? Bij mijn weten heb je dat niet gedaan.

Laatst bewerkt:
In Duitsland mag alleen op clubs gevlogen worden en er moet een logboek bijgehouden worden en er moet iemand zijn die dat allemaal bijhoudt.

Ok ik ben het redelijk met je eens Carlo,

Maar om het wildvliegen te verbieden vind ik wel erg ver gaan!

ALs je in Vlijmen Limburg woont, dan weet je dat in de gemeente Sittard-Geleen 2 modelvliegclubs actief zijn en daarnaast wordt er op 2 of 3 plaatsen zeer actief gereden door groepen rc-autocoureurs. Enkele van die plaatsen zijn redelijk dichtbij de modelvliegvelden, als je daar dan ook nog eens tussen gaat wldvliegen is het vragen om probleem.

Als je dan ook nog eens weet dat er in die omgeving in de grensstreek ook nog eens enkele rc-clubs zitten dan weet je eigenlijk al meer dan genoeg.

In Duitsland mag alleen op clubs gevlogen worden en er moet een logboek bijgehouden worden en er moet iemand zijn die dat allemaal bijhoudt.

Ik woon in Duitsland en heb nog nooit bij een club aldaar gevlogen, wel overal in de buurt van mijn huis (wat nogal buitenaf licht :D)

ALs je in Vlijmen Limburg woont, dan weet je dat in de gemeente Sittard-Geleen 2 modelvliegclubs actief zijn en daarnaast wordt er op 2 of 3 plaatsen zeer actief gereden door groepen rc-autocoureurs. Enkele van die plaatsen zijn redelijk dichtbij de modelvliegvelden, als je daar dan ook nog eens tussen gaat wldvliegen is het vragen om probleem.

Als je dan ook nog eens weet dat er in die omgeving in de grensstreek ook nog eens enkele rc-clubs zitten dan weet je eigenlijk al meer dan genoeg.

Ik vind het verbod op wildvliegen ook te ver gaan. Een verbod op bepaalde plaatsen, zoals jij bijvoorbeeld aanhaalt. Daar kan en moet je niet mogen wildvliegen. Meer hier op het platteland is het een beetje onzin.

Overigens is motorwildvliegen volgens mij wel verboden wegens milleuwetgeving, maar tot zover ik weet elektrisch en zweven niet.

Een verbod op wild rc rijden en varen zou ook bij bepaalde plaatsen en/of tijden moeten zijn. Bijvoorbeeld niet zomers bij badplaatsen. Alles overal moeten verbieden geloof ik niet in. Dat mag en dat kan niet zolang we op 4 mei nog zinnen uitspreken als "vrij mogen en kunnen zijn".

Ron, als mijn rug weer beter is zal ik eens op vliegbasis leeuwarden kijken. Als er tenminste ooit een eind komt aan de moesson van vandaag. Mijn probleem is, dat alles hier in friesland een klere eind weg is.

Wildvliegen mag, ongeacht de aandrijvingsmethode, behalve daar waar een gemeente het uitsluit in de APV. En waarschijnlijk nog wat militaire uitsluitingen.

Nog veel meer uitsluitingen hoor, Ron. Het mag niet op art 261 gebieden, tenzij je toestemming hebt.. het mag niet op grasland in mei ofzo.. zo zijn er nog tig van die regeltjes..

Nee ik woon niet in Vlijmen limburg, maar in Brabant (gelukkig ;-) )
En dat van die clubs heb ik natuurlijk al lang uitgezocht, het is geen verzonnen verhaal!

Het is ook maar net wat is de definitie van wildvliegen? Stel je hebt een eigen weiland, dan is dat je eigen grond en mag je doen wat je wil, mits je natuurlijk geen andere wetten overtreed. Dus als je toestemming hebt van een boer is het dus geen wildvliegen meer. Er zijn geen regels, ja dat het mag. Mits je binnen de geluids eisen blijft en die geluids beperking is naar mijn weten 40dBA op de gevel in de bebouwde kom. Dus als je een mooi weiland vind ver genoeg van de bebouwde kom dan kan je daar dus gewoon vliegen zonder in overtreding te zijn. En natuurlijk blijft het zo dat je je gezonde verstand moet gebruiken!!!

Iedereen snapt dat je niet met een RC auto op de openbare weg moet rijden. En ook iedereen snapt dat je niet op een druk bezet speelveld moet vliegen, laat staan de landingsbaan van Schiphol
;-)

Maar goed ik zeg er niets meer over, je moet gewoon je verstand gebruiken en verantwoordelijk vliegen. En als je dat doet dan hoef je echt niet perse op een club te vliegen omdat dat zogenaamd veiliger zou zijn, onzin!

Greetz,

Michiel.

Wildvliegen, wilde bond, wilde staking, wilde vaart: alles wat niet officieel, niet gesanctioneerd is, buiten een organisatie om, ongeregeld.
Wat jij beschrijft Michiel, is wildvliegen, buiten clubverband vliegen.

Laatst bewerkt:
ron , zo word de term gebruikt ja , maar dat is dus vanuit een zgn clubvliegers perspectief gezien.
met de komst van 2.4 g systemen is de situatie wel even erg veranderd vind je niet ?
als je zonder te weten waar er in de buurt word gevlogen gaat vliegen zomaar ergens met een 35 mzh zender , is er wat voor te zeggen in mijn ogen , zoals ik al eens elders een postje van jou las over telkens terugkerende wildvliegers zeer dicht bij een club . maarr , ik bijvoorbeeld , heb fasst en een eigen weiland , en laat me door niemand de wet voorschrijven , een club is 30 km weg , bovendien ben ik geen clubman . dus ik vlieg omdat het kan . en argumenten in de trend van ;'jullie geven ons een slechte naam ' gaat al helemaal niet op , ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden . als er al mensen zijn die doordat ik wildvlieg , over jou een al dan niet negatieve mening hebben , dan wat ? dan hebben volgens mij die bepaalde mensen nog wat huiswerk te doen .
margoed , ieder zijn mening he .
mvg ferry

Ja dat klopt, dat weet ik ook wel. Maar het is niet verboden zoals hier door sommige wordt beweert en wat al helemaal onzin is is dat het onveilig zou zijn!

Dat stoort me, that's all en BTW ik vlieg op 2.4GHz dus op storing hoeft een eventuele nabij gelegen club (die er dus niet is want ik vlieg verantwoord wild, en als die er wel was dan zou ik wel bij een club vliegen, dit ga ik overigens vanaf volgend jaar wel doen (ivm autorotatie) maar dat is verder weg) niet te rekenen.

Goed, wildvliegen kan dus en is net zoals op een club aan regels gebonden, je bent zelf diegene die daar op moet letten. Want als iemand er last van heeft trek je sowieso aan het korste eind en is het uit met de pret. Ga je gewoon sociaal om met iedereen en ben je veilig bezig zal er geen haan naar kraaien en kan je lekker vliegen!

Veel plezier nog!

Greetz,

Michiel.

[edit] Gelukkig vind ik ook nog medestanders, goed gezegd Ferry!

Al dat gedoe omtrend wild-vliegen en veiligheid...

Bij mij ook geen club dicht in de buurt waar ik met mijn nitro helies mag vliegen.
Mag wel op een weiland dicht bij huis, toestemming van de boer... Geen gezeik.

Komt nog bij dat als er wild-vlieg meetings plaats vinden, dat die meestal heel gezellig zijn en helemaal niet zo ongeregeld als de heren club-leden wel denken.

Beetje arrogante houding wel van sommigen.

ron , zo word de term gebruikt ja , maar dat is dus vanuit een zgn clubvliegers perspectief gezien. met de komst van 2.4 g systemen is de situatie wel even erg veranderd vind je niet ? ...
Nee, de Nederlandse taal en staande uitdrukkingen zijn daar niet door veranderd.

Laatst bewerkt:
hoezo niet veranderd , de argumenten uit het verleden zijn met de komst van 2.4 niet meer van toepassing lijkt me

De hele wildvliegen discussie komt wel ontzettend vaak terug op het forum...

Robert
(die normaal nooit zomaar reageert op zaken waar die geen verstand van heeft maar dit wel kwijt wil...)

Al dat gedoe omtrend wild-vliegen en veiligheid...
[..]Beetje arrogante houding wel van sommigen.

Het mes snijdt aan twee kanten he er zijn clubvliegers die zich te negatief uitlaten over wildvliegers en er te wilde voorstellingen bij hebben, en er zijn ook wildvliegers die verkeerde ideeen hebben bij wat een club nu eigenlijk is.

De gemiddelde club is niets mis mee, met de gemiddelde wildvlieger ook niet, eikels heb je overal.

Het probleem is alleen dat de 'eikel clubvliegers' het niet kunnen verpesten voor de wildvliegers, maar de 'eikel wildvliegers' wel voor de clubvliegers..

Back