Dit draadje getuigd van onkunde, onwetendheid en struisvogel politiek. Daarnaast is er nog een compleet moddergevecht bezig om enkele onbenullige dingen. En wordt de werkelijkheid hier vergeten.
Laten we terug komen op de feiten.
Er is alweer iemand verongelukt door onze hobby/sport. Dit betekend dat we hier iets van moeten leren. Telkens als zoiets gebeurd worden er grote discussies over gehouden die allemaal eindigen in moddergevechten, maar we leren er niets van aangezien we alleen maar voor de eigen deur willen vegen. Als we met een aantal mensen roepen dat we dit soort dingen willen voorkomen door zelf enkele eenvoudige regels op te stellen dan begint iedereen gelijk weer voor zijn eigen deur. Het eerste commentaar dat men dan krijgt is we hebben die regels niet nodig omdat we zelf wel weten wat we doen. Helaas blijkt nu dus dat we dat niet weten en in dit soort gevallen gelijk allemaal vergeten. Als we zelf weten waar we mee bezig zijn dan gebeurden dit soort ongelukken niet.
Laten we ons geen illusies maken. De enigste manier om dit soort dingen te voorkomen is om als collectief zelf de regels te maken voordat de regeringen ons hun wil opleggen en dan is het gedaan met onze leuke hobby/sport. De enigste manier om dat samen te doen is door lid te worden van het overkoepelende orgaan en zo samen te praten over de regels die wel of geen zin hebben en de inhoud van de regels. En het maakt daarin niet uit of je bij een club vliegt of dat je een wildvlieger bent.
Als we enkele standaard regels maken waaruit blijkt dat we de veiligheid in een heel hoog vaandel hebben dan kunnen we zeggen dat we bijna alles hebben gedaan om dit soort gevallen te voorkomen.
Dus stop nu met dat modder gooien en denk eens heel goed na over wat je veilig en verantwoord vind en geef dat door aan de KNVvL. Ben je geen lid van de KNVvL wordt dan lid en bepaal samen met ons de regels en hoe die regels eruit dienen te zien. Samen bereiken we meer dan dat we als enkeling kunnen doen.
(Ja ik ben modelvlieger, ja ik ben clubbestuurder, ja ik ben KNVvL lid, ja ik zit in de commissie instructie en Veiligheid, en ja ik ben voor dit soort gevallen te bereiken om er netjes over te discussiëren en ja ik maak ook nog steeds fouten.)
Een slot op deze draad is niet nodig, er worden al teveel draden gesloten omdat enkelen daarom roepen.
Normaal discussiëren is voor sommigen in dit soort gevallen heel moeilijk, maar daar moeten we maar mee leren leven. Ook ik maak die fout wel eens, maar het is zaak dat we van de fouten van onszelf en van anderen iets leren.