Duidelijk!De plankjes worden op dikte gebracht met een vandikte-bank - 1,5 tot 1,6 mm dikte. Er kan daarbij altijd een beetje verschil ontstaan, maar dat schuur je in een later stadium vlak.
Bedankt voor de info!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Duidelijk!De plankjes worden op dikte gebracht met een vandikte-bank - 1,5 tot 1,6 mm dikte. Er kan daarbij altijd een beetje verschil ontstaan, maar dat schuur je in een later stadium vlak.
Ik zou je aanraden om wat meer verslagen te lezen en aandachtig de foto's te bekijken, en dan vooral van de minder ervaren bouwers.Ik leg de planken strak onder elkaar aan, de ene plank lijkt net iets dikker dan de ander, maar we spreken dan over minder dan een millimeter.
Het is voor mij slecht te zien of dit ook gebeurt bij andere bouw verslagen, maar ik ga ervan uit dat dit gewoon normaal en dat de lichte verschillen weggeschuurd worden.
Bedankt voor de duidelijke info! Ik laat morgen een foto zien van de situatie. Er is volgens mij nog geen spraken van het "schottelen", maar dit is alsnog erg handig om te weten!Ik zou je aanraden om wat meer verslagen te lezen en aandachtig de foto's te bekijken, en dan vooral van de minder ervaren bouwers.
Dan zal je dit verschijnsel bijna overal terug vinden. Ik vrees dat je hier wel eens met het zogenaamde schottelen geconfronteerd zou kunnen worden.
Hans geeft aan dat er een dikteverschil van 1 tiende mm mogelijk is maar jij spreekt van "minder dan 1 mm". 0,9 mm is ook minder dan 1 mm, maar dan moet je wegschuren tot er 0,6 mm overblijft om op het zelfde niveau van de bovenliggende lat te komen..
Schottelen ontstaat wanneer je de lat in zijdelingse richting forceert tegen de voorgaande lat.
Beter is om voor je de lat rond buigt, deze in de breedte wat te buigen, zodat je bij het aanbrengen deze niet meer met enige kracht, hoe gering ook, tegen de voorgaande moet duwen.
Hoe kan je nu weten of je met schottelen te maken hebt? Kan je het uitstekende deel induwen met je duimnagel, en veert het bij loslaten terug? Dan is het zonder twijfel schottelen. Onder het uitspringende deel zit lucht. Bij schuren zal je dit deel steeds weer induwen, en niet meer wegschuren dan de voorgaande lat, die wel stevig op zij plaats gelijmd is. Enkel wanneer er voldoende lijm onder zit, zal je probleemloos kunnen schuren.
Wanneer je te veel materiaal moet wegschuren, zal de lat te dun worden en dus zijn stevigheid verliezen.
Bij een romp met enkele beplanking is het nog meer van belang om zijdelings voor te buigen, omdat je daarbij geen lijm kan aanbrengen onder de plank, dan bij de spanten.
Tot nu toe wel! (Even afkloppen (; )Dat gaat volgens mij best goed Joost.