koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Alexander's beschrijving van smeren met zonnebrand is correct:
10 minuten normaal smeermiddel in laten trekken, dan zonnebrand erover heen.
geheel minuutje of 20 laten intrekken, dan alles afvegen.
Voor het beste effect dan paar minuutjes wachten voordat je gaat rijden.
Ik vond het altijd teveel gedoe, maar soms op stoffige banen helpt het.

mathijs, even een vraag over die zilvere groepsproject X10.

Had je wel genoeg stuuruitslag? De stuuruitslag is echt niet zo groot maar het binnenste wiel komt tegen het chasis precies daar waar een uitstulping zit om de voorophanging iets verder uit elkaar te zetten. De banden die er nu opzitten zijn klein. Met nieuwe banden zal het zelfs nog iets minder zijn.

ps:
Wat was trouwens het idee van die achterpod dat die evenbreed uit loopt als de breedte van het chassis? *nieuwschierig*

Laatst bewerkt:
Vandaag ffies de Academy uitgelaten met de kleine updates op de auto en de smeertips hier verkregen.
Ik moet zeggen dat ik tijdens het rijden de grijns niet van mijn gezicht af kon krijgen.
Zelfs met de niet echt voor buiten geschikte banden toch ffies lekker de auto de sporen kunnen geven.
De auto was een stuk rustiger wanneer je het gas er op zette in de bochten.
Op het rechte stuk kwam ik er ook achter dat door de snelheid de auto zover naar beneden gedrukt word dat ik zelfs wat slijtsporen op sommige chassisplaat schroeven heb gevonden.
Volgende keer de centre veer toch iets strakker zetten of de gurney van de kap afhalen:D.
Ook nog ffies de side tube dempers uit elkaar halen en er een extra gaatje in de zuiger maken zodat ik wat makkelijker met verschillende shock olie kan experimenteren.
Al met al zover mijn lichaam het toe liet toch lekker ffies gereden.
Ik heb een nieuwe verslaving:rolling::banana:

mvg Roy

Je kunt ook een brandstof slang op de piston steken, een soort downstop. Daar rijden we ook allemaal mee scheelt een hoop slijtge aan de onderkant.

Vandaag ffies de Academy uitgelaten met de kleine updates op de auto en de smeertips hier verkregen.
Ik moet zeggen dat ik tijdens het rijden de grijns niet van mijn gezicht af kon krijgen.
Zelfs met de niet echt voor buiten geschikte banden toch ffies lekker de auto de sporen kunnen geven.
De auto was een stuk rustiger wanneer je het gas er op zette in de bochten.
Op het rechte stuk kwam ik er ook achter dat door de snelheid de auto zover naar beneden gedrukt word dat ik zelfs wat slijtsporen op sommige chassisplaat schroeven heb gevonden.
Volgende keer de centre veer toch iets strakker zetten of de gurney van de kap afhalen:D.
Ook nog ffies de side tube dempers uit elkaar halen en er een extra gaatje in de zuiger maken zodat ik wat makkelijker met verschillende shock olie kan experimenteren.
Al met al zover mijn lichaam het toe liet toch lekker ffies gereden.
Ik heb een nieuwe verslaving:rolling::banana:

mvg Roy

inderdaad gurney eraf halen. Een Nissan heeft die niet nodig. Zoals kees (westy) al aangaf een stukje nitro slang aan de buitenzijde op de piston doen zodat het chassis 2mm boven het asfalt stopt als deze geheel inveert. Is een beetje bekijken hoe groot dat stukje moet zijn maar het werkt heel goed. Een hardere veer kan een negatief effect op je setup hebben, iets wat je niet wilt.

Over de side dempers, gebruik je nu de schokbrekers of toch de tube dempers? Het gaatje maken in de zuiger zodat je met verschillende olie kan experimenteren snap ik niet helemaal. :D

Stuuruitslag is nooit een probleem geweest met die auto. Zoveel heb je niet nodig.
En de rear pod vorm is puur looks. :)

ok :D

Ik heb nu ongeveer een draaicirkel van minimaal 1,3 meter met die auto. Aangezien mijn L2 op een postzegel kan draaien als ik wil, leek me 1,3 meter wat veel maar goed. Moet maar even kijken hoe het gaat volgend jaar met het testen. Anders die extra optie maar wegschuren. Die wijde positie gebruik ik toch niet aangezien het dan niet onder een pro10 kap past.

Na een paar jaar vliegen hebben een aantal van ons clubje het idee weer opgevat te gaan autorijden. Afgelopen vrijdagavond weer eens wezen kijken bij de MACH indoor. En ja hoor, de kriebels zijn er weer. ;) De gewone 1:10 vind ik niet zo leuk, maar de Pro10 uitvoering dan weer wel. Nu is alleen de twijfel tussen 200mm of 235mm. Welke klasse is het populairst en/of worden de meeste (beginners)competities mee gereden? Wil volgend seizoen wel weer wat wedstrijden mee gaan doen. :D

Gurney er af halen is zo gebeurt:)
Net als een stukje nitro slang op de zuigerstang of shock rubber ringen.
Ik gebruikte vandaag dus shocks met veren voor de zijdelinkse demping.
Moet zeggen een hele verbetering ten opzichte van de tube dempers die toch last krijgen ivm vuil e.d.
Het gaatje wat in de zuiger zit is zo klein dan zelfs 200 Tamiya olie al te dik is.
Heb er nu ballbearing oil in zitten van LRP en zelfs dat geeft al een behoorlijke demping.
Ik wil graag de mogelijkheden hebben om met diverse afstellingen te kunnen werken voor de zijdelinkse dempers en dit is nu niet mogelijk.
De dempers werken soepel als er geen olie in zit dus dat is het probleem ook niet.

mvg Roy

inderdaad gurney eraf halen. Een Nissan heeft die niet nodig. Zoals kees (westy) al aangaf een stukje nitro slang aan de buitenzijde op de piston doen zodat het chassis 2mm boven het asfalt stopt als deze geheel inveert. Is een beetje bekijken hoe groot dat stukje moet zijn maar het werkt heel goed. Een hardere veer kan een negatief effect op je setup hebben, iets wat je niet wilt.

Over de side dempers, gebruik je nu de schokbrekers of toch de tube dempers? Het gaatje maken in de zuiger zodat je met verschillende olie kan experimenteren snap ik niet helemaal. :D

Welke klasse is het populairst en/of worden de meeste (beginners)competities mee gereden? Wil volgend seizoen wel weer wat wedstrijden mee gaan doen. :D

Pro10 is Pro10...

Daar hebben we geen verschil tussen beginners en gevorderden rijders. Je kan zowel met een 200mm als met een 235mm auto rijden. Dat laat het regelement gewoon toe.

Regelaars zijn volledig vrij, motor is een 10.5 brushless (merkvrij) en er wordt met 2S lipo gereden.
Het is een mooie klasse om in mee te rijden en maak je niet druk, de groep die er nu is helpt iedereen graag op weg om ook goed rond te komen.

Pro10 is Pro10...

Daar hebben we geen verschil tussen beginners en gevorderden rijders. Je kan zowel met een 200mm als met een 235mm auto rijden. Dat laat het regelement gewoon toe.

Regelaars zijn volledig vrij, motor is een 10.5 brushless (merkvrij) en er wordt met 2S lipo gereden.
Het is een mooie klasse om in mee te rijden en maak je niet druk, de groep die er nu is helpt iedereen graag op weg om ook goed rond te komen.
Okay, duidelijk. :thumbsup: En ja, de helft van wat ik gisteren tegen kwam, ken ik nog wel van een paar jaar terug toen ik ook reed bij RC Speedworld. Ik heb als eerste wedstrijdervaring de M-Auto gereden met een Carisma GT14 en ben destijds ook geweldig op weg geholpen door vele ervaren rijders. Dus dat zit wel goed. ;)

Mooi dat er geen onderscheid is in 200 en 235, dan wordt het voor mij 235. Vind ik persoonlijk mooier en dat lijkt dus doorslaggevend in deze klasse. Dan ga ik me de komende weken eens inlezen in de materie (o.a. dit hele draadje nog eens doorworstelen). Komende weken weer wat rijervaring opdoen met mijn Xray T1M en dan maar lief zijn en naast het verlanglijstje van de kids ook mijn lijstje eens in de schoen stoppen. :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Het gaatje wat in de zuiger zit is zo klein dan zelfs 200 Tamiya olie al te dik is.
Heb er nu ballbearing oil in zitten van LRP en zelfs dat geeft al een behoorlijke demping.
Ik wil graag de mogelijkheden hebben om met diverse afstellingen te kunnen werken voor de zijdelinkse dempers en dit is nu niet mogelijk.
De dempers werken soepel als er geen olie in zit dus dat is het probleem ook niet.

mvg Roy

ah ok duidelijk. Weet niet welke diameter die zuiger heeft maar wellicht eens kijken of er andere merken zuigers passen?

Helaas.
Alle normale demper zuigers passen niet.
Ik denk dat de diameter van de side demper net aan 10mm is, misschien wel kleiner.
Morgen ffies met de dremel het gaatje opruimen en/of er een 2e bij maken.
Daarna maar eens verder kijken of dit wil helpen.
Eerst eens een setje goede buiten banden scoren.
Daarna verder testen.
Jammer genoeg zijn er geen echte grote binnen banen waar je van de winter met de Pro10 kunt rijden.
Anders hopen op nog een paar goede dagen tijdens een weekend zo dat ik hier in Lelystad kan gaan testen.
BTW morgen gaan ze weer verder met de curbstones bij ons.
Ik zal weer om foto's gaan vragen zodat ik jullie up to date kan houden.

mvg Roy

ah ok duidelijk. Weet niet welke diameter die zuiger heeft maar wellicht eens kijken of er andere merken zuigers passen?

1 gaatje is inderdaad te klein. Inderdaad boor er aan de andere zijde eentje bij ter groote van de andere en dan zal het wel goed moeten komen lijkt me.

Dat was mijn idee ook.
Helaas heb ik vandaag niet de tijd en de energie gehad om dit reeds te doen voor ik naar de baan ben gegaan.
Ben een kleine 2 uurtjes daar geweest en heb 1 accu leeg gereden maar was compleet kapot.
Zo zie je maar weer dat een ongeluk je niet in de koude kleren gaat zitten:(

mvg Roy

1 gaatje is inderdaad te klein. Inderdaad boor er aan de andere zijde eentje bij ter groote van de andere en dan zal het wel goed moeten komen lijkt me.

Ik kon even zo snel geen TOP topic vinden. Zijn de schokbrekers van TOP een beetje uhmm... top of zijn ze flop?

Ik zoek nog een rode schokbreker maar de rood geanodiseerde Tamiya TRF dempers van rc devil zijn me te duur.

Zoek je een complete of delen?
Ik heb er nu ook 1 op de Academy zitten en werkt prima.
Geen lekkage oid.

mvg Roy

Ik kon even zo snel geen TOP topic vinden. Zijn de schokbrekers van TOP een beetje uhmm... top of zijn ze flop?

Ik zoek nog een rode schokbreker maar de rood geanodiseerde Tamiya TRF dempers van rc devil zijn me te duur.

ik zoek 1 hele schokbreker.

Hoe zijn die schokbrekers opgebouwd? Beetje gelijk aan de TRF dempers? Is er frictie tussen de piston en O-ringen?

Damper

Hoi Alex,

Ik heb nog wel een top damper voor je liggen.
Deze heb ik vorige week nieuw gebouwd, er zaten er 2 in de set ik heb er nu 1 op de crc zitten, die andere kun jij wel overnemen.

gtz

Back