Het probleem is altijd dat er niet veel rijders zijn die alle wedstrijden kunnen rijden en er ook wat rijders helemaal niet hebben gereden vorig jaar. Dat een snelle klasse minder rijders trekt is logisch. Daarentegen de modified TC klasse is er helemaal niet meer. Er is bij de zac
1 modified tc wedstrijd gereden door
1 rijder dus in vergelijking doen we het een stuk beter!
Even wat cijfers.
Als ik mijn slijtage bekijk en elke week 1 avond zou trainen op de mach (gemiddeld 5 runs van 7 minuten) dan zou ik:
1 set achterbanden en 3 sets voorbanden verbruiken = ca. €37 per maand aan banden als ik gemiddeld €25 per set rondom zou rekenen. Er zijn merken die goedkoper zijn.
Voor mij is het totaal bedrag ca €30 voor 1 set achterbanden en 2 sets voorbanden. Gerekend op de MACH wat een hoge snelheids circuit is. Dus ongeveer 5 euro verschil met de rubbere banden per maand (wat roy aangaf)
Dan heb ik wel altijd hetzelfde grip niveau over alle runs die ik doe, wedstrijd of training. Iets wat bij de tc banden niet het geval is, die zijn na een paar runs niet meer competatief en leggen het af tegen een nieuwe set banden. Bij de mach mogen de tc rijders elke wedstrijd een nieuwe set tc banden gebruiken.
Wil ik alle 6 zacs rijden heb ik ca. 4 sets voorbanden en 2 sets achterbanden nodig. Is voor mij ca. 65 euro en dan heb ik nog foam over om wat mee te trainen. Kwa verschil tussen foam en rubbere tc banden valt het dus wel mee maar dat is mijn mening. Voor een 14 jarige is het natuurlijk veel geld maar dat zijn de rubbere banden ook.
Berekening van vorig jaar
Vorig jaar heb ik totaal 6 sets achterbanden en 9 sets voorbanden gebruikt waarbij ik nog
53.5mm per set op de achterbanden over heb (net gemeten) en ca.
52mm op de voorbanden. Ik kan dus nog ca. 20 runs totaal op de achterbanden doen en 9 runs op de voorbanden met de sets van
vorig jaar. Dat dit prima gaat was te zien op het NK van deventer waar ik op 52-53mm sets reed van seizoen 2011 met nauwelijks slijtage gedurende de wedstrijd. Niet gewonnen maar wel de TQ gepakt!

.
Vorig jaar, met 6 sets achterbanden en 9 sets voorbanden heb ik het volgende gereden:
-2 zacs met training vooraf
-ca. 3-4 extra trainingsdagen op de mach
-6 NK's met training op zaterdag en de wedstrijd op zondag
- Benelux+ met ca. 6 practice runs op vrijdag, 2 closed practice runs, 5 kwalificaties en 3 finales op zaterdag en zondag.
Het verschil kwa kosten valt over het geheel wel mee, zeker als je kijkt met welke snelheid en rondetijden wij rijden.
Het enigste nadeel en wat andere rijders die deze klasse niet rijden vaak zien is een doos vol met banden die we meeslepen. Ze weten vaak niet dat er ook sets van vorig seizoen bij zitten en deze nog gewoon prima op te rijden zijn met bijna dezelfde grip.