koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

We gaan 110km/u+...!! (tenminste, ik dan:cool:)
Stock tourwagen is denk een prima klasse om mee te beginnen als je 500 euo hebt, zelf net de spec-r s1 gekocht (nieuw 140 euro), is een prima ding en kan prima meekomen.
TT-01 en m-auto heeft mijn inziens niks op een buitenbaan te zoeken en verspilt racetijd voor de overige klassen.

Ik snap er niets van. Een beginner adviseren om met een 2wd te beginnen. Een auto die de 100 km per uur aantikt. Waar zelfs ervaren rijders hun handen aan vol hebben. Nee, klinkt als een héél goed plan. Oké je hebt er dan een rijder bij. Een 6e of 7e auto. Meer een rijdende chicane waarschijnlijk. En die wel héél erg gemotiveerd moet zijn om nog een derde keer aan de start te verschijnen. En dan ook nog een worst voor houden van een Benelux cup. Dat pro- 10ers een apart slag mannen zijn wist ik al, maar zo apart?
Voor beginners zijn er maar twee klassen imo: M-chassis of TT-01. Lekker goedkoop, rijden makkelijk en leuke wedstrijden. Stock toerwagen gaat ook nog wel. Ergens een mooi 2e handje scoren en eerst 15.000 rondjes rijden. En dan pas naar een pro10

Even beter lezen. Hij wilt rijden op de HFCC. Is een klein 1/10 circuit waar je geen 100+ kan gaan en slijtage is een stuk minder daar.

Minder slijtage had ik al meegenomen, zelf knal ik er per avond zo`n 100 a 150 rondjes doorheen. De gebruikers kosten zijn niet hoog, maar voor iemand van 14 misschien wel.

Ik snap er niets van. Een beginner adviseren om met een 2wd te beginnen. Een auto die de 100 km per uur aantikt. Waar zelfs ervaren rijders hun handen aan vol hebben. Nee, klinkt als een héél goed plan. Oké je hebt er dan een rijder bij. Een 6e of 7e auto. Meer een rijdende chicane waarschijnlijk. En die wel héél erg gemotiveerd moet zijn om nog een derde keer aan de start te verschijnen. En dan ook nog een worst voor houden van een Benelux cup. Dat pro- 10ers een apart slag mannen zijn wist ik al, maar zo apart?
Voor beginners zijn er maar twee klassen imo: M-chassis of TT-01. Lekker goedkoop, rijden makkelijk en leuke wedstrijden. Stock toerwagen gaat ook nog wel. Ergens een mooi 2e handje scoren en eerst 15.000 rondjes rijden. En dan pas naar een pro10

Daarintegen... Als je écht wilt leren sturen dan is 2wd "the way to go"... Iedereen kan een 4wd sturen. Een gemotiveerde beginner kan prima met een 2wd beginnen.
Beetje jammer dat je ons zo als een apart slag mensen neerzet.
Tuurlijk zal het in het begin behelpen zijn en kom je een aantal drempels tegen maar er is niks, maar dan ook niks tegen iemand te laten beginnen met een 2wd. Als hij dat mooi vind en de motivatie heeft, gewoon doen. Daarbij komt inderdaad zoals Alexander al zegt dat er op de HFCC in de 200mm pancar klasse echt niet die snelheden worden gehaald die jij aanhaalt. Die groep mensen rijd erg leuk samen met elkaar.
Ik vind daarnaast dat je de persoon in kwestie ook niet veel krediet geeft. Wellicht heeft hij het vlot onder de knie en gaat hij het echt leuk vinden. Hij komt niet voor niks met vragen in dit topic toch???

Beetje jammer zoals je reargeerd bricks, niet iedereen hoeft met een TT-01 of een toerwagen te beginnen. Als 2wd Pancar/WGT/F1 iemand trekt, gewoon laten doen dan toch?

En als je een begin saldo opzet met een setje of 5 - 6 rondom en elke accu een ander setje pakt dan doe je best lang met de banden hoor. Ik heb nog steeds banden van vorig jaar liggen die ik op maat had gemaakt voor indoor. Daarmee kan ik het seizoen beginnen dus dat valt ook wel mee. En als je je electronica een beetje slim uitzoekt dan kost dat ook weer wat minder. Pancars zijn ook vergevelijker op de accu's dan toerwagens dus...

Ooit ben ik ook begonnen toen was er alleen maar 2wd.
Heel simpel ga kijken bij HFCC laat je informeren en kijk wat je zelf ook leuk lijkt.
En heel belangrijk is je budget, een auto met toebehoren kopen is 1 maar ook blijven
rijden dat is 2 en als je dat niet kan is het plezier zo weg.

Jan

M-chassis en TT -01 op de mach is niks. Mach is echte een 1:8 baan. Maar zoals Joost aangeeft is de HFCC een echte 1:10 baan. Ik weet niet wat de populairste klasse is bij de HFCC, maar ik weet zo goed als zeker dat het niet de pro-10 is. Ik heb even op de site van de HFCC gekeken, maar de mini en TT-01 is daar goed vertegenwoordig
En Roy, je weet toch dat ik nooit overdrijf.

Tijd dus dat de andere klasses ook vertegenwoordigd gaan worden... Wordt het een beetje zat dat de tendens is dat "iedereen" maar met een TT-01 moet beginnen en er eigenlijk nooit verder gekeken wordt wat de rijder eigenlijk wil. Nee nee, begin maar met een 4wd, een TT-01, dát is goed voor je... Daarna een toerwagen kopen, wellicht wordt je dan nog wel eens zo goed dat je gesponsord gaat worden...

Vervolgens elke ALV wéér uren lang discuseren over zaken en regels die niet eerlijk zouden zijn en dat er weer een nieuwe motor en esc gekocht moet worden...

Nee sorry... Ik blijf erbij, 2wd leer je echt goed sturen. En als iemand zelf al aangeeft dat hij het mooi vind dan is de kans zeker aanwezig dat hij het ook leuk gaat vinden. Ja dat is een rijder erbij ja maar vergeet niet dat er op de MACH ook al richting de 10 rijders in de Pro10 rijden. Hoe langzaam ook, de klasse blijft groeien en dan is juist nieuwe aanwas van beginnende rijders erg welkom...

Mach heeft nu een aardig lopende Pro10 klasse, HFCC gaat ook lekker en leuk met de 200mm. auto's en dit jaar gaan we op de BB Rucphen ook flink aan de slag met de klasse...

ben het met je eens, pro10 is geen klasse voor iemand van 14.
financieel gezien is dit in 99 van de 100 gevallen geen slimme keuze.
Daarnaast zijn pro10 (lees electro snuivers) rijders in het algemeen inderdaad rare lui...:D

dit jaar gaan we op de BB Rucphen ook flink aan de slag met de klasse...
(lees zieltjes winnen)...;)

Het gaat alleen om de kosten Joost, niks minder.
Als je meer dan 3x per jaar wil rijden, dan moet je gewoon geld uitgeven.
Als dat er niet is, dan wordt het moeilijk en is de lol er zo vanaf voor de beginner.

Tuurlijk kost het geld maar dat geld ook voor de toerwagens, die verslijten ook bergen met banden op jaarbasis dus... Uiteraard moet er wel een budget zijn en ik kan en ga niet in iemands portomonee kijken. Dat blijft iets waar hij zelf mee overeen moet komen.

Tja, ik denk dat elke modelauto racer ergens een steekje los heeft zitten maar dan nog. In de context waar het gezegd werd vond ik het niet passend. Blijft wel dat ik blijf vinden dat een 2wd een uitermate goede basis is om mee te leren rijden. Ik heb vroeger ook alleen maar 2wd gereden, er was immers niks anders. Maar de basis wordt daar wel gelegd...

Waarschijnlijk was jou basis hetzelfde als mijne. Mabuchi 540 met 6 cellen NiCd's. Dat is inderdaad goed om mee te beginnen. Maar een 10,5 brushless op 2s lipo is een different piece of koek.
Nee, de aangevoerde argumenten klinken mij meer als preken voor eigen parochie. 10 man pro10 bij de mach? Ja over het hele jaar door zijn er ontstaan 14 geweest. 2 man 1 keer, 2 man 2 keer. De "harde kern" waren er echter niet meer dan 5.

M-chassis en TT -01 op de mach is niks. Mach is echte een 1:8 baan. Maar zoals Joost aangeeft is de HFCC een echte 1:10 baan. Ik weet niet wat de populairste klasse is bij de HFCC, maar ik weet zo goed als zeker dat het niet de pro-10 is. Ik heb even op de site van de HFCC gekeken, maar de mini en TT-01 is daar goed vertegenwoordig
En Roy, je weet toch dat ik nooit overdrijf.

Op de AMCA is het dan nog redelijk populair, dus om nu te zeggen dat het niets is voor een zoals jullie het noemen een 1:8 circuit.. nee ben ik het niet mee eens.

Tijd dus dat de andere klasses ook vertegenwoordigd gaan worden... Wordt het een beetje zat dat de tendens is dat "iedereen" maar met een TT-01 moet beginnen en er eigenlijk nooit verder gekeken wordt wat de rijder eigenlijk wil. Nee nee, begin maar met een 4wd, een TT-01, dát is goed voor je... Daarna een toerwagen kopen, wellicht wordt je dan nog wel eens zo goed dat je gesponsord gaat worden...

Vervolgens elke ALV wéér uren lang discuseren over zaken en regels die niet eerlijk zouden zijn en dat er weer een nieuwe motor en esc gekocht moet worden...

Nee sorry... Ik blijf erbij, 2wd leer je echt goed sturen. En als iemand zelf al aangeeft dat hij het mooi vind dan is de kans zeker aanwezig dat hij het ook leuk gaat vinden. Ja dat is een rijder erbij ja maar vergeet niet dat er op de MACH ook al richting de 10 rijders in de Pro10 rijden. Hoe langzaam ook, de klasse blijft groeien en dan is juist nieuwe aanwas van beginnende rijders erg welkom...

Mach heeft nu een aardig lopende Pro10 klasse, HFCC gaat ook lekker en leuk met de 200mm. auto's en dit jaar gaan we op de BB Rucphen ook flink aan de slag met de klasse...

Soms heb ik ook het idee dat er voor de Pro-10 rijders ook niets anders/beters bestaat dan hun eigen klasse. Persoonlijk is mijn mening dat de electrorijders eens niet aan hunzelf moeten denken maar aan het breder geheel. Iedere club heeft zijn klasses en regels en soms zijn dat er te veel op basis van chassis, motoren en regelaars. Als je op club nu gewoon eens inkrimpt en landelijk meer op 1 lijn komt zitten heb je misschien wel mindere klasses maar wel grotere groepen waarbij je dan ook moeite moet doen om finales te rijden.....

Soms heb ik ook het idee dat er voor de Pro-10 rijders ook niets anders/beters bestaat dan hun eigen klasse. Persoonlijk is mijn mening dat de electrorijders eens niet aan hunzelf moeten denken maar aan het breder geheel. Iedere club heeft zijn klasses en regels en soms zijn dat er te veel op basis van chassis, motoren en regelaars. Als je op club nu gewoon eens inkrimpt en landelijk meer op 1 lijn komt zitten heb je misschien wel mindere klasses maar wel grotere groepen waarbij je dan ook moeite moet doen om finales te rijden.....
Lastig. Lijkt zo logisch, maar het raakt nogal wat belangen. Maar het ontbreekt wel aan een universele standaard. Dat kan alleen in samenspraak met de industrie ontstaan. Pas dan kan je naar universele klassen komen, met behoud van belangen en identiteit van leveranciers. Dat lijkt me geen taak voor de clubs eerlijk gezegd.
Industrie is er zelf ook bij gebaat denk ik, want dan zijn ze ook minder afhankelijk van de grillen van het publiek, over welke klasse de hit gaat worden.

Het probleem is altijd dat er niet veel rijders zijn die alle wedstrijden kunnen rijden en er ook wat rijders helemaal niet hebben gereden vorig jaar. Dat een snelle klasse minder rijders trekt is logisch. Daarentegen de modified TC klasse is er helemaal niet meer. Er is bij de zac 1 modified tc wedstrijd gereden door 1 rijder dus in vergelijking doen we het een stuk beter! :D

Even wat cijfers.

Als ik mijn slijtage bekijk en elke week 1 avond zou trainen op de mach (gemiddeld 5 runs van 7 minuten) dan zou ik:

1 set achterbanden en 3 sets voorbanden verbruiken = ca. €37 per maand aan banden als ik gemiddeld €25 per set rondom zou rekenen. Er zijn merken die goedkoper zijn.

Voor mij is het totaal bedrag ca €30 voor 1 set achterbanden en 2 sets voorbanden. Gerekend op de MACH wat een hoge snelheids circuit is. Dus ongeveer 5 euro verschil met de rubbere banden per maand (wat roy aangaf)

Dan heb ik wel altijd hetzelfde grip niveau over alle runs die ik doe, wedstrijd of training. Iets wat bij de tc banden niet het geval is, die zijn na een paar runs niet meer competatief en leggen het af tegen een nieuwe set banden. Bij de mach mogen de tc rijders elke wedstrijd een nieuwe set tc banden gebruiken.

Wil ik alle 6 zacs rijden heb ik ca. 4 sets voorbanden en 2 sets achterbanden nodig. Is voor mij ca. 65 euro en dan heb ik nog foam over om wat mee te trainen. Kwa verschil tussen foam en rubbere tc banden valt het dus wel mee maar dat is mijn mening. Voor een 14 jarige is het natuurlijk veel geld maar dat zijn de rubbere banden ook.

Berekening van vorig jaar
Vorig jaar heb ik totaal 6 sets achterbanden en 9 sets voorbanden gebruikt waarbij ik nog 53.5mm per set op de achterbanden over heb (net gemeten) en ca. 52mm op de voorbanden. Ik kan dus nog ca. 20 runs totaal op de achterbanden doen en 9 runs op de voorbanden met de sets van vorig jaar. Dat dit prima gaat was te zien op het NK van deventer waar ik op 52-53mm sets reed van seizoen 2011 met nauwelijks slijtage gedurende de wedstrijd. Niet gewonnen maar wel de TQ gepakt! :D.

Vorig jaar, met 6 sets achterbanden en 9 sets voorbanden heb ik het volgende gereden:
-2 zacs met training vooraf
-ca. 3-4 extra trainingsdagen op de mach
-6 NK's met training op zaterdag en de wedstrijd op zondag
- Benelux+ met ca. 6 practice runs op vrijdag, 2 closed practice runs, 5 kwalificaties en 3 finales op zaterdag en zondag.

Het verschil kwa kosten valt over het geheel wel mee, zeker als je kijkt met welke snelheid en rondetijden wij rijden.

Het enigste nadeel en wat andere rijders die deze klasse niet rijden vaak zien is een doos vol met banden die we meeslepen. Ze weten vaak niet dat er ook sets van vorig seizoen bij zitten en deze nog gewoon prima op te rijden zijn met bijna dezelfde grip.

Dus eigenlijk kunnen we concluderen dat een 2-wiel aangedreven klasse met foam banden gewoon een erg verstandige klasse is om mee te beginnen.
Dit aangezien het makkelijk te rijden is, lekker goedkoop is en de foambanden lekker lang mee gaan.

Zit wat in..

Back