Aardige discussie totnogtoe
En aangezien het over het aanraden van een 2 of 4Wd gaat voor een beginner van 14j, kan ik misschien wat meepraten uit eigen ervaring (ik heb 3 rijdende zonen)
We zijn ooit begonnen met 2WD buggy (voor oudste zoon, toen 12j), de 2wd keuze viel gewoon omdat er een offroad circuit niet veraf was, en 2WD veel goedkoper was in aanschaf auto, banden, enz.
Maar idd niet de makkelijkste klasse om te leren rijden, maar het verplicht je wel om zo rustig te leren rijden.
Na een 2tal jaren een zijstapje gemaakt naar Tamiya (BE), gewoon om eens wat anders te proberen -> daar was toen nog geen F1, dus gewoon een plastic tourwagentje gekocht (TB02) om mijn oudste mee te laten rijden in de 23t klasse.
Daar dan tot onze grote verbazing vastgesteld, dat die auto helemaal niet goed reed (overstuurd) Niemand had mij verteld, dat daar heel wat regelen en kennis aan te pas kwam om een tourwagen goed te laten rijden ! Pffff, wat een afknapper.
De 2WD buggy was is dat opzicht (toen) een stuk makkelijker om hard te laten gaan.
Ook hadden we een TT01 en een M03'tje aangeschaft voor mijn jongste kinderen, en idd, met een mabuchi reed vooral die TT01 vrij goed. De M03 vond ik maar matig, en had je al verschillende types banden voor nodig om die goed rond te krijgen (en wat een lawaaierig kreng echter...) Die M03 heeft me nooit kunnen bekoren, de TT01's hebben we echter wel een paar jaar gebruikt voor de juniorklasse.
We hadden ook een F103, en die gewoon na die eerste Tamiya wedstrijd eens op de baan gezet (hadden er nog nooit mee gereden), en geprobeerd met een beetje 'straffe' motor toen (een cheapo Orion 13t die ik ergens liggen had, met 2400 nicads)
-> Wat een kanon, maar vooral, wat een wagen, mijn zoon voelde er zich direct een mee -> dit karretje stuurde, en deed wat ervan gevraagd werd, en een F1 vonden we veel mooier dan al die 'bolhoeden' ;-) ! (dit was op Rumst, een van de allerlaatste wedstrijden daar, en aangezien dit een veelgebruikte baan was toen, zal de grip v/d baan er ook wel voor gezorgd hebben dat de F1 op foams daar super reed)
Besluit : nu enkele jaren later, rijden mijn 3 zonen (19,13 en 11j) nog altijd 2WD buggy maar ook hebben ze allen een F1, waar ze 's winters wel eens op tapijt mee knallen. Ook kan de oudste vrij goed met een 1/12de overweg ! (alweer : 2wd)
Interesse in 4WD hebben ze echter niet, enkel in de offroad bnk's rijdt er eentje in 2klasses, maar da's gewoon om meer te kunnen rijden.
--> 2WD = de echte rijdersklasse, en van jongsaf makkelijk aan te leren (en veel minder af te stellen, dus meer tijd om te rijden)
Een jonge beginner met beperkt budget, kan ik een F1 aanraden (best 200mm) met foambandjes, (GP's en Exceed zijn de populaire merken in Nederland ? )
En voor de eerste dagen, niks overpoweren, een gewone Johnson540 met een LRP brushed regelaar is een goede keuze (de lrp's heb je heb je voor 10Euro momenteel !!!) Op een grote baan maak je met zo'n motor in een direct aangedreven auto, nog een mooie snelheid !
Luisteren naar de mannen in de club waar je gaat, wat betreft bandenkeuze! (welke 'shore', ttz, hardheid van je banden)
Upgraden van motor als je sneller wil : de Carson Cupmachine is populair op wedstrijden (stukje sneller dan de standaard Johnson) maar niet de beste keuze (levensduur= aan de magere kant) Een Tamiya32T daarentegen is een veel betere keuze (en kan je vrij zwaar vertanden, tot 60mm verplaatsing zelfs)
En gaat het na een tijdje toch te 'traag', maar vooral als je het allemaal goed in je vingers hebt en het rijden onder de knie hebt ; wil je dan goedkoop echt heel erg hard gaan : vraag eens aan collega rijders of ze geen oude brushed 19 voor een prikje van de hand doen !
