koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Aardige discussie totnogtoe :-)

En aangezien het over het aanraden van een 2 of 4Wd gaat voor een beginner van 14j, kan ik misschien wat meepraten uit eigen ervaring (ik heb 3 rijdende zonen)

We zijn ooit begonnen met 2WD buggy (voor oudste zoon, toen 12j), de 2wd keuze viel gewoon omdat er een offroad circuit niet veraf was, en 2WD veel goedkoper was in aanschaf auto, banden, enz.
Maar idd niet de makkelijkste klasse om te leren rijden, maar het verplicht je wel om zo rustig te leren rijden.

Na een 2tal jaren een zijstapje gemaakt naar Tamiya (BE), gewoon om eens wat anders te proberen -> daar was toen nog geen F1, dus gewoon een plastic tourwagentje gekocht (TB02) om mijn oudste mee te laten rijden in de 23t klasse.
Daar dan tot onze grote verbazing vastgesteld, dat die auto helemaal niet goed reed (overstuurd) Niemand had mij verteld, dat daar heel wat regelen en kennis aan te pas kwam om een tourwagen goed te laten rijden ! Pffff, wat een afknapper.
De 2WD buggy was is dat opzicht (toen) een stuk makkelijker om hard te laten gaan.
Ook hadden we een TT01 en een M03'tje aangeschaft voor mijn jongste kinderen, en idd, met een mabuchi reed vooral die TT01 vrij goed. De M03 vond ik maar matig, en had je al verschillende types banden voor nodig om die goed rond te krijgen (en wat een lawaaierig kreng echter...) Die M03 heeft me nooit kunnen bekoren, de TT01's hebben we echter wel een paar jaar gebruikt voor de juniorklasse.
We hadden ook een F103, en die gewoon na die eerste Tamiya wedstrijd eens op de baan gezet (hadden er nog nooit mee gereden), en geprobeerd met een beetje 'straffe' motor toen (een cheapo Orion 13t die ik ergens liggen had, met 2400 nicads)
-> Wat een kanon, maar vooral, wat een wagen, mijn zoon voelde er zich direct een mee -> dit karretje stuurde, en deed wat ervan gevraagd werd, en een F1 vonden we veel mooier dan al die 'bolhoeden' ;-) ! (dit was op Rumst, een van de allerlaatste wedstrijden daar, en aangezien dit een veelgebruikte baan was toen, zal de grip v/d baan er ook wel voor gezorgd hebben dat de F1 op foams daar super reed)

Besluit : nu enkele jaren later, rijden mijn 3 zonen (19,13 en 11j) nog altijd 2WD buggy maar ook hebben ze allen een F1, waar ze 's winters wel eens op tapijt mee knallen. Ook kan de oudste vrij goed met een 1/12de overweg ! (alweer : 2wd)
Interesse in 4WD hebben ze echter niet, enkel in de offroad bnk's rijdt er eentje in 2klasses, maar da's gewoon om meer te kunnen rijden.
--> 2WD = de echte rijdersklasse, en van jongsaf makkelijk aan te leren (en veel minder af te stellen, dus meer tijd om te rijden)

Een jonge beginner met beperkt budget, kan ik een F1 aanraden (best 200mm) met foambandjes, (GP's en Exceed zijn de populaire merken in Nederland ? )
En voor de eerste dagen, niks overpoweren, een gewone Johnson540 met een LRP brushed regelaar is een goede keuze (de lrp's heb je heb je voor 10Euro momenteel !!!) Op een grote baan maak je met zo'n motor in een direct aangedreven auto, nog een mooie snelheid !
Luisteren naar de mannen in de club waar je gaat, wat betreft bandenkeuze! (welke 'shore', ttz, hardheid van je banden)
Upgraden van motor als je sneller wil : de Carson Cupmachine is populair op wedstrijden (stukje sneller dan de standaard Johnson) maar niet de beste keuze (levensduur= aan de magere kant) Een Tamiya32T daarentegen is een veel betere keuze (en kan je vrij zwaar vertanden, tot 60mm verplaatsing zelfs)
En gaat het na een tijdje toch te 'traag', maar vooral als je het allemaal goed in je vingers hebt en het rijden onder de knie hebt ; wil je dan goedkoop echt heel erg hard gaan : vraag eens aan collega rijders of ze geen oude brushed 19 voor een prikje van de hand doen ! :D

Ik woon in Rijswijk. En de afstand hiernaartoe is niet zo heel groot Home

Ik dacht aan een Tamiya F104 of F104W
ik heb dit schema gevonden maar kom er nog niet helemaal uit. Welke is nu beter?

De basic, is idd maar basic, is goed, maar je mist vooral de alu stukken v/d achterpod (niet enkel steviger, maar vooral nuttig om je motor koeler te houden) 180mm breed, en ook zitten er bij deze rubberbanden, en niet echt de beste.

De W-versies daarentegen, hebben de meeste (met uitzondering van de Lotus en Wolf) foam banden, en zijn 200mm (205 voor die rubberen 'balloon' band versies), die heeft vooraan ook de (beproefde) F103 voorophanging (=breder dan de 104, maar met minder instelmogelijkheden mbt rijhoogte, maar dat is evtl met een dremel wel aan te passen ;-) )

De pro, pro black (carbon versie van de basic) en X1 (laatste = verbeterde pro) zijn allen t-bar auto's van 180mm breed (die 180mm, daar zijn ze toe gekomen omdat dit 'realistischer' is op schaal in vergelijk met hedendaagse 1/1 F1 wagens, maar is geen verbetering naar wegligging toe voor onze schaalwagentjes.

De F104W GP versie kwam er op vraag van rijders die voorstander waren van jaren '90 modellen (ook, zoals een paar heruitgaves in de 'W' versie)
Rijdt wat stabieler dan de 180's, en is eigenlijk een pro versie in 200mm. (maar duur)

De F104 V2 is de nieuwste versie van de pro, maar zijn ze ook afgestapt van de t-bar, en heeft een linkophanging (zoals vrijwel elke huidige 1/12, maar ook de WGT's en Pro10's), deze is echter opnieuw een smalle -hedendaags F1 ogende- 180.)
Mooi, maar ook duur.

Zie je het bos nog door de bomen ?

Tip -> nu en dan passeert er wel een oude 103 F1 op ebay/mbv/marktplaats voor een prijs tussen de 50 en 100 Euro -> kopen die handel, met de juiste banden (maar vooral door foutloos te sturen, met gelijk welke auto trouwens) ga je even hard als die 104 mannen.
Pro10 mannen weten dit ook : er rijden er verschillende met eern eigenbouw chassis, met daarop een beproefde voorophanging van een model van 10jaar en langer geleden. En die mannen gaan echt hard ! !!

Je hoeft echt niet ieder jaar het nieuwste van het nieuwste te hebben om toppiloot te worden/zijn, zeker niet bij pancars. (ook niet bij buggy's trouwens)

Goed leren sturen, en de kneepjes van het fijnafstellen leren zijn belangrijker dan geld spenderen aan veel (vaak nutteloze) bling bling opties. -> koop liever een extra setje banden.
Denk goed na/vraag het aan kenners, alvorens geld uit te geven !
Succes.

Laatst bewerkt:
Racevrienden,

Helaas moet ik zeggen dat ik met RC ga stoppen... Nou oke... ik was na het buitenseizoen heb ik niets meer aangeraakt en dus eigenlijk al gestopt.

Door de wijziging in mijn privesituatie heb ik ook andere interesses en prioriteiten gekregen en daarom besloten om met het racen te gaan stoppen.

Ik heb van jullie genoten! Bedankt voor alle tips en tricks en dat ik met jullie heb mee mogen rijden.

Ik zal deze week mijn spullen op de te koop pagina gaan zetten. Als je interese hebt hoor ik het graag!

Via Kees zal ik het wel blijven volgen en ik kom zeker een keer mee om te kijken of te filmen!

Nogmaals bedankt!!!!

Halewijn

De auto zal ook in 2013 meedoen in de Proten klasse.

Laatst bewerkt:
Wat is een betere aankoop
Een 104W of een gewone 104?

De W is breder en heeft in de doos al goed werkende foam banden. Hiermee kun je direct mee aan de slag en goed rondkomen op een circuit.
De gewone 104 is smaller, en heeft standaard rubberbanden. Die uit de doos werken niet al te best op een asfaltcircuit en moet je eigenlijk direct upgraden
Mijn tip als je begint met de F1 is om met de 104W te beginnen, eerst lekker gaan rijden met de standaard uitvoering en pas later opties te gaan proberen

Gevonden op ebay de HPI Jaguar XJR14.
KGrHqZHJC4FC2vIR8qJBQvzKLJNw60_12.jpg

Voor een beter indruk hoe die er gespoten uit ziet. (montage op de auto is niet geweldig)
8179908465_990f63d3e0_b.jpg

Wie weet waar ik complete IRS achteras kits kan bestellen in europa?
Heb wel een aantal gevonden die alleen de assen leveren maar ben nog geen complete askit tegen gekomen.
Het gaat om de 235MM variant.

Mvg Roy

Je zou rccomponents kunnen mailen. (hotmail achter de naam zetten). Hij zit in velp en heeft veel pancar spullen. Irs is geen probleem weet alleen niet of hij een complete set op vooraad heeft. Zet er een artikelnummer bij voor de zekerheid.

Gisteren weer de 1e rondjes gereden buiten.
Niet noemenswaardige tijden, weinig grip, oude bandjes, voor zelfs tot op het velg opgereden.....
maar wilde ff weten hoe de nieuwe regelaar zich zou gedragen met de instellingen die ik erin gegokt had.
Ging i.i.g. hard op het rechte stuk.
Er reden 2 1/10 brandstof wagens, en we reden lekker rond met zijn drieen bij elkaar, en ik dan het snelst op het rechte stuk. :cool:

Nice, nice, nice!!! Ik ga binnenkort weer de eerste rondjes buiten wagen met de Pro10. Weliswaar in Rucphen, ben benieuwd...

Back