Landing: inschatten snelheid, hoogte, afstand, windsnelheid.

Vandaag de eerste bijscholingsles gehad van een oude rot in deze hobby.
Het zelfvertrouwen is al weer grotendeels terug. Voor een belangrijk deel zat het tussen de oren.
Met de over-powerde Escapade blijkt helemaal niks mis.

Op hoogte gekeken hoe langzaam hij kan en dat is veel langzamer dan ik dacht.
Behoorlijk laag meerdere circuits gevlogen. Overshoots en doorstarts gingen allemaal prima.
De instructeur was buitengewoon tevreden.

De volgende keer gaan we het badkuip vliegen oefenen. Ik zou dat misschien alleen al durven/kunnen,
maar waarom zou ik moeilijk doen als het makkelijk kan?

Volgens mijn zeer bescheiden mening, zouden meer vliegers eens een opfris cursus moeten volgen.
 
... Toen ik begon modelvliegen te doen was ik verbaasd, en ben het nog steeds, hoe onpraktisch de trims op een zender geplaatst zijn. ...
Maar al te waar. Daar komt nog wat bij, digitale trims op de moderne zenders. Op de oude zenders zat gewoon een schuifje. Met je duim of een vinger gaf je daar een zetje tegen en de trim was versteld. Langzamerhand kreeg je vanzelf het gevoel van hoeveel de trim versteld moet worden. Dat ging vanzelf.
Die digitale trims moet je steeds indrukken om een klein stapje te maken. De trim langer vasthouden dan gaat hij "lopen" maar dat duurt te lang! Als je de trim een moet verstellen om bijvoorbeeld te gaan landen heb je gewoon de tijd niet om die digitale trim te verstellen. Het lijkt mij veel beter om weer terug te gaan naar gewone "analoge" trims. Maar ik zal wel een "oude zeur" zijn. :rolleyes::rolleyes::D
 
Maar al te waar. Daar komt nog wat bij, digitale trims op de moderne zenders. Op de oude zenders zat gewoon een schuifje. Met je duim of een vinger gaf je daar een zetje tegen en de trim was versteld. Langzamerhand kreeg je vanzelf het gevoel van hoeveel de trim versteld moet worden. Dat ging vanzelf.
Die digitale trims moet je steeds indrukken om een klein stapje te maken. De trim langer vasthouden dan gaat hij "lopen" maar dat duurt te lang! Als je de trim een moet verstellen om bijvoorbeeld te gaan landen heb je gewoon de tijd niet om die digitale trim te verstellen. Het lijkt mij veel beter om weer terug te gaan naar gewone "analoge" trims. Maar ik zal wel een "oude zeur" zijn. :rolleyes::rolleyes::D

Ik trim nooit tijdens het vliegen, omdat ik liever op mijn kist geconsentreerd blijf. Soms vraag ik assistentie, of ik land hem en geef een paar tikjes.
Daarna weer de lucht in. Een wereld van verschil is het toch nooit, als je correct gebouwd hebt en correct alles ingesteld en afgesteld hebt.
 
Ik trim nooit tijdens het vliegen, omdat ik liever op mijn kist geconsentreerd blijf. ...
Dan zou ik het verhaal van Richard nog maar een goed door lezen. Ook ik wil mij op m'n kist concentreren, en dat is ook precies waarom ik die digitale trims zulke ondingen vind. "Vroeger" hoefde je er niet bij na te denken en gaf je een zetje tegen het schuifje.
 
Maar al te waar. Daar komt nog wat bij, digitale trims op de moderne zenders. Op de oude zenders zat gewoon een schuifje. Met je duim of een vinger gaf je daar een zetje tegen en de trim was versteld. Langzamerhand kreeg je vanzelf het gevoel van hoeveel de trim versteld moet worden. Dat ging vanzelf.
Die digitale trims moet je steeds indrukken om een klein stapje te maken. De trim langer vasthouden dan gaat hij "lopen" maar dat duurt te lang! Als je de trim een moet verstellen om bijvoorbeeld te gaan landen heb je gewoon de tijd niet om die digitale trim te verstellen. Het lijkt mij veel beter om weer terug te gaan naar gewone "analoge" trims. Maar ik zal wel een "oude zeur" zijn. :rolleyes::rolleyes::D

Ik herken het. Dit jaar ben 40 jaar modelvlieger.
Toen de 'digitale' trims kwamen was dat even wennen. Nu zou ik niet meer anders willen.
Reden ? Je kunt veel nauwkeuriger trimmen.

Wel moet ik erbij zeggen dat ik altijd heel precies mijn modellen uitmeet. Instelhoeken, motordomping en motorzijwaartsstelling zijn ingesteld op 0,05 graden nauwkeurig. Nulstelling van de roeren op dezelfde wijze. Het model wordt ook om de langsas uitgewogen en indien nodig gecorrigeerd.
Wat je dan nog moet trimmen is heel erg weinig, meer dan enkele klikjes is het niet.

De meeste modelvliegers doen dat echter niet, dan wordt het soms een heel ander verhaal.

Natrimmen tijdens de vlucht hoef ik ook nooit te doen. Het geheim is servo's gebruiken met een goede nulstelling. Die kosten wat, echter dat zie je terug in een strak vliegend model.

Er zijn modelvliegers die denken dat er in mijn modellen een gyro zit. Zelfs bij windkracht 5-6 vliegt het strak. Ik heb echter nog nooit een gyro gehad, 'afstelling' is het toverwoord.

Grt,

Arnoud.
 
Ik trim nooit tijdens het vliegen, omdat ik liever op mijn kist geconsentreerd blijf.
Het ganse punt van trimmen is net dat je je dan beter op het model kan concentreren, dat je niet constant "in de pot moet roeren" om je snelheid correct te houden. Zoals ik al zei, je kan de trim per vliegfase zelfs voorprogrammeren in flight modes, en dan heb je maar een schakelaar om te zetten om je model perfect te trimmen voor de nadering.
 
Ernst heb je toen bij Skylight gevlogen? Daar heb ik ook lang les gegeven. Phaedra, ik vlieg sinds twee jaar JETI en de trims zitten onderaan gegroepeerd met zijn 4-en, iedere keer moet ik zoeken welk knopje ik moet hebben, met stip het slechtste stuk design van de verder prima apparatuur van JETI. Met de landing van een 747 zit je tot vlak voor de landing nog te trimmen. Het vliegt gewoon veel beter. Het zijn dan natuurlijk nog maar kleine tikjes die je geeft, tegen die tijd moet hij natuurlijk wel al in grote lijnen getrimd zijn.
Ja, dat wisselen van de trim van links naar rechts.... mij niet gezien, maar je kunt op veel zenders, de JETI dus ook, dat verzetten naar de andere kant.
 
Arnoud, uiteraard is nauwkeurig bouwen belangrijk, maar een model kan gedurende zijn leven soms wat schade oplopen, een reparatie met als uitkomst een iets zwaardere vleugel, etc.
Zijtrek en domping zijn gewoon guesstimates van de bouwer, er bestaat geen formule om dat te berekenen vooraf en dan zou het alleen voor één maat prop gelden. Hooguit de beste fabrikanten hebben die waardes uitgebreid ingevlogen, maar 99% doet dat niet.
Ik zet die op een mixer, volgas is rechts richting erbij (plm 3%), gas dicht is weer naar het midden (of andere trimstand) en bij sommige kisten mix ik ook volgas = iets down, gas dicht is iets UP. En met testvliegen fine tune ik dat verder. Met name met slepen is dat een heel handige mixer omdat je tientallen sleeps op één dag vliegt en je bvb steeds met volgas vliegt met een zwever er achter en je wilt dan wel dat hij rechtuit blijft gaan. Op hoogte gooi je het gas dicht en gaat het rudder weer naar het midden en komt hij recht naar beneden.
Maar we driften nu wel wat verder af van iemand zijn draadje die gewoon wil leren landen.....
 
Phaedra, ik vlieg sinds twee jaar JETI en de trims zitten onderaan gegroepeerd met zijn 4-en, iedere keer moet ik zoeken welk knopje ik moet hebben, met stip het slechtste stuk design van de verder prima apparatuur van JETI. Met de landing van een 747 zit je tot vlak voor de landing nog te trimmen. Het vliegt gewoon veel beter. Het zijn dan natuurlijk nog maar kleine tikjes die je geeft, tegen die tijd moet hij natuurlijk wel al in grote lijnen getrimd zijn.
Ja, dat wisselen van de trim van links naar rechts.... mij niet gezien, maar je kunt op veel zenders, de JETI dus ook, dat verzetten naar de andere kant.

Op mijn zender staat de HR trim standaard helemaal aan de "binnenkant" van de zender, quasi onbereikbaar tijdens het vliegen. Gelukkig is er een extra trim switch op 2 uur van de stick, en die is perfect binnen handbereik omdat ik mijn handen steun op de handsteunen aan beide kanten. Ik mag gewoon niet vergeten om voor elk model de HR trim op die switch te configureren.
frsky-tandem-xe-p5521-14304_image.jpg

Bij mijn vorige zender had ik een zelf-centrerende schakelaar toegevoegd op die 2-uur locatie, en dat werkte ook perfect.
Aan de meeste zenders te zien stoort het heel weinig mensen dat trimmen zo moeilijk wordt gemaakt in de modelvliegerij. Ik kom ook uit de 1:1 vliegerij, en heb het nog steeds moeilijk om me aan te passen aan modelvliegen. In een cockpit zie je je attitude voor je eigen neus, je leert je snelheid te regelen op de neusstand, je trimt bij elke wijziging, en bij modelvliegen moet je dat allemaal vanop een relatief grote afstand maar inschatten. En net daarom kan correcte trim zoveel helpen om je snelheid te regelen.
 
Misschien zit ik onder een steen hoor..
Kan heel makkelijk :D
als ik het mis heb, of het niet goed zie, gooi het erin !

dat je in een 1 op 1 toestel bij iedere wijziging moet trimmen, ok.
rendementen, ontwerp is redelijk uitgemolken, snap ik.
bij bv een "echt" rc schaalvliegtuig (warbird of iets dergelijks) kan ik me daar ook nog wel wat bij voorstellen
hoge vleugelbelasting etc.
maar de meeste acro toestellen kun je gewoon rechtuit laten gaan bij iedere gas stand
moet je wel ff de eerste vluchten goed doen...
en inderdaad, als dat veranderd door "iets", wel aanpassen

als ik even naar mijn eigen toestellen kijk, die veranderen niet van trim als ik mijn gasstand verander.
tot echt te weinig, dan dondert het de lucht uit. maar daar helpt een trim niet tegen.
in de laatste nadering naar de landing moet ik inderdaad wel continu de elevator bedienen
maar dan ben ik mijn neusstand ook aan het veranderen, aan het remmen
dan wil "voelen" wat ik doe, vind ik prettig
zeker met alle bosjes en bomen rond ons veld hou ik het graag in eigen hand :D
ik hou van een actief reagerend toestel..
ben ik gewend vanaf heli, mijn toestellen stel ik qua respons hetzelfde in
 
Het is een certificatie eis aan alle mandragende ontwerpen dat de neus zakt zodra je je vermogen terug haalt. Van Piper Cub tot B747. Dat zit er in omdat bij een motorstoring, het toestel van zichzelf snelheid wil blijven houden, terwijl jij in de cockpit bezig bent de problemen op te lossen. Dat zou funest uit pakken, als je dus even niet oplet en de neus zou omhoog gaan.
Dus ook mijn modellen doen dat. Dan kom je in het circuit, gaat al wat snelheid verminderen, op base leg nog wat en op final de lage snelheid die je wilt hebben. Dat verschil kan met een gewoon model, met volgas vergeleken, zomaar 100 km/u zijn. Het is vrijwel (door verschuiving van de Lift) godsonmogelijk dat dit gebeurt zonder dat je dit merkt. Want ook met ingebouwde side/downthrust corrigeert die maar bij één snelheid en één vermogenssetting (toerental). Twee variabelen dus, dat kun je nooit met een "ingebouwde mixer" corrigeren over de gehele range.
Ik vlieg veel met sleepkisten, die zijn zwaar over-gemotoriseerd. Trim ik hem volgas af op klimsnelheid, met een zwever er achter (dus de neus is flink gedrukt), dan gaat dat plaatje volledig scheef, op het moment dat ik op hoogte gas dicht trek omdat de zwever afkoppelde. Als ik hem laat gaan, dan dondert de neus misschien wel 40 gr of meer naar beneden, dat is in veels teveel. Ik heb dus een mixertje geprogrammeerd dat het hoogteroer wat UP komt bij gas dicht en DOWN drukt bij volgas. Zodat het zakken van de neus VERMINDERT, maar nog steeds naar beneden wil, ik moet het zeker niet neutraal zien te krijgen!

Ik snap wat je bedoelt "Student". Acro vliegen is: weinig rechtuit vliegen, manoeuvres volgen elkaar snel op, doorgaans veel vermogen op, of je trekt gas dicht voor een spin, who cares about trim....je hebt de tijd niet om alles ff los te laten om te zien wat hij nu ongetrimd doet. Idem met 3D heli vliegen. Omdat ik tot de rustige helivliegers behoor (ouwe l...en) vind ik het vreselijk irritant dat ik continue bvb rol input moet geven.
Dan land ik, stel het beter af en ga weer verder. Ik heb het al eerder gezegd, de jongeren die hier meelezen, hebben er wat minder last van, die hebben nog voldoende rekenkracht in hun bolletjes over om dat zonder na te denken weg te sturen.

Berto, ja ik heb wel eens van die (zelf geprinte) mini sticks gezien, zou het eens moeten proberen. Nog geen idee waar je ze kunt kopen.
 
Een belangrijk punt inderdaad, het is goed mogelijk dat trimmen bij acro toestellen niet of minder nodig is; ik heb er geen enkele kennis van of ervaring mee. Ik vlieg vooral met EDF toestellen, (schaal)zwevers en een paar schaal toestellen, waaronder een 2m span Twin Otter. En bij die toestellen helpt de trim echt wel.
Maar het originele verhaal hier betreft het landen van een snel toestel, en de moeilijkheid om snelheid en hoogte bij de nadering onder controle te hebben. Als dat echt problematisch verloopt is mijn punt dat het trimmen van het hoogteroer een soort nulstelling van de naderingssnelheid kan zijn, en aldus de werklast kan verminderen.
Bij de 1:1 vliegerij leer je al heel snel wat er gebeurt als je niet correct trimt: je zit de snelheid constant "na te jagen" door de neus omhoog en omlaag te halen bij elke wijziging, en je loopt steeds achter op de zaken. Bij een model is dat minder het geval vanwege de kleinere inertie misschien, maar dit kan zeker optreden bij een verkeerd getrimd snel model.
 
En toch IS het wel zo:
Snel vliegen, tuurlijk, je moet goed sturen en snel reageren, maar dat is de kunst niet: Ik vloog 3 maanden na mijn allereerste zelfstandige vlucht, ook al zelfstandig een speedkistje in. Mischien niet het snelle spul wat jij tegenwoordig vliegt, maar met ergens tussen de 150 en 200 toch best een vlot kistje voor een 15 jarige beginner (Hegi Speedy, 3,5 cc SuperTigre racemotor, resopijp, 8 x 8 prop, en een hoop Nitro). Je hoeft niet na te denken over overtreksnelheid, en zolang je ook maar een héél klein beetje je hersens gebruikt is "nergens tegenaan vliegen" ook echt niet heel erg moeilijk. Beetje vooruit denken waar je heen wilt, en je bent er al.

De kunst is toch ECHT om je kist goed genoeg te kennen, EN om iets meer te kunnen dan alleen sturen: Je MOET, geen ontkomen aan, ruimtelijk inzicht krijgen, en methoden om afstanden in te schatten.

Voor het inschatten van snelheid helpt een licht voorlijk zwaartepunt: je voelt dan aan je hoogteroer hoe LANZAAM je gaat, want je moet wat met getrokken hoogteroer vliegen als de snelheid er uit gaat.
Door oefenen, en geleidelijk dat zwaartepunt weer naar achteren te brengen, gaat dat "gevoel" overschakelen van "hoeveel moet ik up geven voor een constante hoogte" naar "hoe vlot reageert de kist op stuursignalen". De kist wordt met afnemende snelheid wat "waziger" in de respons.
Om deze vaardigheden aan te leren, helpt het om figuren te gaan vliegen, met name de stall-figuren, maar eigenlijk alle figuren die NIT "hard rechtuit" zijn vertellen je wat over hoe de kist reageert bij verschillende snelheden.

Ruimtelijk inzicht: Ikzelf let veel op dingen als "hoe groot/hoog ziet mijn toestel er in de lucht uit, t.o.v. bekende herkenningspunten".
Er staan bomenrijen langs ons veld. Hoogte en afstand zijn "bekend" (niet in exacte getallen, maar in "orde van grootte").
Dat helpt je hoogte en afstand in te schatten. Bijvoorbeeld: één bomenrij tegenover de baan, staat op plm 100 meter afstand, bomen zijn 20~25 m hoog. Ik weet hoe groot mijn kist is, dus ik kan aan het "beeld" redelijk inschatten dat ik boven die bomenrij zit. Ik zit dan dus op 100 meter parallel aan de baan.
De ruimte aan "blauw" tussen vliegtuig en bomen vertelt me hoe hoog ik zit. Heel mooi uitgangspunt dus voor de downwind.

BIj het binnenkomen let ik op de schaduw van het toestel op de rietkraag aan de baandrempel. Beetje rekening houdend met de stand van de zon, kan dat een hele mooie indicatie zijn, dat je de baandrempel gepasseerd bent. Daarvoor moet je A) goed genoeg kunnen vliegen bij lage snelheden, om "tijd over te houden om op die schaduw te letten" en B) daadwerkelijk uit je doppen kijken.
Doe je dat vaak genoeg, dan ga je op een gegeven moment vanzelf het "beeld" herkennen van hoe groot je je kist ongeveer in beeld hebt bij die afstand.

Zoals Bertus ook zegt: Oefenen oefenen oefenen, en VOORAL: BEWUST vliegen. BEWUST observeren, BEWUST nadenken. Vooruit plannen, uitvoeren, en blijven opletten of de procedure verloopt zoals je het in gedachten had. Afbreken en opnieuw doen op het moment dat je afwijkingen ziet.
Daar is GEEN substituut voor! Alles wat ik hier boven schreef, zijn methoden om het "te leren", NIET om het "te doen".

Met toenemende vaardigheid lukt het ook wel om in plaats van af te breken, te corrigeren.

hier een mooi voorbeeld op wat Bert nou precies aangeeft en dan ook vooral het eerder genoemde stukje over een voorlijk zwaartepunt, onderstaand filmpje was één van de eerste vluchten met een voor mij nieuw toestel, de eerste aanvliegpoging was om aan te voelen hoe het toestel aanvoelt bij lagere snelheid, al snel werd duidelijk dat het toestel staartlastig is omdat het bij lagere snelheid eerder omhoog ging dan de neus laten zakken, een tikje down hielp maar bij het minste aan afvangen resulteerde in een JOJO effect omdat de staart heftig doorzakt, bij de landing is dat jojo effect ook goed zichtbaar, op zon moment is concentratie belangrijk en moet je ff snel een keuze maken om een doorstart te maken of te landen.... ik hield een streepje down gedrukt met een tikkie gas erbij en had hem onder controle, vanaf het punt dat hij vlak boven de boomtoppen zichtlijn zat kon ik geleidelijk aan het down drukken terug halen en vanaf dat punt is ook goed zichtbaar dat het toestel lichtelijk achterover hangt....
na deze vlucht had ik 85 gram aan loodkorrels in de neus geplakt, het jojo effect is weg en landen is nu veel makkelijker
je toestel ietsje neuslastig houden en gewoon lekker oefenen met aanvliegen, je gaat vanzelf steeds beter inschatten waar je zit en waar je herkenningspunten zitten, bij ons is dat die hoogspanningsmast, de kabels en de boomtoppen..... de schaduw van je toestel op de grond kan je ook helpen om te weten waar je zit...
 
Een belangrijk punt inderdaad, het is goed mogelijk dat trimmen bij acro toestellen niet of minder nodig is; ik heb er geen enkele kennis van of ervaring mee. Ik vlieg vooral met EDF toestellen, (schaal)zwevers en een paar schaal toestellen, waaronder een 2m span Twin Otter. En bij die toestellen helpt de trim echt wel.
Maar het originele verhaal hier betreft het landen van een snel toestel, en de moeilijkheid om snelheid en hoogte bij de nadering onder controle te hebben. Als dat echt problematisch verloopt is mijn punt dat het trimmen van het hoogteroer een soort nulstelling van de naderingssnelheid kan zijn, en aldus de werklast kan verminderen.
Bij de 1:1 vliegerij leer je al heel snel wat er gebeurt als je niet correct trimt: je zit de snelheid constant "na te jagen" door de neus omhoog en omlaag te halen bij elke wijziging, en je loopt steeds achter op de zaken. Bij een model is dat minder het geval vanwege de kleinere inertie misschien, maar dit kan zeker optreden bij een verkeerd getrimd snel model.


Acro kisten hebben meestal een symmetrisch profiel, wat natuurlijk al geen vergelijking is met 1 op1
de vermogen / gewicht verhouding is 100% anders..
In zoverre oorzaken dat een schaalkist gewoon wat anders reageert dan 1 op1

zoals @Richard Branderhorst ook aangeeft, acro is weinig rechtdoor...
echt 3d doe ik niet, maar ik ben in de regel altijd wel ergens met een figuur bezig.
volgas en stationair wisselen elkaar nog wel eens vlot af
ALS zo'n toestel andere trimstanden nodig heeft per gasstand, zou je bij gas open trekken van een tijd gas uit toch een redelijke zwiep door het ding moeten zien gaan
in de regel hoef ik niets te corrigeren..

Het zou wel kunnen dat het verschil in 1 trimklik zit..
ik merk wel eens dat ik automatisch net een tikkie aan de stick hang, bij loslaten zie ik hem dan een licht neerwaartse richting kiezen
meestal met 1 tik weg
 
Mugen, tja, het is niet 100% duidelijk te zien, wat de kist zelf doet en wat je stuurt, het kan namelijk ook PIO zijn, dat zijn de vingers van de vlieger: Pilot Induced Oscillations. Ofwel overcorrecties, kan makkelijk met de eerste landing. Je kent het vlieggedrag nog niet, de expo wat te laag staan, etc.
Wat het echter NIET is, als de staart "doorzakt" dat dat komt omdat die te zwaar zou zijn, een veel gemaakte denkfout van modelvliegers. Het vlieggedrag vooraf gaf een stabiel vliegbeeld te zien, beslist niet nerveus, want bij staartlastigheid had je een instabiel modelgedrag moeten zien, al ruim vóór de landing!
Het testen is makkelijk, ik weet niet of je er bekend mee bent: vanuit een getrimde horizontale vlucht met bvb half gas of 2/3, druk de neus een 30 graden naar beneden en laat het HR een of twee seconden los. Komt de neus met een mooie ronding weer langzaam omhoog, alles goed.
Nu komt het waar de denkfouten gemaakt worden: komt de neus heel snel weer naar boven, dan denken nog steeds veel modelvliegers, ahhhh, dan is de staart te zwaar, dus moet er dus lood in de neus bij. en als hij (godforbid) met de neus naar beneden duikt: ahhh, er moet lood in de staart bij! Hopelijk kun je het model nog redden, want het moet JUIST andersom: Komt hij te snel naar boven, ligt het ZPT te ver naar voren en moet er wat lood in de staart bij (of als er neuslood in zit, dat verminderen/weghalen). Duikt het model echter naar voren, (dat is schrikken!) dan moet er juist lood in de neus BIJ!!!!
Mocht hij overigens rechtdoor gaan dan is hij indifferent, maar dat is al in de gevarenzone, het schurkt al tegen staartlastigheid, een beetje lood VOORIN doet dan al wonderen.
In de theorie is dat allemaal terug te vinden als je zoekt op het verschil tussen statische en dynamische stabiliteit. Veel modelvliegers redeneren vanuit statische stabiliteit, en dat werkt niet met vliegen.
 
Ja dat issie! Met motorkisten lastig om dat "glijdend" te doen, vandaar dat ik zeg, rustig met halfgas of iets meer, maar wel getrimd horizontaal vliegen en dan een duikvlucht inzetten met HR en dat weer loslaten, kijken wat er gebeurt. Hopelijk niet versie "C" want dat heb ik een keer meegemaakt met een zwever en je schrikt je rot, alhoewel ik aan het gedrag van tevoren dat al aan zag komen. Niettemin een scary belevenis, ook al is het "maar" een model.....

@Student: nee, de Walter Extra's en Sukhoi 26 enzo hebben full size ook symmetrische profielen en qua power halen ze het (nog...) nét niet helemaal om bvb te kunnen hooveren onder de motor, maar ze komen dichterbij. Verticaal achteruit zakkend vliegen lukt ze al wel.
En nee, het 1/1 vliegen is echt niet zoveel anders, dat zullen alle modelvliegers be-amen die ook full size vliegen...alle krachten die op een 1op1 werken zijn hetzelfde als een model, alleen de lucht is niet op "schaal" maar dan ga je praten over Reynolds getallen, is weer een ander verhaal. Die vereist soms/vaak op het model een ander PROFIEL. De profielvorm is daardoor bij schaalmodellen van bvb 2eWO vliegtuigen bij modellen anders dan de full size, evenals zwevers. Maar een goede acro kist heeft als model en full size kist een symmetrisch profiel.
 
  • Like
Reactions: jve
Back
Top