Tijdens de Almere dag en later de Webra Record cup dag ben ik enthousiast geworden om mee te doen met het Limes racen. Het reglement opgezocht, tekeningen van de Buster en de Shoestring 1:1 afgedrukt, kijken hoe het met mijn LA 15's was en de Canadese You tube filmpjes bekeken. Overigens mag ook de 15 FP gebruikt worden heb ik begrepen. Ik hoop dat we hier nog veel plezier aan kunnen hebben. Maar, deze races, volgens mij op schaal afgeleid van de goodyearraces, worden al kant en klaar bij Duitsers, Belgen, Amerikanen en Canadezen gehouden. Volgens mij is het niet de bedoeling om er in Nederland iets geheel anders van te maken. Dat doet geen eer aan de originele opzet en we raken meteen de aansluiting met de omgeving kwijt. Wanneer je last denkt te krijgen van startproblemen met de LA 15, bekijk dan zeker de Canadese filmpjes (het is een serie), waar je ziet hoe ze met deze motoren omgaan. Overigens mogen alle verbeteringen, in de filmpjes getoond, legaal gebruikt worden.
Ach, die .15 glows in de Ace Trainers heb ik ook zo weer aan de gang, dus dat zal het probleem toch niet zijn? Filmpjes? Welke filmpjes?
Ik ook: b. Betreffende de motor: i. Alleen de in de handel verkrijgbare en ongetunede OS-Max 15 (2,5cc) motoren met glijlagers zijn toegestaan
You tube openen en het adres invoeren. Je ziet dan vanzelf het blauwe OS doosje. Dat is de eerste video, dan volgen er automatisch nog vier.
Dat klopt, maar als ik dan op start druk, krijg ik het scherm dat ik had geplaatst.... Na enig gepruts zijn we gevorderd tot (ik heb geen YouTube account, dus hier houdt het even op..._:
Kun je de video's nu zien? Ik heb wel een account en abonnement bij de Balsa Beavers. Via internet dan naar You Tube Balsa Beavers, dan video's en vervolgens populair. Het zijn waardevolle video's voor het Limes racen. Succes.
Bedankt voor de tip, Frits. Ik heb nu de video over de bouw van de Shoestring bekeken, en deze meneer bouwt wel zwaar, hoor! Maar het is wel een mooi model geworden. De rompversterking bij de achterlijst van de vleugel met een langwerpige driehoek vind ik onzin. Een vuren lat over de hele lengte van de romp werkt veel beter. Je laat hem onder de vleugel doorlopen. Het triplex wat hij gebruikt als rompversteviging is ook veel te dik. 1 mm is genoeg. Een verstevigingslat aan de voorlijst van de vleugel is natuurlijk wel een goed idee, maar gebruik gewoon vuren. De triplex versterking van het hoogteroer begrijp ik niet. Waar is dat goed voor? En tenslotte is zijn manier om de oogjes van de leadouts te maken, ronduit slecht. De bedoeling van het kousje van binddraad is dat je een soepele overgang maakt tussen het oogje en de lijn. Maar hij gebruikt zoveel binddraad (en nog dik spul ook) dat zijn kousje veel te stijf wordt, en je dus geen soepele overgang hebt. Bijna even slecht als een buisje. Zijn onderstel is ook onnodig zwaar. In plaats van een lang stuk naar achteren te laten lopen, kun je de onderstelpoten beter bovenaan haaks ombuigen, en in een buisje in de bovenste motorbok steken. Lichter en sterker. En ik zou geen plastic klemmetjes gebruiken, die breken af. Zelf even zagen en vijlen uit messing of ijzeren staf.
Dan mogen deze dus ook Of het een voordeel is weet ik niet maar het gaat om het idee Alhoewel wat is in de handel verkrijgbaar Jan
ben ondertussen de show string in CAD aan het zetten. Hij zal loop volgende week wel klaar zijn en dan kan ik een test kitje snijden .
Precies, bij een plank van 12 mm voor de romp gewoon twee stuks 5x6 vuren tegen elkaar lijmen! Een ander punt wat nog niet eerder genoemd is maar het overwegen waard: Kielvlak uit 1,5 mm triplex ipv 3 of 5 mm balsa en dan flink inlaten in de romp. Licht en onverwoestbaar.
Zondag 10 november training limes racing @ KMACH Herentals , https://www.mach-vzw.be/events Groeten Jef
Heeft er nog iemand een tekening van de Shoestring? Of een copy , uiteraard tegen vergoeding. Groet Herbert