Lockheed C-130 Hercules 100" van Palmer Plans

jan brilman

Forum veteraan
Collegae!


Geen project zo fascinerend als het volgende project! :D

(Project = iets waar je aan begint, en wat je naar believen weglegt, om weer aan een nieuw project te beginnen).

Het is geen werk, hè! :wink:

(Ik weet het, het is een heeeeeeeele slechte definitie :evil: , maar geeft wel aardig weer waar het om draait . . .)

Op de campings in Zwitserland en Frankrijk had ik alle tijd om eea. nog eens te overdenken. :sleepy:

Waar is het fout gegaan? :(

Foute beslissingen genomen?

Teveel hooi op de vork?

Domme pech?

Enzoverder enzovoort.


(Afgelopen tijd (jaren) gecrashed: Sopwith Pup, Bird Dog (meerdere malen), en afgeschreven: Upstart, P-51 van Alfa Models, ASW-27, DG-800.
Daar wordt je niet vrolijk van . . . :nooo: )

Eén ding is duidelijk: een groot vlieger / piloot zal ik nooit worden, dus nieuwe uitdagingen moeten we op dat vlak niet zoeken.

Maar wat dan wel? :roll:

En toen vielen er (vlak voor vertrek voor vakantie) in één keer allerlei stukjes van een puzzel op z'n plaats. :D

Wat vind ik nou uiteindelijk echt leuk?
- bouwen
- electro
- schaal
- een beetje groter dan wat normaal is
- vliegtechnisch geen rare grappen
- een aansprekend uiterlijk
- iets wat niet iedereen heeft
- en nog zo het eea.


En toen zag ik het: de Lockheed C-130 Hercules!

- van Dave Palmer Plans (zie de Eltjo: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=8604)
- mid-size: 87" (= 2,21m.) spanwijdte
- die kan goed electrisch :D
- er zijn Cad Cut Kits beschikbaar (weinig tijd) :D
- er is retractable gear beschikbaar :D
- etc.etc.

Kortom: wat wil je nog meer. :D

De tekening is besteld, en ik denk dat ik binnenkort een kit ga bestellen (zoveel tijd om te bouwen heb ik niet. . . . ).

http://www.mag-web.com/rc-modeler/palmer/products/c130.html

En deze meneer is al een heel eind op streek:

http://www.wannafly.com/projects/projects.htm

(Over veel projecten gesproken . . . 8O )

Nou ja . . . zover maar eens eerst.

(O ja: de Strega is een project, en ooit komt die natuurlijk ook weer uit de motteballen tevoorschijn :wink: .)


jan.
 
Mwaaaah, zo'n Hercules haalt het niet bij een Strega :nooo:

... en dat "ooit komt die natuurlijk ook weer uit de mottenballen" vind ik eigenlijk helemaal niet prettig klinken :nooo: :nooo: :nooo: . Sinds het Strega-draadje volkomen dood is, is het leven eigenlijk niet meer het zelfde
worried.gif
 
Jan! Je bent al inderdaad een tijdje niet aan het bouwen, wordt hoog tijd!

Hercules saai? Ok geen dogfighter, met sport/aerobatics moves, maar een Hercules Gunship vindt ik toch wel een fraai exemplaar.

En ik vindt de bouwverslagen toch wel erg leuk en verslavend hier op het forum. Dus elk nieuw project is welkom.
 
Dit had net zo goed over mij kunnen gaan. :lol:
Een groot vlieger zal ook ik nooit worden, dus ga je op zoek naar nieuwe uitdagingen he. Maar het is een ambitieus project hoor Jan! De Fairchild C-123 spreekt mij (estetisch) meer aan, maar de C-130 is ook zeker een mooi toestel. Maar 4 motoren. Brushless/LiPo? 8O

In ieder geval: veel succes!

ps: de strega heb je zelf toch ook ontworpen? Waarom ook voor een nieuw project niet zelf iets ontwerpen? Aerodynamica weet je zeker al het een en ander vanaf, en het tekenwerk met een CAD-pakket (Rhino 8) ) moet ook zeker geen probleem zijn. Komt alleen wel meer (lees: tijd) bij kijken natuurlijk. Maar de voldoening......;)
 
Ambitieus: zeker, maar haalbaar/doenlijk, als ik naar de foto's van die ene meneer kijk.

En, ik ga niet zoals Eltjo alles zelf maken.

Veeeeeeeeeeeeel te veel werk (en voor een deel ook een beetje saai).

Tegen de tijd dat eea. vast vorm begint aan te nemen zijn de motoren en mn. de accu's al weer zovel beter, dat electrificatie goed mogelijk is.

(Kun je eigenlijk 4 brushless motoren met 1 regelaar aansturen?)

Gunship: :?

Ik zat meer aan de volgende te denken.

preview_86a09c53.jpg


Zie

http://www.ucar.edu/communications/newsreleases/2001/ace-asia.html


jan.
 
bouw je deze dan ook weer half af om hem dan weer aan de kant te schuiven :?
 
De tekeningen zijn gearriveerd!

Daar werd ik wel even stil van . . . 8O

6 grote vellen en een soort bouwbeschrijving.

Als ik van de schrik bekomen ben volgt er meer info. :wink:


jan.
 
Gaaap, alweer de zoveelste herky...

[effe proejct in kiem smoren, meneer moet verdermet de stega!]
 
goed de tekening bestuderen jan.. palmer maakt nogal wat fouten.. dus alles 2x meten en controleren.
Ik heb de tekening van de hercules van palmer ook.. maar 4 motoren vind ik een beetje veel ;)
Dan liever die c123 die eltjo bouwt..
Ik ben benieuwd naar je bouwverslag ;)
En wel afbouwen deze!

Peter
 
Voor de liefhebbers; even 'over de duim'. 8)

Streefgewicht volgens Palmer: 5 kg.

150 W/kg := 750 Watt.

Per motor: 175 Watt.

Da's plm. 11 V * 17 A (3s).

Dat lijken me goed realiseerbare waarden, toch? :?

Grote vraag: waar vind je schaal 4 blads-propellors? :roll:

Dat ziet er zo en zoveel beter uit. :D

Weet iemand van het bestaan op het net van tests waar de efficientie (trekkracht) van 2-, 3- en 4-blads propellors vergeleken wordt?


jan.
 
Ja, die ken ik, dat is en optie.

Is wel een gepuzzel op die site. :?

Mooiste zou zijn als je er twee linksom en twee rechtsom kunt laten draaien! :D

Da's niet erg scale, maar vliegt wel prettig! :wink:


jan.
 
Is dit borstelloos of borstel? En is 150W/Kg niet een beetje op het randje?
 
Is dit borstelloos of borstel?
Bostelloos (ik gok op forse quantumkorting :wink: )

En is 150W/Kg niet een beetje op het randje?
Dit komt van de kontronik site: :?


Leistungsbedarf für modellgerechte Motorisierung

Segler: 80 bis 100W/kg
Motormodell: 100 bis 120W/kg
Motormodell bodenstartfähig: 120 bis 150W/kg
Schleppmaschine: 150 bis 200W/kg
Hotliner: >200 W/kg
Hotliner "senkrecht": >300 W/kg

Leistung (W) = Akkuspannung (V) x Akkustrom (A)



Maar we kunnen ook wel van bv. 175 W/kg uitgaan.

Dan wordt het (5 * 175) / 4 = 219 W per motor.

Of, nog beter, (5 * 200) / 4 = 250 W per motor.


jan.
 
Back
Top