Hoi M. Pinkster, leuk dat je ook een 1/14 auto wil kopen. Ik vind het een heel leuk formaat, klein genoeg om overal mee te nemen en groot genoeg om serieus een nette rondetijd neer te zetten op een 1/10 offroadbaan.
Zelf heb ik een
Losi Mini 8ight en een
LC-Racing EMB 1h.
Losi Mini 8ight
Voordeel
De onderdelen van de Losi Mini 8ight zijn goed verkrijgbaar en er zijn al een berg tuningparts voor gemaakt (carbon onderdelen en aluminium parts).
Om leuk te kunnen rijden adviseer ik je een paar tuningparts.
tuningparts
* Driven productions topplate/gearcover
Driven Productions Store
15 dollar (om steentjes buiten je tandwielen te houden).
* een andere servo met Kimbrough servosaver, de standaard servo is erg slecht(langzaam en wil niet rechtuit),
koop bijv. een Hitec 225mg kosten iets van 30 euro.
* Traxxas Shockends, (de standaard shockends breken snel).paar dollar niet veel.
* driven productions schoktowers (van onbreekbaar kunstof). Of carbon shocktowers, (verschillende fabrikanten die
dat leveren).
De standaardbanden hebben goede grip en zijn lekker goedkoop (10 dollar per setje van 2 geplakt op velg).
Voor straat kan je goedkope rallyblock tyres gebruiken.
FAST0074W - FASTRAX 1/10TH TOURING WHEEL/ RALLY BLOCK 5-SPOKE WHITE (4)
kosten 10euro setje rondom
.
Reserveonderdelen
Zelf ben ik zo iemand die voor elke auto zowat elke onderdeel reserve koopt, maar voor deze auto is dat echt niet nodig.
* paar reserve tandwielen en pinions,
* schroevenset van de Losi Mini 8ight (erg handig),
* shocktowers buigen snel.. dus vervangen voor carbon exemplaren.
Nadeel
Ik kan eigenlijk 1 nadeel opnoemen van de Losi en dat is dat de auto uit de doos al op zijn hoogst vertand is en dat er een 24mm motor in zit, die eigenlijk te klein is.
Wil je er sneller mee rijden dan standaard zou je een 3s pakket kunnen kopen maar heb gelezen dat hij dan vaak te heet wordt.
Het beste is dan toch om uiteindelijk wat aan te passen zodat er een 28mm motor in past (ofwel het carbon chassis kopen, of wel het standaard chassis wat dremelen) zodat er meer ruimte voor de motor is.
Hier een filmpje van mijn Losi geheel standaard op de grote achtervleugel na.
LC Racing EMB 1H
Dit is nog maar een beginnend merk en er zijn nog niet zoveel winkels die hem leveren, maar verwacht dat daar snel verandering in zal komen.
Zelf heb ik deze auto rechtstreeks van de fabrikant kunnen bestellen en ook als fabriekstester uitgebreid getest en ook een reclamefilmpje ervoor gemaakt.
Op het RCTech forum zijn er al veel mensen van mening dat deze auto beter is dan de Losi.
Standaard had deze auto in een van zijn eerste wedstrijden al Losi's verslagen. Bestuurder in het filmpje is de Amerikaanse fabrieksrijder voor het merk.
De auto en onderdelen zijn te koop via:
* umea rc (winkel in Zweden),
* nitrorcx.com (auto wordt dan verkocht onder de neem Tacon 1/14 buggy),
http://www.nitrorcx.com/25c102-14-soar-buggy-green-brushless.html
en volgens mij is sinds kort Schumacher de distributeur in Engeland, dus zal je hem binnenkort ook wel in Engelse (web)shops aantreffen. Denk aan Apex models.
Daarnaast is er een Belgische webshop in aanbouw waar de onderdelen en auto's ook besteld kunnen worden.
Voordelen:
* de auto heeft standaard al een 28mm formaat motor en is dus een stuk sneller dan de Losi, de motor is krachtiger en blijft koeler,
* de regelaar is een simpele hobbyking regelaar maar werkt wel soepeler dan de Losi versie en is ook krachtiger,
* de auto heeft standaard al een gearcover en voorkomt dus dat er steentjes tussen de tandwielen komen,
* de auto heeft standaard al een goede en snelle servo.
Tuningparts zijn er nog niet echt voor (en heeft hij ook bijna niet nodig). Ik had graag carbon shocktowers willen hebben vooral de voorste shocktower (de achterste heb ik nog geen een keer verbogen).
Wel vind ik de banden wat minder allround grip hebben dan de Losi versie, je zou gewoon de losi banden kunnen monteren op de EMB of die goedkope rallybandjes..
Wel zijn de standaard shoktowers net als die van de Losi wat zwak (buigen makkelijk), desondanks buig ik ze gewoon weer terug totdat ze echt zo krom als een hoepel zijn. Ik adviseer je dan ook om een aantal shoktowers erbij te bestellen.
Reserveonderdelen
* shocktowers,
* schroevenset
Op het gebied van electronica is deze auto dus beter dan de Losi (motor, servo en regelaar).
Het grote nadeel is echter dat je de onderdelen nog niet op de hoek van de straat vind.
De EMB is via NitroRCX te koop voor 169 dollar (inclusief shipping naar Nederland 182 euro exl. invoerbelasting).
De Losi kost zo'n 250 euro te bestellen bij je plaatselijke modelbouwwinkel.
Zo een uitgebreide uitleg, hoop dat je er wat aan hebt, vraag maar raak als je nog wat weten wilt.
ps. op de foto's hieronder bij mijn vorige posts, zie je dat ik nu ook de motor van mijn EMB heb ingebouwd in mijn Losi.
ps.2 bij beide auto's heb ik enkel gereden met mijn eigen Spektrum Dx3r zenderset. Ik heb dus niet met de standaard zenderset gereden. Ik heb wel begrepen dat de standaard Losi zenderset een slecht bereik heeft, wel zit er dan een SPektrum ontvanger in dus als je al een spektrum zender hebt kan je die gewoon gebruiken.
@ Damon
linkje accus
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...k_Suits_1_16th_Monster_Beatle_SCT_Buggy_.html