briljant stukje gereedschap. Eenvoudig en toch zeer functioneel. Ja,de voorlijkcurve, daar is nogal wat over te doen. wordt er ook niet gemakkelijker op met de prebend die ze de masten tegenwoordig geven. in theorie heb je twee manieren om je zeil vorm te geven; 1- de voorlijkronding (een vlak stuk doek met alleen voorlijkronding geeft ook een zeil met profiel, maar bij de harde doeken van tegenwoordig heb je dan snel plooien vanuit de hoeken) en 2- de vorm van de naden. Zoals ik het zie met moderne materialen, gebruik je de voorlijkronding alleen voor de compensatie van je mastbuiging en bepaal je de vorm van je zeil met het profiel van de naden. Dat is dus even uitzoeken, en kan ook verschillen met de windsterkte. In principe zou je - met de juiste hoeveelheid pre-bend, voorstagspanning en mastdrukker - in een IOM een perfect rechte mast moeten kunnen maken. dan zou je met geen of heel weinig voorlijkronding af kunnen. in praktijk moet blijken hoe dat werkt. wel leuk om eens over te bomen en een beetje uit te proberen. bij grotere schepen heb je eigenlijk altijd wel mastbuiging en zie je vaak een niet egale curve in de voorlijkronding, soms bijna een S, om de gewenste vorm te bereiken.
Ik zal eens kijken of ik aan een mooi stukje 50 en 75 g doek kan komen. dan kunnen we daar eens mee gaan experimenteren.
groet
Hay