Manta IOM

DioM, dank voor je antwoord op de noodzaak van de grijze draad in de Robbe r.c. uitrusting. Vragen maakt iemand wijzer. M.vr.gr. Roel Nooi.
 
Dimitri, over dat zeildoek voor IOM en M; mijn contact bij de zeilmaker zegt dat dit zulk specifiek doek is, dat ze het niet hebben. ze verwezen me naar 'de modelbouwwereld'. ;)
Dat wordt dus bestellen bij PG, of bij Sailetc.
 
Hay en Tom bedankt, ik probeer het nu nog 1x via een grafisch vormgever die als hobby dlg's bouwd. Is kijken of die wat weet!

Gisteravond voor de 1e x met de Manta en Goth tegelijkertijd gevaren (linker stick de M rechts de G) dus geen handen vrij voor foto of filmpje :D en de vele sloepjes :( .
Erg leuk om ze zo naast elkaar op het water te zien en had ook redelijk wat bekijks.
De Manta start net wat sneller al is het (nog)lastig te vergelijken moest nog ff wennen aan 2 bootjes tegelijkertijd!
 
Loopt er heel mooi doorheen! Wat me opvalt is vooral voor de wind. de neus blijft mooi omhoog, niet een keer gedoken, geen snelheidsverlies met een begraven boeg. Toch wel bijzonder voor zo'n smal ontwerp.
ik heb gisteren maar een rondje met de K gevaren. was ook weer erg leuk om te doen.
 
Hay de Manta is maar 2 cm smaller op het breedste punt dan de Goth maar bij het aangrijpingspunt vd fok is de Manta weer 2cm breder (13M 11G).
Ik kan me wel vinden bij de benaming van Phielp een soort "Rijn aak" vorm de Manta is zeer snel op breedte en loopt naar achteren langzaam af
20200507_194625.jpeg
Image.jpeg

Gisteren mocht hier de oude M weer eens het water voelen ,was wel ff wennen (vooral aan die #$%@trage hitech winch)
Screenshot_20200507-200232_Video Player.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zie wat je bedoeld. Dat is wel passend bij de huidige ideeën van een bootje op die afmeting. En dat maakt voor de wind waarschijnlijk meer verschil dan die twee centimeter op de maximale breedte. Ik heb die Manta ook echt overwogen toen ik wilde gaan bouwen. Heb je zelf een idee welke voor je gevoel beter vaart? Aan de wind geeft zo'n brede boeg in mijn ogen ook wel wat meer weerstand. Maar het is altijd een compromis, welke benadering je ook kiest.
 
Ik heb ze nog maar 1x naast elkaar laten varen toen op 1 zender wat ff wennen was. Maar de Manta starte wat sneller en duikt als ze snelheid heeft dus mínder. En de Goth heeft wat meer moeite met woelig water dat viel me wel op!
Maar dit alles kan ook door de verschillende zelfgemaakte kielen en roerbladen komen, de Goth was mijn eerste iom bouwsel waar bij ik veel heb geleerd en heb daar door bij de Manta veel gewicht kunnen besparen en veel beter/handiger gedaan.
Ik heb er nu net een zender bij gekregen en kan nu met mijn vriendin gaan varen en vergelijken onder gelijke weeromstandigheden .
 
leuk.
Ik heb ook bij HobbyKing een tweede zender gekocht. goedkoop ding van turnigy, maar doet het perfect. kan ik ook met twee modellen tegelijk varen.
 
Gister avond zou ik een surf/sup les/opfris cursus aan een vriend van me geven maar voor windsurfen net te weinig wind en voor suppen net te veel dus toen maar uit armoede :D mijn beide bootjes uitgelaten op de vinkeveenseplassen .
Daarna rondje Baambrugsezuwe met de Manta gedaan
 
Laatst bewerkt:
Ja ik ben zeker tevreden ze loopt idd erg mooi zeker zo op openwater met "schone" wind. Opzich hoef je dr amper te corrigeren op het roer en ze loeft mooi op in vlaagjes. De volgende x ruil ik het correctie gewicht grotendeels in voor een gpsr ben erg benieuwd naar de tracklog en wat de max/gem snelheid enz enz zijn ook onder verschillende trimmingen . En vinkeveen heeft zulk helderwater dat onderwater opnames ook mogelijk moeten zijn dat lijkt me ook wel interessant om die kant eens op snelheid te zien !
 
ik ben op zoek naar het boek van Slooff: The Aero- and Hydromechanics of Keel Yachts.
Heeft iemand een exemplaar waar hij vanaf wil ?
 
2 jaar intensief gebruik had toch wat sporen achter gelaten op de Manta.
20220227_172729.jpeg

En ook een paar reparaties stoorde me al een tijdje
20220227_172801.jpeg

Omdat dit toch wel mn favoriete bootje is werd het dus tijd voor een opknapbeurt eerst maar eens de boel leeg halen
20220227_172113.jpeg

En dan de plakresten verwijderen en nog wat bijwerken en de boel weer opschuren
20220228_235903.jpeg
. En dan een nieuwe laag verf er op ik had de kleur nog staan en die bus had de 2 jaar ook overleeft (al gaf hij eerst 3 kleuren 8) ) dus nu weer mooi strak in de verf
20220305_231332.jpeg
 
Dan alles weer inbouwen (slopen gaat makkelijker)
20220306_015909.jpeg
Nieuwe schoten en omloop op de drum
20220306_023444.jpeg

En de boel weer dicht plakken
20220306_030524.jpeg

En dan staat de Manta er weer netjes bij alleen nog wachten op de nieuwe neusbumper die zit nu vers in de mal
20220306_033551.jpeg
 
Back
Top