mijn werkverslag HH

Martin, Heb je een foto waarop motor, koppeling en schroefas is te zien? Aan het begin van je verhaal meen ik een enkele kruiskoppeling te zien. Een enkele kruiskoppeling blijft altijd een beetje ratelen. Bij een enkele heb je door de knik, hoe gering ook altijd last van versnelling/vertraging. Een dubbele is (mits goed samengesteld) fluisterstil. Bij een dubbele is het belangrijk dat de scharnierpunten in hetzelfde vlak liggen. Hieronder een voorbeeld, waarbij je kunt zien hoe de "vorkjes" t.o.v. elkaar staan. Als je een dubbele zelf samenstelt is het belangrijk dat je de "vorkjes" net zo zet. Gr. Klaas.
Klaas het zijn dubbele kruiskoppelingen ik heb zojuist de schroeven eraf gehaald en dan voel je speling op de Assen, het is net of de lagerbus is uitgesleten maar dan zonder bedrijf uren . Het zijn de standaard Assen welke in het pakket zaten.
Morgen maak ik wel even foto’s voor je, groet Martin

En wat zit er als smeermiddel in Martin? Bij mijn Smit Finland ook een beetje speling in de 5 mm lagers. Gehele kokers gevuld met uierzalf. Axiaal de boel goed opgesloten. Borgmoertje voor de schroef en een rubber ringetje tussen borgmoertje en askoker. Zie morgen je foto wel. Gr. Klaas.

Klaas het zijn dubbele kruiskoppelingen ik heb zojuist de schroeven eraf gehaald en dan voel je speling op de Assen, het is net of de lagerbus is uitgesleten maar dan zonder bedrijf uren . Het zijn de standaard Assen welke in het pakket zaten.
Morgen maak ik wel even foto’s voor je, groet Martin
Als de as licht speling heeft, en de schroef boven water is, gaat hij geheid rammelen. Met de schroef in het water dempt het water de schroef, en wordt hij "middelpuntzoekend". Dan draait hij gegarandeerd een stuk stiller.

Over het algemeen zijn de bij een bouwpakket bijgevoegde assen gewoon waardeloos. Ik heb twee bootjes van Krick gebouwd de afgelopen paar jaar, beide kits hadden een volkomen onbruikbare as bijgevoegd, de een te strak en de ander veel te los. Die te strakke had eventueel nog bruikbaar gemaakt kunnen worden, maar daar had ik geen zin in. Ik vond het een erg mooi excuus om een Raboesch as te kopen.

Als de as licht speling heeft, en de schroef boven water is, gaat hij geheid rammelen. Met de schroef in het water dempt het water de schroef, en wordt hij "middelpuntzoekend". Dan draait hij gegarandeerd een stuk stiller.

Over het algemeen zijn de bij een bouwpakket bijgevoegde assen gewoon waardeloos. Ik heb twee bootjes van Krick gebouwd de afgelopen paar jaar, beide kits hadden een volkomen onbruikbare as bijgevoegd, de een te strak en de ander veel te los. Die te strakke had eventueel nog bruikbaar gemaakt kunnen worden, maar daar had ik geen zin in. Ik vond het een erg mooi excuus om een Raboesch as te kopen.
Duidelijk was er al bang voor. Gr Martin

Heb je al vet in die assen gedrukt? Heb je ze al in het water geprobeerd?
Je hebt namelijk goed kans dat er onder DIE omstandigheden helemaal niets aan de hand is...

Je blijft echter wel altijd zitten met het feit dat je de assen "bij moet houden" ofwel regelmatig controleren, vetten, en kijken of ze nog een beetje dicht zijn.

Klaas ik heb de assen vol met uierzalf zoals dit op het forum regelmatig voorbij komt, de foto's zijn niet gewelldig maar geven wel een beeld, ook van het uit geslingerde vet

Bijlagen

• kadan motor.jpeg
    kadan motor.jpeg
    410,5 KB · Weergaven: 16
  • kardan.jpeg
    kardan.jpeg
    465,7 KB · Weergaven: 16
Heb je al vet in die assen gedrukt? Heb je ze al in het water geprobeerd?
Je hebt namelijk goed kans dat er onder DIE omstandigheden helemaal niets aan de hand is...

Je blijft echter wel altijd zitten met het feit dat je de assen "bij moet houden" ofwel regelmatig controleren, vetten, en kijken of ze nog een beetje dicht zijn.
ja uierzalf en even in de badkuip laten draaien.
gr. Martin

wel iets stiller maar nog niet mooi, kan ook zijn dat alleen de romp in het bad was de opbouw heb ik nog niet. wel gezorgd dat zij op haar watermerk lag.
ik had voordat ik begon even de stroom gemeten en dit waren de resultaten ,
BB motor los 0,33A
BB motor met as 0,43A
BB motor op schot 0,43A

SB motor los 0,34A
SB motor met as 0,41A
SB motor op schot na wat aanpassingen 0,43A

Toen de assen vol met zalf zaten en voorzien van de schoenen was de stroom over bb 0,78 en SB 0,70 Amp

Gr. Martin

Laatst bewerkt:
Dat zijn op zich geen slechte waardes. Welke spanning gebruik je?
Dat er héél kleine verschillen zijn is normaal, maar deze waardes (BB vergeleken met SB) liggen heel mooi dicht bij elkaar.

Hier trekken bij S-F op het droge beide motoren samen 0,6 A. In het water met stilliggende boot samen 3,5 A. Accu is 12 Volt. Gr. Klaas.

dan valt het reuze mee... Het vet neemt dan iets van 3~4 Watt op, maar dat is nadat je hem vers gevuld had, vers vet is altijd stug. Dat is in het echie niet anders: afgelopen torn en de torn daarvoor het vet van onze schroefas lagers vervangen, en dan loopt zo'n lager de eerste 24 uur ook fors warmer dan anders, om daarna geleidelijk aan terug te zakken naar normalere waardes.
Als je dat een uurtje zou laten draaien, zou je hooguit merken dat die as handwarm wordt en de volgende runs gewoon koud blijft.

Maar ik heb begrepen dat je die assen er uit wilt hebben. Kan ik me voorstellen. Ratelende assen (en koppelingen) zijn een ergernis. Een van de weinige dingen waar ik me ook aan erger.

Als ik zo hoor/lees dan zijn de waardes van mijn opstelling zo slecht nog niet, ga dadelijk het bad vullen en even wat langer laten draaien.
Ik hoop dat het geratel dan afneem en anders wordt het demonteren va de assen, dit wordt dan na de vakantie we gaan weer naar Friesland lekker varen met de Helene.
jullie horen het nog.

Groet Martin

Mijn filmpjes zet ik bij Youtube neer. Daarna instellen op openbaar. Meestal duurt het wegschrijven niet lang. Daarna is je video op Youtube te zien. Daar kies je de optie delen en dan met copy/paste overhevelen naar het forum. Succes ermee! En alvast een plaatje van Friesland om in de sfeer te komen. We varen op het Koevordermeer en schrijven 1971. Mooie vaarprovincie! Gr. Klaas.

1971-7 Friesland Koevorder meer.JPG

Laatst bewerkt:
Hoe plaats ik een filmpje op het forum, ik heb opgenomen met de telefoon maar krijg het niet geplaatst .
gr. Martin
Heb je een YouTube account?
Het forum ondersteunt wel rechtsstreeks foto's van je telefoon, maar geen filmpjes.
Dus als je een YT account hebt: het filmpje dáár uploaden, en dan zodra het uploaden klaar is, de link naar dat filmpje gewoon in je post kopiëren.

Back