Mijn winterproject FIAT G50 WW2 Warbird

Danny Mulders zei:
even over die foto's... ik zie daar en hakenkruis op staan, maar het is geen duits toestel, waren deze fiat's misschien van de duitse bondgenoten? mussolini enz.?

Waar komt Fiat ook weer vandaan............

jaap zei:
Danny Mulders zei:
even over die foto's... ik zie daar en hakenkruis op staan, maar het is geen duits toestel, waren deze fiat's misschien van de duitse bondgenoten? mussolini enz.?

Waar komt Fiat ook weer vandaan............
Ehhh, Fabrica Italiana Automobili Torino, PS ook Finland heeft na de anexatie door Duitsland in WW2 met de swastika gevlogen, op Fokker's D21 o.a.
En ik vind de FIAT prachtig om te zien en kijk uit naar het moment waneer Ton hem gaat invliegen :thumbsup: (Oss).
:ontopic:

Grt Ger.

Bert,

Dank je, maar zal niet meevallen om de wedstrijd aan te gaan met jouw Fly Baby.

Maakt ook niet uit hoor een tweedeplaats ben ik ook mee tevreden :P :lol: .

Jan,

Lelijk ja, apart ja, mooi ja :help: gemengde gevoelens dus.

Belangrijkste is dat ik de Fiat mooi vind en dat het klikt.

Het lukt je anders nooit om er een schaalmodel van te maken, het moet klikken anders eindigt tie op zolder.

Zou mij bijvoorbeeld nooit lukken een Mustang te maken voor schaalwedstrijden.

Is wel een mooie kist, maar niet mooi genoeg om er heeeel veeel tijd in te steken en zou dus op zolder belanden.

Wat RBC betreft Rob heeft natuurlijk interresen het is tenslotte weer iets speciaals en dat is de specialiteit van RBC.

Of het daadwerkelijk een kit gaat worden dat zullen we wel zien, maakt ook niet uit zijn ook nog andere opties.

Ger,

Dank je en staat zeker in de planning om op Oss te vliegen, met of zonder kleuren.

Ton

Hoi Ton,

absolute a beauty. Wel een klein stabilo/hoogteroer, zoals gewoonlijk bij italiaanse kisten van de die tijd. Op passen met het landen, je motorkap/romp schermt aardig het staartstuk af.

Het enige wat ik in mijn archief kon vinden:

my.php
[/URL][/img]

Veel succes met je project.

Na de Stearman mij volgende project wordt een Jerry Bates Curtiss Helldiver. (2.5m zenoah 62)

my.php
[/URL][/img]

Ha Ton,

Persoonlijk vind ik het een prachtkist!
Heb jaren geleden al eens een 1/72 modelletje ervan gemaakt
Misschien leuk voor de beeldvorming :|

P1250015.JPG

P1250016.JPG

(er is wel een propellorblad aan flenters gegaan)

P1250018.JPG

Succes met je project, ik vind het TOF!
Wordt vast weer een beauty

Groet, Ralf

Edwin,

Dat boek heb ik ook bedankt voor het plaatsen.

OE JA Jerry Bates Curtiss Helldiver prima keuze, we zien het verslag wel verschijnen.

Vliegen er op Malta nog leuke kisten rond om op schaal na te bouwen.

Ralf,

Leuk zo'n modelletje, zo zie je maar sta dus niet alleen, de Fiat heeft meer fans dan je denkt.

Ton

Zo dan :? moest even terug naar pagina 4 om de Fiat weer bovenwater te halen, was dus flink weggezakt :oops: .

Maakt niet uit, tijd voor een update en gaan er nu flink tegenaan om de Fiat volgend schaalwedstrijdseizoen vliegend te hebben.

Had eerst de gedachten om iets te maken met een vastonderstel lekker simpel dus maar kon de motivatie niet echt vinden.
De Fiat bleef maar in mijn gedachten rondspoken en dat moet er dus uit, nou dan moet het dan maar gebeuren.

Gelukkig ook wat meer documentatie gevonden en getracht het een en ander op een rijtje te zetten.

Om wat overzicht te krijgen en proberen de documentatie overzichtelijk te maken.
Eerst maar even wat kopieen gemaakt van de diverse foto's en mijn deur vol staan plakken.

Het probleem is dat je het voor de wedstrijd goed wil doen en daardoor eigenlijk vastloopt.
100% sluitende documentatie is gewoonweg niet te vinden en daardoor zul je af en toe consessies moeten doen, dat je eigenlijk niet wil.
Maar ja daar wordt je dan weer onzeker van en gaat de rem in werking en wordt het model maar niet gebouwd.

Na met een aantal type vliegtuigen te zijn vastgelopen toch maar de Fiat opgepakt omdat dat die mij het meest aansprak.

Laten we maar eens kijken wat ervan terecht gaat komen.

Fiat%20G50-6.JPG

Fiat%20G50-7.JPG

Fiat%20G50-8.JPG

Fiat%20G50-9.JPG

Fiat%20G50-10.JPG

Fiat%20G50-11.JPG

Ton

Mooi, het is al veel te lang stil geweest vwb jouw bouwactiviteiten.
Leuk dat de draad weer opgepakt wordt.

Wouter,

Ja wordt zeker tijd dat er weer wat actie komt heb veel te lang getwijfeld, wat en hoe verder te gaan.

Ruben,

Ik liep vast, heb het geluk gehad dat er een nieuw boek is uitgekomen geheel over de FIAT G50 in Finland.

En ja je raad het al die staat lekker vol met de foto's.

Heb helaas nog geen 100% sluitend geheel er blijven nog wat vraagtekens over, maar dat zal altijd wel zo blijven bij een minder bekend vliegtuig.

Je weet dat je voor de statische beoordeling moet kunnen laten zien, dat het model ook echt de lijnen van de buitenlijnen volgt.

Een leuk voorbeeld is het stabilo, kijk maar eens goed naar de verschillen in de bovenaanzichten tekeningen en foto.

Fiat%20G50-9.JPG

Ton

Even weer een updatetje.

Gaat langzaam maar heb eindelijk de constructie een beetje ingedachten.

Hier alvast een begin met in de neus de twee speakers en de E-motor.
De accu's zullen via een luik net voor de cockpit (is de gedachten) in de romp worden gelegd.

Nog lang niet klaar dus maar hier alvast weer wat plaatjes;
fiatg5012cb6.jpg

fiatg5013ko6.jpg

fiatg5014fx9.jpg

fiatg5015hy3.jpg

fiatg5016bd2.jpg

Ton

Hi Ton,

Je zou wel een lesje 3-D tekenen kunnen opzetten.
Hier en daar missen we deze vaardigheid wel een beetje en je kunt zien dat het goed van pas komt bij het ontwerpen van vliegtuigmodellen. :D
Leuk om te zien ook hoe jij de foto's terugbrengt naar de tekening en er zo voor zorgt dat de documentatie passend is.

Groeten,

Bert

Hans,

Dank je maar eeehhhh hoe staat het met je DH2.

Bert,

Valt reuze mee hoor 3D tekenen vraagt alleen erg veel tijd.
Heb gisteren nog een fout ontdenk in het 3D model de romprug klopte niet helemaal.
Lastig hoor om alles zo schaal mogelijk te willen hebben.
Schiet gelukkig al aardig op de rompconstructie zit er al aardig in.
We gaan door met de staartvlakken

Ton

Hee Ton,

Prachtig zeg dat 3-D tekenwerk
Geeft gelijk een mooi totaalbeeld van je toestel
Leuk dat je de speakers er ook al in geprojecteerd hebt

Hoe plaats je die plaatjes trouwens op het forum?
Heb het zelf weleens met Autocad geprobeerd
(bv. printscreen, en dan in Word opslaan, maar dan kan ik er niets mee naar ons forum)?

Groeten en ga zo door, Ralf

Ralf,

Ja grappig he tis ook leuk om te doen dat 3D tekenen en ook nog eens verslavend.

Wil de kist zo compleet mogelijk tekenen dat geeft hopenlijk het minste afwijkingen met bouwen.

Wel lastig het overzicht te houden.

Voor een plaatje heb ik bij RHINO een fototoestel icoon die ik aanklik en daarmee een BMP plaatje schiet.

In Cad is dat volgens mij commando JPGOUT.
Zoek anders even in de helpsessie met JPG.

Ton

(bv. printscreen, en dan in Word opslaan, maar dan kan ik er niets mee naar ons forum)?

Na printscreen kan je het beeld ook gewoon in een foto editor plakken Ralf,

* printscreen
* je foto editor openen
* nieuw bestand openen (blanco)
* plakken

En verder spreekt het weer voor zich..........;-)

Gr. Teus

Back