Tweede hittegolf.
Nu het eerste motortje beter was geworden door de warmte behandeling van de zuiger moest nummer twee er ook aan geloven.
Als eerste de zuiger opgemeten, 10.025 mm
Na demonteren van de drijfstang de zuiger goed schoongemaakt. Alle vuil en vet eraf wat bij het verwarmen een koek zou kunnen vormen.
Met de gasbrander langzaam warm maken en een paar minuten warm houden. Het materiaal moet even de tijd krijgen om te groeien.
Na afkoelen een grijs zuigertje.
En even meten, 10.04 mm. Ongeveer 0.015 mm groter. Lijkt weinig maar 0.01 mm is op de passing in de zuiger/cilinder al heel wat.
Langer verwarmen zal waarschijnlijk nog wel 0.01mm extra geven.
Die 0,015 mm was genoeg dat de zuiger niet meer in de cilinder paste.
Doorntje gemaakt om het zuigertje op te spannen in de draaibank. Met polijstpapier de zuiger nu krap passend gemaakt.
Motor weer gemonteerd. Nou dat loopt best krap. Voorzichtig doordraaien totdat het wat losser wil lopen.
Motortje op het bokje gemonteerd en even laten lopen. Het echte krappe draaien is nu weg en loopt mooi soepel. Een echte pinch is er niet wel is de compressie prima.
Motor drie gebruik ik nu op mijn Bantam en deze loopt eigenlijk prima, doe ik ff niets aan.