ML Midge 0.8cc Diesel

Vind zelf deze wel erg leuk

IMG_8732.JPG

Later bouwde ik van een tekening uit de HB een vrije vlucht Piper cruiser met een spanwijdte van 1.3 m en die tufte ook heerlijk rond met de Piccolo.
Die moest met een 8x4 wel bijna maximum vermogen worden afgesteld.
Ik geloof dat het prototype een 1 cc Allen Mercury had...
PA-12 motorinbouw.jpg

Klopt helemaal. Ik moet die tekening nog in de 'echte' wereld hebben liggen. Die was trouwens schaal 1:2 als ik me niet vergis.

Een van de drieling heeft al aardig wat vluchtjes achter de rug. Dit motortje loopt heel netjes en mooi door, maakt niet veel geluid en is zuinig met brandstof. Starten gaat redelijk makkelijk, dan moet er wel ruim voldoende brandstof in zitten.
Peter merkte op dat er een beetje pinch miste in het bdp. De zuiger moet bovenin een beetje "vastlopen", dat doet dit motortje niet echt. Compressie is er wel. Wordt de motor warm zal de compressie wat terug lopen door uitzetting. Merkte dat starten van een warme motor minder vlot ging.

Nu kan je een nieuwe grotere zuiger maken, echter dat is best wat werk. Alternatief is het verwarmen van de te kleine zuiger naar iets van 650 graden. Gietijzer heeft namelijk de eigenschap om bij verwarming blijvend uit te zetten. Geen millimeters maar een paar honderdsten moet zeker lukken.

Dit trucje had ik al eerder op een zuiger van een ED Bee gedaan en dat werkte prima.
Dus de Midge zuiger mocht ook een opwarmertje krijgen. Van de drie, de motor gekozen met de minste pinch.

Met een gasbrander de zuiger naar iets lichter dan kersenrood verwarmd en rustig laten afkoelen. En ja de zuiger was groter en paste net niet in de cilinder. Op de buitenkant zit door het verwarmen met een vlam wat aanslag, oxide. De zuiger op een doorntje in de draaibank opgespannen en met olie en 2000 schuurpapier schoon gemaakt. Tussen door steeds passen in de cilinder. De zuiger paste net en de motor weer gemonteerd.

Nu was duidelijk voelbaar dat de zuiger bovenin "vastliep". Voorzichtig doordraaien met de hand totdat alles wat soepeler ging.
Motor op een bokje geschroefd en proefdraaien maar.

In het begin was de motor wat stroef, maar na een paar kleine prutteltjes werd dit beter.
Motortje eerst wat met lage compressie laten draaien. Dan wat meer compressie en de naald afgesteld. De pinch is nu duidelijk te voelen. Motortje start nu een stuk makkelijker.

Operatie heatwave geslaagd. Oh ja nu nog twee .....

Tweede hittegolf.

Nu het eerste motortje beter was geworden door de warmte behandeling van de zuiger moest nummer twee er ook aan geloven.

Als eerste de zuiger opgemeten, 10.025 mm

IMG_20230929_132157.jpg

Na demonteren van de drijfstang de zuiger goed schoongemaakt. Alle vuil en vet eraf wat bij het verwarmen een koek zou kunnen vormen.

Met de gasbrander langzaam warm maken en een paar minuten warm houden. Het materiaal moet even de tijd krijgen om te groeien.

IMG_20230929_133346.jpg

Na afkoelen een grijs zuigertje.

IMG_20230929_133954.jpg

En even meten, 10.04 mm. Ongeveer 0.015 mm groter. Lijkt weinig maar 0.01 mm is op de passing in de zuiger/cilinder al heel wat.
Langer verwarmen zal waarschijnlijk nog wel 0.01mm extra geven.

IMG_20230929_145306.jpg

Die 0,015 mm was genoeg dat de zuiger niet meer in de cilinder paste.
Doorntje gemaakt om het zuigertje op te spannen in de draaibank. Met polijstpapier de zuiger nu krap passend gemaakt.

IMG_20230929_134541.jpg

Motor weer gemonteerd. Nou dat loopt best krap. Voorzichtig doordraaien totdat het wat losser wil lopen.
Motortje op het bokje gemonteerd en even laten lopen. Het echte krappe draaien is nu weg en loopt mooi soepel. Een echte pinch is er niet wel is de compressie prima.

Motor drie gebruik ik nu op mijn Bantam en deze loopt eigenlijk prima, doe ik ff niets aan.

Back