Modelstoomsleepboot Dockyard V

Daar ik het schip niet wil verven heb ik de deksels uit messing gemaakt.

Als dat zo is zou ik het geheel glasparelen met 100/200 korrel. Kun je alle achter gebleven soldeer restjes mee verwijderen en daarna poetsen :kwijl::kwijl:
 
Als dat zo is zou ik het geheel glasparelen met 100/200 korrel.

Bedankt voor je advies. Op de club in Vierpolders zijn wij nu bezig met het installeren van een kleine HBM staalcabine, gebruikt wordt fijn korrelig Al2O3.
Zal eerst testen op dummy.
 
Beste Stoompomp,

Je hebt zo'n mooi schip gebouwd, zo'n mooi werkstuk.
Ik glasparel met vaste regelmaat vooraf of achteraf aan zilversoldering.
In de hoekjes blijven de koekjes zitten.
Als je doorstraald tot ook de hoekjes schoon zijn heb je ook veel omgeving mee gestraald.
Je werkstuk gaat dun worden, mooie scherpe kantjes worden gebroken en afgerond.
Mijn advies: hoekjes met overtollig soldeer schoonschrapen, vlakke omgeving fijn schuren.
Stralen, zonde van je mooie werkstuk.

Groet,
Willum
 
Beste Stoompomp,

Je hebt zo'n mooi schip gebouwd, zo'n mooi werkstuk.
Ik glasparel met vaste regelmaat vooraf of achteraf aan zilversoldering.
In de hoekjes blijven de koekjes zitten.
Als je doorstraald tot ook de hoekjes schoon zijn heb je ook veel omgeving mee gestraald.
Je werkstuk gaat dun worden, mooie scherpe kantjes worden gebroken en afgerond.
Mijn advies: hoekjes met overtollig soldeer schoonschrapen, vlakke omgeving fijn schuren.
Stralen, zonde van je mooie werkstuk.

Groet,
Willum

Ik denk als dit gebeurd zoals je aangeeft, straalt met een veel te hoge druk. 100/200 korrel glasparel is bijna al stof en bij Stoompomp zit er al niet veel (zacht) soldeer meer bij de randen. Het is hooguit een beetje "blazen" en je krijgt een heel mooie satin glans op het messing.
 
Mijn advies: hoekjes met overtollig soldeer schoonschrapen, vlakke omgeving fijn schuren.

Willum, bedankt.
Dit onderdeel heb ik met zachtsoldeer gemaakt. De deksels zijn vanuit de binnenkant gesoldeerd. Binnenkant pijp met schuurspons goed gereinigd,voorzien van soldeervet en deksel voorzien van stukje zachtsoldeer(binnen in de buis) in elkaar gezet en met een kleine brander aan de buitenzijde verhit, totdat soldeertin in de naad was te zien. Voor mij heeft zachtsolderen een groot voordeel. Vanochtend, toen ik de beide staanders op de dwarsbalk had gesoldeerd, ontdekte ik dat door het stoten tegen een van de montage klemmen de staander zeker een hele mm uit het midden stond. Geen probleem, met Campinggas brander met spitse vlam lossolderen, schoonmaken en op de juiste plaats weer solderen. Het verwijderen van het foutieve soldeer doe ik met de blauwe siliconen polijstschijven van Proxxon. Deze slijpen en polijsten in een bewerking. Aanvulling, door de ontluchtingsgaten kon ik zeepwater in de pijpen spuiten om de delen inwendig te reinigen.
Hopelijk tot pulp?
 
Beste Dunsz,

In mijn geval gaat het inderdaad om hardnekkig vuil, vooraf aan hardsolderen en na het hardsolderen.
Na het laatste glasparelen is bij mij de 3m kunststoffen polijstborstel aan de beurt.
Deze maakt het opengereten oppervlak van het messing weer dicht en daarmee glanzend.
Sla ik het borstelen over dan kleurt na verloop van tijd het messing roodachtig.
Dit roodachtig is het oxideren van het koper aan de oppervlakte van het messing,
het zachtere zink uit het messing is weggestraald.
Maar net wat je wil bereiken.

Laat Stoompomp maar materiaal-straal-testjes maken.
Hij gaat beslissen.

Groet,
Willum
 
De afgelopen dagen bezig geweest met de diverse bolders op het achterschip en langs de zijkanten, 1 enkele- en 1 dubbele.
Op de foto toon ik de dubbele bolder op het achterschip onder de sleeprail en het resultaat van de andere bolders.
Aan de bovenkant, de voorbereide bolders voor montage op de zijkanten, 3 per kant, dus benodigd, 6 stuks.
De bolders zijn gemaakt uit koper pijp 10 x 1 mm, de aansluiting op het dek uit messing en de bolder pinnen in RVS 3 mm.
Uiterst rechtsboven ligt de 6e bolder. De benodigde pijplengte steek ik af met een draadbeitel. Dit omdat de afsteekbeitel in koper kan haken.
Mijn draaibank heeft geen dwarsvoeding, dus met gevoel de beitel in het koper drijven.
Eerste, kleine voeding, gaat perfect, tweede meer voeding perfect, derde nog meer voeding, resultaat? Bonk, pijp verwrongen, machine stopt niet en scheurt de pijp kapot.
Maar eerst de overige 5 monteren,

SAM_1915.JPG



.
 
Ik wil, in verband met het indikken van vet over een langere tijd, een olie gesmeerde schroefas hebben.
In de afgelopen dagen de afdichtingen in de schroefastunnel gedemonteerd.
Aan de waterzijde, had ik een oliekeerring met lip aan de waterzijde(naar verwachting naar de diepgang van het model de hoogste statische druk).
De praktijk is weerbarstig. Door de onderdruk gecreëerd door de schroef van 80 mm, werd de olie uit de schroefastunnel gezogen.
Dus nieuwe keerring monteren met de lip naar binnen.
De olieafdichting binnen het schip is een "ouderwetse" vilt dichting.
Deze wordt vervangen door een Teflon afdichting.
Hopelijk, kan ik nu varen zonder olie spoor.
 
Lip naar de binnenkant, en een klein valtankje met wat statische druk op de schroefas....
Zolang de lagering spelingvrij is (lipseals hebben een hekel aan een dansende as) zou dat in practische zin 100% vloeistofdicht moeten zijn.
 
Lip naar de binnenkant, en een klein valtankje met wat statische druk op de schroefas....
Zolang de lagering spelingvrij is (lipseals hebben een hekel aan een dansende as) zou dat in practische zin 100% vloeistofdicht moeten zijn.


Beste "Stoompomp, Brutus",

En twee oliebestendige O-ringen als afdichting? Aan beide uiteinden van de lagerbus/schacht een O-ring waar de as precies passend in draait.
Ik ken het van bijvoorbeeld haspels water, lucht, zuurstof, acetyleen etc. dus draaikoppelingen.
Werkt perfect, zelf bij hoge drukken.

Groet,
Willum
 
Lip naar de binnenkant, en een klein valtankje met wat statische druk op de schroefas..

Dus het enige, wat ik moet doen is het verhogen het olie voorraadglas, zie foto van de huidige opstelling.
Indien juist begrepen, dan door de verhoging van het voorraadglas, voldoende statische oliedruk en monitoren van het olie niveau.

SAM_1926.JPG
 
En twee oliebestendige O-ringen als afdichting?

Het probleem met twee afdichtingen in serie is, dat alleen de eerste gesmeerd wordt door het medium. De tweede wordt niet gesmeerd en geeft slijtage op de as. Vreemd, maar rubber is slijtvaster dan staal.
Het is mij bekend, dat er vroeger in wasmachines z.g. DUO ringen werden gebruikt, de binnenste lip voor afdichting naar waswater, de buitenste met vetkamer. Bij vervangen van deze ring moest je altijd een RVS hardstalen bus toepassen om de slijtage groeven te bedekken.
Verder, een "O" ring staat een kleinere verticale slag toe, dan een oliekeerring.
Bij lage omwentelingssnelheden, statische oplossingen, geeft dit volgens mijn kennis geen probleem.
 
En jou oplossing van het probleem,
een Teflon dichting,
maak je met Teflon een knelbus dichting?
Kan natuurlijk ook. Heb je gelijk een mooie lagering.
Hoe ziet dat er uit?

Willum
 
Hoe ziet dat er uit?

Heel eenvoudig. Voor mij is onderhoud en reparatie een rode draad. Deze wordt door mijn gehele ontwerp en bouw van de Dockyard V aangehouden.
Ik heb de lagering van het buitenste lager en afdichting in een los lagerhuis gebracht.

SAM_1930.JPG
Zie foto. 1930

Dit lagerhuis compleet met teflon lager en keerring wordt in de schroefastunnel geschroeft. (geen nylon, daar dit door aanwezigheid van eventueel lekwater kan opzwellen).

SAM_1927.JPG




Voor aanvullende informatie, de gaten die te zien zijn in het teflon lager, na montage aan onder- en bovenkant, dienen om de smeerolie aan- en af te voeren, zodat de keerring tegen slijtage gesmeerd wordt.
 
En twee oliebestendige O-ringen als afdichting

Beste Willum,
Het is je weer gelukt, door je aanvulling, om mij van inzicht te veranderen.
Door jouw opmerking en de voorgaande berichten van Brutus en Baggeraar,.ben ik nogmaals gaan nadenken.
Dus ik ga twee oliekeerringen toepassen, één met de lip naar binnen door olie gesmeerd, de andere met lip naar buiten, water gesmeerd.
Achtergrond, bij vooruit varen trekt de schroef een onderdruk op de lagering, bij achteruit varen een overdruk.
Dus van de week twee nieuwe keerringen kopen.
Gelukkig is de boring in het lagerhuis zo diep, dat ik het lager en twee keerringen kwijt kan.
Nogmaals bedankt voor het laten nadenken.
 
Dus het enige, wat ik moet doen is het verhogen het olie voorraadglas, zie foto van de huidige opstelling.
Indien juist begrepen, dan door de verhoging van het voorraadglas, voldoende statische oliedruk en monitoren van het olie niveau.

Bekijk bijlage 278634

In principe hoef je alleen maar het peilglas tot ruim boven de waterlijn door te trekken: ongeveer tot 1,2 keer de hoogte (ruwweg 1/0,8) van de schroefas tot de waterlijn geeft een druk-evenwicht. Alles daarboven geeft een positief drukverschil.

"In het echie" zit de valtank ook boven de waterlijn, en aangesloten op de schroefas-koker, maar is de ruimte tussen de dubbele seals aangesloten op een eigen valtankje wat 50 cm boven de schroefas staat (ruim onder de waterlijn). Als er wat misgaat met het achterste seal, loopt dit tankje over, en kun je zien welk seal er beschadigd is (er loopt OF water, OF olie naar binnen), maar komt er geen olie in het buitenboordwater.
Olie kun je opvangen en "recyclen", water gaat naar de bilgetank.
Als de olielekkage onhoudbaar blijkt, dop je de boel af en vaar je naar een droogdok. Met de waterlekkage kun je doorvaren tot de volgende geplande dokking, tenzij ook de grote valtank olie blijkt te verliezen.

Maar er zijn variaties op deze opstelling denkbaar.
 
En twee oliebestendige O-ringen als afdichting? Aan beide uiteinden van de lagerbus/schacht een O-ring waar de as precies passend in draait.
Ik ken het van bijvoorbeeld haspels water, lucht, zuurstof, acetyleen etc. dus draaikoppelingen.
Werkt perfect, zelf bij hoge drukken.

Bij O-ringen werkt het dankzij de "hoge druk", niet ondanks...
En helaas zijn O-ringen niet zo heel erg geschikt voor roterende as-afdichtingen. Het gaat wel, maar haalt niet erg hoge standtijden.
Schuivende asafdichtingen (pneumatische/hydraulische cylinders, schokbrekers en dergelijke) gaat wel vrij goed.
 
Back
Top