smoelenboek
Heren,
Het vervolg op het smoelenboek.
Ik heb, zoals gemeld, 2/3 van de groep op de plaat staan.
Komende week de herkansing voor de overigen.
Ik heb de eerste groep behoorlijk moeten bijwerken in Gimp. Het voorhoofd en de (van mij uit gezien) rechter wang waren in (bijna) alle gevallen te licht. Bijna door en door wit. Gevalletje te veel licht dus.
Ik heb me bij de basis instelling gehouden aan de adviezen van Jesse:
Op Av zonder flits, max open diafragma, geen persoon op de kruk, sluitertijd aanpassen tot de achtergrond goed belicht is.
Bij een goede belichting van de achtergrond de gegevens overnemen op Manual.
Dan de flits op +1,7 tot 2 (de Nikon gaat niet verder dan +1, dus dat werd dus de instelling)
Testfoto met persoon.
Dan aanpassen met EV tot het model goed belicht is.
De opstelling was als volgt:
De achtergrond bestaat uit een rood gordijn van plafond tot de grond over de gehele breedte (ca. 3 meter)
In het plafond een TL bak van ca. 1 meter lang.
Onder de linker hoek de kruk.
De camera op ca 1 meter afstand van het model, hoogte ongeveer 1m5o (schouderhoogte) ("Onderkin correctie -1"

)
Met de proefopnames had ik nog een witte tafel onder de rechter hoek staan. Op deze tafel een tafel op zijn kant, met het blad gericht naar het model. (Om wat licht van de zijkant te laten komen, en niet uitsluitend van boven)
Hier mijn instellingen na de eerste proefopnames. De resultaten zijn bepaald op het display op de camera.
f=55mm
F=5.6
S=1/5
ISO=800
ISO Auto off
flits correctie +1
Witbalans TL ("3")
EV -4
Thuisgekomen zag ik dat het voorhoofd en de wang veel te bleek waren.
Om deze resultaten heb ik als eerste de tafel laten vervallen. Er komt dan minder licht op het model.
Om dezelfde reden heb ik de flitscorrectie verlaagd naar 0.
Met deze instellingen heb ik de serie geschoten.
(Door de lange sluitertijd zijn enkele foto's bewogen.)
Toch waren in deze gevallen de voorhoofden en wang nog steeds uitgebleekt.
Voor dit speciale geval mag ik de foto's van mijn vrouw tonen
Voor gimp:
Na bewerking met gimp:
Toch nog redelijk geworden, maar ik wil de volgende serie natuurlijk met minder bewerking toe kunnen.
Wat zou een mogelijke wijziging in parameters zijn om een en ander minder te hoeven bewerken?
Ikzelf denk nu aan een kortere sluitertijd; maar hoeveel stappen?
Flitscorrectie nog verder omlaag schroeven?
Wim