Mooie foto's, niet modelbouw

Dan als laatste het optreden van Um Mondo de Capoeira.

In dit optreden van zo'n kwartier heb ik ongeveer 200 foto's geschoten. Het was meer een kwestie van point and shoot, niet zozeer nadenken. Het gaat razendsnel.
Om een indruk te geven van het optreden een filmpje, gemaakt door mijn zoon die rechts naast me zat:

(In het begin gaat het nog rustig, maar naar het einde toe gaat het steeds sneller!)

DSC_1960.jpg

DSC_1956.jpg

DSC_1932.jpg

DSC_1923.jpg

DSC_1917.jpg

DSC_1916.jpg

DSC_1898.jpg

DSC_1848.jpg

DSC_1825.jpg

DSC_1976.jpg

Wim

Laatst bewerkt door een moderator:
Foto 5 en 8 zijn erg leuk :). Mooie composities maken is moeilijk als het zo snel gaat. Ook geprobeerd met een kleine bewegingsonscherpte foto's te maken, kon ook best goed werken.

Dank je!

Even een beetje gas terug ;)
De composities zitten vooral in de crop tool hoor ;)
Ik heb redelijk vaak met groothoek gewerkt en met dit formaat foto's (10MP) kun je behoorlijk croppen.
Ik heb af en toe geprobeert de "koppen" te pakken (dus wat meer ingezoomd), maar met die snelheden gaan er toch meer mis dan dat je gelukstreffers hebt.

Uiteraard jammer van de achtergrond. Maar ja, dat heb je bij zo'n evenement nu eenmaal niet voor het uitkiezen.

Wim

wim, ik mis helaas in bijna alle foto's scherpte... verscherp je na het croppen/resizen? dat zou al veel helpen.
en welke methode gebruik je om scherp te stellen als je 'in actie' bent?

wim, ik mis helaas in bijna alle foto's scherpte... verscherp je na het croppen/resizen? dat zou al veel helpen.
en welke methode gebruik je om scherp te stellen als je 'in actie' bent?

Aangezien eigenlijk alles beetje onscherp is heb ik meer de indruk dat hij een verkeerd programma gebruikt om te verkleinen. Ik deed het eerder met een programme van windows en de kwaliteit ging drastisch achteruit.. En ook imageshack o.i.d. kan de kwaliteit nog wat verpesten.

Botter heeft het helemaal juist!

Na een korte pauze (m'n computer had een beetje last van de paardengriep) weer een bijdrage van mijn kant.
(....knip....)
(Doordat ik last heb gehad van een trojan heb ik de foto's niet kunnen bewerken met Gimp. Croppen heb ik gedaan met Irfanview en de afmetingen van de foto's heb ik via Photobucket teruggeschaald. Vooral die laatste bewerking heeft veel nadelige invloed op de scherpte gehad zie ik nu.)

Helaas heeft die bewerking dus invloed gehad.
Ik had aanvankelijk teruggeschaald tot 1200 breed. (Die kopieen zijn naar Twentzz en 13 Weeks gegaan). Dat is voor het forum wat te breed. Vlak voordat ik ze wilde plaatsen (ze stonden toen al in de foto-emmer) heb ik ze dus daar verkleind. Niet meer doen dus.

Mijn computer is weer helemaal de oude.
(Het was zo erg dat de externe harde schijf er meer dan een kwartier voor nodig had om te openen. Inmiddels is het dus weer ok. Ook Gimp doet het weer.)
Ik ga de foto's niet herposten. Volgende keer weer (hoop ik ;) ) scherpe foto's. :)

Daarom: nu alleen beoordelen op de inhoud.

Wim

Nou hier dan ook maar een paar foto's, van de Jan Hilgers memorial Airshow,
het was een mooi opgezette show, en gelukkig bleef al te slecht weer weg, maar
helaas kwam ik met mijn 70-200 voor het grootste gedeelte tekort, gelukkig
waren er ook nog enkele onderdelen van de show waar ik wel "bij kon" met 200mm

img3189zf.jpg

1
img3308w.jpg

2
img3322m.jpg

3
img3365s.jpg

4
img3517t.jpg

5
img3690v.jpg

6
img3778nu.jpg

7
img3800l.jpg

8
img3811s.jpg

9
img3868tq.jpg

10
img3922.jpg

11
img3946o.jpg

mvg. Odin

Vette foto's Odin!

Enkelen zou ik wel nog wat oplichten, je hebt nu teveel belichting gemeten op de heldere lucht ipv je object.

grts! :-)

Hey Coop, naja het was echt beetje klote qua weer, maar dit waren idd
de resultaten van een eerste snelle bewerkingsronde, ik heb inmiddels mijn
computer getergt met het gebruik van lightroom (trekt mijn computer heel slecht)
dus het ziet er al beter uit, maargoed... niet altijd redbaar, ik zal kijken of ik het
binnekort even kan plaatsen

Odin

smoelenboek

Heren,

Het vervolg op het smoelenboek.

Ik heb, zoals gemeld, 2/3 van de groep op de plaat staan.
Komende week de herkansing voor de overigen.

Ik heb de eerste groep behoorlijk moeten bijwerken in Gimp. Het voorhoofd en de (van mij uit gezien) rechter wang waren in (bijna) alle gevallen te licht. Bijna door en door wit. Gevalletje te veel licht dus.

Ik heb me bij de basis instelling gehouden aan de adviezen van Jesse:
Op Av zonder flits, max open diafragma, geen persoon op de kruk, sluitertijd aanpassen tot de achtergrond goed belicht is.
Bij een goede belichting van de achtergrond de gegevens overnemen op Manual.

Dan de flits op +1,7 tot 2 (de Nikon gaat niet verder dan +1, dus dat werd dus de instelling)
Testfoto met persoon.
Dan aanpassen met EV tot het model goed belicht is.

De opstelling was als volgt:

opstelling.jpg

De achtergrond bestaat uit een rood gordijn van plafond tot de grond over de gehele breedte (ca. 3 meter)
In het plafond een TL bak van ca. 1 meter lang.
Onder de linker hoek de kruk.
De camera op ca 1 meter afstand van het model, hoogte ongeveer 1m5o (schouderhoogte) ("Onderkin correctie -1" ;) )
Met de proefopnames had ik nog een witte tafel onder de rechter hoek staan. Op deze tafel een tafel op zijn kant, met het blad gericht naar het model. (Om wat licht van de zijkant te laten komen, en niet uitsluitend van boven)

Hier mijn instellingen na de eerste proefopnames. De resultaten zijn bepaald op het display op de camera.

f=55mm
F=5.6
S=1/5
ISO=800
ISO Auto off
flits correctie +1
Witbalans TL ("3")
EV -4

Thuisgekomen zag ik dat het voorhoofd en de wang veel te bleek waren.

Om deze resultaten heb ik als eerste de tafel laten vervallen. Er komt dan minder licht op het model.
Om dezelfde reden heb ik de flitscorrectie verlaagd naar 0.

Met deze instellingen heb ik de serie geschoten.
(Door de lange sluitertijd zijn enkele foto's bewogen.)

Toch waren in deze gevallen de voorhoofden en wang nog steeds uitgebleekt.

Voor dit speciale geval mag ik de foto's van mijn vrouw tonen ;)

Voor gimp:

voorgimp.jpg

Na bewerking met gimp:

nagimp.jpg

Toch nog redelijk geworden, maar ik wil de volgende serie natuurlijk met minder bewerking toe kunnen.

Wat zou een mogelijke wijziging in parameters zijn om een en ander minder te hoeven bewerken?

Ikzelf denk nu aan een kortere sluitertijd; maar hoeveel stappen?
Flitscorrectie nog verder omlaag schroeven?

Wim

Laatst bewerkt:
Héél netjes Odin, :thumbsup:

Wim:
Sluitertijd kun je de volgende keer wel opschroeven naar 1/30, het enige effect dat dat zal hebben is dat de achtergrond donkerder word. op de belichting van de persoon zal dat geen effect hebben.
EN de flitscorrectie mag volgende keer wel wat minder.
Ik zie dat je met de EV aan het schuiven bent geweest, dat moet je eigenlijk proberen te voorkomen.
Waarom?
Omdat de balans tussen flitslicht en aanwezig licht nu in het voordeel is van het flitslicht.
Zoals je ziet heeft het ook weinig effect gehad om de EV op -4 te zetten want de ETTL (nikon = ITTL?)van de flitser zorgt er toch wel voor dat er genoeg licht op de persoon terecht komt, dan gaat hij gewoon harder flitsen.
Maar die lichte plek op de linkerkant van het gezicht komt van de TL balk boven haar hoofd.
Omdat ze er niet recht onder zit komt het meeste licht van de TL balk vanaf links en dat zie je terug op de foto.
De enige juiste oplossing hier is, een reflectiescherm aan de rechterkant zodat er ook licht terug gereflecteerd wordt op de rechterkant van haar gezicht.
Een reflectiescherm kan een hele hoop dingen zijn, een stuk piepschuim, wit karton, depron zolang het maar wit, zilver of goud en reflecterend is.
Als je nog een statief rond hebt slingeren kun je het scherm met een lijm klemmetje ofzo vastzetten, heb je ook geen assistent nodig.
Wat je ook zou kunnen doen is je model wat verder naar voren zetten zodat ze niet direct onder de TL zitten, je krijgt daardoor toch wat vervelende schaduw accenten rond de kin en ogen.
Dus de stoel een meter verder naar voren en een reflectiescherm recht van voren zou wonderen kunnen doen.
Suggestie voor de instellingen voor de volgende keer:

F/5.6
S 1/30
ISO 800
Flitscorrectie +0,7
Witbalans TL
EV 0,0

ff testshotje maken en misschien nog wat schuiven met de flitscorrectie.

Wesp vs venus vliegenval

Sinds een jaar of 2 kweek ik vleesetende plantjes. Vooral de venus vliegenval vind ik leuk vanwege de snel dichtklappende vallen. Ze staan bij mijn vijver en vangen naar hartelust vliegen, kevertjes, oorwormen, pissebedden, spinnen, langpootmuggen (die blijven dan met hun poten buiten het blad steken) enz.
Laatst had er echter eentje een wesp te pakken genomen, maar een de wesp heeft best stevige kaken en probeerde zich een weg naar buiten te knagen. Ik kan de wesp geen ongelijk geven, want het is geen aangename dood om door een venus vliegenval gevangen te worden. In het beste geval stikt het insekt (als de val goed hermetisch kan sluiten), maar anders worden de zachte delen van het insekt gedurende een week langzaam verteerd.

wesp-vliegenval.jpg

Helaas heeft de wesp het NET niet gehaald want ze was dood toen ik dit zag. Veel heeft het echter niet gescheeld, haar kop was al volledig buiten (ze is dus waarschijnlijk niet gestikt, brrrr)

Een slak dacht : hmmm, laat ik eens lekker wat venus vliegenval blaadjes eten. Helaas voor de slak dachten 2 blaadjes : hmmm, laat ik eens lekker wat slak eten.

vliegenval-slak.jpg

We leven in een wrede wereld!

Zo ziet een van mijn vleesetende plantenschotels eruit (met vliegenval en bekerplant) :
venusvliegenval.jpg

Zie ook dit prachtig dramatische videootje :

Laatst bewerkt door een moderator:
Jesse,

dank voor je suggestie voor de nieuwe instellingen. Ik ga ze toepassen.

Als ik nu een scherm ga toepassen, en het model 1 meter naar voor ga zetten, gaan de rest van de gegevens dan niet aan de haal?
Ik heb woensdag geen tijd om lang te prutsen vooraf. Het liefste is alles achter de rug voor de pauze, zodat er na de pauze op een andere manier geoefend kan worden.
Ik zal dus nog even nadenken over het reflectie scherm verhaal.

Wordt vervolgd!

Wim

nee, die ene meter naar voren heeft niet zo heel veel effect, misschien dat je achtergrond iets donkerder wordt maar dat zal alles zijn.

Back