Morane Saulnier Parasol L 1:4

Deze vraag volgt wel wat snel op de andere, maar ik ga ze toch stellen:

Van hk kan ik 2 carbonnen vleugelbuizen kopen met diam 14mm (op tek 15mm) en lengte 750 mm
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6818__Carbon_Fiber_Tube_hollow_14x750mm.html

Als je van die 750mm de lengte van het middendeel van aftrekt en door 2 deelt dan bekom je nog 315mm vleugelbuis in de vleugel.
Volstaat dit voor een vleugelstuk van 1300mm, of moet die buis langer zijn dan 750mm?

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze vraag volgt wel wat snel op de andere, maar ik ga ze toch stellen:

Van hk kan ik 2 carbonnen vleugelbuizen kopen met diam 14mm (op tek 15mm) en lengte 750 mm
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Carbon Fiber Tube (hollow) 14x750mm

Als je van die 750mm de lengte van het middendeel van aftrekt en door 2 deelt dan bekom je nog 315mm vleugelbuis in de vleugel.
Volstaat dit voor een vleugelstuk van 1300mm, of moet die buis langer zijn dan 750mm?

full

hoi,

bij zo'n model heb je geen buizen nodig !!!
de spandraden houden de vleugels wel op hun plaats , alleen aan de wortelrib
2 metalen /houten pennen om de vleugel op z'n plaats te zetten

en daarbij als je buizen toepast hoe wil je dan wingwarping inbouwen , de vleugel moet zeer soepel zijn anders kom met een servo van bv. 20kg nog niet uit

groet jacques
 
Laatst bewerkt door een moderator:
moranel.jpg


Uit Windsock Datafile 16 (J.M. Bruce)
Helaas is het "tableau de bord" (instrumentenpaneel) niet goed te zien, maar er lijken toch een aantal instrumenten op te zitten. De vrijstaande meter op de voorgrond is waarschijnlijk de toerenteller. Vaak waren er nog een hoogtemeter, een luchtsnelheidsmeter (IAS) en een oliedruk meter (van de olietank die onder druk gehouden werd) gemonteerd. Ook heeft waarschijnlijk ergens een ontstekingsschakelaar gezeten, aangevuld met een drukknop op de stick voor het z.g. "blippen". De brandstofregeling naar deze rotatiemotoren was erg grof, en ze konden dan ook niet erg langzaam stationair draaien. Daarom moest de piloot tijdens het taxiën en tijdens de landing de motor met deze drukknop in- en uitschakelen om het vermogen terug te regelen.
 
staat ook in de pdf boeken die ik op je usb gezet heb hoor... wij hebben die foto ook uitvergroot en geprint en gebruikt als basis voor het bouwen van de 1:1 versie...
 
staat ook in de pdf boeken die ik op je usb gezet heb hoor... wij hebben die foto ook uitvergroot en geprint en gebruikt als basis voor het bouwen van de 1:1 versie...
@eclipse: ik had de links nog niet bekeken, geweldig project!

@jasser: ik denk dat de mannen die een dergelijk 1:1 project ondernemen, zich er eerst van gewissen dat ze alle documentatie die er te vinden is hebben. Dus als je daar informatie van hebt, kun je waarschijnlijk nergens meer vinden.:)
 
Kga eens proberen een bezoekje te regelen aan de 1:1 morane. Om alle details en dat scheluwsysteem eens goed te bekijken.
 
Welk hout zou ik best gebruiken voor de ribben:

full


3mm triplex of balsa (?mm)
omdat het einde dun is, ben ik bang dat balsa niet stevig zal zijn.

Mvg Jasper
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vliegtuig triplex is geen balsa triplex!!
Dit soort triplex kan je alleen in de modelbouwwinkel of een gespecialiseerd bedrijf in hout kopen!
Je zou het ook via het internet bij een modelbouwwinkel kunnen kopen als deze ook een webside heeft!
Eén beetje modelbouwwinkel heeft het op voorraad.

Mvgr Hans
 
Laatst bewerkt:
Is het niet een idee om de constructie van de ribben net zoals de 1:1 te doen, met latten (6x3 of 8x4 vuren) boven en onder, en iets van 3 mm balsa of gewoon bouwmarkt triplex er tussen? Eventueel kun je dan het sterk gekromde voorste stuk van balsa met de volle dikte ( 6 of 8 mm) maken. Let op dat ik hier geen specifieke ervaring mee heb. (en Hans waarschijnlijk wel :))
 
Laatst bewerkt:
Prachtig hoe je die ribben en motor maakt.
Maar ik heb geen cnc machine. En dat lijkt mij wel wat teveel werk om elke rib zo te maken. Ik hou het bij massieve ribben uit triplex met gaten voor liggers erin.
 
Back
Top