Morane Saulnier Parasol L 1:4

Ja, in verband met dat naaiwerk, moet ik dan gaten in de ribben boren zodat de draad daar door kan? Of gaat de draad dan gewoon over de liggers?
 
Geen gaten in de ribben. De draad ging van boven naar onder, om en om, om de rib heen. Ik heb er ooit een WWI plaatje van gezien, maar die kan ik niet vinden. Wel deze:

a1026443-33-Rib%20Stitching.JPG
 
Alle 29 ribben:
d.m.v. een klokboor gaten van 14mm geboord en nog een gat van 9mm.
5xv3fm.jpg


Een voorlopige opstelling
34q2z41.jpg

De vleugel plooit goed nu, dus wing warping zal zeker lukken. Nu moet nog de voorste en achterste lijst eraan geplakt worden.

En profiel geschuurd in het één deel van het hoogteroer.
2niqq2q.jpg

Nu moet het andere deel nog gemaakt worden.
 
Vandaag ben ik wat foto's gaan nemen van de 1:1 replica:

nb82vd.jpg


ix4lt0.jpg


Terug verder met de bouw:
De eerste helft van de romp is af

2v8kaj4.jpg


En het tweede hoogteroer is in de maak:

2vl5myb.jpg


En ik ben begonnen aan de motorkap

29xepzp.jpg
 
motorkap je beplanking in de andere richting maken... is pak sterker en makkelijker...

ziet er voor de rest goed uit. transparante folie op je romphelft leggen en de 2de exact gelijk erop bouwen, kan niet verkeerd lopen zo.

succes verder!

(hangt de kleine er nog?)
 
Lekker op dreef Jasser!
Wat ga je gebruiken als scharnieren voor het hoogteroer en het rudder?
Zowel hoogteroer als rudder pendelen in zijn geheel, lijkt me een lastig klusje, of heb je hier al een idee voor?

Groeten, Ralf
 
Ik dacht aan een buisje met daarin een staafje. (zoals de echte)
Moet wel lukken met wat olie. Of zou ik lagers nodig hebben?

De Lewis Machien Gun, wielen en piloot zijn besteld.
 
De nieuwe cowl
14uf247.jpg


Het richtingsroer in oratex
6p18nb.jpg


Het tweede hoogteroer is bijna klaar
x0p79k.jpg


De motor zal een MVVS35 worden, zodat ik wat gewicht in de neus heb en dan kan ik een grote prop draaien.

Jasper
 
De eerste kant van het richtingsroer is af.

2dl0rhf.jpg


De aansturing van het hoogteroer.
Een koperen buisje met epoxy erin gekleefd.
Nu nog wat met plamuur afwerken.
t8pun8.jpg
 
De romp:
4kcsx5.jpg


De plaat vanvoor is uit 3mm balsatriplex gemaakt, maar de uiteindelijke firewall komt wat meer in de romp, en die wordt uit 3mm triplex gemaakt.

En de motor is aangekomen (MVVS35)
aadweo.jpg


Hoogteroer voor:
e7nw4j.jpg

Hoogteroer na:
t5kepg.jpg
 
neem gerust 6mm voor de firewall hoor! 3 is veel te weinig.
en komen er geen triplex(3mm) binnenzijkanten in?

anders ziet het er al goed uit!
 
Die komen er nog in (voorlopige opklemming)
nq3j29.jpg


En het tweede hoogteroer is ook af.
Eerst heb ik met vernis het hoogteroer ingespoten (enkel de kanten), zodat de zwarte verf niet zou uitlopen.

2804i6q.jpg


219rv2u.jpg
 
De romp is ruw af

En de firewall is geplaatst:
ei1mqt.jpg


De roeren hangen voorlopig vast
ery63l.jpg


dzi9aw.jpg


Het kleine vleugeltje boven de romp, waar de 2 stokken van de vleugels in komen.
8vwu9l.jpg


En de vleugels zijn zo goed als af (nog folieën) en afwerken.
5luyz6.jpg
 
Wow! jij gaat hard!
Ziet er al mooi uit.
Ik zie nog niet zo goed hoe de scharnieren van de roeren zitten?
Zou je nog een grotere close up kunnen maken?

Groeten, Ralf
 
ik zou over de verbinding mss nog een smal strookje glasmat aanbrengen??

je piloot is vandaag binnengekomen.(servo zoek ik maar kan ik niet beloven)
succes verder
 
Het is mooi gemaakt maar dit is niet toereikend!
Zeker met een 35cc benziner erop, ik vrees dat je met draaiende motor bij de eerste roeruitslag je roer kwijt bent!

Voor je hoogteroer kun je er misschien dun koperdraad omheen winden en dit vastsolderen aan de pijp of met epoxy insmeren.

Voor je rudder moet je echt iets anders verzinnen want dit breekt gegarandeerd af. :( Metalen lip eromheen vouwen?
Je kunt hem bij de skid onderaan ook nog een scharnierpunt meegeven dan wordt de kracht al beter verdeeld.

Verder zag ik dat je roerhoorntjes van liteply zijn?
Dit kun je de volgende keer beter van Paxolin maken
Vrees dat ook dit niet sterk genoeg is.

Verder wat driehoeksverstijvingen aan het achterste rompbalkje lijken me ook niet onverstandig!
Al je roerkrachten hangen hier namelijk aan!

Geen leuke opmerkingen nu je al zover bent, maar beter van te voren gewaarschuwd dan achteraf :rolleyes:

Blijft wel een hele mooie kist!

Succes, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Eens met Ralf, wordt een mooie kist maar dit lijkt me zeker niet sterk genoeg om mee te vliegen. Het achterste balkje waar beide scharnierpunten aan zitten lijkt van balsa, als dit zo is zou ik die zeker ook vervangen door een hardhouten balkje voorzien van de driehoeksverbindingen die Ralf adviseerd. De balsa verbindingen tussen de pijp voor `t hoogteroer zou ik vervangen door triplex verbindingen.

Is het misschien een idee om het verticale buisje voor de rudder vast te solderen aan de horizontale voor het stabilo? Heb je een kruis welke je stevig aan het achterbalkje kan vastzetten. Bij de 1:1 replica lijken ze elkaar ook te raken en met elkaar verbonden te zijn.

De firewall van 3mm liteply is echt veel te zwak voor de bevestiging van de MVVS35. Die zou ik van dikker vliegtuigtriplex maken.

Ik wil je zeker niet demotiveren en het is goedbedoeld advies, maar zo`n grote kist met zo`n grote motor moet wel veilig. Je kan overal nog goed bij en hoeft voor de aanpassingen weinig te slopen. Het is opzich ook niet zoveel werk maar zeker de moeite waard!

Succes verder,
Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Back
Top