multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
@djjr: wat betreft die opmerking van mij over de x-twins, die was sarcastisch/humoristisch bedoeld... en die minuten op de sim. Wel ik vind dat eigenlijk pokkesaai, na een minuutje of 10 heb ik het wel weer gehad.

Blijft over: het in real life proberen tot het lukt enja, dat gaat mij wat lijm kosten maar zoals ik al zei "hardleers gaat ook" :-)
Op de sim is het leuk om een brushless versie te hebben. Ik heb Phoenix Sim en daarbij zijn een standaard setup en een brushless. Die brushless heb ik nog verder "opgevoerd" qua settings in de sim en nu is de snelheid redelijk identiek aan mijn EZ met 4004Kv Brushless met een 5,5x4,5 prop en 2S LiPo. 8O ;)

En inderdaad is een sim leuk maar in het echt heb je toch meer de zenuwen dat je stukje piepschuim van 60 euro te pletter valt (of zou het zijn omdat er nog voor 200 euro aan elektronica in zit :?). :lol:

Ondanks dat ik al wel vliegen kan, heb ik nu toch eens een easystar aangeschaft.

Mijn mening: echt gaaf!! Verwacht geen 3D vluchten (hooguit een looping), maar ontspannen zweefvluchten van ruim 45 minuten (bij windstil weer). :-P Waarschijnlijk kan je er nog langer mee vliegen, maar deze lipo's zijn min of meer versleten (er gaat nog maar 1400mah in).

De setup die ik gebruik:
- Easystar
- 2 stuks, HXT900 (9 grams servos)
- HXT 2835 2200KV brushless motor
- Turnigy Basic 25Amp regelaar
- Assan 2.4Ghz ontvanger
- 2100Mah 3S1P LiPo
- 6x4 Graupner prop

Hier twee filmpjes die ik dinsdag en woensdag gemaakt heb vanaf mijn easystar.
iDLAAP6FUDM[/media] - FlyCamOne2 on Easystar
O8IboegHEMM[/media] - FlyCamOne2 on Easystar in Vlaardingen

Laatst bewerkt door een moderator:
Ondanks dat ik al wel vliegen kan, heb ik nu toch eens een easystar aangeschaft.

Mijn mening: echt gaaf!! Verwacht geen 3D vluchten (hooguit een looping), maar ontspannen zweefvluchten van ruim 45 minuten (bij windstil weer). :-P Waarschijnlijk kan je er nog langer mee vliegen, maar deze lipo's zijn min of meer versleten (er gaat nog maar 1400mah in)...
Hier twee filmpjes die ik dinsdag en woensdag gemaakt heb vanaf mijn easystar.
iDLAAP6FUDM[/media] - FlyCamOne2 on Easystar
O8IboegHEMM[/media] - FlyCamOne2 on Easystar in Vlaardingen

Mooi hoog ook :-) Als ie goed is uitgebalanceerd is er inderdaad mooi mee te zweven.

Is er een betere camera te krijgen dan de Flycamone2? maakt verder mooie filmpjes hoor maar ik vraag me af wat er hier allemaal voor te krijgen is. Een gewone camera vind ik niks.

Is er een betere camera te krijgen dan de Flycamone2? maakt verder mooie filmpjes hoor maar ik vraag me af wat er hier allemaal voor te krijgen is. Een gewone camera vind ik niks.
Niet echt. De kwaliteot van de FlyCam Obe (en ONe 2) vind ik ronduit teleurstellend. Er zit een CCD-chipje in die ook gebruikt wordt in telefoontjes met een resolutie van 300.000 pixels effectief (640x480). Bij het filmen blijft daar maar de helft van over. Omdat de chip zo klein is, worden beelden snel korrelig (kleine lensopening dus tekort licht) en de meest nare optie is dat de camera zelf continu de witbalans aanpast waardoor kleuren soms helemaal anders worden (vooral neigt dat naar veel paars en overdreven groen). Er is nog wel zo'n ander waterdicht ding maar ook daarvan is de kwaliteit identiek aan die van de FlyCam One.

Reden voor mij om een "goedkope" lichtgewicht normale digitale camera erop te zetten. Ik heb nu een Fuji F10zd, weegt 108gram incl. accu, is 7,2 megapixel en heeft als voordeel dat de lens in het cameraatje zit. Die steekt dus niet naar buiten en bij een eventuele wat hardere landing blijft alles dan heel (getuige mijn mega-crash enkele weken terug waarbij de EZ door storingen er vandoor ging).

Maar voor een beetje expirimenteren is de Flycam toch een leuke goedkope optie ?
Heb er heel wat filmpjes van gezien op jouwbuis :D , niet perfect maar wel leuk
Ik denk dat ik er ook een ga bestellen.;)

Action Cam is ook een optie. Iets duurder, maar volledig waterdicht (tot paar meter diep) en schokbestendig :idea:

M'n broer heeft er één, gebruikt 'm behalve voor vliegfilmpjes ook voor filmpjes vanaf motor (supermotard) en mountainbike. Is er erg tevreden over.

zeker een goed ding zover ik er filmpjes van heb gezien, filmt standaard in 640*480 op goede kwaliteit en er kan een 2 gb sd kaart in ;)

Zo, even de nieuwe set vleugels voorzien van rolroeren. Eerst de uitsnijding (gulden snede? :rolling:) Daarna de kleine scharniertjes in de vleugel en in het rolroer gesneden.
Rolroer.jpg

Na montage met een lang stuk rvs draadeind een gat in de vleugel geboord. Met hulp van de buurman. Een drukt de vleugel plat en de andere met het draadeind in de boormachine een gat boren. Moet wel een beetje secuur, anders kom je zomaar ergens midden in de vleugel naar buiten :)

Vleugelgat.jpg

20062008129

In dat gat een koolstof buis gedrukt (vleugel eerst weer een beetje plat drukken)
20062008130

En na montage ziet de vleugel er van de voorkant dus zo uit.

20062008131

Voordeel hiervan is dat de rolroeren nu ook echt recht zitten en ze bij een beetje belasting niet blijven hangen omdat de vleugel wat krom staat. Wat het in de praktijk brengt gaan we nog meemaken natuurlijk.

Vanmiddag gevlogen met een licht briesje (3Bf - 4Bf) wat later een beetje aanwakkerde tot 4 a 5 Bf (zie filmpje op ongeveer 2.40 goed te horen dat de wind behoorlijk aanwakkerd).
Mijn Easystar vliegt op 2S 1350mA en toch nog best aardig met deze wind moet ik zeggen.
Al houd het natuurlijk niet over tegen de wind in, maar al met al zeker niet slecht.
Met beetje zweven en vervolgens weer lekker hoog vliegen kun je met 2S 1350mA toch een dikke 30 minuten vliegen.

Youtube:

Beter versie om te downloaden.

Alweer een jaar geleden dat ik voor het laatste gevlogen heb met vliegtuigen(shame on me :P ). Was ik toch wel erg in de stemming om met easystar weer in orde te krijgen.

Originele motor krijg ik het geheel van een digitale camera wel omhoog, maar de vliegtijd is kort en het kan alleen met windstil weer.

Nu heb ik nog een brushless motor liggen, 3200kv. Als ik dit vergelijk met de permax 400 motor dan zou ik op 7.4Volt al iets meer vermogen moeten hebben. Ik wil heb laten lopen op 11.1Volt dus heb zeker meer vermogen.

Is de combinatie van deze motor en een gunther prop een goed idee? Het geheel heeft net even een tijd binnen gedraait, de motor wordt heet, net niet vast te pakken, maar dit koelt in de lucht toch wel flink af neem ik aan?

Met welk weer zou je trouwens met zo een motortje kunnen vliegen? Heb onderhand alleen nog maar met windstil weer gevlogen..

vraagjes

Gisteren en vandaag mijn eerste easystar in elkaar gezet. Die twee uur assemblagetijd die op de doos vermeld staat is wel wat optimistisch vind ik :rolleyes:

Enfin, hij is klaar. Standaard Permax 400 6V motortje met meegeleverde propje en een 2200 mAh 2s lipo. Ik kwam er bij het droogtesten achter dat dit niet meer te doen is met de JST-connectortjes die ik overal voor gebruik, dat wordt te heet, dus gelijk maar een stelletje T-connectors besteld bij RCtechnics.

Het standaard propje is 125 mm. Ik heb bij RCtechnics en paar Gunther 125 mm besteld en een paar Gunther 148 mm. Die 148 mm moeten ook nog net passen, lijkt me. Iemand hier ervaring mee icm de standaard setup? Scheelt het veel in vergelijking met de standaard prop?

Tweede vraag: Zwaartepunt ligt bij mij precies op de achterkant van de spar-covers op de vleugel als ik de accu helemaal voorin leg. Het zou 5 mm meer naar voren moeten. Zou dat veel uitmaken? Ik haat toevoegen van dood gewicht. Hij weegt nu 580 gram totaal incl accu van 110 gram

Dirk

Ik ben ook aan het uitkijken naar een camera voor m'n easystar. Die flycam one 2 is wel een leuk ding en kost niet veel, maar de kwaliteit vindt ik echt ondermaats. Er zit continu een soort lichtere cirkel in het beeld (de randen donker) en de kleuren zijn gewoon slecht en wazig. Ik denk dat er niets anders opzit om een compact camera te kopen als je wat goeie beelden wil. Wat veel mensen vergeten is dat de lens eigenlijk belangrijker is dan al die megapixels! Zo zijn er b.v. al gsm's op de markt met 5MP en zelfs meer! Maar wat heb je daar in godsnaam aan als er zo'n klein prul van een lens voor zit, je foto's zijn nog altijd even slecht.

Dirk, zwaartepunt zou ik toch aanhouden, hij wordt anders (te) gevoelig op het hoogteroer. Kun je het niet goed krijgen als je een klein stukje schuim uitsnijdt zodat de accu verder naar voren komt?

Het standaard propje is 125 mm. Ik heb bij RCtechnics en paar Gunther 125 mm besteld en een paar Gunther 148 mm. Die 148 mm moeten ook nog net passen, lijkt me. Iemand hier ervaring mee icm de standaard setup? Scheelt het veel in vergelijking met de standaard prop?

Tweede vraag: Zwaartepunt ligt bij mij precies op de achterkant van de spar-covers op de vleugel als ik de accu helemaal voorin leg. Het zou 5 mm meer naar voren moeten. Zou dat veel uitmaken? Ik haat toevoegen van dood gewicht. Hij weegt nu 580 gram totaal incl accu van 110 gram

Dirk
Ja, de grotere propellor doet het ook prima met de standaard Permax 400 motor. Wel moet je rekening houden met het feit dat je motor meer vermogen gaat trekken en je waarschijnlijk niet af kunt met de standaard regelaar. Die springt dan in beveiliging waardoor je motor er mee stopt tijdens het vliegen.

Om het zwaartepunt meer naar voor te krijgen, zou ik gewoon een paar lege batterijen (of netjes wat plaklood) voorin leggen als balast. De LiPo is aanmerkelijk lichter dan gewone cellen, dus dat gewicht moet je compenseren. ;)

Ik ben ook aan het uitkijken naar een camera voor m'n easystar. Die flycam one 2 is wel een leuk ding en kost niet veel, maar de kwaliteit vindt ik echt ondermaats. Er zit continu een soort lichtere cirkel in het beeld (de randen donker) en de kleuren zijn gewoon slecht en wazig. Ik denk dat er niets anders opzit om een compact camera te kopen als je wat goeie beelden wil. Wat veel mensen vergeten is dat de lens eigenlijk belangrijker is dan al die megapixels! Zo zijn er b.v. al gsm's op de markt met 5MP en zelfs meer! Maar wat heb je daar in godsnaam aan als er zo'n klein prul van een lens voor zit, je foto's zijn nog altijd even slecht.
Wat je zegt over de donkere hoeken is het gevolg van een kleine lensopening. Maar veel goedkope 5MP camera's gebruiken dezelfde CCD-chip als gebruikt worden in luxere telefoons. Ik heb gekozen voor een Fuji Z10fd (nu opgevolgd door de Z20fd en Z100fd). Voordeel is dat deze camera het lensensysteem in de camera heeft en er dus niets uit steekt, handig in het geval je een wat hardere landing maakt. ;) Compromis is dat de beeldkwaliteit iets minder is dan een camera met grotere lens maar omdat de meeste plaatjes toch allemaal maximaal uitgezoomd zijn merk je dat nauwlijks. Wat voorbeeldjes van mijn eerste testvluchten.

En vliegen bij windkracht 6 (oplopend naar 7) is een slecht idee, ondanks een hele zware accu en een hele sterke brushless. :evil: Tegen de wind in snoeihard omhoog om even zo ook weer te landen na een korte wispelturige vlucht. Bij een tweede poging met starten vanaf de grond liep het minder fortuinlijk af... :cry: Ondertussen alles weer bij elkaar geplakt met wat lijm en tape. Morgen kijken of het minder waait. :D ;)

080622-storm_crash.jpg

Bedankt voor de reacties mensen!

Uithollen vd neus is idd nog ruimte voor, maar nu niet meer zo makkelijk bij te komen.... Eerst maar 's proberen met wat lood voorin.

Maar niet bij windkracht 6 (al of niet oplopend naar 7) :shock: :shock:

;)

Dirk

Ha sleurhutje die van jou heeft al heel wat meegemaakt! :-)
De kwaliteit van je camera vindt ik al heel wat bevredigender dan van die kleine dingen, daar kan je al eens een mooie luchtfoto mee maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back