multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn easystar is nu ook klaar voor zijn eerste vlucht. Als het een beetje mooi weer is....:p
Hoeveel throtle (=gas) moet je geven als je hem vanuit de hand start?

Volgas, dacht ik zo.
Eerst even een paar meters vooruit,dat hij wat snelheid maakt, en dan een beetje up geven.
Oja, je moet hem niet met de neus naar boven werpen, anders komt hij in een stall terecht.
Gewoon volgas en vooruit werpen ...

grts,

niels

Ik denk dat het verstandig is om een kit te kopen, waarbij je zelf alles moet lijmen/ construeren. Zo moeiklijk is het model niet -lijkt me-

Ik heb een kit gekocht (almost ready to fly)waar ik slecht enkele grote delen (het verticale- en het horizontale staartvlak aan de romp) zelf moest lijmen en de roerbladen op de servostangen moest aansluiten. De romp bestond uit twee delen die al gelijmt was. Ik vind dit een groot nadeel, want nu weet je niet waar het lijm zit en kan je de rompdelen ook niet eenvoudig los krijgen. :-( Dus als ik een ander motertje wil gaan gebruiken, brushless kan dat niet anders dan door de romp te beschadigen. Daar de motor aan de romp gelijmd is en ik niet weet waar de lijnpunten zitten.

Laatst bewerkt:
Gewoon lossnijden en dan met wat UHU POR weer aan elkaar zetten :D

UHU POR is/wordt je grote vriend :mrgreen:

Wat is UHU Por?
Ik ben nu m'n Minimag met secondelijm aan het bouwen, voldoet toch ook?

Hee Dirk, gefeliciteerd met succesvolle maiden :D Leuk ook dat je er een filmpje van gemaakt hebt 8)

Ik heb ook een nieuwe EZ klaarliggen voor een maiden... :mrgreen:

Bedankt voor de reacties allemaal!

Mijnheer Rob , ik zie je maidenfilmpje graag tegemoet, ik hou je draadje in de gaten....

Tja, volwassen kerel, vader van vier kinderen (in mijn geval), trillende benen en (nog veel vervelender) trillende duimen bij het opgooien van een schuimpje van een paar tientjes... ik ken het gevoel ook, heb er ook geen verklaring voor :mrgreen:

Opgooien deed ik inderdaad met zo'n beetje vol gas en dan recht vooruit met de roeren neutraal

Wat ik ook erg wennen vond bij het landen: dat 't toestel, als je 2 meter boven de grond het gas eraf haalt, weer hoogte gaat winnen en nog heeeeel lang kan uitzweven. Je moet hem dan echt naar beneden drukken wil je snel landen (als je landingsbaan bijv. niet lang genoeg is :rolleyes:)

Maar dat is allemaal natuurlijk gewoon wennen.....

Niels: ook succes met de maiden!

Ik heb de mijne (die van mijn zoon moet ik eigenlijk zeggen) helemaal gelijmd met die supergoedkope secondenlijm van de Action. Zonder activator. Wel een nachtje laten rusten na het lijmen. Lijkt prima te houden...

Dirk

Ik denk dat het verstandig is om een kit te kopen, waarbij je zelf alles moet lijmen/ construeren. Zo moeiklijk is het model niet -lijkt me-

Ik heb een kit gekocht (almost ready to fly)waar ik slecht enkele grote delen (het verticale- en het horizontale staartvlak aan de romp) zelf moest lijmen en de roerbladen op de servostangen moest aansluiten. De romp bestond uit twee delen die al gelijmt was. Ik vind dit een groot nadeel, want nu weet je niet waar het lijm zit en kan je de rompdelen ook niet eenvoudig los krijgen. :-( Dus als ik een ander motertje wil gaan gebruiken, brushless kan dat niet anders dan door de romp te beschadigen. Daar de motor aan de romp gelijmd is en ik niet weet waar de lijnpunten zitten.
De RR is niet gelijmd, die is met dubbelzijdig kleeftape aan elkaar gezet. Althans die van mij wel (nieuw model/grijze vleugels). Loshalen kan door een hobbymes of gewoon mes, afsteekmes of dergelijk ertussen te duwen en langzaam de twee romphelften te scheiden. De tape blijft dan aan één van de twee romphelften plakken. Het verwijderen van de lijmresten van de tape is wel een k**klus. :? ;) Maar die van mij heb ik ook geheel zonder schade weten te splitsen. :yes:

Wat ik ook erg wennen vond bij het landen: dat 't toestel, als je 2 meter boven de grond het gas eraf haalt, weer hoogte gaat winnen en nog heeeeel lang kan uitzweven. Je moet hem dan echt naar beneden drukken wil je snel landen (als je landingsbaan bijv. niet lang genoeg is :rolleyes:)
Ik denk dat je zwaartepunt niet helemaal goed is of je hoogteroer niet goed vlak staat in neutrale stand.

Goeie tip!

Ik heb hetzelfde model (ook grijze vleugels) alleen ik zie geen tape, dus ik neem aan dat de romphelften gelijmd zijn. Of is de tape zo geplaatst zodat dit niet zichtbaar is?
O ja bij mijn model moest is wel nog het een en ander zelf doen dus niet r r (=radio readay toch?)

Goeie tip!

Ik heb hetzelfde model (ook grijze vleugels) alleen ik zie geen tape, dus ik neem aan dat de romphelften gelijmd zijn. Of is de tape zo geplaatst zodat dit niet zichtbaar is?
O ja bij mijn model moest is wel nog het een en ander zelf doen dus niet r r (=radio readay toch?)
De dubbelzijdige tape is ongeveer 5mm breed en zit circa 2mm vanaf de randen gekleeft. Alleen aan de bovenkant van de neus is de tape echt tot het randje (daar is het schuim 6mm dik ;)).

De kit versie is een doos onderdelen en moet je alles zelf kleven en monteren. De RtF is Ready to Fly en inclusief zender. Alleen even de staart plakken met de voorgeplakte dubbelzijdige tape. De Radio Ready (RR) versie is een voorgemonteerde romp waarbij de servo's, stangetjes met geleiders, motor en de servoheveltjes allemaal al gemonteerd zijn.

Nou net mijn eerste echte vluchten gemaakt met de EZ, inc. rolroeren:p.
Na 10 minuten vliegen was mijn hart weer normaal gaan kloppen.

Vliegt erg makkelijk maar hij vliegt wel niet zo precies.
Ik bedoel daarmee dat ie niet zeer exact/strak stuurt.
Maar dat zal ook te maken hebben met de flexibele vleugels.

Ik ben blij dat ik er rolroeren op heb gezet.
Lekker om rustigge bochten te maken of hem om de lengte as te draaien en op de kop verder te vliegen.

Wel heb ik het idee dat er wel een langere ligger door de vleugel mag.
Vind die namelijk wel erg ver door buigen bij een harde duik.
Het leek soms ook of ik aan de vleugel kon zien maar de ligger stopt bij een scherpe bocht.

Ik weet niet wie er nog meer rolroeren op zijn EZ heeft maar het valt me wel op dat als de vleugels diep doorbuigen, de rolroeren minder goed werken.
Mischien omdat als de vleugels buigen de uitslag minder wordt?

Mijn setup:

25A regelaar Himodel
5W Het rc motor 1800kv
6x4 prop
2500/2200 3 cell lipo

Ik heb er een carbon staaf van 100cm in zitten.

easy-diy_stronger_wings3.jpg

En om de rolroeren efficienter te maken heb ik een stuk van de vleugels af gehaald. Door de opstaande punten wil de EZ telkens weer vlak gaan vliegen en de punten geven enorm veel wrijving.

easy-diy_shorter_wings4.jpg

IK heb gister ook mijn eerste vlucht gemaakt.

Ik merkte dat hij sterk naar rechts trok en enorm snel wilde klimmmen.
Bij de derde poging had ik hem niet meer onder comtrole en crashte de easystar. Vanavond maar eens lijmen. :-(
Ik heb het zwaartepunt op de juiste plek volgens de bouwbeschrijving, toch had hij alle keren sterk de neiging om te klimmen ook al had ik het de elevators neutraal.
Is het zinvol om dat toch mijn lipo'ś meer naar voren te schuiven?

IK heb gister ook mijn eerste vlucht gemaakt.

Ik merkte dat hij sterk naar rechts trok en enorm snel wilde klimmmen.
Bij de derde poging had ik hem niet meer onder comtrole en crashte de easystar. Vanavond maar eens lijmen. :-(
Ik heb het zwaartepunt op de juiste plek volgens de bouwbeschrijving, toch had hij alle keren sterk de neiging om te klimmen ook al had ik het de elevators neutraal.
Is het zinvol om dat toch mijn lipo'ś meer naar voren te schuiven?
Je moet de accu, zeker een lichtere LiPo, helemaal voorin leggen. Waarschijnlijk moet je zelfs nog wat extra gewicht toevoegen. Ik heb met de standaard motor en prop gevolgen met een 2S 3200mAh LiPo (187 gram) en die lag ook helemaal voorin.

Ik heb 2x 2500mah 3cell en 2x 2200mah 3 cell.

Leg ze helemaal voorin en het zwaartepunt was wel goed denk ik.

Viel me wel op dat de 2200mah veeel sneller leeg was en warmer werd dan de 2500mah.

2200= Hobbycity Online R/C Hobby Store : ABF 2200mAh 11.1v 18-23C Lipoly $19.99

2500= Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY 2200mAh 3S1P 20C $22.95
Alleen dan in 2500mah en 21C (niet meer leverbaar)

@ Sleurhutje:

1--- Hoe heb je die carbon staaf er in gekregen?
Voorgeboord of gewoon hard duwen?

2--- Wat merk je nu vooral met het vliegen zonder die vleugel punten?
Dat hij niet meer zelf recht gaat en dus wat direckter stuurt ofzo?

Je zegt ook minder weerstand... gaat ie nu harder dan ofzo?

@ Sleurhutje:

1--- Hoe heb je die carbon staaf er in gekregen?
Voorgeboord of gewoon hard duwen?
Ik heb de gaten vergroot door een RVS pen erin te smelten. Even boven het gasfornuis en vervolgens in de vleugel duwen/draaien. De RVS pen hoeft niet rood gloeiend. Goed verwarmt is meer dan voldoende. Desnoods tussendoor even opnieuw verwarmen. Let erop dat je de vleugel goed vlak drukt en niet aan de onderkant van de vleugel naar buiten komt (naar de bovenkan is aanmerkelijk dikker piepschuim ;)).

easy-diy_stronger_wings1.jpg

easy-diy_stronger_wings2.jpg

2--- Wat merk je nu vooral met het vliegen zonder die vleugel punten?
Dat hij niet meer zelf recht gaat en dus wat direckter stuurt ofzo?

Je zegt ook minder weerstand... gaat ie nu harder dan ofzo?
Als je met standaard vleugels alle roeren recht zet, komt de EZ weer redelijk recht te vliegen door de vleugelpunten. Door de punten eraf te halen ben je dat effect een heel stuk kwijt waardoor de rolroeren heel wat efficienter worden. Nadeel is dat de EZ wat instabieler wordt en de eerste stap naar echter vliegen een feit is. ;)

Door de werking van vleugelpunten ben je inderdaad wat snelheid kwijt rn zonder die punten ga je iets sneller. Maar voordat ik mijn punten eraf gehaald heb, had ik al een ernstog overpowerde 4004Kv brushless erin zitten. :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back