multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik weet niet wie er nog meer rolroeren op zijn EZ heeft maar het valt me wel op dat als de vleugels diep doorbuigen, de rolroeren minder goed werken.
Mischien omdat als de vleugels buigen de uitslag minder wordt?

Scharnieren werken alleen als ze in lijn liggen. Als je de pennetjes uit de scharnieren zou halen, moet je zo door alle gaatjes heen kunnen kijken. Met andere woorden, je zou 1 lange scharnierpen kunnen gebruiken, die dan ook recht moet zijn als ie in de scharnieren zit :?

Als je vleugel gebogen is, zitten je scharnieren niet meer in lijn en komen er allerlei vreemde krachten op, waarbij het nog maar de vraag is of je servo dat nog kan trekken, waarschijnlijk de oorzaak van je probleem. 8)
Buig de vleugel maar eens (voorzichtig) en bedien de roeren dan maar eens, dan zie je het vanzelf (kunt ook even 1 servostang loskoppelen, dan kun je het met de hand voelen).

Gemakkelijk op te lossen, je rolroeren weer vastplakken en je Minimag als rolroer vliegtuig gebruiken ;)

Zal het morgen eens proberen.

Maar ik haal ze er niet af.

Het vliegt namelijk veel beter.
Ze werken alleen minder goed bij zeer harde bochten.

Maar als ik het morgen nog eens test en blijkt dat bij zeer gebogen vleugel de servo op zijn donder krijg dan gebruik ik de rolroeren alleen bij normale bochten en bij harde bochten het richtingsroer.

Maar ik ga er ook een langere carbon staaf in zetten misschien dat het probleem dan ook weg is.

Maar je hebt wel gelijk wat betreft voor de servo,s.
Moet niet zo zijn dat er zoveel druk op komt dat er dadelijk een roer vast hangt.

Gebruikte scharnieren zijn trouwens van stof, heb dus geen pinnetjes.

:cool:

Je moet de accu, zeker een lichtere LiPo, helemaal voorin leggen. Waarschijnlijk moet je zelfs nog wat extra gewicht toevoegen. Ik heb met de standaard motor en prop gevolgen met een 2S 3200mAh LiPo (187 gram) en die lag ook helemaal voorin.

Ik heb een 3s 1700mAh lipo. Deze is 150 gram. Als ik deze zover mogenlijk naar voren leg. Is het zwaartepunt zoals aangegeven in de bouwbeschrijving te ver naar voren.

Toch maar deze lipo helemaal naar voren doen?

Ik heb een 3s 1700mAh lipo. Deze is 150 gram. Als ik deze zover mogenlijk naar voren leg. Is het zwaartepunt zoals aangegeven in de bouwbeschrijving te ver naar voren.

Als het zwaartepunt te ver naar voren is, dan doe je de batterij toch gewoon iets verder naar achter? Of heb je te weinig plaats?

Het is een kwestie van proberen. De EZ is en zeer vergevend vliegtuig dus als het zwaartepunt iets anders is, zul je wat meer moeten corrigeren. Leer je gelijk vliegen met problemen. 8O ;) Even landen en de accu verplaatsen tot je het juiste punt hebt gevonden. Eventueel met wat (plak)lood proberen.

Maar ik haal ze er niet af.

Het vliegt namelijk veel beter.

Heb je veel ervaring met vliegen zonder rolroeren? Vlieg je nu ook nog wel eens met een EZ zonder rolroeren?
Wat vliegt er zoveel beter dan met rolroeren?:confused:
Ik mis ze op de EZ totaal niet.

Dat zou ik niet doen...

Begin maar zoals het in handleiding staat, meestal klopt dat goed genoeg en heb je een basis vanaf waar je kunt gaan experimenteren met kleine stapjes ;)

Ik zet meestal een merkteken of lijntje op de vleugel waar het zwaartepunt hoort te zitten. Dan balanceren :D

Ik heb er zelf meestal het beste gevoel bij als het toestel dan iets voorover hangt. Als je balanceren gedaan hebt volgens de handleiding, moet het goed vliegbaar zijn en kun je langzamerhand gaan experimenteren met verschuiven van accu tot ie perfect in balans is.:cool:

Mijn advies is dus eerst vliegen met standaard afstelling, daarna pas gaan experimenteren met afwijkende afstelling.

Succes!

Nou, ik heb vandaag ook een EZ gekocht en zal morgen eens dat ding in elkaar prutsen. Dit wordt mijn setup:

- Orginele meegeleverde 6V motor
- 2x servo TowerPro 5g
- 12A regelaar TowerPro
- 2x parallel geschakelde 2s Zippy's 1000 mAh ( wordt dus 2000 mAh)

Deze onderdelen had ik al in huis en zouden volgens mij een prima setup vormen voor de Easystar.

Moet geen probleem zijn, hooguit kan het zijn dat je wat weinig gewicht aan de voorkant hebt maar dat zal je even moeten bekijken. Anders stukje lood in de neus plaatsen.

Hmm, ik heb een brushless regelaar en is deze sowieso wel geschikt voor een brushed 6V motor? Ik heb maar 2 aansluitmogelijkheden op de motor, terwijl ik 3 draden op de regelaar heb (rood, zwart en geel) Ik heb in dit topic naar een antwoord gezocht, maar helaas niet kunnen vinden.

Hmm, ik heb een brushless regelaar en is deze sowieso wel geschikt voor een brushed 6V motor? Ik heb maar 2 aansluitmogelijkheden op de motor, terwijl ik 3 draden op de regelaar heb (rood, zwart en geel) Ik heb in dit topic naar een antwoord gezocht, maar helaas niet kunnen vinden.
Nee, dat gaat niet lukken. Er zijn slechts een beperkt aantal brushless regelaars die borstelmotoren (2 draden) en borstelloze (3 draden) aan kunnen. Onder andere de Graupner Genius regelaars kunnen dat wel (ik heb de 40 en 70 regelaar).

Nee, dat gaat niet lukken. Er zijn slechts een beperkt aantal brushless regelaars die borstelmotoren (2 draden) en borstelloze (3 draden) aan kunnen. Onder andere de Graupner Genius regelaars kunnen dat wel (ik heb de 40 en 70 regelaar).

Dat vermoeden had ik al. Bedankt voor je antwoord. Ik zal nu eens bekijken of ik een nieuwe brushless motortje of een brushed regelaartje aanschaf.

Dat vermoeden had ik al. Bedankt voor je antwoord. Ik zal nu eens bekijken of ik een nieuwe brushless motortje of een brushed regelaartje aanschaf.

Zelf heb ik een MULTIcont X-16 van Multiplex in mijn EASYSTAR liggen.
Te gebruiken voor zowel NiMH als Lipo. Bevalt prima !!

007227101.jpg

Groeten, JH

Zelf heb ik een MULTIcont X-16 van Multiplex in mijn EASYSTAR liggen.
Te gebruiken voor zowel NiMH als Lipo. Bevalt prima !!

007227101.jpg

Groeten, JH
Als je LiPo's gebruikt, is het verstandig te zorgen voor een voorziening dat je je LiPo's niet te ver ontlaadt. Anders gaan ze gegarandeerd stuk of worden het gevaarlijk dingen om te laden. :? Voor € 18,50 (+ € 0,44 verzendkosten) heb je een 30A regelaar die bij de 3V/cel je niet meer de kans gunt om vol gas te vliegen maar nog wel alles kunt besturen en half gas netjes kunt landen (als je door gaat is het bij 2,75V/cel helemaal klaar!). De Multiplex is in één keer radicaal klaar en dan zit je met een onbestuurbaar toestel. 8O :cry:

Dit weekend mijn tweede Easystar gebouwd. Twee jaar geleden mijn eerste gebouwd. Daarmee leren vliegen....daarmee heeft hij nogal wat geleden. Ook bevallen de rolroeren niet op de Easystar. Heeft hij niet nodig. Vandaar dus een nieuwe.
Helemaal standaard is hij niet. Er zit een fietsbel op die met de prop die erbij zit zo'n 21 Ampere verbruikt statisch. Ik heb nu een aantal 3s Lipo's accu's tot mijn beschikking die eventueel in de Easystar kunnen. 1650 mAh, 2100 mAh, 3200 mAh en eventueel ook nog een 5000 mAh. Die 5000 valt volgens mij meteen af, want dat is zowiezo te zwaar. De 1650 trekt het wel, maar levert de stroom wel wat moeilijker. Amperage zakt bij vol gas snel terug naar 18A. De 2100 en 3200 trekken het makkelijk. Nu vraag ik me alleen af of de 3200 niet te zwaar is voor de EZ.
De motor heeft flink wat power en zal de accu best wel omhoog krijgen. Ik wil echter snel omhoog en dan daar wat rondjes vliegen. Tast zo'n 3200 niet de vliegeigenschappen teveel aan? Of breken mijn vleugels meteen er vanaf? Fietsbel KV is onbekend, ik heb ook geen tachometer. Prop is een 6 bij X. Heb een stukje uit de romp moeten snijden. Hij blaast de schilderijen van de muur af.

Laatst bewerkt:
Als je LiPo's gebruikt, is het verstandig te zorgen voor een voorziening dat je je LiPo's niet te ver ontlaadt. Anders gaan ze gegarandeerd stuk of worden het gevaarlijk dingen om te laden. :? Voor € 18,50 (+ € 0,44 verzendkosten) heb je een 30A regelaar die bij de 3V/cel je niet meer de kans gunt om vol gas te vliegen maar nog wel alles kunt besturen en half gas netjes kunt landen (als je door gaat is het bij 2,75V/cel helemaal klaar!). De Multiplex is in één keer radicaal klaar en dan zit je met een onbestuurbaar toestel. 8O :cry:
De laatste zin is mij niet duidelijk. Wat bedoel je er mee?

Je kan ook om je lipo's niet te veel laten ontladen een liposaver gebruiken. Er gaat dan een ledje branden als de spanning van je lipo te laag is.
Die dingen kosten niet zoveel. Je hebt ze voor 2s en 3s.

Hij bedoelt dat de multiplex ESC in een keer alle spanning eraf gooit dus werkt er niks meer. De door Sleurhutje genoemde regelaar laat eerst het motorvermogen afnemen zodat je wel de controle over je model houdt en deze keurig kan laten landen.

Bedankt voor de tip. Ik heb deze regelaar ook maar gelijk besteld, omdat ik in eerste instantie rustig wil gaan vliegen met het originele motortje.

Ook ik heb een flycamOne2. Ik heb al diverse filmpjes gezien op Youtube van Multiplex Easystars met deze flycam.

Wat is de beste plek voor deze cam op dit model?
Er zijn mensen die heb deze cam achter de moter op de romp met de lens achterwaarts gericht. Ik heb liever dat de lens naar voren gericht is.

HXT 2040 (130L) 2080kv Brushless Inrunner

Hoi,

Na maanden niet meer vliegen (verhuis, nieuwe job, ...) heb ik dan nu toch terug de tijd om het allemaal weer op te pikken. Mijn Depron-modelletjes zijn ondertussen allemaal gesneuveld en ik denk eraan om een EasyStar aan te schaffen.

Omdat ik hier een reeks LiPo's (en brushless ESC's) heb liggen lijkt het me logisch om toch maar brushless te gaan met deze ES. Ik had dit motortje op het oog: HXT 2040 (130L) 2080kv Brushless Inrunner in combinatie met mijn 3S LiPo's (mijn 2S LiPo's zijn "maar" 1000-1300 mAh).

Iemand ervaring met dit motortje? En indien ja, gebruik je de standaard prop met dit ding?

Nu alvast naar de hobbywinkel om mijn ES op te pikken :D

Groeten,
Niels R.

Volgens mij moet daar een grotere prop op met een fatsoenlijke bevestiging.
De standaard prop is daarvoor te flimsy.
Ik heb een tijdje mijn Speed 400 op 3S Lipo gehad. De prop smolt er gewoon af, omdat de bevestiging is daarvoor te slap. Slipt en smelt daarna gewoon.
Daarna een Speed480L en daarna nog een Speed480 Race. De standaard prop kan dat niet hebben, de motortjes overigens ook niet. ;) De vonken spatten op een gegeven moment er gewoon uit. Max 30 minuten vliegtijd per motor. Daarna vervangen.

Dat laatste zal je met brushless geen last van hebben.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back