multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zelf heb ik het afgelopen seizoen gevlogen met de standaardset met een 2 cellen LiPo accu.

Het gewicht gaat daarmee een flink eind omlaag en met weinig wind is er prima mee te vliegen. Zeker ook goed om te leren !!!

Wat ik wel heb aangeschaft is een regelaar voor een borstelmotor met een Lipo afslag zodat de accu niet te ver ontladen kan worden.
De Multiplex X-016 is me prima bevallen.

Edit: opstijgen: Gewoon opgooien, Niet omhoog maar recht vooruit met een flinke worp. De EASYSTAR is stabiel van zichzelf.

Succes en veel plezier !!

JH
 
Laatst bewerkt:
Over de eerste start staat duidelijk in de handleiding hoe dit te doen. Wat misschien ook handig is om te melden waar je woont, kan / wil een ervaren vlieger je vast wel helpen met je eerste stappen. Bij de eerste vlucht moet alles nog uitgetrimd worden om te zorgen dat hij "hand of" vliegt. Even kijken bij een club is natuurlijk altijd leuk.
 
Beste Dopy

In Betekom vind je de DMV, met een prachtterrein om te vliegen zeker met easystar.
kijk hier maar eens Homepage DMV
Hoe geraak je er ? : In Betekom Werchtersesteenweg volgen, op bepaald moment zie je links cafe "de pelgrim" hierna nog een paar honderd meter aan de linkerzijde staat een kappeletje, daar zandweg in en deze weg volgen en je komt op het vliegplein. Woensdagnamiddag en in de weekends tussen 14.00 en 17.00 uur zeker volk om te vliegen.
See you

Tof dat het zo dicht bij is. Ik ga zeker eens langskomen.
Bedankt.
 
Over de eerste start staat duidelijk in de handleiding hoe dit te doen. Wat misschien ook handig is om te melden waar je woont, kan / wil een ervaren vlieger je vast wel helpen met je eerste stappen. Bij de eerste vlucht moet alles nog uitgetrimd worden om te zorgen dat hij "hand of" vliegt. Even kijken bij een club is natuurlijk altijd leuk.

in kaatsheuvel das vlakbij de efteling
 
Zelf heb ik het afgelopen seizoen gevlogen met de standaardset met een 2 cellen LiPo accu.

Het gewicht gaat daarmee een flink eind omlaag en met weinig wind is er prima mee te vliegen. Zeker ook goed om te leren !!!

Wat ik wel heb aangeschaft is een regelaar voor een borstelmotor met een Lipo afslag zodat de accu niet te ver ontladen kan worden.
De Multiplex X-016 is me prima bevallen.

Edit: opstijgen: Gewoon opgooien, Niet omhoog maar recht vooruit met een flinke worp. De EASYSTAR is stabiel van zichzelf.

Succes en veel plezier !!

JH


Hoeveel Mah lipo gebruik je Jan Hein voor je EZ* (ik neem aan dat ik niet zomaar een voltage kan aansluiten haha)
 
Ik vlieg altijd bij het blauwe meer in loon op zand. Is een dikke 3 km van de club in kaatsheuvel vandaan met daartussen een hele bos met bomen. Dus kan op storing van die club zou vrijwel uitgesloten moeten zijn.
 
Jan Hein geeft zelf aan een 2 cel ( =7,4 volt) lipo te gebruiken, eerder kon je al lezen dat een accu van 2500mah uitstekend is ivm het gewicht :)
 
Ik vlieg altijd bij het blauwe meer in loon op zand. Is een dikke 3 km van de club in kaatsheuvel vandaan met daartussen een hele bos met bomen. Dus kan op storing van die club zou vrijwel uitgesloten moeten zijn.

Tenzij ze boven de bomen vliegen 8O.... blijft riskant want 3km is toch wel dichtbij :confused:
 
Ik vlieg altijd bij het blauwe meer in loon op zand. Is een dikke 3 km van de club in kaatsheuvel vandaan met daartussen een hele bos met bomen. Dus kan op storing van die club zou vrijwel uitgesloten moeten zijn.


Nu weten ze daar dus ook eindelijk waarom ze al die vreemde storingen hebben op dat ene kanaal en alle crashes op dat kanaal zijn nu ook verklaard. Zo dicht bij een modelvliegveld "wildvliegen""/"vrijvliegen" is vragen om problemen.................
 
En zo gooit michel pet zijn easystar weg.....



Dat is dus verkeerd, dat kan alleen met een zwaar overpowerd model. gooi netjes recht voorruit en alles komt goed. Als het model dan iets naar beneden gaat niet bang zijn, het model moet dan snelheid opbouwen om voldeonde lift te krijgen om netjes te kunnen vliegen. Je zal zien dat het dan na enkele meters vanzelf de neus omhoog steekt en netjes in een klimmende baan weg gaat.
 
Dat is dus verkeerd, dat kan alleen met een zwaar overpowerd model. gooi netjes recht voorruit en alles komt goed. Als het model dan iets naar beneden gaat niet bang zijn, het model moet dan snelheid opbouwen om voldeonde lift te krijgen om netjes te kunnen vliegen. Je zal zien dat het dan na enkele meters vanzelf de neus omhoog steekt en netjes in een klimmende baan weg gaat.

Hoezo verkeerd?

Hij heeft er een gewoon borstelloos motortje in zitten.
Als je een paar keer test hoe hij goed stijgt dan boeit het toch niet hoe hij hem op gooit.....
Zolang hij maar niet na een aantal meter weer naar beneden duikt waar jij op doelt.

Met het standaard 400 motortje ja dan heb je gelijk maar met elk beetje motor stijgt het ding zo in die hoek en dan is ie echt nog niet overpowerd.

Gewoon een vlotte setup.

Basisregels zijn goed om in acht te nemen maar het zijn niks meer dan richtlijnen.
 
Alles meer dan een speed 400 die erbij zit is overpowered. Ik geef dus ook duidelijk aan dat je dit niet moet doen met de standaard aandrijving, maar de meesten van jullie moeten zo nodig gelijk een dikke brushless erin proppen. Velen weten dus totaal niets over de standaard vliegeigenschappen van het model.
Ik heb de easystar nu in verschillende versies gevlogen en vlieg er nog mee. Mijn easystar is zwaar overpowered met een mega 16/15/4 erin op 3s lipo. Ook is het model voorzien van rolroeren met bijna haakse uitslagen en het origiele richtingsroertje is er nog steeds op met ook haakse uitslagen. In deze setup zijn eigenlijk alle goedmoedige eigenschappen weg en werken ze vaker nog eens in hun nadeel. Ik heb in mijn zender 3 vliegfases geprogrameerd voor mijn easystar. Stand 1 rustig gemoedelijk rond vliegen en zweven (trainer), stand 2 volgas rondjes draaien en stand 3 is volgas raggen en rollen en loopings eruit persen. En nee, er zitten verder geen versterkingen in, nog niet eens een langere vleugelbuis en nog blijft alles heel. Oh ja, ik heb er ook nog 2 wieltjes onder gehangen waarmee grondstart al helemaal geen probleem meer is. Alleen als ik de video camera erop heb dan kan ik geen grondstart maken en moet ik hem gooien, en dan gooi ik hem zoals ik in mijn vorige post al aangaf. Netjes rechtvooruit en iets laten zakken om snelheid te maken en zo voldoende draagkracht te genereren om netjes weg te vliegen.

Hoezo verkeerd?

Hij heeft er een gewoon borstelloos motortje in zitten.
Als je een paar keer test hoe hij goed stijgt dan boeit het toch niet hoe hij hem op gooit.....
Zolang hij maar niet na een aantal meter weer naar beneden duikt waar jij op doelt.

Met het standaard 400 motortje ja dan heb je gelijk maar met elk beetje motor stijgt het ding zo in die hoek en dan is ie echt nog niet overpowerd.

Gewoon een vlotte setup.

Basisregels zijn goed om in acht te nemen maar het zijn niks meer dan richtlijnen.
 
Ik heb er ook een dikke brussless in zitten nadat ik mijn eerste versie kapot gevlogen heb. Kan nu als een raket in hoek van bijna 90 graden worden gelanceerd en trekt bijna krom bij de lancering, maar ... kan heel gemoedelijk vliegen als ik wil. Ik trek ´m nooit helemaal open, maar op half gas gaat hij al te hard en dat merk je ook gelijk. Wat ik nu vaak doe is doortrekken tot op grote hoogte, motor uit en dan lekker zweven tot bijna bij de grond en dan opnieuw vol gas. :mrgreen:
Anyway, je vraagt je af waar het voor nodig is, want zoals je zegt Theo is de handstart zo horizontaal mogelijk en dan heel rustig klimmen een veel mooier gezicht. Volgens mij ben ik dan ook wel een zweverig typje. :-)
 
Laatst bewerkt:
Hoezo verkeerd?

Hij heeft er een gewoon borstelloos motortje in zitten.
Als je een paar keer test hoe hij goed stijgt dan boeit het toch niet hoe hij hem op gooit.....
Zolang hij maar niet na een aantal meter weer naar beneden duikt waar jij op doelt.

Met het standaard 400 motortje ja dan heb je gelijk maar met elk beetje motor stijgt het ding zo in die hoek en dan is ie echt nog niet overpowerd.

Gewoon een vlotte setup.

Basisregels zijn goed om in acht te nemen maar het zijn niks meer dan richtlijnen.

Ho ho, let even op, we zitten hier in het ultieme beginners topic op het forum.

Ik sluit me volledig bij Theo aan, vlak weggooien en snelheid opbouwen. Een beginner moet nog gevoel krijgen voor stallpunt en zal dit niet zo snel herkennen. Iets te stijl, stall en hoppa, vliegtuig de grond in. Beginner zal dit ZEKER niet meer kunnen herstellen (stall kort na start op lage hoogte kan vaak helemaal niet meer hersteld worden, ook niet door ervaren vliegers):rolleyes:

In mijn ogen (het is maar weer een mening), is het bijzonder slecht advies om hier neer te zetten dat het niet boeit hoe je 'm opgooit. Dat kan onnodige crashes tot gevolg hebben, met resultaat een kapotte easystar (of ander toestel, maakt niet uit) :(

Mensen die hier vragen hoe je dit doet, weten niet hoe goed het toestel gaat stijgen, tegen de tijd dat ze dat weten vragen ze hier niet meer hoe te starten ;)
 
Ben het eerlijk gezegd toch met Theo eens, het gaat om een beginner die vraagt hoe hij zijn standaard ES moet starten. Op deze manier gaat het dus direct al fout :oops: Beter is gewoon om op Theo's manier te starten, ook als je meer vermogen hebt. Je houd zo altijd je veiligheids marge over :)

Zie dat we alweer een paar posten verder zijn, gaat soms ook zo snel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top