multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb daarnet mijn easy star ingevlogen, 3 mooie vluchten gemaakt.
Ik moet zeggen dat ik echt super tevreden ben over dit toestelletje. Dat "bouwt" als een trein, overduidelijke beschrijving erbij, alles past perfect. Het eigenlijke lijmwerk duurt een halfuurtje of zo, het meeste tijd neemt het solderen in beslag.
Vliegen doet hij ook fantastisch. Indeaal weertje nu 's avonds om op een metertje rond te cruisen.
Mijn setup is standaard:
bijgeleverde permax 400 6V met gunterprop
robbe regelaar 18A met BEC in de romp dus niet achter op de motor.
Bedrading: 1 kabel langs boven, de andere langs de voorziene plaats van de BEC (draden van 2.5 mm²)
Batterijen: 7 cellen 500AR
servo's: 2x Robbe FS500
ontvanger : mini 6 kan van Dalasy (18gr)
Met de AR500 cellen kan ik ongeveer 8 min vliegen.
De standaard motor vind ik meer dan voldoende, rondtuffen op 1/3 tot 1/2 "gas", volle gas klimt hij vlot omhoog.
De 7 cellen AR zijn iets te licht om het zwaartepunt goed te krijgen, ik heb nog 40gr lood in de neus gestoken. Als het paket anders gesoldeeerd zou zijn, dan heb je waarschijnlijk geen lood nodig.
Overigens vind ik dat het zwtp een paar mm verder naar voor mag liggen dan aangegeven in de bouwbeschrijving. Dat zal wel een persoonlijke keuze zijn.
Ik vind hem behoorlijk wendbaar met dat kleine richtingsroer, voor mij hoeft dat niet groter.
Echt een geslaagd toestel met een tevreden eigenaar. :D

@melly : ik zou toch in een club gaan, dat spaart je een hoop ellende.

ik denk niet dat je gaat beboet worden omdat je toestel meer dan 500 gr weegt. Ik heb trouwens de wetgeving van nederland hier op het forum eens nagelezen en daar is eigenlijk geen sprake van 500gr, zolang je op ...meter van woningen zit, niet hoger dan ...m zit en nog wat van die dingen.
Ik wil het wildvliegen niet promoten, maar om op je vraag te antwoorden, je zal niet beboet worden omdat je EZ wat meer weegt.

... maar leer vliegen in een club, dat is gezellig, je leert er veel vlugger mee bij en spaart je een aantal herstellingen en je bent verzekerd. Dan kan je nog in een wei gaan vliegen achteraf, maar dan kan je tenminste al vliegen.

Artikel 5. Niet-lijnbestuurde modelvliegtuigen

1.Met een niet-lijnbestuurd modelvliegtuig met een massa groter dan 0,5 kilogram mag niet worden gevlogen:

a.binnen een plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied, tenzij toestemming van de plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst is verkregen;
b.binnen een afstand van 5 kilometer van de grens van een luchtvaartterein waar geen plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst is gevestigd, tenzij de havenmeester daartegen geen bezwaar heeft;
c.binnen een afstand van 3 kilometer van de grens van een terrein, waarvoor krachtens artikel 14, tweede lid, van de Luchtvaartwet ontheffing is verleend van de in het eerste lid van dat artikel bedoelde verbodsbepalingen, tenzij degene aan wie ontheffing is verleend daartegen geen bezwaar heeft;
d.binnen burgerlaagvlieggebieden en van maandag 08.00 uur tot vrijdag 17.00 uur plaatselijke tijd binnen de militaire laagvlieggebieden alsmede binnen een afstand van 3,7 kilometer (2 NM) van militaire laag-vliegroutes, zoals deze zijn gepubliceerd in de luchtvaartgids Nederland.

2.Een niet-lijnbestuurd groot modelvliegtuig moet radiografisch worden bestuurd

Het is voor mij iets te vaag omschreven allemaal,maar uit punt C maak ik een beetje op dat je boven de 500Gr. eerst een ontheffing moet aanvragen.
Correct me if i'm wrong ;)

Wat betreft een club.
Je hebt volkomen gelijk dat het verstandiger en gezelliger is...ik ben ook echt een type wat gelijk vol met vragen zit en juist dan is zo'n club ideaal.
Ik sluit dit dan ook niet uit,maar zoals ik al zei...ik wil eerst de kat uit de boom kijken.
Ik ben er ook nog steeds niet echt over uit wat voor een type vliegtuig ik ga kopen.
Toevallig zag ik in dit topic de prijs voor een complete set voor de Easystar (230,-) en dit is eigenlijk meer dan wat ik uit wil geven.
Ik meende dat je voor zo'n hele set rond de 150,- zat.
Dus of ik begin toch eerst kleinschaliger en dan wordt het waarschijnlijk deze.
1030.jpg

een BlueBird..
Of ik tast toch wat dieper in de buidel en ga op zoek naar een komplete set Easystar.
Morgen ga ik wat bellen voor info en hopenlijk dat ik hiermee een juiste keuze kan maken.

Helemaal compleet:

http://www.rchobby-online.nl/nl/dept_45.html

200562714217982.jpg

Kant en klaar model ARF. Ideaal voor de avonduren. De set betaat uit:

Vliegtuig ARF (servo's, regelaar en motor reeds ingebouwd)
Zender (voor beginners, ervaren vliegers kunnen hun eigen zender gebruiken ( 40 mHz))
230 Volt Lader
Accu 8,4V NiMh 1000 mah (lipo is ook mogelijk)
4 kanaals (gas, hoogte, richting, roll)
Gegevens vliegtuig:

Spanwijdte: 980 mm
Lengte: 860 mm
Gewicht: 560 gram
Motor: 480 direct drive

€ 155,-

Hot 008 ARF Complete set

DSC00147.JPG

Kant en klare ARF Vliegtuig. Ideaal voor beginners/kinderen. Wilt U niet direkt een hoop geld uit geven dan is dit een ideaal probeer model.

De set bestaat uit:

Vliegtuig Pipercub look a like(servo's, regelaar, ontvanger en motor reeds ingebouwd)
Zender 4 kanaals (waarvan 3 gebruikt)
Accu NiMh 8,4V 350 mAh.
Laders: 230 Volt lader + 12 V auto lader (sigarette aansteker)
Reserve props: dus er kan er gerust een sneuvelen.
Gegevens vliegtuig:

Lengte: 650 mm
Spanwijdte: 850 mm
Vlieggewicht: 320 gram
Vluchtduur: ongeveer 10 minuten bij volle accu

€ 115,-

http://www.rchobby-online.nl

Hier geen discussie voeren over wildvliegen, regelgeving en andere modellen dan de EZ. Voor de andere onderwerpen bestaan meestal al draadjes elders...

de standaard motor die erbij zit is 6V. een 11.1V accu lijkt mij dan teveel de 7.4V accu is volgensmij wel goed.

Die controller is voldoende voor een sp400 maar als je later naar een 480 wil gaan is hij niet genoeg.

En ik zou als je de standaart motor gebruikt de 7,4 halen.
Maar voor een paar euro kan je een sp400 7,2V halen en dan kun je goed die 11,1V accu gebruiken (dit zou mijn keuze zijn voor dit model)

Nando

Edit: iets te laat :oops: :wink:

Ik zou die controller dus niet gebruiken, 10A (max 12) is echt maar op de limiet volgens mij. Ik zou voor een 17 a 18A regelaar gaan.

Tadango zei:
Ja die is inderdaad beter. Meer amps, minder gewicht en goedkoper. :)
Thanx Laurens, nando en Tadango :D
Ik blijft denk ik bij de standaard motor, als later ik wil upgraden ga ik denk ik voor een brushless maar dat zie ik dan wel weer 8)

De setup word dan:
Stock model, motor en prop
1800 mAh, 2 cell lipo, max 16-18 amps: 80 gram
25 amps speed controller: 10 gram
pico 4-channel reciever: 5 gram
2x TowerPro SG-50 servo's: 12 gram
Het totale gewicht wordt dus 107 gram + het gewicht van de stock onderdelen (model, motor en prop), weet iemand dit misschien?

Ik moet nog een ding weten voor ik ga bestellen: kan deze accu de stroomsterkte aan?

Mijn EZ* weegt zonder de batterijen 460 gram

EZ*
SPEED 400 6V
SUN3000 regelaar
SANWAR RX

Voila...

Grtz
B

Hoi,

Ik heb ook al een tijdje een easystar met aantal 7 cell kan1050 setjes.
is mijn 1e en vind hem super, tot nu toe langste vlucht van me was dike 20 min. samen met een of andere vogel die intresse had in mijn Easy..

Volgende wordt weer een easystar of easyglider zodoende
Heb ik me nu een Lipo besteld 3S1P 2100mAh en ben nog aan het twijfelen wat ik moet aanpassen om deze te kunnen gebruiken in de Easystar. ook qua afmeting.. 95-44-20 hoop dat het gaat passen.

Heb er een s400 7,2 in zitten. maaaar twijfel over de regelaar of deze straks problemen gaat maken omdat hij voor de BEC heel wat weg stoken moet.

Zou je niet de stekker voor de cel bewaking af kunnen tapen bij de 2e cel of kan het geen kwaat als de regelaar van 11,1 naar 5 volt moet regelen.

Heb een Jeti Jes30 regelaar erin zitten.

Ik zag ook dat somige met een Speed 480 vliegen, maar werkt deze ook nog redelijk op een 7 cels paketje. en maakt het extra gewicht niks uit deze weegt 92 gram las ik ergens. en kan tot max 8,4 volt dus zelfde als de normale 400 7,2 volt.

Of werkt het ook als ik gewoon zorg dat ik niet te veel gas geef ( instellen op zender op max 50%)

grtz Rene

Rene046 zei:
Hoi,

Heb er een s400 7,2 in zitten. maaaar twijfel over de regelaar of deze straks problemen gaat maken omdat hij voor de BEC heel wat weg stoken moet.

Zou je niet de stekker voor de cel bewaking af kunnen tapen bij de 2e cel of kan het geen kwaat als de regelaar van 11,1 naar 5 volt moet regelen.

NIET aftappen in tussenin!!!
Je lipo-pakket geraakt gegarandeerd in onbalans met als gevolg te diepe ontlading modgelijk van één of meer celen!!! -> bye bye lipo

De BEC kan prima om met 11.1V, dat wordt schakelend gedaan, en niet met een simpel weerstandje, hoor (verwijzend naar je "wegstoken")

Hoe zwaar mag en EZ* met standaard 6V motor eigenlijk zijn, wil je er nog een beetje fatsoenlijk mee vliegen.

Gr. Wouter

Je hebt volkomen gelijk met die lipo. daar had ik dus even niet bij stil gestaan.

en super voor die tip dat de BEC het aan kan met 11 volt.

Nu wil ik aleen nog weten wat ik kan doen om de motor te sparen voor die 11 volt spaning. als ik minder gas geef of zelfs de zender programeer dat hij niet vol open kan ... geeft hij dan minder spaning af naar de motor.

vraag dit omdat mijn multimeter stuk is en ik even door wil spaaren voor een nieuwe goede multimeter.

en alvast heel erg bedankt al.

Da butch zei:
Hoe zwaar mag en EZ* met standaard 6V motor eigenlijk zijn, wil je er nog een beetje fatsoenlijk mee vliegen.

Gr. Wouter

Dikke duimen werk: 750 gram.

Multiplex noemt 680 gram als vlieggewicht.

Zoals altijd bij de vliegmodellerij geld ook hier: lichter = beter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back