multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben bezig met mijn (samengestelde) Easystar pakket; wat is een logische plaats om de aan/uit schakelaar (die aan de motorregelaar zit) te monteren?
En moet de EZ langs de naad helemaal dichtgelijmd worden? Als er dan iets met het electronika mis is, dan kom je er (op een normale manier :P ) toch niet meer bij?

Ik zie uit naar de tips!

Ik begrijp nog steeds niet dat sommige fabrikanten nog steeds aan/uit schakelaars monteren aan regelaars. Dit geeft een valse indruk en je wordt er ook wel eens overmoedig/vergeetachtig door. Je vergeet een keertje je lipo los te koppelen en gaat naar huis. Het volgende weekend wil je gaan vliegen en je lipo is dood, leeg getrokken door de regelaar die toch nog een heel klein beetje stroom blijft gebruiken. De stroomkring naar de ontvanger is uitgeschakeld, maar de stroomkring naar de regelaar en de motor is nog steeds actief. Bij storingen in de regelaar kan dus de motor onverwacht gaan draaien met alle gevolgen van dien.

Maar xerxes, voor jou antwoord, leg die schakelaar netjes in de cockpit bij de accu en de regelaar.
De rompnaad moet idd helemaal dicht gelijmd worden. De electronica kom je nog steeds aan via de cockpit. Alleen als je de regelaar direct achterop de motor gesoldeerd hebt wordt het iets moeilijker als je hem ooit zou moeten vervangen, maar is toch nog wel te doen zonder al te veel schade aan te richten

Okay, duidelijk.

Ik heb de volgende vraag al een paar keer voorbij zien komen, maar een echt antwoord kan ik er niet uithalen.

Welke kant moet de motor (7.4 volts motor 480) opdraaien met een originele prop?

En moet je de prop op de as lijmen?
In de gebruiksaanwijzing lees ik iets als: draai de prop om en steek met iets scherps het gaatje door en doe hier een drupje UHU lijm in?
Dat is mij echter niet duidelijk.

Kan iemand mij dit uitleggen (dus draairichting motor/prop/lijm)

De motor moet een bepaalde kant op draaien. Voor de easystar moet je de mindraad solderen op het kontakt bij het rode plastieke puntje achter op de motor.

De prop zoals die meegeleverd is is een trekuitvoering. Door de prop andersom op de spinner te duwen (omdraaien zoals ze schrijven) veranderd de prop in een duw prop. Dat gaatje is er om ervoor te zorgend at er geen lucht voor de motoras in de spinner zit en je de spinner niet helemaal op de as geduwd krijgt.

Xerxes, waar woon je, dan kunnen we je voor dit soort vragen verwijzen naar een ervaren persoon/instructeur die je hierbij helpt.

:oops: Volgens mij heb ik alweer teveel gevraagd want ik heb de motor (race 480 7.2 V) eens goed bekeken en daarop staat duidelijk rode markering met plus.
Ik mag dan toch aannemen dat ik vanuit mijn Towerpro speed 400 regelaar daar ook de rode draad op aansluit (en de motor onstoor met 2*47 pf en 1* 100pf).
Als ik de tekening bekijk van de originele prop is het mij ook duidelijk (en natuurlijk de heldere uitleg van jullie :lol: ).

Morgen nog een paar verloopkabeltjes kopen (verloop van de Lipo 11.1V 2200 maH van RC technics (was goedkoop) naar de Robbe balancer en 2 female aansluitconnectors voor deze accu) en activator voor de lijm.
Dan kan ik zondag met bouwen beginnen!

BTW: ik woon in Almere

.... Alhoewel Theo.... jij schrijft dat waar het rode puntje (dus de plus) op de motor staat, deze met de MIN verbonden moet worden?
Gaat mijn eerste antwoord dan mank?

Motor gewoon aansluiten en proberen (zonder prop! :lol: )
Vanuit de neus gezien moet de motor tegen de klok indraaien.
Draait ie verkeerd om dan wissel je eenvoudig de de draden tussen regelaar en motor om.

Nog even Theo aanvullen:
De schakelaar van de regelaar dus gewoon altijd op AAN laten staan en de accu gebruiken om alles aan/uit te zetten, eventueel de schakelaar er gewoon tussenuit halen.
De romp moet volledig dichtgelijmt zijn voor de stijfheid; je wilt niet dat die gaat meewerken (lees buigen) in de lucht. ;)

xerxes zei:
.... Alhoewel Theo.... jij schrijft dat waar het rode puntje (dus de plus) op de motor staat, deze met de MIN verbonden moet worden?

Dat is correct als de motor moet trekken dan moet rood op rood (plus op plus), maar als de motor moet duwen dan moet die net andersom draaien en dan wordt die rode stip de min.

Theo Coenen zei:
xerxes zei:

Dat is correct als de motor moet trekken dan moet rood op rood (plus op plus), maar als de motor moet duwen dan moet die net andersom draaien en dan wordt die rode stip de min.
Behalve dan bij een motor die speciaal gemaakt is om te duwen :mrgreen:

HIER is net een draadje gestart over de gevaren van schakelaars.

Het verschil zit in de meegeleverde zender. De eerste heeft een 3 kanaals zender de tweede een 4 kanaals. De 3 kanaals is wel heel erg beperkt met mogelijkheden voor een volgend model. Wanneer je er iets meer geld voor (over) hebt is de aanschaf van de RR versie het overwegen waard. Kun je zelf een voor jou passende zender uitzoeken, komt dan nog wel je vliegaccu en lader bij.

inderdaad ga voor de 4 kanaals.. geeft een boel voordeel als je nog eens een ander model erbij koopt..

easystar is geweldig voor beginners maar de lol gaat er natuurlijk een keer af dan is de 4 kanaals zender een echte uitkomst.

groeten jesse

Nou de bouw van de Easystar is mij 100% meegevallen.
Alle problemen die ik dacht te krijgen, lossen zichzelf eigenlijk op.
(mijn vingers zitten alleen wat onder de lijm....).
Dit kan echt iedereen!!
Nu mag mijn vrouw hem decoreren :lol:

Een vraagje: ik heb bij Rc technics een 11.1 V 2200 mah 10C accu gekocht.
Ik heb een Ultimate 15 en een Robbe Balancer Equelizer 8446.
  • Om de Lipo voor de eerste keer te ontladen, moet ik dan gebruik maken van de Balancer of moet dit rechtstreeks op de lader/ontlader Ultimate gebeuren?
    En de max ontlaadstroom van de Ultimate is 5A. Geen probleem?
    Gebruik je de balancer alleen om te laden?
Wederom alvast bedankt!

Hier een hoop info over lipo's. Ontladen is niet persé noodzakelijk, alleen maar om te weten hoe groot de capaciteit van je accu nog is, bv. als een oude accu slechter begint te presteren. Ontladen kan via balancer als deze daar voor geschikt is, ik zou het sowiezo niet doen.

Bedankt voor de links.
Maar nu weet ik nog steeds niet als ik mijn pack wil ontladen (is dat wel versandig met een nieuw pack) of dat via een balancer moet of rechtstreeks op mijn Ultimate 15? :?:

hallo
ik zou je ten sterkste willen ontraden lipo's te ontladen. Je kunt er spontaan brand mee veroorzaken als je ze te ver ontlaadt. Als je het perse wil doe het dan via de gehele opstelling zoals je die van plan was te gebruiken dus met regelaar en de prop gemonteert. Pas wel op met je handen.
de regelaar zorgt ervoor dat de lipo niet te ver ontladen wordt. vanaf dat punt kun je gewoon weer laden.
MAAR NOGMAALS HET IS NIET NODIG OM ZE EERST TE ONTLADEN.
lipo's hebben geen geheugeneffect.
:!: :idea:

@ cirrus3m, nmet maar 1 regel in je post ben ik het eens, met de rest niet.
Ik ben het eens met het is niet nodig om lipo's te ontladen voordat je ze gaat laden. en ook van d at geheugen effect, maar dat is dan ook alles.

Het diep ontladen van lipo's lijdt niet tot brand. Ja ik heb al meerdere lipo's diep ontladen en de eerste brand moet nog komen hier. Ook heb ik verschillende lipo's zo weer op de stand nicad geladen om ze weer boven de 3 volt per cel te krijgen en dat is perfect gelukt. Die lipo's werken nog steeds naar behoren en doen het dus goed. Let wel, dit soort laden doe ik dan buiten en op een heel laag amperage, zodra de cellen dan boven de 3 volt per cel zijn koppel ik alles los en ga verder met een speciale lipolader.

Al die verhalen over brand en ontploffingen zijn allemaal door ondoordacht laden zonder toezicht. De meeste filmpjes die op het internet ronddwalen zijn allemaal geforceerd (lees met hoge stroom geladen). Ook het openmaken/lekraken van een cel lijdt niet tot grote problemen. Wel langdurige kortsluiting.

En ja ik heb al heel wat lipo's mishandeld..............

LIPO NIET ONTLADEN. Dit heeft voor een beginner geen enkel nut. Het levert alleen risico van slopen op, lees eerst even die info pagina door. Het ontladen van de lipo is alleen nuttig wanneer je de capaciteit van de accu wil controleren. In jouw geval dus als je opvallend korte vliegtijden gaat krijgen kun je dit gaan doen ( of gelijk de accu tegen die tijd vervangen). Als je het nodig vindt kun je hem dan direct op de lader ontladen, maar nogmaals het nut hiervan is in jouw geval ver te zoeken.

Hoe zit het dan met bewaren van lipo's (zeker in de herfst en de winter kan het weken duren voordat er weer gevlogen kan worden)

Moet je ze na het vliegen weer volledig opladen voordat je ze weglegt, of moet dit anders?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back