Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Vandaag niet veel tijd gehad maar genoeg om 4 kleinere stagblokken te maken.
20250609_175727.jpg

Vandaag is het nieuwe touw binnen gekomen maar niet veel tijd gehad. Dus ik heb maar gauw eventjes een try out gedaan.

Dit is 2.2mm met kabelslag. Morgen heb ik een rustige dag dan kijk ik eens verder.
Ik heb ook nog 2.0 en 2.4mm dikte.

De kabelslag is wel iets anders dan wat Dik beschrijft. Dit zijn 3 gevlochten strengen die ieders kabelslag hebben.

20250614_175830.jpg

Vandaag, na de kusjes en kroeltjes,van vaderdag heerlijk bezig geweest.

Omdat ik geen vorige ervaring heb is het lastig bepalen wat je als eerste moet doen.

Dus maar eens rustig dry fit opzetten. De stag en diverse repen moeten elkaar niet in de weg zitten tenslotte.
En tussendoor een 6mm blok gemaakt. Maar die ga ik vanaf nu kopen.
20250615_163203.jpg
20250615_160831.jpg
20250615_163040.jpg

Dank je Hans. Ik bouw 1:50, de schaal waarop Blom heeft getekend. Al ben ik nu in een fase waar ik weinig meer heb aan zijn tekeningen. Hij heeft het nooit afgemaakt. Dus ik val terug op Dik en op de bouwpakket tekeningen van onze admiraal. Waarvoor ik heel dankbaar ben. Alleen ik moet dus alles omrekenen en als je dat 1 op 1 doet klopt het heel vaak niet op het oog. Dus vaak eerst omrekenen en dan toch trial and error op het oog.

Als het al het langst lopende is zal dat ook blijven. Als ze mij vragen, "wanneer is hij af?" Geef ik standaard het antwoord Nooit!

Er is altijd wel wat toe te voegen. Zeker met hetvtempo waarop ik bouw... :)

Groet hans.

Vandaag weer wat tijd gehad om aan het schip te werken. De grootstag zit er zover op. Nog niet volledig afgewerkt maar dat komt morgen wel.

Ik heb wat gesmokkeld en niet volledig gemaakt zoals het in de boeken staat, maar hij zit zover wel vrij van de overig tuigage bij de fokkemast.

Morgen eens kijken. Hij staat nu op voorlopige spanning.

Grt Hans.

20250621_163500.jpg
20250621_163449.jpg

Ondanks dat het er inderdaad allemaal heel fraai uitziet, daar is op zeker geen misverstand over, heb je wat jij een beetje gesmokkeld noemt, wel een onmogelijke constructie gemaakt door de stagkraag centraal over het kardeelblok te bevestigen met aan weerszijde een draaireep, waardoor het blok opgesloten zit...?

Ondanks dat het er inderdaad allemaal heel fraai uitziet, daar is op zeker geen misverstand over, heb je wat jij een beetje gesmokkeld noemt, wel een onmogelijke constructie gemaakt door de stagkraag centraal over het kardeelblok te bevestigen met aan weerszijde een draaireep, waardoor het blok opgesloten zit...?
Daar kom ik nu achter ja. Dank je dat had ik even gemist. Het blok kan nu niet meer omhoog is wat je bedoelt.

Althans niet zonder dat eerst de stag weg is.

Grt Hans.

Ik zie het inderdaad nu ook. Scherpe blik Piet!

Laatst bewerkt:
Het is een detail wat niet op te lossen is denk ik. De knecht staat normaal wat meer naast de mast.
Als straks alles is getuigd weet niemand dit foutje te ontdekken. Ik zou het hierdoor maar zo laten.

Back