Nieuwe Charter motor

Jasper,

Als je goed en veilig wilt vliegen, zonder hoop ellende, ga dan gewoon voor nieuw. Het toestel kan nog wel even mee, en als je er nieuwe electronica en motor plus nieuwe brandstof tank en slangetjes in zet, kan je zeker nog wel een jaartje mee.

Om te beginnen bij de servo's, ik heb deze erin zitten, en die werken prima :

Snap_2014-06-16_at_133018.jpg

Motor : 6.5 ASP

Snap_2014-06-16_at_133743.jpg

ontvanger accu : 4.8 volt
http://verspaget.nl/overige-radio-g...ige-accus/graupner-2498.4-nimh-ontvanger-accu

Brandstof tankje :

BRANDSTOFTANKEN ( NITRO )

Slangetjes :

BRANDSTOFLEIDINGEN, FILTERS en TOEBEHOREN

Propellors :
APC Sport Prop 10.0 x 7.0 - Per stuk

Qua propellors en gloeipluggen, kan je die beter een paar extra bestellen dan helemaal niets. Bij hobby in krijg je standaard een gloeiplug erbij, maar als je de motor gaat bestellen, liefst nog een extra plug erbij nemen.

tja, setup. ook een leuk wespennest ;-)

ikzelf heb al een grote heli, waar ik al een lipo ontvangeraccu voor heb. Aangezien ik ook een backup heb (dus een tweede die niet altijd iets doet) heb ik die toegepast voor de vliegtuigen.

dus al mn vliegtuigen vliegen met een 2200 mah 2 cel lipo, met een bec, afgeregeld op 5 volt.
Op de trainer en de fourstar staan 3001's rondom.
wil je nog meer levensduur, kun je 3003's pakken. lang geleden, dacht dat dat ze waren... identiek aan de 3001, alleen compleet gekogellagerd.

bij de weg, bij just engines heb ik wel eens gelezen dat zij "hun" asp'tjes nog wel eens een tikkie aanpassen voor zij hem doorverkopen. Wat ze dan aanpassen blijft even vaag.. heb het wel eens ergens gezien.

Maar zo heb ik mijn lokale hobbywinkel ook wel eens een doos met thunder tiger .50 redlines een kleine aanpassing zien geven.
Iets met de dikkere brandstof elders, waardoor ze hier nog wel eens slecht wilden draaien... heb me ook maar iets laten vertellen.

Nee, de 3003 is juist de servo ZONDER kogellagers, en veel goedkoper (en minder goed) als de 3001.

3003 is de servo die typisch bij de vroegere Futaba Attack 2 kanaals zendertjes zat.

Dat verhaal van JustEngines, dat die de ASP's nakijkt en opfrist, heb ik ook wel eens ergens gelezen.

Hoewel ik niet weet of het waar is, viel het mij wel op dat de motor die ik laatst kocht er byzonder netjes uitzag, ook van binnen, vergeleken met wat ik vroeger van dit merk heb gezien.
Maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ASP ook leert van het verleden....

Hoe dan ook, vroeger vond ik het ondingen, maar de ervaring die ik met deze motor heb, smaakt naar méér.... Niet dat ze zo joepiedepoepie goed zijn, maar in vergelijk met de prijs, dan wel....
Ze kosten minder dan de helft van een OS, maar presteren mischien hooguit 10% minder, en ook de ogenschijnlijke kwaliteit is VEEL meer dan 50% van die van OS....

Groet, Bert

wel puntje van aandacht.
weet niet in hoeverre er aandacht aan besteed moet worden.. gebruik met een resopijp..

Naar het schijnt, levert zo'n pijp weinig voordeel op als de motor er niet voor is ontworpen.
laat nu op de eerder besproken site alle uitlaten beschikbaar zijn voor die motor, behalve de resopijpen..
bij de jen motoren zelf dan weer wel...

Nu heb ik absoluut geen ervaring met resopijpen.
wil er wel aan gaan beginnen, zodoende zat ik een beetje te spieken welke motor een mooi setje zou kunnen vormen met een dergelijke pijp..
dingetje wat me zomaar opviel iig bij de ASP'tjes.
niet dat het verkeerd is.

Nou, ook daar valt wel weer wat op af te dingen: IEDERE tweetakt heeft baat bij een goed afgestemde resopijp, dat is gewoon de aard van het tweetakt-beestje: het is een ongestuurde spoeling, en die is als zodanig via de pijp te beïnvloeden
Maar het is een feit dat de ene motor er meer baat bij heeft dan de andere.
En het is daarnaast ook, dat een motor die specifiek ontworpen is voor gebruik met zo'n ding, nauwelijks te gebruiken is zonder.

Kijk voor de aardigheid eens een videootje van die lijnbesturings-speedrecord kisten, dan snap je wat ik bedoel: een motor die op de grond pruttelend en proestend loopt, en met moeite op gang komt, en als eenmaal de motor "on the pipe" komt, breekt de hel opeens los....

Maar dergelijke resultaten hoef je van een ASP niet te verwachten natuurlijk. Daar mag je blij zijn als je rond de 10, mischien 15% extra vermogen haalt, en het is maar de vraag of dat opweegt tegen de extra luchtweerstand en gewicht. Maar met de pijp in de romp heb je er zeer zeker altijd voordeel bij, al was het maar omdat de meeste resopijpen ook nog eens uitstekend dempen.

Met de heli's merk ik de aanwezigheid van de pijp érg goed: de motor wil uit zichzelf naar een toerental lopen, en is maar met grote tegenzin bereid, méér toeren te draaien dan de pijplengte dicteert.

Je kunt met beleid en een klein vijltje of dremelsteentje en een hoop geduld, iedere motor "meer geschikt" voor een resopijp maken, als je de poorten ophoogt maar dan moet je wel weten hoever je kunt gaan. Vroeger vaak gedaan (bij mijn oude HB 40 en MFA sport 500 was het de enige manier om het ding in de lucht te krijgen, zonder dat was er niet genoeg vermogen) maar tegenwoordig zou ik er niet meer aan beginnen.

Maar het kan probleemloos, je moet alleen een goede toerenteller hebben, want op het gehoor lukt het bijna niet....

Groet, Bert

Als je er een Hatori resonantiepijp op zet... 3-kamerdemper voor geluidsreductie.
Meer vermogen, zuiniger loop... en vooral stiller. Bij half-gas hoor je hem niet meer op hoogte... Over de hele range een prachtige loop zonder protest.
Minder herrie in de 'pits' bij opstarten, geen fluittoon in de oren naderhand, in de lucht... ach... hoor je ook de vogeltjes fluiten, beter dan je oren.
Hangt wel een prijskaartje aan. HobbyIn, of die van... JustEngines.

JustEngines vervangt mogelijk de O-ringen? Willen bij de stationair na enig gebruik nog wel eens falen. En zo viel ooit te lezen op ons MBF, de Magnum had daar specifiek last van...

BEC + 2S 2200 mA Zippy... doet al +5 jaar wonderen bij mijn MPX ProfiDigi servo's. NiMh pakketjes, ook Eneloop, konden de constante vraag naar amperes niet aan.
Tot schade en schande aan toe.

HK heeft aardige BECjes, Castle BEC zijn ook perfect. Heb er wel een hoofdschakelaar bij aangesloten. Uit is dan ook echt uit.
Thans ook servo's, ontvangers in de markt, die zonder problemen op 7,4V gestookt, kunnen worden, dan ben je BEC-af! Futaba is altijd 4,8V nimmer op 6V. Te veel spanning vinden ze niet lekker.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Nu een nieuwe charter aangeschaft

De oude blijft in restauratie, deze wordt nog opgeknapt!:) maar nu een model om alvast mee te leren vliegen.

Hier zit echter niet zon hele grote tank in. Nu hadden we dat de tank bijna leeg was toen we net aan de grond stonden! Net optijd geland dus!:) maar nu hoorde ik iets over een fuel meter ofzo.. Kunnen jullie mij hier meer ober vertellen?? Ik heb een taranis als zender en een x8r ontvanger in de charter.

Groeten,

Jasper

Laatst bewerkt door een moderator:
Grotere tank monteren is één optie, een timer zit er vast ook wel op die Taranis: gewoon de timer zo instellen, dat hij begint te lopen zodra je de stick van stationair afhaalt.... Eerst eens testen hoe lang je motor volgas kan lopen op een tank, en dan zet je de timer één minuut korter: je vliegt zelden de hele tank vol gas, en met geknepen motor verbruik je veel minder, dus heb je altijd MINIMAAL 1 minuut volgas brandstof over als de timer gaat....

Groet, Bert

Daarnaast, als je in alle enthousiasme en spanning van het moment lekker bezig bent, is 10 minuten zo om..
Nu weet ik natuurlijk niet weet ik natuurlijk niet wat voor motor, en wat voor tank..
maar met een 250 a 300 cc tank zou je toch wel richting (en over) de 10 minuten moeten redden

Hallo, nog een vraag...
Er zit in de charter een schakelaar on/Pff deze is voor de ontvanger / servos. Hier zitten 3 draden aan. 1 voor de accu en nog 2 aan weerziende van on en of.. Hoe dit Aan te sluiten op een x8r servo

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Jasper,

Die schakelaar niet op de servo's aansluiten hoor.
1 (mannetje) is om in de ontvanger te drukken, daar krijgt het systeem stroom door (ontvanger en dus alle servo's die daar op zijn aangesloten) en aan de andere zijde met 2 aansluitingen sluit je de batterij aan. de andere aansluiting gebruik je dan niet, kan je eventueel gebruiken om de batterij op te laden (niet bij Lipo Life)

Voor dit doel zal dat niks uitmaken, sterker, waarschijnlijk is hij beter als een hedendaagse OS.

Voor dit doel zal dat niks uitmaken, sterker, waarschijnlijk is hij beter als een hedendaagse OS.

Dat vraag ik mij dus af: de ASP carburateurs hebben nog steeds niet de meest bejubelde reputatie, hoewel de mijne zich ondanks de vonkontsteking (veel armer mengsel) prima laat afstellen, al zijn de naalden wat gevoelig. Maar dat werden ze bij de Rossi's ook, na ombouw.

Aangezien ik hem bij JustEngines gekocht heb, vroeg ik mij af, of er verschil zou zijn in hoe goed de carbs werken. Want er is wel een prijsverschil natuurlijk, en ik vroeg me af in hoeverre dat terecht is....

Dat de motor mechanisch beter is als een OS (beter, niet noodzakelijkerwijs meer vermogen) staat voor mij na een aantal OS debacles redelijk als een paal boven water. Maar je hebt niks aan een mechanisch goede motor, als hij niet af te stellen valt...

Groet, Bert

Zelf heb ik er geen ervaring mee,(met asp) maar een aantal clubleden wel en die lopen als een tierelier.(en die komen uit China)

ik heb een wat oudere 15 cc asp, en die loopt eigenlijk best goed
tuurlijk, qua vermogen al hij een OS voor moeten laten gaan. denk ik.
Denk dat asp het op zich niet verkeerd zal doen

Back