Nieuwe Charter motor

Ben benieuwd of er verschil is met de JustEngines geleverde ASP's....
(die beweren de motoren op te zuiveren en O-ringen in de carb te vervangen voor betere)
Groet, Bert

Hoi Bert.

Toevallig heb ik een maandje terug een ASP.52A aan laten rukken van HK, m'n ouwe Supertigre.46 was letterlijk opgevlogen na 20 jaar (kist is al 30 jaar oud waar de STigre opzat) een sleeve met piston kost meer dan een nieuwe .52 van ASP, de ASP koste mij all inn 48 euro.
En dan nu de bevindingen van de ASP na zo'n 5 liter methanol met 15% aerosave olie en 10% nitro.
Carburateur is niets mis mee, heel goed af te stellen, net zo goed als de OS carb's, heel mooi idle en de opname is subliem, heel hoog toerental met een 10X7, daarom maar een 11X7 eropgezet.
Mooi is ook de 3 kamer welke erbij geleverd word.
Alleen de demper tussenschot plaat iets meer open gezet voor wat meer topvermogen, niet eens meer geluid eigenlijk.
De motor lekt niet langs de krukas en ook geen valse lucht via de carburateur.
Ik heb uiteraard niet de illusie dat de ASP langer mee zal gaan dan de STigre, maar voor het geld nix mis mee tot nog toe.
Wel de motor netjes in laten lopen over 3 tankjes brandstof, dwz volgas 1e tankje met de hoofdnaald 3 slagen open zo'n 15 minuten, 2e tankje volgas met de hoofdnaald 2,5 slagen open, ook 15 minuten, en het 3e tankje volgas met de naald zo'n 2 slagen open, ook 15 minuten.
Nu na zo'n 5 liter totaal klemt de motor nog steeds lekker wanneer die nog koud is en warm loopt die als een naaimachientje met die 11X7 prop, naald staat zo'n 1,3/4 slag open.

Nee, nix mis mee met die ASP, maar ja je moet natuurlijk wel een beetje fingerspitzengefühl toepassen anders draai je alles naar de ratzmodee.

Kan natuurlijk ook zijn dat ik toevallig een goede heb want de Quality control is waarschijnlijk niet volgens westerse richtlijnen.

Groet Ger.

Nee, nix mis mee met die ASP, maar ja je moet natuurlijk wel een beetje fingerspitzengefühl toepassen anders draai je alles naar de ratzmodee.

Kan natuurlijk ook zijn dat ik toevallig een goede heb want de Quality control is waarschijnlijk niet volgens westerse richtlijnen.

Groet Ger.

Goed te horen, ik ben zelf ook goed te spreken over de mijne (.36 heliuitvoering met zuigerveer, loopt met vonkjes) en ik zal er nu ongeveer hetzelfde door heen gedraaid hebben.

Maar je laatste zinnetje, dat was waar ik op doelde: ik denk dat je rechtsstreeks van ASP ook slechtere exemplaren kunt treffen, en dan betaal ik liever iets meer, ALS ik zeker weet dat Just Engines die puntjes er uit haalt... Vergelijkbaar met dat de Zenoah's via Toni Clark de zekerheid bieden van schoongemaakt, ontbraamd en nagelopen te zijn.
Want ik heb geen enkele moeite met het betalen van een hogere prijs, maar dan moet het wel nuttig zijn.

En dat was de vraag die ik eigenlijk bedoelde, niet specifiek aan jou maar in het algemeen: hoe is de verhouding van mensen met slechte ervaringen rechtsstreeks uit HongKong, en mensen met slechte ervaringen ondanks dat JustEngines er bij tussen zat....

Ik wil weten of Just Engines hogere prijs gerechtvaardigd is.
Het is sowiso erg prettig te weten dat zij alle onderdelen domweg op voorraad hebben en prettig snel leveren....

Groet, Bert

Anderhalve maand terug een ASP 15cc van hobbyking gekocht, deze heeft nu ongeveer 3 liter brandstof met 5% weggedraaid, dit is omdat ik veel in deellast draai meer dan 2uur vliegen. Deze start en loopt zeer goed maar het is wel de ABC uitvoering terwijl JustEngines de zuigerveer versie verkoopt. Ook is bij deze motor de carburateur erg kritisch op de stat.naald, oftewel het verschil tussen te rijk en te arm is net 1/3 slag. Dit betekend dus geduldig afstellen en verder afblijven :) Voorlopig klemt hij ook nog stevig bovenin, verwacht dus wel een goede levensduur.

P.s. heb voordat hij gestart is de backplate er even afgehad en hier een haar van een borstel oid. aangetroffen maar zeker geen losse metaaldeeltjes.

Anderhalve maand terug een ASP 15cc ....
....maar het is wel de ABC uitvoering

????

Ik heb altijd begrepen, dat 10~12 cc zo'n beetje de limiet is voor ABC, daarboven vallen de toleranties niet meer in de hand te houden, beweerden indertijd Rossi en SuperTigre, en die hebben ABC zo'n beetje "uitgevonden"...

Is nieuw voor mij, een 15 cc ABC motor. Ben heel benieuwd hoe die zich bewijst op langere termijn.

Groet, Bert

Heb hier ook nog een MVVS 15cc ook deze heeft een ABC set. Wel twee totaal verschillende motoren, waar de ASP het beste loopt op de12x6 wil de MVVS minimaal een 14x7 hebben. De MVVS heeft al heel wat draai-uren erop zitten en is nog steeds in een uitstekende conditie

Waarom moet er eigenlijk zo'n idioot grote motor op een charter.
In de jaren 80 heb ik er 3 versleten.
Volgens mij adviseerde robbe een 3.5 tot 5 cc motor op een charter .
Dan vloog hij ook lekker.
Met de vermogens van nu zal een 3 tot maximaal 4 cc meer dan voldoende moeten zijn.
Daar zijn ze voor gemaakt en kan je pas van een charter genieten.

De eerste van mij begon zijn leven met een Enya 29, en ik heb ze ook wel (voor anderen) met HB 25 en OS 25 FSR en zo gevlogen, maar de meesten bij ons vlogen met de 6.5 cc Webra blackhead. Grote prop op lage toeren. Vloog allemaal prima, maar met een .25 had je niet veel in te brengen als het wat steviger waaide.
Met 1 cm achter onder de vleugel vliegen ze perfect met een gewone 6.5 cc

Een OS viertakt 6.5 cc gaat ook goed maar houdt niet over, en een Saito .40 was gewoon ondergemotoriseerd.

Maar volgens mij is dit topic een beetje uitgelopen op algemeen motorgebabbel, en gaat het allang niet meer over dat er een 15 cc op die charter zou moeten.

Groet, Bert

Ik heb er ook 1 gehad met een 7.5 cc saito.
Maar daar kon je alleen maar mee slepen.
Het leuke is dan van de kist af.

Overigens is het beter om het stabilo aan de voorkant 8 mm hoger te maken.
Dan vliegt de romp recht door de lucht.
De vleugel moet dan hetzelfde als op de tekening staat gebouwd worden.

verstuurd met mijn smartphone

even OFF-TOPIC voor Jasper....

Jasper zou je je inbox even kunnen legen? ik kan geen pb's naar je sturen...:rolleyes:

gr. viktor

IK heb Charter gevlogen met de OS 32 FX en met een prop van 9x7. Deze setup beviel uitstekend en de motor doet na 14 jaar nog steeds dienst, (1 maal de lagers vv).
Vervangende motor is de 35 AX, deze heeft de zelfde inbouw maten en ongeveer het zelfde vermogen.

gr EJJK.

Ben ook een Charter aan het bouwen. Bij mij zit er een OS Surpass .40 op.
Splinternieuw gekocht via Ebay voor weinig. Ben er heel tevreden over. Motor heeft er nu een paar tankjes opzitten en loopt als een Zwitsers uurwerk.
Viertakt ligt toch wat lekkerder in het gehoor. Ik had nog een Enya .35 en een OS .40 liggen, vooral die Enya loopt geweldig maar vanwege het geluid toch maar een viertakt erop.

Back