Nieuwe sleepkist, de Rearwin Speedster

evert_B zei:
We zijn er niet in geslaagd om de koperen buis mooi rond te kunnen plooien, zonder veel verlies in diameter.

Al geprobeerd een met zilverzand gevulde buis te buigen!? Wel even er voor zorgen dat het zand tijdens het buigen niet uit de pijp kan lopen. (Ik heb deze tip ook van een ander. Zelf nooit geprobeerd.)
 
Hans,

Ik denk dat je gelijk hebt, net op de site van mvvs-nl gekeken, en daar wordt melding gemaakt van versies met verschillende plaatsing van de carburator.
 
Nog even een paar foto's van de speedster.

Een ongewoon zicht: de speedster op zijn rug:
normal_DSCF0233.jpg

Het staartgedeelte: het hoogteroer is opgedeeld, elk deel wordt met een aparte servo aangestuurd. Een groter staartwieltje werd gekozen, een 3mm staaldraad werd in de goede vorm geplooid als staartwieltje. Het oorspronkelijk was slechts 2mm. Let ook op de leuke hevels. De meegeleverde cyano-scharnieren werden vervangen door degelijke Dubro's met splitpen.
normal_DSCF0234.jpg
normal_DSCF0235.jpg


Aan de onderzijde is origineel een luikje gemaakt. Hierdoor kan je steeds makkelijk in de romp. Het landingsgestel werd vastgezet met breekboutjes, ipv de meegeleverde metalen bouten. De draadstang ter versteviging van het landingsgestel.
normal_DSCF0236.jpg
normal_DSCF0244.jpg


Hier zit de KS pijp mooi ingebouwd:
normal_DSCF0237.jpg
normal_DSCF0238.jpg


Dit is het deksel van de buik van de romp:
normal_DSCF0246.jpg


En tot slot nog een blik in de romp:
normal_DSCF0240.jpg
 
hey richard en evert

ik was ook zeer onder de indruk van de eigenschappen van de kist en dat hij al n zwever van 14 kilo zonder problemen vlot omhoog brengt.
maar richard zeg maar wanneer je er eentje bestelt dan , dan doe ik mee :D

groetjes kevin manders
 
o dan zal ik hem binnen kort wel op het veld zien .
en als jij hem klaar hebt dan zal ik er ook aan beginnen dan .

groetjes kevin manders
 
Nog even iets over het opgegeven gewicht, en het gewicht van mijn vliegklare RS:

De fabrikant geeft 6.35kg tot 7.7kg op. Ik zit daar dus met 10kg ruim boven (gemeten voor de flaps modificatie). dit is dus 3.3kg boven het maximaal opgegeven gewicht. Als ik de som maak van alle modificaties dan geven die mij een meergewicht van 1kg tot 1.5kg. Waar zitten dit andere 2kg dan vroeg ik me af. Ik heb de fabrikant destijds hierover gemaild, maar deze beweerde bij hoog en laag dat 7kg zonder problemen haalbaar is.

Gisteren ben ik dan nog maar eens op zoek gegaan naar de extra kilo's. Hier de bevinding van mijn onderzoekje:
* De motor: de mvvs58 weegt 520 gram meer dan diegene in Kangke's testmodel (een zdz40)
* De batterijensets (sanyo 2400) wegen elk 250gram, Kangke's testmodel had lithium-ion batterijen, deze wegen slechts een 75 gram. Zij hadden twee sets ingebouwd. weer een verschil van 350 gram.
* De uitlaat heeft bij mij een heel bochtenwerk meegekregen, Ik ken het gewicht er niet van, maar ik vermoed dat dit toch makkelijk een 200 gram weegt. Kangke gebruikte een tweekamerpot, rechtstreeks op de motor gemonteerd (een light uitvoering).
* De verlenging van de servokabels heb ik uitgevoerd in 0.5mm² siliconenkabel. Elke lange kabel kreeg een ferrietringetje mee. Kangke gebruikte de standaard 0.25mm² kabels, zonder ferrietringetjes. Hoeveel gram dit meer geeft weet ik niet, maar het is alleszinds zwaarder dan de hunne.
* De 1 liter benzinetank weegt waarschijnlijk ook een stukje zwaarder. Het meegeleverde tankje van 550cc is een echt lichtgewicht.
* Tot slot zijn er nog een paar kleine zaken: de ACT schakelaar-weiche, versterking van het landingsgestel, versterking van het vuurpaneel, servokeuze,...

Lood heb ik totaal niet moeten gebruiken, dank zij een goede plaatsing van de componenten werd het zwaartepunt gerespecteerd.

Voila, ik denk dat ik gisteren weer ongeveer 1.5kg (terug)gevonden heb. Als je alle extra's er dus aflaat, en vanaf de start de componenten kiest in functie van het gewicht, dan kan je heel wat uitsparen.

Dit neemt niet weg dat de RS de 11kg (getankt) makkelijk kan verdragen. Waarschijnlijk komt het extra gewicht het vlieggedrag ten goede. De landingen zullen wel iets sneller en preciezer moeten uitgevoerd worden dan met een kist van 7kg.

Hoe zit dat eigenlijk met die li-ion/lipo cellen: deze geven 7.4V, dit is toch te veel voor een ontvanger of een ontsteking? Bestaan daar omvormers voor? Ik moet misschien toch eens overwegen om een volgende kist met uit te rusten die lichtgewicht dingetjes.
 
Zo, Even een ouder draadje opgehaald, ik ben eindelijk begonnen aan de Speedster!

Ik ga er een ZG62 op zetten, met hydromount en uitlaatpotje aan de achterkant, zoals de Toni Clark Piper heeft.
Plus een langere propnaaf, zo dat de motor wat verder naar achteren komt.

Het geheel betekende dat ik de hele motor"dome" eraf heb moeten zagen. Er voor in de plaats heb ik een extra multiplex spant opgelijmd.
Zodra de motorrubbers en schokdempers op de goede plaats zitten, ga ik grote delen van dat spant weer wegzagen.
De rubbers zullen nog wel op plm 3cm verhogingen moeten komen om de goede afstand te kunnen halen tot achterzijde spinner.

De ailrons heb ik net als Evert opgedeeld in flaps en ailerons, iets andere verhouding: de flaps zijn 38cm, de ailerons 30.

Hier al vast wat foto's, de stickers heb ik met een beetje "dichterlijke vrijheid" aangepast en verspaanst, anders pak ik straks nog de Speedster van Evert!


IMG_1863.jpg


IMG_1865.jpg


IMG_1870.jpg


IMG_1871.jpg


Moderator, dit draadje mag wel naar het sleepvliegtuigen forum!!!!!!!!!!!!!!!!!(was er toen nog niet)
 
De motor inbouw nu aangepakt.
Past allemaal mooi, ZG2 met hydromount en "Piper" demper van TC.
Moest vanwege de lange kap de rubbers op plm 40mm alu bussen zetten. Gemaakt door Brammetje, en voorzien van m6 draad door en door, zodat de rubbers aan één zijde erop schroeven, en aan de andere zijde via een draadeindje, tegen het motorspant komen, met aan de achterkant inslagmoeren.

Nog niet alle problemen zijn opgelost, de plaatsing van de steunen voor de schokbrekers moet ik nog iets op vinden, alsmede een nieuw carburateur kelkje, wat ander een hoek moet komen, omdat hij nu tegen de zijkant aan komt.

Maar de kap is mooi dicht, ahoewel ik ná de foto toch een opening heb moeten maken voor de bougiekap, die toch net iets uit stak.

IMG_2045.JPG

IMG_2046.JPG


IMG_2048.JPG


IMG_2049.JPG
 
Evert_B

Ik zie dat de motor een beetje naar links staat is dat met een speciaal reden gedaan .
mooie toestel .
normal_DSCF0227.jpg


mvg johnnyb
 
Johnny,

De motor staat inderdaad links.
Maar de motor staat ook "schuin" naar rechts ten opzichte van de romp.
Dit om het links trekken van de vlieger, veroorzaakt door het koppel van de motor, tegen te gaan.
Om met die schuin gemonteerde motor toch mooi in het midden van de motorkap uit te komen met de schroefas,
moet je hem dus iets naar links monteren.
 
Evert_B

hoe weet je hoeveel dat je de motor naar links moet plaatsen is daar een regel voor .

ik heb zelf een grote taxi met een 26 cc mvvs , en mijn vlieger trekt naar links bij het op gaan en met een rondel aan de linkse kant bij te plaatsen trekt die nu te veel naar rechts . ik heb wel een kunstof motorsteun die ga ik nu vervangen door een aluminium steun van MVVS en ik wil de motor ook naar links zetten zoals u.
maar hoeveel dat zou ik graag weten ?

mvg johnnyb
 
Johnny,

eigenlijk kan je dit heel simpel zelf uitrekenen:
bij een rechthoekige driehoek is de tangens van een hoek gelijk aan de overstaande zijde gedeeld door de aanliggende zijde.
Even ter verduidelijking:
tang.JPG


Een hoek van 2 à 3° wordt klassiek toegepast.

Stel dat de motor van bevestiging tot punt waar hij door de motorkap moet 15 cm lang is, en een hoe van 2.5° wordt toegepast, dan krijg je

tan(2.5)=x/15cm
of
tan(2.5) * 15cm = x

even uitrekenen met het rekenmachientje en je komt uit dat je de motor 6,5mm links tov de middenas moet zetten.
 
In het geval van de speedster had ik ca 19 cm tot de doorgang in de motorkap.

Ik meende dat de instelhoek 3° bedroeg.

tan(3)*19 = x

x = 0.996 cm

De motor staat dus zo goed als een volle cm naar links.
 
Johnny,
Als je een goede computerzender hebt, kun je ook wat rechts rudder bijmengen als je gas geeft:
Dus das dicht is rudder midden, volgas is plm 3-5% RECHTS richting.
Doe ik op al mijn modellen en werkt als een beer.

Maar je moet BEGINNEN zoals Evert zegt, motor schuin en uit het midden plaatsen.
 
evert_B en Richard Branderhorst
bedankt voor de uitleg , ik ga dat van evert proberen .
richard dat met die richtingroer heb ik gedaan zelf een beetje tegen sturen met het richtingroer maar dan begin de vlieger te slingeren en moet ik stoppen voor ik stukken maakt ( bijna al gebeurt ).

mvg johnny
 
Het mooie van deze (zie foto) motormontering is dat je d.m.v. de draadeinden mooi kan afstellen.

Maar hoe dat wordt met trillingen c.q. geluid doorgeven naar de romp weet ik niet, misschien een laag schuimrubber achter het motorschot??
normal_DSCF0227.jpg


Gr.
Taco
 
Back
Top