Nieuwtjes

Wat je aangaf over die piekstroom bij het verwissel van de versnelling had ik ook ergens gelezen. Maar ik had juist gelezen dat een versnelling bij een brushless motor niet echt nodig was.

Klinkt ook niet zo raar als je kijkt wat voor snelheden we met een 1/10 brushless motor halen en daar zitten ook geen versnellingen in? Wellicht is het bij 1/8 modellen anders maar wat ik heb gelezen zou het net zo werken in 1/8 brushless motoren.

Een versnelling is voor een electromotor niet echt nodig maar heeft wel zijn voordelen:
- De startstromen zijn minder
- Daardoor meer runtime

Er is vroeger ook een electro geweest met een 2-bak.

Wat de rem betreft is er wat voor te zeggen om de mechanische rem te gebruiken (buiten de verplichting bij de 2-bak om). Ook geeft het minder belasting voor de motor en regelaar (en meer koelmomenten) maar een rem op een brushless motor kan niet dat gevoel geven wat je wel met een mechanische rem hebt.

Een versnelling is voor een electromotor niet echt nodig maar heeft wel zijn voordelen:
- De startstromen zijn minder
- Daardoor meer runtime

Er is vroeger ook een electro geweest met een 2-bak.

Wat de rem betreft is er wat voor te zeggen om de mechanische rem te gebruiken (buiten de verplichting bij de 2-bak om). Ook geeft het minder belasting voor de motor en regelaar (en meer koelmomenten) maar een rem op een brushless motor kan niet dat gevoel geven wat je wel met een mechanische rem hebt.
Correctie, een aantal jaar geleden was het merk Neo er met een 2bak op een 1/10 toerwagen. Ik kon dit als optie kopen.

……..Er is vroeger ook een electro geweest met een 2-bak………Wat de rem betreft is er wat voor te zeggen om de mechanische rem te gebruiken (buiten de verplichting bij de 2-bak om)…..

……als je de versnelling intact houdt heb je een mechanische rem nodig, omdat het vrijlooplager remmen over de motor onmogelijk maakt……Een 3e kanaal kun je mee laten lopen met een ander kanaal, op je zender (als je die optie hebt) kun je dat instellen....

Bij de E-Maxx kon men voor een “manual 2 gears optie” kiezen, waarschijnlijk zorgde de slipper-clutch ervoor dat het vermogen er niet met een klap inkwam (eigen interpretatie) ??? Of hij kon schakelen tijdens het rijden, dat weet ik niet zeker, remmen op de motor in ieder geval wel!

TRAXXAS NEWS

Laatst bewerkt:

Mooi getruukt filmpje :mrgreen: Het gaat nog steeds te langzaam... (en te weinig rijtijd)

Nog even een kleine correctie over versnelling van BL motoren / regelaars. De huidige regelaars kennen zoiets als Dynamische vertiming op toeren, stroom en tijd ...

Maar weer eens :ontopic:

Het ging hier volgens mij over nieuwtjes. ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Weer een nieuwe Short Course truck!!!

De 1/18 Vendetta SC, hier de link: DuraTrax Vendetta SC 1/18 Scale Ready-To-Run Short Course Truck.

Foto:

vsc-main-lg.jpg

Lijkt mij leuk! Zeker als er weer een hoop hop-ups (aftermarket) voor komen. En een deel kun je van de buggy gebruiken!

Grts

Dat snap ik, maar daar heb je ook verschil in diameter. In sommige sets heb je bijvoorbeeld last dat alleen maar 36mm motoren er in passen, terwijl er ook veel motoren van 42 of 44mm zijn. Als er alleen maar 36mm in past, vallen er al een hoop mooie motoren af...(Neu, Tekin etc.)

Wel opvallend dat de 966-E is afgebeeld met een LRP Sphere TC regelaar. Volgens de specificaties van deze regelaar is de maximale ingangsspanning 7.2V (ondanks het feit dat 2s lipo's van 7.4V ook gewoon gebruikt kunnen worden).

4S, 5S of zelfs 6S lijkt me uitgesloten met een TC regelaar....Schoonheidsfoutje laten we maar zeggen...

Nee de regelaar op de foto is een prototype van een 1:8 regelaar. Maar hij lijkt idd wel veel op de TC.... Waarschijnlijk kwamen ze er bij LRP achter dat de regelaar eigenlijk ook wel tot 4s aankan...Hij is overigens wel lekker compact voor een 1:8'er(al kan dat ook wel weer eens komen door de externe capacitor..)

Edit: Er is ook een filmpje...[media=youtube]OB2Wn1fF6cA[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
wat je leest kwa ervaring van brushless in 1/8 on road is dat 4s niet genoeg is en je minimaal 6s moet hebben om overbelasting te voorkomen.

Ondertussen zijn er al vele nieuwe motoren en regelaars op de markt gekomen maar hogere spanningen resulteren in minder stroom bij een dezelfde vermogen en dat genereert rijtijd.

Belangrijker nog denk ik, door de lagere stroom levert het minder vermogen verlies op, wat zich uit in minder warmte ontwikkeling, waar dingen kapot van gaan....

Back