Nieuwtjes

Dit is denk ik de eerste 1:8E buggy ook echt ontworpen uit het oogpunt voor electro gebruik.

Mwa... specifiek elektro: ja. Maar 't is niet de eerste. Dat was de Hyper 9e (voor zover ik weet). Die heeft ook een smal chassis, wel met de batterij aan 1 kant, maar vooral het middendiff dat tot vlak voor het achterdiff is verplaatst.

Tamiya is ook bezig met een TRF 801Xe, waar het diff ook op een andere plaats wordt gezet dan bij de nitro-variant. Dus ook een elektro-specifiek chassis. Alleen is er nog maar weinig van bekend, 't lijkt alsof Tamiya totaal niet zeker is of ze 'm ooit wel willen produceren.

En Olli, er zijn nog meer buggy's die ontworpen zijn voor 2x 2s lipo's: De Ishima Rave E1.0, de Caster Fusion EX-1 en misschien nog wel meer... Wat wel uniek is aan de Nexx8, is dat de 2 lipo's hier rechtop geplaatst worden, om zo het gewicht meer in 't midden van de auto te krijgen. Vandaar het smalle chassis.

Wat dan wel weer een beperking is, is dat je dus alleen maar 2x 2S of 3S lipo's kan gebruiken. Mocht je nu al een paar 4S lipo's hebben dan zijn die onbruikbaar bij dit chassis en 5S is met deze auto onmogelijk.

[edit] Verder vind ik het brede chassis van een "normale" buggy absoluut 1 van de kenmerken wat mij aanspreekt, ik denk dat deze auto met kap er misschien wel wat iel gaat uit zien. Maar dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Okay waar van die 2x2s packs maar dit is ook meer bedoeld als een "entry" 8scale buggy voor mensen die uit de 10 scale al een paar 2s en 3s packs hebben en wel eens buggy willen proberen... de echte hardcore racers die het niet erg vinden om nieuwe packs te kopen voor een nieuwe auto zullen ook wel een andere kiezen die meer bedoeld is om echt mee te racen...

optie voor 2011............... NOMAC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

LRP ‘Boost 0′ speed control proposal
Posted: 20 Oct 2010 07:27 AM PDT

LRP have announced that they are sending a rule proposal for ‘Boost 0 speed controls’ to all the important RC federations to help create a new standard for this setting in all ESCs. As there was no exact definition of ‘Boost 0′, the drivers couldn’t be sure that the ‘Boost 0′ speed controls from the different manufacturers were on the same performance level. With the LRP rule proposal, the definite technical meaning of ‘Boost 0′ is now clearly defined for the very first time. Other manufacturers also get a firm base to ensure that ‘Boost 0′ speed controls of different manufacturers can be allowed in one class, because they are based on the same preconditions. Speed controllers eligible for ‘Boost 0′ classes must provide zero timing advance, along with disabling advanced motor control functions (i.e. Boost, Cheat Mode, Turbo, etc). When the ‘Boost 0′ profile is enabled, it shall be indicated by a blinking LED while the ESC is armed and in neutral position. The commutation sequence is limited to ‘6-step’ type and commutation of the speed control must follow the motors hall sensor signals 1:1, e.g. no shifted timing (no matter if advanced or retarded) is allowed at any RPM.

hobbywing heeft toch ook al een nul graden esc? ik zie wel al weer het doembeeld van een bepaalde "0 graden esc" welke op magische wijze sneller gaat dan alle andere.

The commutation sequence is limited to ‘6-step’ type and commutation of the speed control must follow the motors hall sensor signals 1:1, e.g. no shifted timing (no matter if advanced or retarded) is allowed at any RPM.

Klinkt goed, alleen deze laatste zin snap ik niet helemaal, kan iemand die even uitleggen aan mij?
Betekend dit niet gewoon dat de regelaar wel vertimed, alleen volgens een opgegeven waarde van de fabrikant,
dus volgens LRP vastgestelde waarden? Je krijgt dan gewoon bepaalde voorgeschreven vertimingscurven en je kan niet meer zelf schuiven in de grafiek?

Laatst bewerkt:
Het belangrijkst is deze passage: "the definite technical meaning of ‘Boost 0′ is now clearly defined for the very first time" ...

hobbywing heeft toch ook al een nul graden esc? ik zie wel al weer het doembeeld van een bepaalde "0 graden esc" welke op magische wijze sneller gaat dan alle andere.

Er is een hele lijst.......we hebben het getest, Tekin, LRP SXX SS en de ETS-SpeedPassion gaan even hard; niet gelijk doemdenken....

groet,

Eric

Toerwagen van Litemodz

Hier een paar plaatjes van de aankomende auto van Litemodz,
als er standaard de CVS assen inzitten een hele gave, heb van de ontwerper vernomen dat er aardig wat innovatieve onderdelen op komen....

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft totaal geen zin met die "extreem" veranderde wagenhoogte...
maar toch wel gaaf...!!!
Stuursysteem is volgens mij ook wel cool, met een lineaire beweging..

Heeft totaal geen zin met die "extreem" veranderde wagenhoogte...
maar toch wel gaaf...!!!
Stuursysteem is volgens mij ook wel cool, met een lineaire beweging..

Dat betwijfel ik, dit jaar samen met een andere rijder, met de toerwagen toch wel veel earodynamische testen gedaan, waarbij ook mechanische grip een grote rol speelde, en er zit toch wel donders veel "kracht" achter de earodynamica op zo'n klein speelgoed autotje ;-).

Jammer dat losse diffusers verboden zijn volgens de EFRA.

Groet Robert

Er zit inderdaad veel kracht achter zo`n diffuser, alleen gaat die niet op voor een modelauto, de luchtstroom wordt bij het relatief extreem inveren constant zoveel verbroken..:wink:

Was waarschijnlijk een placebo effect.

Tja zo'n diffuser dingetje schept dan weinig vertrouwen in de kwaliteit van het ontwerp van de rest van de auto. ;)
Het ontwerp of eigenlijk concept, ontwerp is nog niet helemaal 100%, van de aandrijfassen is wel mooi.

Dat aero kan werken op een modelauto is zeker zo, maak maar is een splitter welke helemaal aansluit op de voorkant van de bumper en doorloopt tot de draagarmen en dan is kijken hoeveel stuur je krijgt in bijv. de kantine bocht op mach. ;)
Alleen zo'n mini dingetje wat moet lijken op een diffuser doet helemaal niets.

Hee die Stuiver,
Nu eindelijk al een beetje in je sterkteleer boek gelezen,
vorige discussie over torsie ging je ook al volledig nat...lol :wink:

Maar het effect van de diffuser kan zeker optreden, alleen wat wil je nou van die diffuser, je wilt een gelijkmatige neerwaartse druk die oploopt met de snelheid. Deze druk moet wel voorspelbaar zijn, als de rc auto, die dus ivt. een echte auto extreem in/uitveerd, tordert, dan veranderd deze onderdruk ook extreem, totaal geen winsituatie volgens mij.

Je ziet deze problematiek ook wel eens op tv, alleen gebeurt het bij de echte auto`s zelden (Lemans, dood van Senna)

Haha, oppassen he deze jongen heeft wel mooi een 8.7 voor z'n tentamen Hibbeler Statica, dynamica en sterkteleer behaald. :D

Over het carbon chassie flex debacle hebben we nog geen uitsluitsel, eerst maar is beide versie's op de baan proberen. ;)
Bij Litemodz hebben ze dus ook niet in hun boek gekeken. :D

Het torsie uitsluitsel komt er ook niet, aangezien je niet de juiste fea software hebt om dit te berekenen...ha....nu jij weer:sleeping:
Of heb je Abaqus nu eindelijk al eens draaien...?
Dat testen geeft geen uitsluitsel voor de torsie placebo casus...

Naast de marketing gadgets op die nieuwe auto, voorspellen de assen wel veel goeds, jammer dat jij v1 hebt, als ze nu ook een echt goed stuursysteem hebben is het helemaal ok.

Er zit inderdaad veel kracht achter zo`n diffuser, alleen gaat die niet op voor een modelauto, de luchtstroom wordt bij het relatief extreem inveren constant zoveel verbroken..:wink:

Was waarschijnlijk een placebo effect.

De functie van een difuser wordt alleen maar beter als de bodemplaat klopt, een bodemplaat vol met gaten zal nu niet echt de juiste luchtstroom geven zoals je het zou willen hebben.
Ik heb al eens met mijn 1:8 met een hele dichte onderkant gereden, een plaat over de hele breedte en lengte van de body met alleen gaten voor de wielen en vliegwiel deed de auto rijden alsof ik met een slotcar bezig was.

Maar er is nu een aerodynamica forum, zullen we daar verder gaan en hier weer nieuwtjes plaatsen?

Back