Nine Eagles Bravo SX (opvolger van de Solo Pro, met schaalromp)

Beste heren en mogelijke dames,

Ik ben ook de gelukkige bezitter van de sx! Wat een verademing na de ufly en cb100. Deze gevleugelde vriend heeft mijn leercurve aardig versneld! En hij kan idd tegen een stootje. Zelf een duikvlucht in het aquarium heeft hij overleefd:-)

Toch loop ik tegen 1 ding aan.

Heb hem nu inmiddels een 1 1/2 maand en de laatste 2 week heb ik dus al 2 keer bij een lichte crash de rotorkop kunnen vervangen. Wat ik veel lees is dat daarbij de pootjes (stangetjes) waar de rotorbladen aan vast zitten knappen.
Echter heb ik hier dus totaal geen last van.

Bij mij knappen steeds de pootjes (stangetjes) waar de geleiders (weet de naam zo even niet) van de swash plate naar de rotor op zitten!
Heb ze inmiddels 2 keer vervangen. Waarvan de tweede al een aardige deuk had opgelopen bij tnt.(ik vermoed een sorteermachine die wat platwalst)

Heb het forum en rcgroups de laatste paar dagen al wat af lopen speuren maar kom zo 123 geen oplossingen tegen. Iemand ideeen?

Ben zelf al bezig geweest met naalden op maat knippen en vast lijmen , maar tja dat houdt niet echt. Heb ook al geprobeert een gat door de hoofdas te boren maar dat is niet gelukt met een houtboortje nog een metaalboortje. Verder betwijfel ik of laatst genoemde werkt want ben bang dat het gaat splijten en dat de rotorkop er in vlucht dan afschiet.

Je probeert wat, om maar flighttime te krijgen:-)

Moet ik maar gaan kijken naar de aluminium xtreme onderdelen of heeft er misschien iemand nog een andere oplossing?

grtz JOM

Beste heren en mogelijke dames,

Ik ben ook de gelukkige bezitter van de sx! Wat een verademing na de ufly en cb100. Deze gevleugelde vriend heeft mijn leercurve aardig versneld! En hij kan idd tegen een stootje. Zelf een duikvlucht in het aquarium heeft hij overleefd:-)

Toch loop ik tegen 1 ding aan.

Heb hem nu inmiddels een 1 1/2 maand en de laatste 2 week heb ik dus al 2 keer bij een lichte crash de rotorkop kunnen vervangen. Wat ik veel lees is dat daarbij de pootjes (stangetjes) waar de rotorbladen aan vast zitten knappen.
Echter heb ik hier dus totaal geen last van.

Bij mij knappen steeds de pootjes (stangetjes) waar de geleiders (weet de naam zo even niet) van de swash plate naar de rotor op zitten!
Heb ze inmiddels 2 keer vervangen. Waarvan de tweede al een aardige deuk had opgelopen bij tnt.(ik vermoed een sorteermachine die wat platwalst)

Heb het forum en rcgroups de laatste paar dagen al wat af lopen speuren maar kom zo 123 geen oplossingen tegen. Iemand ideeen?

Ben zelf al bezig geweest met naalden op maat knippen en vast lijmen , maar tja dat houdt niet echt. Heb ook al geprobeert een gat door de hoofdas te boren maar dat is niet gelukt met een houtboortje nog een metaalboortje. Verder betwijfel ik of laatst genoemde werkt want ben bang dat het gaat splijten en dat de rotorkop er in vlucht dan afschiet.

Je probeert wat, om maar flighttime te krijgen:-)

Moet ik maar gaan kijken naar de aluminium xtreme onderdelen of heeft er misschien iemand nog een andere oplossing?

grtz JOM

Dat is apart, bij crashes zijn het vaak de blade pivots die afbreken,en niet die dunne geleide-pennetjes. Iets recht door de hoofdas steken helpt niet, als je goed kijkt zie je dat de pennetjes niet precies in het midden van de hoofdas zitten, maar net iets ernaast. Misschien heb je pech gehad met wat brosser kunststof? Ik hoor ook wisselende verhalen over de skids bij de Solo Pro, sommige zijn niet kapot te krijgen (zoals de mijne bijv) en anderen hebben weer dat bij een klein tikje ze al in 2 of meer delen liggen.

Je zou eens kunnen proberen om de onderdelen elders te kopen, om een slechte batch een beetje uit te kunnen sluiten, anders is een metalen kop ook een optie, maar dat kost wel een aantal seconden vliegtijd, omdat je gewicht toevoegt.

Hey indoor,

idd vond het zelf ook erg apart aangezien ik er verder niemand over hoor.

En ik heb ook gezien dat een gat boren ook niet helemaal werkt aangezien ze niet helemaal recht ten opzichte van elkaar staan.

Slechte batch...zou idd kunnen. Zal eens ergens anders bestellen en kijken wat het doet.

Zit er in ieder geval sterk aan te denken om voor de metalen upgrades te gaan. Dan gelijk maar wat extra lipo's bijbestellen.

iig bedankt voor je reaktie....

wel prettig om zo even van gedachten te wisselen

grtz JOM

@jopenmind: Daar is dit forum toch voor, om van gedachten te wisselen? Zo leer je van elkaar.

En je bent echt de eerste waarvan ik hoor dat juist die pennetjes afbreken. Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.

das mooi, alleen zal sleutelen voor voorlopig nog wel niet lukken....
Vliegen daarintegen zou nog wel eens heel therapeutisch kunnen werken ,-)

das mooi, alleen zal sleutelen voor voorlopig nog wel niet lukken....
Vliegen daarintegen zou nog wel eens heel therapeutisch kunnen werken ,-)

Ik zou ook niet teveel metaal op deze heli zetten. Hij is al redelijk zwaar, voor zover je dat kan zeggen van zo'n kleintje. De metalen swash heeft wel voordelen, en van de metalen kop komt binnenkort een kunststof versie, zodat je een feathering shaft met dempers kan inbouwen, zonder meer dan een gram extra gewicht toe te voegen.

nu ben ik nog redelijk vers in heliland en ik heb geen idee wat dit is en wat het doet.....
maar wel heeeel nieuwsgierig....!
,-)

De feathering shaft is de as die dwars door de verticaal staande rotor-as loopt, en waar de bladen op scharnieren. Bij de Solo Pro is die vastgegoten aan het bovendeel van de rotorkop, waardoor ze kunnen afbreken bij een crash. Bovendien zit er wat speling op de bladen en worden trillingen makkelijker aan de heli doorgegeven. Xtreme maakt een alternatieve rotorkop waarbij de feathering shaft een metalen as is, die middels een paar rubberen ringen in de kop zit geklemd. Dit geeft wat demping, waardoor je minder trillingen hebt, en daardoor kan de speling minder groot worden gehouden, waardoor je meer precisie zou moeten hebben in het besturen.

De feathering shaft is de as die dwars door de verticaal staande rotor-as loopt, en waar de bladen op scharnieren. Bij de Solo Pro is die vastgegoten aan het bovendeel van de rotorkop, waardoor ze kunnen afbreken bij een crash. Bovendien zit er wat speling op de bladen en worden trillingen makkelijker aan de heli doorgegeven. Xtreme maakt een alternatieve rotorkop waarbij de feathering shaft een metalen as is, die middels een paar rubberen ringen in de kop zit geklemd. Dit geeft wat demping, waardoor je minder trillingen hebt, en daardoor kan de speling minder groot worden gehouden, waardoor je meer precisie zou moeten hebben in het besturen.
das duidelijk, thnx !
:D
die zijn bij mijn BravoIII inderdaad 2x afgebroken na een crash.
:(
maarja, dan leer je weer een beetje sleutelen aan je heli en das ook leuk !

feathering shaft al te koop gezien bij miracle mart (zie link een paar reakties terug)

btw verbazing wekkend hoe het nog vliegt terwijl het allemaal niet helemaal zit zoals het hoort :-)

doet ook wel leuke dingen voor de leer curve.

@indoor: ik heb nu maar eens ergens anders mijn asje besteld:-) kijken wat het doet.

grtz

das duidelijk, thnx !
:D
die zijn bij mijn BravoIII inderdaad 2x afgebroken na een crash.
:(
maarja, dan leer je weer een beetje sleutelen aan je heli en das ook leuk !

Dat is ook weer zo, en ik vlieg meestal met alles standaard op mijn Solo Pro's en Bravo SXen. Alleen gaat mijn Solo Pro bij een bepaalde snelheid een beetje schudden, en dat heeft met de bevestiging van de bladen te maken, vermoed ik. Met een metalen kop was het namelijk weg, maar omdat het een prototype was, dat ik mocht testen, kwamen de metalen pennetjes die de linkjes naar de bladen geleiden los in de vlucht, en verbogen, dus toen was het einde verhaal voor die "test-kop". Binnenkort krijg ik een plastic versie, die lichter en net zo sterk zou moeten zijn. Ik ben benieuwd.

feathering shaft al te koop gezien bij miracle mart (zie link een paar reakties terug)

btw verbazing wekkend hoe het nog vliegt terwijl het allemaal niet helemaal zit zoals het hoort :-)

doet ook wel leuke dingen voor de leer curve.

@indoor: ik heb nu maar eens ergens anders mijn asje besteld:-) kijken wat het doet.

grtz

Er zit redelijk wat vergevingsgezindheid in het ontwerp, vooral door de speling op de swash tov de rotoras, en de bladen op de blade pivots. Dat heeft als voordeel dat er echt flink wat mis moet zijn wil je niet meer kunnen vliegen. Ik heb nog geen dag gehad dat ik niet kon vliegen omdat er iets kapot was.

Beste Piloten,

Ik zal even beginnen met mezelf voor te stellen. Ik ben Tim, 25 jaar en woon in Borne. Vorige week heb ik na een poosje gevlogen te hebben met een coaxiaal helicoptertje een Nine Eagles Bravo SX gekocht en daar heb ik nog geen spijt van.
Ik ben absoluut nieuw in helicopter land, maar het koste eigenlijk geen moeite om met deze helicopter te gaan vliegen.
Wel moet ik zeggen dat hij de muur al een paar keer van dichtbij gezien heeft en hij is zelfs al een keer uit de lucht gemept door een van mijn katten, maar het is iedere keer opnieuw neerzetten en door gaan.
Gisteren daargelaten, het was redelijk windstil buiten en daardoor werd ik al snel overmoedig denk ik. Dus even lekker naar buiten waar de helicopter al snel een aanvaring had met een tuinmuurtje. Dus was de romp een beetje beschadigd aan de buitenkant. Met secondenlijm weer opgelost.

Kortom, jullie zullen me waarschijnlijk wel wat vaker op het forum zien. Vlieg allen veilig zou ik zeggen!!

Hey TimT,
welkom en veel lees/vlieg plezier maat :cool:

Crashen is inherent aan het heli vliegen,
als je groter gaat ..wordt het alleen maar leuker en duurder :p

Hoi medepiloten,
Na een tijdje niet meer gevlogen te hebben men helitjes nog maar is bovengehaald.
Nu blijkt dat ze allebei een beetje raar doen.
Op de ene blijft de servo (voorwaarts-achterwaarts)in de hoogste positie, als ik deze via het wieltje manueel naar omlaag draai en de heli aanzet gaat ie onmiddellijk terug omhoog als ie gekoppeld is. verder reageert de servo niet op de zender. Misschien een reset van de zender? Ik hoor dat de servo niet defect is als hij koppelt.
De 2e heli stijgt op maar begint dan in een cirkel rond te zwalpen en is dan onbestuurbaar.
Iemand een tip?
Alvast bedankt!

Hoi medepiloten,
Na een tijdje niet meer gevlogen te hebben men helitjes nog maar is bovengehaald.
Nu blijkt dat ze allebei een beetje raar doen.
Op de ene blijft de servo (voorwaarts-achterwaarts)in de hoogste positie, als ik deze via het wieltje manueel naar omlaag draai en de heli aanzet gaat ie onmiddellijk terug omhoog als ie gekoppeld is. verder reageert de servo niet op de zender. Misschien een reset van de zender? Ik hoor dat de servo niet defect is als hij koppelt.
De 2e heli stijgt op maar begint dan in een cirkel rond te zwalpen en is dan onbestuurbaar.
Iemand een tip?
Alvast bedankt!

Het 1e probleem kan komen doordat de servo niet goed meer is ingesteld, of er is iets kapot in de aansturing van de servo op de printplaat.

Met in een cirkel rond "zwalpen" bedoel je om de vertikale as spinnen, of in wijde cirkels een steeds grotere spiraalbeweging, terwijl de neus wel naar voren blijft? Het eerste heeft te maken met de staartrotor/motor, het 2e met de rotorkop, of er zit daar dan iets vast, waardoor bladen en flybar niet vrij genoeg kunnen bewegen, of, de pennen die de bladen op de as houden, zijn afgebroken.

Back