Nine Eagles Solo Pro/Bravo SX FAQ (ook geldig voor "rebranded" heli's zoals de Revell Proto Max en a

Gelukkige bezitter van een Solo Pro sedert een paar maand.
Blijf met een vraagje mbt de standaard batterijtjes. De handleiding van de SP zegt : batterijen voor langere tijd stockeren met 50 % lading. (Op de thread over batterijen en laders raadt de specialist 85 % aan). Goed, wat zal het beste zijn, maar vooral, hoe kan ik nu meten voor hoeveel % de batterij geladen is ?
Thanks in advance.
K2

Met een voltmeter kun je inschatten hoe vol de lipo is. 4.20V is vol, 3.70V is zo goed als leeg. Gekochte lipo's zitten vaak op 3,84V. Deze öpslagspanning heeft alleen zin als je een lange tijd niet gaat vliegen, voor een paar weken maakt het niet uit.
 
Kan het zijn dat mijn motor op de solo pro het begeven heeft na het installeren van een CNC inox swashplate en centrale as? Door meer gewicht ofzow? Ik hoor hoog zoemend geluid en er komt niet genoeg snelheid om te liften.
 
Kan het zijn dat mijn motor op de solo pro het begeven heeft na het installeren van een CNC inox swashplate en centrale as? Door meer gewicht ofzow? Ik hoor hoog zoemend geluid en er komt niet genoeg snelheid om te liften.

Enig idee hoe zwaar dat "metaal" is? Er zijn een aantal kitjes in omloop die meer voor de bling zijn, je heli vliegt niet meer als je ze volledig installeert. Als je met het standaard spul erop ook niet meer omhoog komt, kan het zijn dat je motor het begeven heeft. Normaal gesproken kun je hoveren met 35 tot 45 procent gas, als je heli standaard is, en een goede batterij heeft.
 
Geen idee... Maar de as is hol dus zogezecht al "licht" Hij heeft er al mee gevlogen. Heel kort omdat ik de settings moest aanpassen. Ik merkte onmiddelijk dat de heli heel gevoelig werd door meer gewicht maar plots begon hij te haperen en nu is wil hij niet meer van de grond. Ook niet met een andere batterij.
 
Geen idee... Maar de as is hol dus zogezecht al "licht" Hij heeft er al mee gevlogen. Heel kort omdat ik de settings moest aanpassen. Ik merkte onmiddelijk dat de heli heel gevoelig werd door meer gewicht maar plots begon hij te haperen en nu is wil hij niet meer van de grond. Ook niet met een andere batterij.

Enig idee hoeveel procent gas je moest geven om de heli met extra gewicht omhoog te krijgen? Het zou best kunnen dat je motor het heeft begeven. Welke batterijen gebruik je? De standaard die erbij zaten? Die zijn niet al te best namelijk.
 
rond de 50% denk ik. Maar de batterij was ook niet "vers opgeladen" en het was er 1 van HK een zwaarder type.
 
Pivots rotorkop afgebroken.
Ik zal dus moeten een "mooi recht gaatje" gaan boren zoals de video terzake opgeeft, en een dwarsstokje maken, maar, zou ik niet beter meteen de Xtreme Delrin kop er op zetten ? Wat voor asje heeft die om de rotorbladen op te zetten ?
 
Pivots rotorkop afgebroken.
Ik zal dus moeten een "mooi recht gaatje" gaan boren zoals de video terzake opgeeft, en een dwarsstokje maken, maar, zou ik niet beter meteen de Xtreme Delrin kop er op zetten ? Wat voor asje heeft die om de rotorbladen op te zetten ?

Metaal, en in rubber dempers, dus soepeler en vangen een beetje beter een crash op. Ik zou wel daarvoor gaan, of een 270 nemen, die heeft dat standaard, net als een verbeterde swash. En natuurlijk, wat je ook doet, proberen de huidige kop te fixen. Je kan er niets aan verliezen, hij is immers toch al stuk.
 
Rotorkop

Ziezo, mooi gaatje door kop geboord. Natuurlijk scheef!:rolleyes: Had te laat beseft dat de schacht hol is en bij het doorstoten van de holle ruimte is de dremel schuin gegaan. Niks aan de hand. Fout gaatje een beetje vergroot en een stukje van een spuitrietje van (contact60) bus doorgestoken en dan onderin langs de foute kant een héél klein stukje dun ijzerdraad en onder "gefoefeld" zodat het staafje toch mooi recht zit. Lili007 vliegt weer:D. Ik bestel toch de Delrin kop van Xtreme en meteen hun CF flybar én de metalen rockers. Ik laat nog weten wat het resultaat is. Voor de 270 : alles op zijn tijd, budgetsgewijze. Bedankt voor je advies.
Greetz
K2
 
Och ik voel mij zo !!!!! :@ HEt stukje dat mijn vleugels verbind met mijn centrale as was los gekomen. De schroefjes blijven blijkbaar niet echt zitten...
 
Rotorkop Delrin van Xtreme

Zo, de nieuwe rotorkop in Delrin staat er op. Ook de rockers op de schroefbladen zijn vervangen door de 'metals' van Xtreme, maar ...
Langs één zijde lijkt alles in orde : flybar kan vrij kantelen tot ze de staart raakt
Flybar1inclinatie.jpg

langs de andere kant komt de flybar evenwel héél wat minder ver :
Flybar2inclinatie.jpg

De ene rocker lijkt perfect OK :
MetalrockerXtreme1.jpg

de andere lijkt niet goed te draaien :
MetalrockerXtreme2.jpg

en een beetje anders bekeken
MetalrockerXtreme2bis.jpg

Ik heb een beetje INOX MX3 aangebracht op heel het rotorkopgedeelte en de linkjes maar dat blijkt niet direct te helpen.
Iemand (en dan vooral Indoorvlieger natuurlijk) enig idee wat er hier fout zit ?
Dank bij voorbaat.

Oh ja, de heli vliegt wel maar blijft niet netjes hooveren. Na korte tijd begint hij links achteruit in rondjes te gaan en ik kan dat dan (in huis) niet meer recuperen zodat het telkens een noodlanding wordt én een spurt naar de heli als ie op grond ligt om Musti (Yes The Cat - I know, curiosity kills the cat and a curious cat can kill an RC-copter) voor te zijn.

Greetz
K2
 
Vergelijk je 3e foto met je 4e foto, en kijk dan naar hoe het linkje op de flybar-kogel zit gedrukt. Ik krijg de indruk dat 1 linkje over de kogel heen is gedrukt, en dus iets te ver naar binnen zit.

En ik zie dat je rubber o-ringen niet in de kop geklemd zitten (er zit een ronde uitsparing waar ze in "geperst" moeten worden), maar tussen de bladen en de kop geklemd zitten. Dat zal ook zeker problemen geven.
 
Ongelooflijk, wat een ervaring heb jij zeg!

1° flybarlink : Klopt : linkje zat te ver over het bolletje heen: gecorrigeerd : flybar kantelt nu normaal naar beide kanten. Goed om weten dat de links dus OP het bolletje moeten komen en niet ER ACHTER mogen geduwd worden.
2° Tja, had ik nu vooraf geweten wat een "feathered shaft" betekend, dan had ik me waarschijnlijk niet vergist. Montageinstructie compleet verkeerd begrepen. Is imho ook niet erg duidelijk opgesteld. Dus de rubberen ringetjes moet in het gat van de rotorkop ingeduwd worden en de washers komen dat buten daartegen gezet. Doe ik morgen (nu beetje te laat om het spel weer uit mekaar te halen).
Bijkomende vraag : er zitten vier metalen washers bij de rotorkop set. Volgens de tekening moet je er maar één aan elke kant gebruiken. Zijn die andere gewoon reserve of moeten ze wel gebruikt worden ?
Nogmaals bedankt voor de hulp.
 
Dank je voor het compliment. De duidelijke foto's hielpen ook.

Wat betreft de washers, 1 per kant voldoet meestal, de andere 2 zijn reserve.
 
Nou, die rubberen ringetjes wilden blijkbaar niet zo braafjes in die gaatjes zodat bij de eerste hermontage de rotorbladen helemaal schuin stonden - één ringetje zat langs de onderzijde nog buiten de shaft, zodat het dwarsstangetje schuin zat en dus de bladen daarop ook. Gemerkt en met wat gepruts in orde gekregen en HIJ VLIEGT!
Behoorlijk aftrimmen in huis is er bij mij niet bij (te klein -of te veel in de weg - moet hier dringend eens wat meubelen buitenjassen ..) en buiten was het toch wat mistig en nogal winderig. Zondag naar de sporthal en dan laat ik wel weten hoe die Xtreme-parts hun werk doen.
 
Back
Top