Iedereen bedankt voor de "leukjes" .

Dankjewel Marc.

Allereerst iedereen de beste wensen ,en veel bouwplezier in 2024 !.
...weer iets verder...
...in etappes de spatborden geplaatst...
...en uiteindelijk zijn alle spatborden gemonteerd....
....geeft ook een mooi plaatje als de assen sturen...
...om de trailer uit te kunnen schuiven, moet het achterste gedeelte natuurlijk stil blijven staan terwijl de truck met het voorste deel naar voren rijdt...
...de volgende stap is dan ook het maken van de remmen op één van de assen...
...na wat testen met de oplegger achter de truck ( weerstand van de wielen bij blokkering ) bleek de derde as vanaf de achterkant de beste kandidaat hiervoor...
...klein schetsje gemaakt en de behuizing voor de "remmen " gemaakt...
...ook de pennen gemaakt die voor het "remmen" gaan zorgen...
...dmv een veertje worden de pennen naar buiten gedrukt in de remschijf...
...met een kabel worden de pennen tegen de veerdruk in naar binnen getrokken, en zijn de wielen weer vrij...
...bij de velgen aan de binnenzijde een stukje afgedraaid om plaats te krijgen voor de remschijf...
....daarna de remschijf gedraaid...
...en gemonteerd op de velg....
...de gaten waar de pennetjes in komen te vallen geboord...
...en een blik op de gemonteerde "rem en remschijf" ...
...omdat de assen sturen was het een hele uitdaging, maar het is gelukt en werkt prima...
...de kabels bestaan uit een buiten mantel en een staalkabeltje....
...deze in messing buis geplaatst richting de servo...
...een koppelstukje gemaakt waar de 2 staalkabeltjes in vast geklemd worden,in het midden een aansluiting gemaakt voor een ketting richting de servo...
...hier zie je alles gemonteerd,en trekt de servo de pennen van de rem in...
...op deze foto zie je de stand van de servo waarin de pennetjes in de remschijven vallen....
...ik gebruik hier een 20 kg servo voor,de reden hiervoor is niet dat het heel zwaar gaat, maar omdat de servo tegen de veerdruk in de pennetjes in de behuizing trekt en dus de remmen vrij zijn, blijft er kracht op het servo armpje uitgeoefend worden,waardoor de een gewone servo gaat jutteren.
...om dit te voorkomen heb ik voor deze servo gekozen ( lag nog in het rommel magazijn ) de vertraging in de servo is zo groot dat de servo arm niet met de hand van zijn plaats te duwen is,dus ook de kleine kracht van de remmen heeft geen invloed op de servo ,en gaat dus ook niet jutteren...
Groetjes, Charlotte.
