ocilerende stoommachine

Klopt John, 2 is niet echt nodig maar het club lid dat me opvolgt is soms een beetje overbezorgd als het om veiligheid gaat .
Ze maken was nu ook niet het werk, maar een goede oefening voor een beginner als ik:)

Uit koperbuis 2 driehoekjes gezaagd en dicht gesoldeerd met zilver solduur.
Die knik is nog van toen ik nog de echte schoorsteen wou gebruiken en ik elke mm kon gebruiken tussen ketel en achtersteven.
Maar ik vond het jammer hem weg te gooien nu de ketel halfweg het ruim staat.

33 (5).jpg

Marc, als ik je een tip mag geven: zorg dat smeertoestel zowel boven als onder goed bereikbaar is.
Daar komt straks best veel troep uit (olie/watermengsel) Als de onderkant ergens onder in je ruim zit, is het ten eerste lastig (en/of pijnlijk) om de onderzijde open te maken en ten tweede wordt je ruim behoorlijk smerig.
Ik heb daar bij 'Hanja' onvoldoende op gelet; nu moet ik er steeds aan denken om een tissue onder het smeertoestel te leggen als ik 'm leeg.
En om brandblaren te voorkomen: ik heb op de bouten van zowel de vul- als de aftap-opening een stukje messing staf van 3mm in doorsnee hardgesoldeerd (met zilver) Iets uitstekend buiten de diameter van het smeertoestel.
Zodoende kan ik met een kleine schroevendraaier tegen dat stukje staf de handel open- en dichtdraaien.
Zie onderstaande foto, rode streepjes.
43 (3).jpg

Ik heb ondertussen reeds een kleine aanpassing gedaan , heb onderaan een groter diameter draaistop gemaakt om er makkelijker mee te kunnen draaien.
Maar waarom draai jij dit onding open als het nog warm is? Er zit toch voldoende olie in om 1 vaarbeurt toe te komen. Je kan dan toch het water aflaten als ie afgekoeld is.

ach ja , natuurlijk afgelopen weekend nog wat kunnen fabriceren.
as van de stoommachine verbonden met de schroefas via een dubbele cardan koppeling
en mijn eerste kraantje gemaakt, de stoomafsluiter.
Voor ik nu verder kan dient een en ander aan elkaar gesoldeerd te worden.
Voorlopig geen idee wanneer ik daar aan toe kom want nu is het even alle hens aan dek met de voorbereidingen van de stadsparkfeesten van 7tot 9 juni. Voor de trein fanaten die langskomen bij stoomgroep Turnhout, maak eens een wandeling tot aan de vijver op zondag of maandag dan kunnen we een babbel maken.

44 (1).jpg

44 (2).jpg

tot later, Marc

Marc, als ik je een tip mag geven: zorg dat smeertoestel zowel boven als onder goed bereikbaar is.
Daar komt straks best veel troep uit (olie/watermengsel) Als de onderkant ergens onder in je ruim zit, is het ten eerste lastig (en/of pijnlijk) om de onderzijde open te maken en ten tweede wordt je ruim behoorlijk smerig.
Waarom? Gewoon leeghalen met een injectiespuitje met stomp gemaakte naald. Die naald laat probleemloos water door maar geeft onmiddelijk heftig weerstand aan zelfs hete cylinderolie, dus je zuigt alleen (redelijk) schoon water uit het toestel.
Geen troep, geen verbrandde vingertoppen, en geen verspilling van olie.

Waarom? Gewoon leeghalen met een injectiespuitje met stomp gemaakte naald. Die naald laat probleemloos water door maar geeft onmiddelijk heftig weerstand aan zelfs hete cylinderolie, dus je zuigt alleen (redelijk) schoon water uit het toestel.
Geen troep, geen verbrandde vingertoppen, en geen verspilling van olie.
Hmmm... Da's een optie waar ik nog niet aan gedacht had. Dank!
Marc zei:
Maar waarom draai jij dit onding open als het nog warm is? Er zit toch voldoende olie in om 1 vaarbeurt toe te komen. Je kan dan toch het water aflaten als ie afgekoeld is.
Ik zal het je nog sterker vertellen:
ik maak 'de uitlaat' van het smeertoestel (onderste opening) al open als er nog (een beetje) druk in de ketel zit.
Stoom kraan dicht, tissue onder het smeertoestel, onderste opening van het smeertoestel open en de stoomkraam een beetje open.
Dan perst de stoomdruk het water er uit. Komt er olie mee, (dat zie je op de tissue) dan de stoomkraan meteen dicht.
En het smeertoestel uiteraard ook.

Om heel eerlijk te zijn? Omdat mijn smeertoestel, als het ding afgekoeld is, een onding is om te vullen. Ben je zomaar 10 minuten mee bezig want de olie zakt maar heel langzaam naar beneden, vanwege het naaldklepje wat bovenin het toestel zit, en die zit de olie wat in de weg bij het vullen.
Dus dat doe ik zo snel als practisch mogelijk, na het doven van het vuur en het uit het water halen van de boot. Hoofdstoom dicht, toestel open, water er uit, olie er in, 1 a 2 minuten werk. Toestel is nog warm, de olie stroomt vrij vlot naar binnen.

Back