Ombouw wilga, is dit stevig genoeg?

Hallo Allemaal,

Ik sta op het punt om een wilga aan te gaan schaffen.
Maar wil hier het e.e.a. aan aanpassen. Maar wil eerst weten of dit mogelijk is, of niet raadzaam is. Ik post dit hier in het sleepvliegtuigen forum. Aangezien ze hier de meeste ervaring hebben met wilga's. En die van mij uiteindelijk ook een sleper moet worden.

Ik heb naar de frisch modellen gekeken. Maar deze vallen net buiten budget. En daardoor ben ik op zoek gegaan naar een kleiner model.
Toen kwam ik bij de fly-fan/pollack wilga uit. Deze heeft een span van 2,8meter met steekvleugels. Met beide firma's contact gehad, maar ze maken alleen nog maar de ARF versie, en deze kost 870euro (ondanks dat op de site staat 570euro, dit klopt niet meer antwoorden ze, de prijzen zijn omhoog gegaan wegens duurdere materialen)
Maar voor 870euro, krijg je nog niet eens het schaal landingsgestel erbij. Dit kost ook nog eens 139 euro. En dan wordt deze kit wel heel duur. En voor 10 euro meer, heb je de kleinste kit van frisch, die mij van veel betere kwaliteit lijkt, dan de fly-fan/pollack versie.

Dus nog verder gaan kijken. Ben ik uitgekomen bij de sunshine/airworld wilga.
Beide even groot. Alleen die van airworld is vol-gfk. En die van sunshine heeft foam-vleugels.
Het enigste nadeel wat ik vond, is dat deze geen steekvleugels hebben. Maar gewoon erop geschroeft worden, zoals de kleinere modellen ook hebben. Graag zou ik steekvleugels willen.

Daarom de vraag aan jullie. Stel ik snij een stuk van de vleugels af (het midden deel, wat romp-breedte is.). En ik maak hier een GFK-deel van. Dit verlijm is met glasmat en koolstof-strengen aan de romp. Zodat de romp een vast-dak heeft. En niet de uitsparing waar de vleugel in past. Zou dit dan sterk genoeg kunnen worden?
Ook in achterhoofd vast gehouden, dat ik de ramen uit wil frezen. Natuurlijk komen er wel diverse houten ondersteunings-laten in de romp, zoals de frisch-wilga's ook hebben. Om het GFK-gedeelte te ondersteunen

Hier een foto, zoals de romp door sunshine/airworld geleverd wordt. Je ziet dat er een uitsparing op het dak van de romp is. Omdat daar de vleugel komt
Rumpf&Motorhaube.JPG

Dit is wat ik wil. Hier zie je dat het stuk ter hoogte van de vleugel. Vast aan de GFK romp zit (plaatje geleend van Erik)
normal_Wilga_021.jpg

Wilga

Kijk eens op ebay onder artikelnr. 140376122224, of zoek daar naar "Wilka" dit is natuurlijk een schrijffout moet Wilga zijn.
Deze Wilga is van Frisch, 2.80 m. met alle servo's enz. Het huidige bod is € 200,00

Gr. Jan.

Artikelnummer:140376122224

Onder de discussie over de Wilga van Franky hing een bericht waarin een website van een Duitse modelbouwwinkel genoemd werd.
Op de site van deze winkel zag ik een 2,4 10-kanaals Jeti-ontvanger staan? Helaas kan ik dat bericht niet meer terugvinden.
Kan de schrijver van dat bericht mij die site mailen?

Jan.

Laatst bewerkt:
Hallo franky,

Ik kwam dit draatje tegen en vroeg me af of je ook daadwerkelijk bent begonnen met de Wilga van Fly-Fan.
Zo ja, heb je (hier) ook een bouwverslag vangemaakt?
Misschien dat je een setup hebt??
Heb namelijk ook het idee om deze Wilga te gaan vliegen.

Alvast bedankt!

Groetjes

Martin

ik heb nooit de wilga van fly-fan aangeschaft.
Na aanleiding van het bericht hier op het forum, kreeg ik een PB-bericht van Pieter, dat hij nog een frisch wilga had. Wel een romp met wat werk, zelfde geldende voor de vleugels. Deze 2e hands frisch kit vond ik er toch best goed uitzien, dat ik die heb overgenomen. Daarmee was ik goedkoper uit dan de fly-fan wilga te kopen.

In de tussentijd had ik wel met fly-fan gemaild. De reactie liet heel lang op zich wachten. En nadat ik de frisch wilga al 2 maanden had, kwam ineens een mailtje van fly-fan. Dat ze een bouwdoos klaar hadden staan, en of ik het geld wilde overmaken. Dan zouden ze hem opsturen. Beetje vreemde zakenhandeling. Maar dat heb ik afgewezen, had immers al een wilga.

Bedankt voor de reply.

waarschijnlijk is er inmiddels zoveel info op dit forum te vinden voor wat betreft degelijke setups, verstevigingen ed,dat ik er vast wel mee uit de voeten zal kunnen, hoop ik.
Ik heb nog een lange weg te gaan................................

Groetjes

Martin

nee hij vliegt nog niet.

De vleugels zijn niet identiek. En servo's zijn nu in bakjes gebouwd, zodat ze niet meer uitsteken buiten de vleugel. En natuurlijk zit er folie op.

De romp is ver klaar, het hoogteroer moet ik nog monteren. Ben er nog niet uit hoe precies, want wil het wel demonteerbaar kunnen houden.
Verder heb ik het motorspant 2x zo dik gemaakt. Ik vond 6mm voor een 100cc motor wel erg dun.
Ben begonnen om langzaam alles in te gaan bouwen. Heb een servo-plank gemaakt voor alle staartservo's (2x voor hoog, 2x voor richting en 2x voorstaartwiel) en de power-box.
Had een nieuwe buis besteld bij Petrausch, maar de eerste die ik kreeg, heb ik retour gestuurd. Ook die pastte niet. Heb aangegeven wat het probleem is, en daarop heeft hij een buis uitgezocht. Deze past perfect.

Toch nog allemaal kleine dingetjes die moeten gebeuren. Maar langzaam komt het einde in zicht.

Back