Hallo Allemaal,
Ik sta op het punt om een wilga aan te gaan schaffen.
Maar wil hier het e.e.a. aan aanpassen. Maar wil eerst weten of dit mogelijk is, of niet raadzaam is. Ik post dit hier in het sleepvliegtuigen forum. Aangezien ze hier de meeste ervaring hebben met wilga's. En die van mij uiteindelijk ook een sleper moet worden.
Ik heb naar de frisch modellen gekeken. Maar deze vallen net buiten budget. En daardoor ben ik op zoek gegaan naar een kleiner model.
Toen kwam ik bij de fly-fan/pollack wilga uit. Deze heeft een span van 2,8meter met steekvleugels. Met beide firma's contact gehad, maar ze maken alleen nog maar de ARF versie, en deze kost 870euro (ondanks dat op de site staat 570euro, dit klopt niet meer antwoorden ze, de prijzen zijn omhoog gegaan wegens duurdere materialen)
Maar voor 870euro, krijg je nog niet eens het schaal landingsgestel erbij. Dit kost ook nog eens 139 euro. En dan wordt deze kit wel heel duur. En voor 10 euro meer, heb je de kleinste kit van frisch, die mij van veel betere kwaliteit lijkt, dan de fly-fan/pollack versie.
Dus nog verder gaan kijken. Ben ik uitgekomen bij de sunshine/airworld wilga.
Beide even groot. Alleen die van airworld is vol-gfk. En die van sunshine heeft foam-vleugels.
Het enigste nadeel wat ik vond, is dat deze geen steekvleugels hebben. Maar gewoon erop geschroeft worden, zoals de kleinere modellen ook hebben. Graag zou ik steekvleugels willen.
Daarom de vraag aan jullie. Stel ik snij een stuk van de vleugels af (het midden deel, wat romp-breedte is.). En ik maak hier een GFK-deel van. Dit verlijm is met glasmat en koolstof-strengen aan de romp. Zodat de romp een vast-dak heeft. En niet de uitsparing waar de vleugel in past. Zou dit dan sterk genoeg kunnen worden?
Ook in achterhoofd vast gehouden, dat ik de ramen uit wil frezen. Natuurlijk komen er wel diverse houten ondersteunings-laten in de romp, zoals de frisch-wilga's ook hebben. Om het GFK-gedeelte te ondersteunen
Hier een foto, zoals de romp door sunshine/airworld geleverd wordt. Je ziet dat er een uitsparing op het dak van de romp is. Omdat daar de vleugel komt
Dit is wat ik wil. Hier zie je dat het stuk ter hoogte van de vleugel. Vast aan de GFK romp zit (plaatje geleend van Erik)
Ik sta op het punt om een wilga aan te gaan schaffen.
Maar wil hier het e.e.a. aan aanpassen. Maar wil eerst weten of dit mogelijk is, of niet raadzaam is. Ik post dit hier in het sleepvliegtuigen forum. Aangezien ze hier de meeste ervaring hebben met wilga's. En die van mij uiteindelijk ook een sleper moet worden.
Ik heb naar de frisch modellen gekeken. Maar deze vallen net buiten budget. En daardoor ben ik op zoek gegaan naar een kleiner model.
Toen kwam ik bij de fly-fan/pollack wilga uit. Deze heeft een span van 2,8meter met steekvleugels. Met beide firma's contact gehad, maar ze maken alleen nog maar de ARF versie, en deze kost 870euro (ondanks dat op de site staat 570euro, dit klopt niet meer antwoorden ze, de prijzen zijn omhoog gegaan wegens duurdere materialen)
Maar voor 870euro, krijg je nog niet eens het schaal landingsgestel erbij. Dit kost ook nog eens 139 euro. En dan wordt deze kit wel heel duur. En voor 10 euro meer, heb je de kleinste kit van frisch, die mij van veel betere kwaliteit lijkt, dan de fly-fan/pollack versie.
Dus nog verder gaan kijken. Ben ik uitgekomen bij de sunshine/airworld wilga.
Beide even groot. Alleen die van airworld is vol-gfk. En die van sunshine heeft foam-vleugels.
Het enigste nadeel wat ik vond, is dat deze geen steekvleugels hebben. Maar gewoon erop geschroeft worden, zoals de kleinere modellen ook hebben. Graag zou ik steekvleugels willen.
Daarom de vraag aan jullie. Stel ik snij een stuk van de vleugels af (het midden deel, wat romp-breedte is.). En ik maak hier een GFK-deel van. Dit verlijm is met glasmat en koolstof-strengen aan de romp. Zodat de romp een vast-dak heeft. En niet de uitsparing waar de vleugel in past. Zou dit dan sterk genoeg kunnen worden?
Ook in achterhoofd vast gehouden, dat ik de ramen uit wil frezen. Natuurlijk komen er wel diverse houten ondersteunings-laten in de romp, zoals de frisch-wilga's ook hebben. Om het GFK-gedeelte te ondersteunen
Hier een foto, zoals de romp door sunshine/airworld geleverd wordt. Je ziet dat er een uitsparing op het dak van de romp is. Omdat daar de vleugel komt
Dit is wat ik wil. Hier zie je dat het stuk ter hoogte van de vleugel. Vast aan de GFK romp zit (plaatje geleend van Erik)
