Op zoek naar een 3.5cc motor met zuigerveer.

Roelof

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Voor mij een onbekende wereld en heb even gezocht maar vond niet iets in deze maat.

Ik zoek een 3.5cc motor (.21ci), liefst 2-takt maar mag ook 4-takt met een zuigerveer op de zuiger. (en het liefst iets betaalbaars)

Kunnen jullie mij helpen aan een merk/model en eventueel waar ik zoiets kan vinden?
 
Ik kan je niet aan iets helpen, maar ik meen me te herinneren dat de vroegere HB automotoren in sommige uitvoeringen met een zuigerveer uitgevoerd waren.

Tegenwoordig zijn de enige huidige motoren in die grootte klasse waarvan ik zeker weet dat ze met zuigerveer uitgerust zijn, de italiaanse Grossi (geen schrijffout, NIET "Rossi") watergekoelde wedstrijd buggymotoren.
Zoeken op Grossi Engines. EDIT: http://www.grossiengines.com/
Van hun luchtgekoelde motoren weet ik niet zeker of ze wel of niet een zuigerveer hebben.

Maar dat zijn wel vrij prijzige exoten volgens mij...

Aangezien je ze verder nergens te koop ziet in advertenties of zo, weet ik niet eens of dat merk nog wel bestaat... Zegt weinig, want vóór ik van hun bestaan op de hoogte raakte zag ik dat ook nergens...

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Wat viertaktbetreft is de OS FS-20 de kleinste in oplage geproduceerde. Verzamelmotortje geworden. Hangt daardoor een relatief veel te wollig prijskaartje aan.
Bij Saito is de FA-30 de kleinste op 4-takt.
Zuigerveer motortjes? Niet zo heel snel. 90% is op klempassing. Rest zou dan obscure merkjes of zelfbouw naar tekening kunnen zijn. Heel goed zoeken. Zeg nooit 'kan niet, dus bestaat niet'

Hier ook zo een soort vraag...
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2075296

Waarom wil je op zo een formaat nog een zuigerveer? Veelal draaien die motoren hoge toerentallen etc. Zit een zuigerveer de boel alleen maar in de weg, of wordt zo fragiel dat het bijna niet meer te monteren is...te duur wordt voor productie... Bijkans???
 
Laatst bewerkt:
Het hoeft ook niet heel snel, het moet betrouwbaar werken in zeer variërende temperatuur omstandigheden waar een normale ABC constructie op faalt. Probleem is dat de reglementen 3.5cc max zeggen anders zou een FS26c een prima optie geweest zijn.

Maar een FS20... gaan we eens kijken...
 
Bij ons autoracen mogen we niet meer dan 3.5cc hebben, veel motorenbouwers hanteren al 3.48~3.49 om rekening te houden met uitzetting bij een eventuele controle na het rijden.

In de regen zijn alleen de motoren erg onstabiel, deels door de vocht in de lucht en deels de onderkoeling waardoor de zuiger en cilinder niet meer de optimale passing hebben.

Het idee kwam boven water om in de regen een motor met een zuigeveer te gebruiken. Vliegtuigmotoren lopen al koeler door de koeling van de proppellor maar vooral de zuigeveer zal de tempeatuurfluctuaties die nog tijdens zo'n race kunnen ontstaan opvangen.

Snelheid heb je dan toch niet nodig, als je een motor hebt die betrouwbaar die half uur uitrijdt heb je meestal meer winst tov je concurenten.

Overigens die Grossi ken ik. De toko bestaat idd niet meer maar ik zag wel een winkel die ze nog op voorraad heeft. Probleem is alleen dat je niet zeker weet of die ook de zuigerveer kent gezien Grossi het wel had aangekondigd maar ook gewone zuigers deed.... En de prijs was mij iets te veel.
 
Als ik je zo begrijp, dan is het dus voor de omstandigheden waarin vermogen er niet (of niet heel erg) toe doen?

Nogmaals, volgens mij was de HB .21 Grand Prix van ergens eind jaren 80 (meen ik) een automotor die van een zuigerveer voorzien was. Maar die zal wel nergens meer te vinden zijn.

Een mogelijke oplossing lijkt me dan zelf een stalen bus te draaien, een versleten zuiger van een veersponning voorzien, en zelf een zuigerveer te maken.
Hoewel ik dat nog nooit zelf gedaan heb, zijn er genoeg mensen die zelf zuigerveren maken, het uitkienen hoe die veer precies moet zijn is het lastige, want ik heb begrepen dat de productiehandelingen voor het maken van zo'n veer niet wereldschokkend moeilijk zijn, en de materialen niet heel erg exotisch.

Maar mischien zeg ik nu iets heel doms: is het niet makkelijker om een setje verschillende heatsinks te hebben? eentje met 10 fins, eentje met 9, eentje met 8, etc etc en gewoon op basis van ervaring de meest geschikte voor de weersomstandigheden te nemen?

Als alternatief kun je altijd nog je motor ombouwen naar waterkoeling: levert ook een stabiele temperatuur op, alleen geen idee of dat binnen de regels toegestaan is?

Het zijn maar wat losse ideeën, want vroeger waren er wel 3.5 cc motoren met zuigerveer, tegenwoordig vrijwel niet: zuigerveren hebben toch de reputatie minder goed met extreem hoge toerentallen overweg te kunnen....

Groet, Bert
 
Dag Roelof...
Je had van de FS-26 een 'car' uitvoering... ook al jaren niet meer gemaakt. Voor zo een klasse niet meer interessant, wegens de schiere onverkrijgbaarheid, en verder de prijskaarties van ver opver de 200 dollar. Dat is niet meer leuk.
https://www.google.nl/search?q=OS+F...TCPaMxdmXv8cCFY0H2wodw_gKIg&biw=1564&bih=1107

Overigens... niet alle oude motortjes zijn ABC... IJzeren bus en aluminium zuiger komt ook voor, hele goedkope motortjes zelfs met aluminium bus.
Met wonderolie blijft dat denk ik wel aardig heel. Maar dat terzijde.

Maar ja met regen vliegen doen wij ook niet zo snel... met zoveel vocht zul je iedere gloeipluggert wel bij moeten stellen met al die wateriname en overkoeling.
Mij iets mistig weer, in de winter... merk je het zeker. (t/m ijsvorming achter de propeller)

En die viegtuigmotoren zijn niet zo hitsig en gretig als die in de modelauto. Hebben ze ook niet zo een extreme hanenkam op de kop voor de goede koeling. Een zuigerveer zal niet alles opvangen? Veel van het gedrag zal toch met de luchtomstandigheden, verbranding van de methanol zelf ook te maken hebben en die overmaat aan koeling. (Brutus was mij voor)

Kleine motoren stukken kritscher dan de grotere??? Het lijkt me idd lastig regelen. Koeling? Kartonnetje voor de radiateur... dat deden ze vroeger. Afschermen. Telemetrie en temperatuursensor, en gaan afregelen? Motoren gaan waterkoelen? Geeft grotere constante en te regelen, vlakt de pieken af. Groter inlaat traject. Ook gecontroleerder? Maakt het wel heel complex. Hmmm.

Bij een niet-electronisch, conventioneel afgeregeld sport (race) motor, met slechts kelkjes op de carburateur en grindfilter, is de weersgesteldheid vlot merkbaar. En zelfs mijn klassiekertje reageert merkbaar sterk op temperatuur en vocht, ook een temperamentvol blok.
Gr Bas

PS: hanekam = heatsink
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net een nieuwe FS-20 op de kop getikt en uit de sticker op de doos blijkt dat de cilinder inhoud 3.56 cc is. Dus meer dan 3.5 cc.
In jouw geval mag het dan niet gebruikt worden lijkt me.

Jan
 
Grappig, de 20 zou staan voor .20 en dus iets van 3.3cc moeten zijn.
 
Yep, is inderdaad niet goed hoewel de cilinder inhoud nooit wordt opgemeten moet je het probleem niet gaan opzoeken.

Op Ebay was ik wel iemand tegen gekomen die vervangende zuigerveren voor een OPS .21 maakt, dat biedt ook mogelijkheden om een versleten zuiger/cilinder set te pakken en de zuiger te voorzien van een groefje voor de veer.
 
Zoek ook eens op FRANK C BOWMAN [ringmaster46@msn.com]
Voor 9 doller heb je dan een zuigerveer. Ex verzend kosten.
Heb ik goede ervaringen mee.
Zie onderstaande lijst welke hij allemaal levert. Zitten diverse 3.5 cc motoren bij.

Jan

Abatar 120 4/C

Ace Twin .64

Aero .35

Aerrow 100 (pin) Quadra $14.00 ea.

Aerrow 200 (pin) Quadra $14.00 ea.

Aerovat 65 CC (pin)
Aircom M61 (pin)
Air-O .45

Anderson Spitfire .65

Area 51CC (pin)
Asp .52 4C, .61 (pin), .65 4/C, .80 4/C, .91 4/C
Atomic 60 Don Sohr
Atwood .49, .51, .63

Avion Mercury 1.609
Avistar .60 (pin)
Bantam .16
Bat .19

Bennelli 65 CC (pin) motorcycle $13.00 ea.
Berilli 36 CC (Pin) $12.00 ea.
BME 3.5 Twin (pin) $13.00 ea. 100 Twin (pin) $12.00 ea., 105 Twin (pin) $12.00 ea., 110 twin (pin) $13.00 ea., 58 cc (pin) $13.00 ea.

Brillelli 60 CC (pin) $13.00 ea.
Brison 2.4 (pin) $12.00 ea., 3.2 (pin) $13.00 ea.
Brown Jr. .60 cylinder sizes vary (send Piston & cylinder for proper fit & correct ring)
Brownie .29
Bushwacker 37.7 CC (pin) Sears
Bunch .45, .49
Cameron .15, .19
Cave Cobra

Chung Yang 29CC (pin)
Cleveland Tom Thumb .45

Comer 50CC (pin)
Como .29 (pin), .40 (pin), .51 (pin), .90 (pin)
Contestor D.60
CRRC Pro 26CC offset pin notch, CRRC 26 centered pin notch, 40 CC (pin), Pro 45 CC (pin), GF 50 i (pin), GF 55 Twin (pin) $11 ea.

CS .53 (pin)
Cub Cadet 25CC (pin)

DA 50 (pin)1.681 Bore, 50 R - L (pin) 1.678 Bore, 60 (pin) 120 twin $13.00 ea., 75 (pin), 85 (pin), Older 100 twin (pin) $12.00 ea. Later model 100 L twin (pin) $12.00 ea., 120 twin (pin) $13.00 ea. 150 Twin (pin) $13.00 ea., 170 Twin (pin) $13.00 ea.
DL 50 CC (pin)

DLA 32 CC (pin), 56 CC (pin), 112 CC Twin (pin) $12.00 ea.

DLE 20 CC (pin), 30 CC (pin), 35 RA (pin), 55 CC (pin),111 Twin (pin) $12.00 ea., 170 Twin (pin) 13.00 ea., 222 4 cylinder (pin) $12.00 ea.

DM 55 CC (pin)
DME 100 Twin (pin) $12.00 ea.

Don Marine Engine
Dooling .29, .61, Yellow Jacket
DZY 48 CC Twin (Pin) $12.00 ea.
Echo 16CC (pin), 21CC (pin), 21.2 CC (pin), 24.4 CC (pin), 30 CC (pin), CS-3000 (pin), CS 302 (pin), 50 CC (pin), 65 CC (pin)
Edco Sky Devil .64 Old or New (RJL) state which one?

Elf Andrea Heine Repo

EME 60 (pin)
Enya 3.5 (pin), .30 SS (pin), .35 X (pin), .40 X Dykes (pin), .40 Dykes model 6002, .40 4/C, .45, .45SS (pin), .46 4/C,.49 X (pin), 50SS (pin),.53 4/C, .60 4/C, .60 X (pin), .60 standard, .61 CXLR rear Ex.(pin), .61CXRS side Ex.(pin), .80 X (pin), .80 4/C, .90 4/C, 120 4/C, 120 R 4/C, 1.55 4/C, 240 4/C Twin $11.00 ea.
ETA .29

EVO 150 Twin (pin) $13.00 ea.

EVRA 190
Forster .29, .31, .88, .99
Fox 36 Sand Cast (pin), .40 Sch., .45, .50, .59 .047 thick ring and .030, .59 long shaft Ign., .60 Blue Head, .60 Eagle, Eagle II .60 (pin), Hawk
Red Head .60 (pin), .74, .78, 120 Twin (pin), Gas Bore 1.439 ? (pin)

FPE 4.2 69CC (pin)

FTL 52 CC (pin)

Fuji 32CC (pin), 43 CC EI (pin), BT50 SB (pin)
GMS .61 (pin), .61 Dykes (pin), .76 Dykes (pin),.76 Std. (pin), 1.20 Dykes (pin)

GP 88 single (pin), GP 176 Twin (pin) $14.00 ea.
Hassad Blue Streak .64
HB .21 Dykes,.25 Dykes, .40 PDP Dykes, .40 Black Head (pin), .50 Dykes, .61 (pin), .61 Dykes
Hiller (Car)
Hirobo 36 (pin)

Hirth 338 Snow Mobile Model 194 R (pin)

HK 24 (pin)
Homelite HK-24 (pin), 25 CC, 30 CC (pin) old .060 thick pin centered (press in ) , 30 CC newer .030 thick (pin), 30 CC new style Off set pin, 33 CC (pin), 38 CC (pin), 40.6 CC Super EZ Chain Saw, Super Mini Chainsaw Dykes (pin), 45 (pin), 50 CC (pin)

Honda SA 50 (pin)
Horner 3.7 Twin (pin) $11.00 ea.
Hornet .19, .60
Howler .60 (pin)
HP .21 4/C Dykes ,.40 (pin) , .61 Standard (pin), .61 R.I. Silver Star (pin), .61 Dykes (pin) Blk Case Gold Hd.

Hurluman 60

Husqvarna 2100 (pin) Chainsaw Pin needs pressed in 1/2 way
Irvine .20 Dykes, .25 Dykes, .36, .40 Pylon Dykes (pin), .40 Standard (pin), .46 MKII Q46 Dykes, .61 Dykes, 120 Dykes, 150 standard non pin.

JBA 15 CC (pin)

JC Evo 23 CC (pin), 28 CC (pin), 30 CC (pin) older 1.418 Bore, 30 cc (pin) newer bore 1.420, 60 CC (pin), 100 cc twin (pin) $12.00 ea., 1.20 CC (pin) $12.00 ea.

John Deere 100 G
Kavan MK 50

Kaw T5A 60 CC (pin) Artic cat Snowmobile

Kawasaki 22 CC (pin)
KDC Kioritz 21.2 CC (pin), 23.6, 25 CC (pin), 30 CC (pin), 58 CC (pin)
K&B .35 Dykes, .40 Dykes, .40 S Dykes (pin), .61, .61 Dykes (Lee Custom), 1.35 (pin), 1.5 (pin)

KPV-100 single Dykes upper (pin) $15 ea. & Standard second ring offset (pin) $14 ea.
Kometa 29
Kraft .61 (pin)
Kratmo 10 CC, 4A Ignition
Laser 61 4/C
Lewis 60
Magnum .52 RFS 4/C, .53 XL 4/C, .61 XL (pin), .61 4/C, 70 4/C, .91 XL 4C, 120 4/C, 120 (pin)
Maloney 100 (pin), 125 (pin)
McCoy .09, .19, .19 Dykes B.H., .21 Dykes Car, .29 all versions, .29 Dykes B.H., .35 Dykes B.H., .36, .40 Dykes B.H., .49, .55, .60, .60 Dykes
McCulloch 15 CC ? (pin) 1.024 Bore, 21 CC (pin), 21 CC 60SX (pin), 25 CC (pin) MDB 90 Leaf Blower, 28 CC, 32 CC (pin), 50 CC (pin)
MDL 28 CC (pin)
MDS .61 Dykes (pin), .78 (pin), 1.48 (pin), 2.18 (pin)
Merco .40, .49, .49 Dykes, .50, .61, .61 Dykes

Micron 60

Mintor 22 cc (pin), 33 cc (pin), 38 cc centered (pin), 38 cc Offset (pin), 60 cc Offset (pin), 110 twin (pin), 220 (pin)

MLD 28 (pin), MLD 70 twin (pin) $12.00 ea.
Moki M .51 (pin), .61 (pin), 1.20 (pin), 1.35 (pin), 1.50 (pin), 1.80 (pin), 2.10 (pin)

MT 42CC (pin), 50CC (pin), 57CC (pin), 65CC ? Twin (pin) $12.00 ea.

MVVS .40 Dykes (pin)
O&R Industrial Motor 1 HP
OPS Maxi .30 (pin)
OS .20 FS 4C, .26 4C, .28 FH Dykes (pin), .30 fs 4/c, .32 (pin), .37 H (pin), .40 H Dykes, .40H Standard, .40 H (P) Pylon, .40 FS 4/C, .40 SF (pin), .807 bore, .40 SR (pin), .40 FSR .835 Bore (pin), .40SR Dykes (pin), .45 FSR (pin), .45 FSR Dykes (pin),.45 RSR Dykes, .46FX (pin), .46SF (pin), .46 SF-H (pin), .46 4/C, .48 4/C Surpass, Max .50 old, .50 FSR Dykes (pin) ,.50 H (pin), .50 SX & SXH (pin), .52 4/C surpass, .55 Hyper (pin), .58, Max-H .60, .60 FS 4/C, .60 FSR (pin) .9445 Bore , .61 SF .9055 Bore (pin), .61 FS 4/C, .61 SX (pin), .61 SXH (pin), .65 RSR (pin), .70 4/C, .70 SZ-H (pin), .75 4/C Surpass, .80 H,.80 Dykes (pin), FS.90 4/C, .91Surpass 4C, .90 FSR (pin), .91 FSR (pin), .91 FX (pin), .91 SX H (pin), .95 AX (pin), 105 HZ-R (pin), 1.08 BX-1 (pin), 120 4/C, 120 twin 4/C $10.00 ea., 120 AX (pin), 140 RX (pin), 160 FX (pin), 160 4/C, BGX-1 3500(pin), 33 GT Gas (pin)

Peak .65 (pin)

Pioneer Grass Trimmer Model B 440, 42CC (pin)
Poulan 15 CC (pin), 25CC (pin), 25 CC Featherlite (pin), 32CC (pin), 35 CC (pin), 42 CC (pin), 42 CC Wildthing (pin), 46 CC (pin), 54 CC (pin), 60 CC (pin)

Price Midget
Profi .40 (pin), .61 (pin), .76 (pin)

PTE 36 (pin)
Quadra Aerrow QA1 300 BX (pin) $11 ea., 35 CC , 40 CC (pin), 42 CC (pin), 50 CC (pin), 52 CC (pin) ?, 100 CC Aerrow (pin), 150 Twin (pin) $13.00 ea. , 200 CC Aerrow Twin (pin) $14.00 ea.

Quick Draw CC (pin)

RCGF 15 CC (pin), 20 CC (pin), 26 CC (pin), 32 CC (pin), 45 CC (pin), 50 CC Twin (pin) $11.00 ea., 55 CC Single (pin) $12.00 ea., 62 cc (pin) $13.00 ea.
RCS 26 cc (pin) 2 ring, 1.40 (pin)

Red Lion 58 (pin)
Ross .60 Dykes (pin), .60 opposed twin Dykes (pin) $11.00 ea., .61 (pin)
Rossi Speed .60 old, .60 (pin) .021, .61 (pin) .023, .65 (pin) .0235, Speed .65 (pin)

Roto 3.5 Vi (pin)

Rowell .60

Royal 40 (pin)
Ryobi 26 mm Bore EJ 100 (pin), 31CC (pin) older .064 thick, 31 CC (pin) older .047 thick, 31CC latest model (pin)

Sabre .49

Sachs 2.0 (pin) $12.00 ea., 3.2 (pin) offset $12.00 ea., 3.2 (pin) centered $13.00 ea., 5.8 (pin), 80B (pin) $13.00 ea.
Saito FA .30, FA .40 , FA .45, FA .50, FA .56, FA .60 Twin $10.00 ea. , FA .62, FA .65, FA 72, FA .80, FA 82, FA .90 Twin $10.00 ea., FA .91, FA 100, FA 120, FA 125 Golden Knight, FG 20 125, FA 130 TD Twin $10.00 ea. , FA 150 .0585 thick, FA 150 .039 thick, FA 180 , FA 270 Twin $11.00 ea., FA 300 Twin $11.00 .0585 thick, & .039 thick.
Sap-180 HP 1.2 (pin)
Scott Thunderbird

Sears Weedeater, Bushwacker,18 CC, 21 CC, 25 CC, 25 CC TWC Leaf Blower, 37.7, all pinned, 1966 Allstate Moter Cycle engine made by Puch (pin), 175 cc twin Allstate (pin)
Shindiawa 33 CC (pin)

SIFK 29CC (pin) AKA CY, Chun Yang
Skil chainsaw (pin)
Sky Chief .53

Solo 2/C tiller approx. 20CC (pin)
Spe 25.4 (pin), 26 CC (pin), 40CC (pin), 45CC (pin)
Stihl 25.4 (pin), 30CC (pin), 36CC 4/C, 028 Chain Saw 44CC (pin), 45CC (pin), Super 45 (pin), 57CC (pin), 066 (pin), 62CC (pin), MS 440 Chainsaw, MS 441 Chain saw, 70 CC (pin)
Super Tigre G20.15, G20 .19, G20 X.25, S .29 (pin), G21.29 old, .34 (pin), .40 Bullring, S.40 (pin), G21.40 std., G21 .40 Dykes, G21.46 std. ,S.45 (pin), V.45, X.45 (Pin), G21 .46 wide Dykes, G.46, G .46 Bullring, V 51, G51 (pin) Italian, G51 (pin) China, V.56, V.56 Dykes, V 60 light case .044 or .047 top to bottom measurement, G24 60 Old, G 60 Bluehead, X60 (pin), V.60 wide & narrow Dykes, S.61

(pin), G.71, S.75 (pin) Italian, S.75 China, G.90 (pin) Italian, G.90 (pin) China, 2000 (pin), 2300 (pin), 2500 (pin), 3000 (pin) Italian, 3000 (pin) China, 3250 (pin) Italian, 3250 (pin) China, 4500 (pin)

SV 26 CC (pin), 50 CC (pin)
Syncro B-30, Syncro ACE, Syncro ACE Special
Tartan 1.34 (pin), Twin .77 (pin) $11.00 ea.

TBM 26 cc (pin)

Tech 23CC (pin)
Technipower 7 Cylinder radial, B series, 9 cylinder All $10.00 ea.

TGY 26cc (pin)
3MM 53 TOC (pin), 150 Twin (pin) $13.00 ea.
3W 26 CC (pin), 80 CC Boxer Twin (pin) $12.00 ea., 85cc (pin), 170cc twin (pin) $13.00 ea.
Thunder Tiger .39 (pin), Pro .50 H (pin), .53 Red Line Heli (pin), .54 4C, .91 FS 4C, Pro .91 2C (pin), Pro 120 (pin)

TMM 106 Twin (pin)

Toki .40 (pin)

Troy Bilt 31CC (pin)

Tune Hill .36 (pin)

Turnigy TR-26HP (pin), 30 CC (pin), 50 CC TR-50 HP pin), 52 CC (pin)
Ueda .45, .61
US 25 CC (pin)
Vlvatam 2.5, 5 CC
Veco .19 Dykes, .21 Dykes, .50 Dykes, .61, .61 Dykes
Vega 10CC, 91 4/C
Webra .32 Speed Dykes (pin), 35 (pin), 10 ccm, 6.5 (pin), .40, .40 (pin), .40 Dykes (pin), .50 Dykes (pin), 52 (pin), .55C AAR Red Head Heli (pin), .61, .61 (pin), Speed .61 FS (pin), Speed .61 F Dykes (pin), .61 Dykes (pin), Speed 70 (pin), T480 4C Dykes, .91 (pin), 91 PS (pin), 120 Dykes (pin), 1.2 LS (pin), 91 T 4.90 (pin), R-145 (pin), 150 Speed (pin), 35 CC? Bully (pin)
Weedeater 18 CC (pin), 21CC (pin), 25CC (pin) 1.358 Bore, 25CC (pin) 1.380 Bore, 25 CC (pin) 1.359 bore, 28 CC (pin), 32CC (pin)
Weedwacker 25CC (pin)
Westbury Atom III

XYZ 20CC (pin), 26CC (pin), 53CC STS twin (pin) $11.00 ea., 52CC single (pin)

Yamaha 30 CC (pin), 50CC (pin)
YS .50 ST,.61 Long Stroke (pin), .63 4/C, .80 H (pin) 2C, F.91 AC 4C, .91 2C (pin), 110 4/C, FZ-115S, F-120, 140-L, FZ-115S Crankshaft seal ring, (120 SC, 140L, DZ 160) Crankshaft Seal Ring
YW 24CC single & 48CC Twin (pin) $11.00 ea.

ZDZ 40 (pin), 50 NG RV (pin), 60 RV (pin), early 80 RV (pin), later 80 - J model (pin), 90 - 180 twin (pin) $14.00 ea., 1.05 single (pin) 2.10 Twin (pin) $14.00 ea.

ZEN G270 (pin) AKA Chung Yang
Zenoah G20 (Pin), G23 (pin), G26 (pin), G38 (pin), G45 (pin), G62 (pin), GT-80 Twin (pin) $12.00 ea.
 
Nogmaals, volgens mij was de HB .21 Grand Prix van ergens eind jaren 80 (meen ik) een automotor die van een zuigerveer voorzien was. Maar die zal wel nergens meer te vinden zijn.

Toevallig via dit forum een HB .21 PDP Car kunnen bemachtigen.

Het ding zat moervast. Dat ik alleen de cilinder er nog niet uit krijg doet mij besluiten om met dit carter door te gaan. De zuiger en bus overzetten in een carter met een achter uitlaat gaat sowieso niet werken omdat de poortbezetting rekening houdt met de zuigerpen.

Met alle aangekoekte olie heb ik na veel WD40 de zuiger eruit gekregen en de krukas los van de lagers. Veel is nu schoon en de zuigerveer beweegt weer vrij. Ik vrees alleen dat ik nieuwe lagers nodig heb. Het hoofdlager is een standaard 12x24 lager, het voorlager daartegen is wat lastiger:
FRONT BALL BEARING, Veco .19 HB .20 .21 .25, HP .40 = .250 X .625 X .196

Iemand een idee waar ik dit lager in Nederland kan bestellen?

En weet iemand wat voor brandstof ik kan gebruiken. Ik gebruik standaard Runnertime met 16% nito en 10% ricinus olie.
 
Die had ik al gezien en kan bv. bij dan beter bij Boca oid bestellen maar ik bedoelde hier in Nederland. Ik zal de 2 broertjes wel even contacten.
 
Neita kan je die ongetwijfeld ook leveren, net als iedere landbouwmechanisatie, gereedschapszaak of dergelijke (alleen dan zijn ze mogelijk wat duurder).

Ik was in de veronderstelling dat je op zoek was naar het lagernummer. R4-2RS, dan komt het altijd goed....
 
2 weken geleden toevallig nog een R4 lagertje besteld bij Neita maar dan de ZZ uitvoering.

R4 ZZ PRC miniatuur kogellager 6,3500x15,8750x4,9784 mm. € 3,56

Verzend kosten waren 3 Euro samen met 3 andere lagers (voor een OS Max FS 90).

Jan
 
Netjes, zal eens op die site surfen en bestellen.


Iemand nog een idee over de brandstof? moet ik meer dan 10% olie gebruiken of kan dat juist door de zuigerveer prima met 10%?
 
Back
Top