P-51 'Strega'

Nou ja, zal misschien niet beschermen tegen krassen door schuren ofzo, maar wel tegen lak etc..

Jan,

Ik weet niet hoe de constructie is, maar is het een idee om het balsa raamwerk pas te maken en op de mislukte kap losneembaar vast te lijmen. Dan kun je alles doen wat nodig is, los nemen en op de definitieve plakken.

Groet Huib

Je hebt speciale canopy glue die zich weer los laat trekken.. maar in alle eerlijkheid zijn mijn ervaringen met dat spul niet zo denderend. Vooral het feit dat je de kap moet fixeren en dan redelijk lang zo gefixeerd moet laten alvorens de lijmverbinding uitgehard is, is niet praktisch.

Hoe dan ook.. zoek eens op 'canopy glue' ;)

Deze zit met witte houtlijm vast. :p

juni%202007%20001%20%28Medium%29.jpg

Er is geen weg terug. :nooo:

Nu opvullen met balsa. :p

(Ik ben gelukkig wel even zo slim geweest om even de omtrek van de bodem over te nemen op dat balsa! :thumbsup:)

;)

jan.

Als ik hier naar de onderzijde van de vleugel kijk, dan denk ik: perfect glad is dus ook niet schaal. :nooo:

7547df9672ecec5.jpg

(Op het origineel is het beter te zien, even hier Warbird Photography zoeken . . . ;))

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
schijnt dat vliegtuigen van dichtbij vol deuken, putten, krassen, enz zitten.. maar ja..

schijnt dat vliegtuigen van dichtbij vol deuken, putten, krassen, enz zitten.. maar ja..

Dat schijnt niet alleen zo te zijn Henri; dat is gewoon zo. Het vervelende is alleen dat die deuken vaak een patroon (spanten en zo) hebben en dat ziet er nou net iets anders uit dan oneffenheden bij het afwerken.

Groet Huib

Het vervelende is alleen dat die deuken vaak een patroon (spanten en zo) hebben en dat ziet er nou net iets anders uit dan oneffenheden bij het afwerken

Klopt. :yes:

Maar, zou het dan ook niet zo kunnen zijn dat 'onze' oneffenheden min of meer het patroon van spanten, ribben etc. volgen? :confused:

(Nee, ik weet het, zo 'scale' is mijn Strega nou ook weer (nog!) niet, maar desalniettemin dan toch! ;) )

jan.

Maf spul, die vloeibare masking! :confused:

Maar het werkt wel. :p

Plan is nu om een paar lagen op het kapje aan te brengen, en dan, waar nodig, er een of andere vorm van tape op te plakken (mn. daar waar geschuurd gaat worden).

Die gaat er dan heel eenvoudig weer af, zonder de boel kapot te trekken. :D

Ondertussen werken we de rest af met haarscheurvuller. :cool:

jan.

Stukjes balsa maken die het kapje gaan omsluiten.

De achterste versie was te klein . . . :ooops:

7547e2cc505238a.jpg

Onder 45 graad uitzagen en proefpassen . . .

Hier gaan we nog wel wat plamuur nodig hebben! :o

7547e2cc11477b0.jpg

Let op de oplopende lijn; ze zijn dus eerst helemaal naar nul teruggeschuurd . . .

7547e2cc11ee3d3.jpg

Dat de cockpitkap zo dof is komt van de vloeibare masking. :cool:

Binnenkort meer foto's.

jan.

Was het niet makkelijker geweest om gewoon dunne balsa plankjes trapsgewijs op elkaar te lijmen? dus op romp? had je gelijk goede hoek gehad enz..

Niet dat dit fout is ofzo, iets met het aantal wegen naar rome en zo ;)

Was het niet makkelijker geweest om gewoon dunne balsa plankjes trapsgewijs op elkaar te lijmen?

Volgens mij dus juist niet! :nooo:

Dan schuur je je een ongeluk om die treedjes weer weg te werken (plus het gevaar van beschadiging van de cockpit :hammer:).

Nu ben ik vrijwel in één keer klaar. :p

(Moet morgen nog wel wat schuren, maar dat is een routine-klus.)

Foto's volgen binnenkort. :yes:

jan.

Je moet dit toch ook op maat schuren/schaven? Zie het verschil niet zo..

MAar goed, deze wijze is natuurlijk wel lichter, want minder lijm in totaal :)

Hoi Jan,

Zou inderdaad de suggestie van Hezik overwegen en dan als laatste een plaatje van 1 mm. Lekker dun en makkelijk pas te snijden.

Groet Huib

Je moet dit toch ook op maat schuren/schaven? Zie het verschil niet zo..

Ik wel. :p

Eerst schuren (doet de schuurmachine! :cool:), en dan monteren: weinig kans op bechadigingen.

Eerst monteren en dan schuren (met de hand): dat overleeft het cockpitkapje niet . . . :nooo:

Kijk.

7547e37e9415c2d.jpg

7547e38e9a5e918.jpg

7547e38e9b15de4.jpg

Zie nu dat 'ie iets aan de hoge kant is; voor een deel is dat vertekening.

Schuren, beetje plamuren en ook al weer klaar!:p

Komt goed.

jan.

Ja ok tot zover.. maar nu moet je die randen toch nog gaan afschuren/schaven/snijden?

Zou het trouwens nog even heel goed nameten als ik jou was.. het lijkt mij namelijk dat je kapje niet in midden staat maar iets aan rechterkant.. of het linkerblok steekt verder uit, maar linkerblok is nu best wel veel breder dan linkerblok. (links vanuit toeschouwer bekeken).. zou op het oog zeggen dat er 2~3 mm verschil in breedte zit..

Back