Hoi, ik wil hier even mijn ervaringen meedelen met bestellingen in het buitenland vanuit Belgie.
Bij een bestelling van lipo's bij Hobby-King ( HongKong) voor €170 kwam er €85 invoerrechten, dossierkosten en BTW bij !! Dat is 50% van de waarde. Ik kreeg een brief van de douane dat mijn pakketje bij hun lag en dat ik moest bewijzen dat het betaald was en op welke wijze. Ik heb ze mijn paypal afrekening doorgestuurd. Nu ben ik wijzer geworden, onmiddelijk na een bestelling krijg je een e-mail met de bevestiging van je order en ordernr, beantwoord dit mail met de vraag om via e-mail een factuur te verkrijgen om de goederen in te voeren bij de douane. Je krijgt dan een officiele factuur van ongeveer 1/3 van de normale waarde en stuur deze factuur naar de duane als ze er om vragen. vb: bij een bestelling van €35 kreeg ik een factuur met alle details per artikel voor €10. De laatste tijd echter bestel ik veel bij Modellsport Schweighofer in Ooostenrijk, zeer goede prijzen, zeer lage verzendkosten - €5 voor een pakket van ongeveer 3kg ! Voor dat geld kan ik nauwelijks naar een modelbouwwinkel rijden, en bij bestellingen boven de €250 gratis verzending. Snelle levering : ongeveer 2 weken. En omdat er naar een EU gestuurd wordt geen last van douane !! Vrij verkeer van goederen weet je wel. Een voorbeeld nog: Een walkera hm53q3 rechtstreeks besteld in hongkong kost €119 + €35 verzendkosten = €154, deze zelfde helikopter besteld bij Schweighofer kost €159 + €6 verzendkosten = €165. Iets meer (€11) dan rechtstreekse bestelling maar ook geen douane problemen en snel geleverd. Zulke winkels zullen er veel meer voorkomen, dit is ook maar een voorbeeld. Maar kijk eerst goed naar de verzendkosten en AGB eer je ergens iets besteld in het buitenland.