Joh, denk nou eens even na:
- Pakketje komt aan in Nederland
- Na x-tijd wordt het pakketje door TNT aangemeld bij de douane.
- Na x tijd komt de informatie bij iemand van de douane terecht, die alle gegevens invoert. Er wordt een brief gegenereerd en aan jou verstuurd.
- Jij ontvangt de brief, vult de gegevens in en stuurt hem terug (1 of 2 dagen voor de kerst, dus het zou me meevallen als deze vandaag al is aangekomen)
- De brief gaat weer "in de molen"
- Na x-tijd komt deze weer bij iemand op zijn bureau, die de door jou verstrekte gegevens invult, waardoor er weer een brief (factuur) wordt gegenereerd.
- Deze wordt bij het pakket gevoegd en vervolgens gaat het pakket bij de TNT "in de molen" om bij jou te worden afgeleverd.
Dacht je nu echt dat er iemand achter een balie zit die zo af en toe eens een pakketje checkt? Het gaat om duizenden, zo niet tienduizenden pakketjes per dag en dat worden er steeds meer, omdat iedereen zelf in het buitenland gaat bestellen om een paar Euro goedkoper uit te zijn.
En dan maar mekkeren als het te lang duurt voordat ze hun spullen in huis hebben. Waarschijnlijk worden ze daar gestoord van al die figuren die geen geduld hebben en gaan bellen om te vragen waar hun pakketje blijft. Het is niet voor niets dat deze tekst sinds kort op de site van de douane is gezet:
Douane heeft geen informatie over waar uw postpakket is
Het post- of koeriersbedrijf kan u vertellen waar het pakket is en of bijvoorbeeld de douaneafhandeling inmiddels klaar is. De Douane heeft hierover geen informatie.
UW PAKKET LIGT ALTIJD BIJ HET POST- OF KOERIERSBEDRIJF, NOOIT BIJ DE DOUANE !
Zal ik eens zeggen wat ik denk? Ik denk dat binnenkort de kosten voor het invoeren van spullen uit het buitenland flink omhoog gaan. Het systeem van invoeren is berekend op de zakelijke markt, oftewel hele containers tegelijk. Nu moet zo'n container pakje voor pakje worden ingeklaard, wat veel meer mankracht en tijd kost. Dat moet toch betaald worden.