Pakketje uit het buitenland, douane

  • Topicstarter Topicstarter rc-ownd
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
@MartinT Klopt idd. Het is TNT die er een potje van maakt.

Maar doordat ik uit ervaring weet dat het lang kan duren voor ik de spullen afgeleverd krijg houd ik er bij het bestellen al rekening mee. Scheelt een hoop ergenis en kopzorgen ;-)

Op zich is het natuurlijk wel raar dat TNT op hun site zelf zegt dat ze binnen 1 maand de formaliteiten hebben afgehandeld en dat die 30 dagen bijna nooit gehaald worden. Maar daar kun je jezelf over opwinden maar dat helpt niets. Heb je haast met je spullen dan koop je beter binnen de EU.

Groet,
Theo
 
Dus je snapt het wel? Ik vrees van niet, want jij vindt het heel blijkbaar heel normaal om 3 weken op een administratieve handeling te moeten wachten en dat ben ik dus echt niet met je eens. De postbodes op de werkvloer kunnen er inderdaad niets aan doen, maar hogerop de management ladder zit toch echt een manager figuur die bedacht heeft dat de wachttijd 3 weken moet zijn en niet 1 uur.

Ik denk serieus dat je eens bij het sorteercentrum van TNT op Schiphol moet gaan kijken..... Ik denk dat men geen flauw benul heeft van hoeveel er binnenkomt. En helaas maar waar is het allemaal mensenwerk.... 1 administratieve handeling hoeft geen 3 weken te duren... 10.000 op en een dag, dag in dag uit... ik snap het wel. En waarom zou TNT iets doen aan de onderbezetting? Voor een paar klagende mensen? Het gaat nu toch ook, duurt iets langer maar ach. Ze zijn bijna monopolist op de NL markt... Ik zou het ook niet aanpassen als ik heel eerlijk ben. Pas bij echte concurrentie denk ik dat je het zal zien veranderen. Echter is de inklaring door de Belastingdienst aan TNT uitbesteed en hebben ze daar dus een behoorlijke 'macht'.

Ja, daar raak je iets heel anders, namelijk dat je graag de laagste prijs betaald, en die prijs is in het buitenland soms lager.
Maar de stroom mensen die niet blij zijn met de gang van zaken is niet te stoppen, dat wordt zelfs alleen maar meer als er meer in het buitenland bestelt wordt. Het is dus vechten tegen de bierkaai om dat te willen onderdrukken omdat jij er anders over denkt. Sommigen mensen houden nou eenmaal niet van worteltjes taart, en anderen wel. Er is gelukkig geen verbod op het zeggen dat worteltjes taart vies is. Dit is een gelijke situatie.

Ben ik niet met je eens... Als ik namelijk niet van worteltjes taart hou, dan begin ik er niet aan. In dit geval WEET men dat ze 3 weken kunnen wachten (ik heb vaak genoeg sneller meegemaakt) en dan moet men niet achteraf gaan zeuren dat het belachelijk is dat het zolang duurt. Dat is het zelfde als worteltjes taart eten terwijl je het niet lust, dan thuiskomen en zeggen dat je zo vies hebt gegeten.....

Ben wel met je eens dat het vechten tegen de bierkaai is, maar ik heb absoluut niet de intentie om er ook maar iets aan te doen. Ik wil het al helemaal niet onderdrukken omdat ik er anders over zou denken. Tuurlijk baal ik zelf ook als het lang duurt, maar ja... dat is onderdeel van het spelletje en ik wist van te voren dat ik de sigaar kan zijn. Ik vind het bijzonder dat mensen soms zo enorm zitten te klagen terwijl ze ALLE, maar ook echt ALLE genoemde pijnpunten van te voren weten voor ze iets bestellen.

helaas zo werkt dat niet. Geld dat uit de Unie verdwijnt draagt niet meer bij aan de europese economie. De BTW weegt daar niet tegen op, die wordt sowieso geheven.

Dat bedoel ik niet, ik doelde op het feit dat er meer pakketjes 'onderschept' moeten worden, opdat er meer btw binnenkomt voor de NL staat. btw Wordt niet sowieso geheven; als ik iets koop in Hong Kong en kom door de douane, heeft NL geen extra btw.
 
Ehm, jawel dat kan wel. Ik kreeg laatst een soortgelijke rekening van de FedEx, voor 5,16. Geen inklaringskosten dus.
De rest van je post was bijna precies hetzelfde als wat ik wou posten, en daarna toch maar niet deed (oeverloze discussie).

Bij FedEx, UPS en andere grote postverwerkers zit de administratieve handeling al IN de verzendkosten. Dat is ook een van de redenen dat deze structureel een stuk duurder zijn!
 
@Wiebe, je hoeft me niet te verdedigen hoor, er is wel wat meer voor nodig om mij van mijn stuk te krijgen (misschien had JiB in het andere draadje wel gelijk met zijn opmerking over de "hardheid"van mijn uitspraken, maar of het dan aan mijn toon ligt of aan het feit dat sommige gebruikers nogal "gevoelig aangelegd" zijn?)

Ik ben het.. Rogier.. ;)
Maar ik verdedigde je niet persoonlijk. We gaan gewoon in het algemeen hier met respect voor elkaar om. En ik heb geen mod pet op, maar gewoon die van forumgebruiker!
 
om hier wat aan toe te voegen, wat ook vaak over het hoofd wordt gezien:
Vergeet niet dat er genoeg producten zijn die bij de LHS niet eens leverbaar zijn, maar via bijvoorbeeld HK wel.


Precies zoals de axn floater jet:p
En ik bekijk het zo,zouden ze het pakketje doorlaten(ga er niet van uit 3,5kg althans doos formaat)
Maar kom je erdoor zonder betalen heb je gewoon een x mazzel.
Btw blijft zoiezo hetzelfde hier of in nederland.(inklaringskosten neem ik op de koop toe is gewoon niet anders.
 
@JiB: een soortgelijke rekening, maar geen inklaringskosten? Nu spreek je jezelf tegen. Of het waren inklaringskosten, of het was een rekening voor iets anders.Vertel ook even wat de waarde en gewicht van het pakketje waren en of er nog overige kosten aan het verzenden/importeren verbonen waren, dan weten we of we appels met appels vergelijken.

Ehm, ik heb de hele rekening-zooi al weggegooid geloof ik, dus op de cent naukeurig weet ik het niet. Het ding kostte in ieder geval iets van 34 dollar, plus ongeveer 10 dollar verzendkosten (gewicht ongeveer 200 gram). Volgens mij was de rekening alleen de btw, dus geen inklaringskosten er bij. Ik heb de oorspronkelijke rekening niet gezien, en toen ik naar een kopie vroeg kreeg ik zo'n overload dat ik gewoon maar betaald heb, het was toch wel in de juiste grootte orde.
 
Bij FedEx, UPS en andere grote postverwerkers zit de administratieve handeling al IN de verzendkosten. Dat is ook een van de redenen dat deze structureel een stuk duurder zijn!

En bijv. UPS vraagt wel gewoon € 10,- vergoeding voor het voorschieten van de BTW die zij eerst voor je betalen en dan bij jou in rekening brengen. Dat zie ik bij de TNT niet terugkomen.

Blijkbaar denken vele modelbouwers hier dat de TNT alleen een paar pakketjes uit Hongkong heeft af te handelen waar weer eens een zwever inzit of een doosje met servo's en lipo's. Helaas (of gelukkig) zijn wij niet de enige die de goedkope Hongkong/verre-oosten route hebben ontdekt en zijn er duizenden pakketjes die verwerkt moeten worden. Als iedereen nou netjes de waarde op het label zou zetten dan zou het nog automatisch gescanned kunnen worden en afgehandeld. Maar met deze massale fraude moet alles wel met de hand verwerkt worden en dat duurt nu eenmaal wat langer.
 
DHL doet het zelfde, schiet ook de kosten voor. Maar bij mij heb ik niet kunnen zien dat ze daarvoor weer kosten in rekening brengen.
 
Als iedereen nou netjes de waarde op het label zou zetten dan zou het nog automatisch gescanned kunnen worden en afgehandeld. Maar met deze massale fraude moet alles wel met de hand verwerkt worden en dat duurt nu eenmaal wat langer.


ja als ze nou eens iets minder op de waarde controleren en een kwart van alle pakketten gelijk doorlaten dan gaat het ook al weer iets sneller:mrgreen:

maar ik denk ook juist dat er een heleboel geld mee te verdienen valt,en ze het liefst niets mis willen lopen,
 
Als iedereen nou netjes de waarde op het label zou zetten dan zou het nog automatisch gescanned kunnen worden en afgehandeld. Maar met deze massale fraude moet alles wel met de hand verwerkt worden en dat duurt nu eenmaal wat langer.

Waar maak jij uit op dat er massaal gefraudeerd wordt? Die paar hobbyisten die iets bestellen in HK? Overigens heb je er zelf vaak helemaal geen invloed op welke waarde er op het pakje staat. Is mij zeer regelmatig overkomen dat ik 100% waarde en hobbyparts op het pakje wilde laten zetten en dat HK gewoon 70% warde en gift erop zet.

Bovendien maakt het totaal niets uit welke waarde erop staat. De douane vraagt altijd om een nota als je pakje eruit gepikt wordt. Een mogelijkheid zou zijn om verzenders wettelijk te verplichten een nota op het pakje te laten plakken met daarop 100% de waarde. Bij overtreding de spullen verbeurd verklaren zou dan het dwangmiddel moeten zijn om die wet te handhaven.

Maar denk je eens in wat voor werk erbij komt kijken. Want dan zou je dus 100% controle moeten invoeren voor alle binnenkomende zendingen om dit te kunnen handhaven. Aangezien dit logistiek alleen al onmogelijk is, zit dat er niet in.
En wees blij. 100% controle zou betekenen dat je maanden moet wachten op je pakje in plaats van weken ;-)

Groet,
Theo
 
Maar denk je eens in wat voor werk erbij komt kijken. Want dan zou je dus 100% controle moeten invoeren voor alle binnenkomende zendingen om dit te kunnen handhaven. Aangezien dit logistiek alleen al onmogelijk is, zit dat er niet in.
En wees blij. 100% controle zou betekenen dat je maanden moet wachten op je pakje in plaats van weken ;-)

Groet,
Theo
Of gewoon minder werkloosheid? :)
 
Bovendien maakt het totaal niets uit welke waarde erop staat. De douane vraagt altijd om een nota als je pakje eruit gepikt wordt. Een mogelijkheid zou zijn om verzenders wettelijk te verplichten een nota op het pakje te laten plakken met daarop 100% de waarde. Bij overtreding de spullen verbeurd verklaren zou dan het dwangmiddel moeten zijn om die wet te handhaven.

Niet altijd, als ze een redelijk vermoeden hebben dat er iets niet klopt krijg je een brief. Als jij een groot en zwaar pakket zou moeten ontvangen met daarop een waarde van 20 dollar dan kan je bijna rekenen op een Douane brief. Bij een relatief klein pakketje met een waarde van 70 dollar gaat ie gewoon direct in de administratie en kun je betalen bij de postbode.

Bedrijven in de USA zijn bijv. verplicht om de werkelijke waarde op te geven. Doen ze dit niet dan kunnen ze kans lopen op een boete van 10.000 dollar. Dit is echter wetgeving uit de USA zelf. Ik denk niet dat we hoeven te verwachten dat bedrijven uit Hongkong zulke wetgeving gaat opstellen.

Afijn, het is mooi weer, ik ga straks maar even op Schiphol vanaf het Panoramaterras met een bakje Starbucks kijken of de douane wel een beetje doorwerkt ;-)
 
Mijn pakketje uit HK ligt inmiddels 14 dagen bij de douane. Ik zie het gewoon als een loterij. Echt niet ieder pakje wordt er uit gepikt en dat calculeer ik gewoon in.

Je ziet ook steeds meer grote postorderbedrijven als Hobbyking plaatselijke magazijnen regelen die voldoen aan de plaatselijke wetgeving. Wel iets duurder maar geen gezeur met de douane. Ik kreeg een email dat ze hun magazijn in Duitsland vanaf nu serieus gaan bevoorraden. Volgens hun laatste mail is er een volle zeecontainer alleen al aan lipo's heengegaan.......8O
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top