Pakketje uit het buitenland, douane

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door rc-ownd, 11 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. flightzone

flightzone

Lid geworden:
    25 jan 2010
    valt nog mee dus:D

Nee effe zonder dollen is wel errug lang voor je:(
    Keep my fingers crossed:)

2. drestar

drestar

Lid geworden:
    6 okt 2005

ik moet 41.57 euro bij betalen op 153,22 euro terwijl ik het zelfde artikel nu in europa kan bestellen voor 199 euro + 6 euro verzendkosten zonder douane,dus is de moeite niet! misschien wel voor kleine pakketjes met een licht gewicht dat er niet uit gepakt wordt bij aankomst in nederland.maar je moet geluk hebben denk ik,

maar om je vraag verder te beantwoorden; het pakketje zal er in ieder geval vanuit hong-kong naar nederland niet zo lang over doen als van de douane naar je huis,als je een verzendcode van de winkel in hong-kong hebt gekregen kun je het daarmee volgen.en als je weken later een brief thuis krijgt van tnt post waarin je de waarde moet opgeven en wat het pakket bevat.zit er bij de brief een nederlandse barcode waarmee je ook kunt tracken.als je eenmaal de brief hebt ontvangen kan het vrij snel gaan.ik heb hem vorige week dinsdag gekregen en gelijk ingevult en dezelfde dag terug gestuurd.en de vrijdag erop stond er in transit.en vandaag maandag kwam tnt ermee aan de deur.helaas was ik niet thuis maar weet nu wel wat ik moet betalen en kan voor morgen voor gepast geld zorgen.eigenlijk betaal ik toch liever iets meer aan een modelbouwwinkel dan aan de tnt.ook al heb ik het dan nog een tientje goedkoper.het is gewoon weer het idee dat je een hoop belasting en er nog extra kosten aan administratie voor moet betalen.bah!! :mad:

3. PH-TVS

PH-TVS verslagschrijvers

Lid geworden:
    20 dec 2008
    Ik maak daar niet zo'n probleem van. Ik houd rekening met een levertijd van ongeveer 45 dagen. (dit wordt vermeld bij de bestelling)

Maar het is het wachten meer dan waard omdat ik, ook na betaling van btw en kosten voor invoer nog ongeveer 30% goedkoper uit ben dan dat ik hetzelfde spul in de lokale shop koop ;-)

Groet,
    Theo

4. PH-TVS

PH-TVS verslagschrijvers

Lid geworden:
    20 dec 2008
    Die kosten betaal je in de lokale shop ook hoor ;-)

Groet,
    Theo

5. drestar

drestar

Lid geworden:
    6 okt 2005

ja dat zal wel,maar nu betaal ik nog eens, terwijl ik al eerder voor het artikel betaalt heb.dat voelt als één keer te veel betalen,en dat is balen,balen met nog eens betalen:mad:

6. PH-TVS

PH-TVS verslagschrijvers

Lid geworden:
    20 dec 2008
    Het kan voor je gevoel zo zijn maar het is niet juist. In de lokale shop betaal je voor het artikel en daarbovenop nog eens BTW en de winst die de shop erop maakt. uiteindelijk maakt het dus geen verschil ;-)

Als je van te voren rekening ermee houd dat je invoer kosten en btw moet betalen dan kan het nooit tegenvallen :cool:

Groet,
    Theo

7. Lochii

Lochii

Lid geworden:
    14 apr 2009
    Even een update over mijn pakketje, want wat er nu bij USPS tracking staat... als het echt zo is lijkt het me vreselijk krom. Of het moet een fout in het systeem zijn natuurlijk.

Out of Foreign Customs, March 22, 2010, 4:58 pm, IRELAND
    Into Foreign Customs, March 16, 2010, 9:29 am, NETHERLANDS
    Arrived Abroad, March 16, 2010, 9:28 am, NETHERLANDS
    International Dispatch, March 11, 2010, 7:41 am, ISC LOS ANGELES CA (USPS)
    Arrival
    Electronic Shipping Info Received, March 09, 2010

Ofwel: Mijn pakketje komt aan bij de douane in nederland, en komt in ierland weer uit de douane ?? Iemand hier ervaring mee?

8. drestar

drestar

Lid geworden:
    6 okt 2005
    ja, je hebt jammer genoeg wel gelijk :)

@ Lochii

ik zou gewoon eens bellen,en hopelijk is het niet verontrustend..

9. Lochii

Lochii

Lid geworden:
    14 apr 2009
    Ik heb net van het thuisfront vernomen dat mijn pakketje aangeboden is aan de deur, met 30.55 euro extra kosten. Jammer maar helaas, het is niet anders. Er was geen contant geld in huis dus ik ga vanmiddag langs het postkantoor.

10. crazykuki

crazykuki

Lid geworden:
    19 jan 2006
    Sommigen hier jagen voornamelijk het profijt na, wat ik kan begrijpen.
    Als je bij jullie lokale shop kopen dan :

Helpen jullie de lokale middenstand,
    krijgen jullie iemand in vlees en bloed te zien
    maak je een gezellig praatje
    moet je minder lang wachten en neem je het direct mee naar huis
    komen geen vervelende extra kosten erbij.
    Daarom ga ik liever naar de shop en neem er met de glimlach de "soms" iets hogere kost bij ;-)

11. MartinT

MartinT

Lid geworden:
    24 aug 2008
    Even wat rechtzetten: De douane is in het geheel geen speler in deze, de invoer/inklarings afhandeling is uitbesteed aan TNTPost. Zij zijn het dus die zo laks met de bezorg-/doorstuur tijden omgaan! En zij bepalen adhv de database van de douane wat de kosten moeten worden.

Telefonisch contact met TNTPost heeft mijzelf al meerdere malen proefondervindelijk doen blijken dat ze hun eigen capaciteitsproblemen proberen te maskeren door als smoes te zeggen "dat het nog bij de douane ligt".
    De douane heeft niet eens een opslag/doorvoer loods die groot genoeg is, de pakketten blijven gewoon op het sorteercentrum van TNT liggen zolang de inklaring niet compleet is afgehandeld door... TNTpost zelf...

Daarom is het des te schrijnender dat je bovenop de BTW (en evt. invoerrechten) ook nog eens €12,50 aan inklaringskosten moet betalen, of zelfs €17 wanneer het EMS betreft.
    Deze bedragen gaat dus niet naar pot "algemene middelen" van onze (verzorgings)staat, maar zijn kosten die TNT rekent voor de afhandeling van de inklaring!
    Natuurlijk kan dit niet gratis, (logisch) maar itt wat anderen zoals bv Helekleinetrekker hiervan vinden, is het betaalde bedrag IMHO natuurlijk in geen verhouding staand tot de geleverde prestatie...

Laatst bewerkt: 23 mrt 2010
  12. drestar

drestar

Lid geworden:
    6 okt 2005

bij mij is de post net geweest en je moet op de cent af betalen! gelukkig had ik toevallig nog een paar losse centen in huis die ik een paar jaar geleden eens ergens gekregen heb en bewaard,maar ze ronden bij tnt niets naar beneden af!!

13. GP64

GP64

Lid geworden:
    6 mei 2004
    Voor een lokale shop moet ik echter de provincie uit.
    Tel daar brandstofkosten etc. bij en het wordt wel heel aantrekkelijk om de spullen op internet te bestellen.

Daar denk niemand kennelijk over na.

Dan wacht ik liever wat langer en neem het risico dat ik een keer moet betalen op de koop toe.

14. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    om hier wat aan toe te voegen, wat ook vaak over het hoofd wordt gezien:
    Vergeet niet dat er genoeg producten zijn die bij de LHS niet eens leverbaar zijn, maar via bijvoorbeeld HK wel.

15. drestar

drestar

Lid geworden:
    6 okt 2005

er zit natuurlijk wel wat in over wat je zegt,maar bestellen via de post blijft voor mij het goedkoopst omdat ik geen modelbouwwinkel in de buurt heb en er erg ver voor moet rijden waardoor de kosten aan brandstof vele malen hoger zullen zijn dan aan verzending.jammer dat er ook zoveel belasting op de benzine zit :D

16. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Je mag me wel gewoon bij mijn username noemen hoor, ik zie de meerwaarde van dit soort synoniemen niet zo.
    En ja, wat je zegt is inderdaad jouw mening. Helaas op geen enkele manier onderbouwd, want jij weet niet hoeveel werk een TNT-medewerker heeft aan het afhandelen van een pakketje, noch weet je wat zijn/haar uurloon is en welke andere kosten er nog bij komen kijken.

Ik heb het geloof ik al eerder gezegd; het valt me op dat er mensen zijn die blijkbar precies weten hoe zaken beter geregeld kunnen worden voor minder geld. Ik blijf het nog steeds vreemd vinden dat deze personen niet allang voor zichzelf zijn begonnen, zij het niet in de branche waar zij blijkbaar zoveel kennis over bezitten en die blijkbaar zo weinig concurrentie kent dat je voor je diensten/producten kunt vragen wat je wilt, dan wel als bedrijfsconsulent (schijnt ook niet slecht te verdienen)

Oh ja, en mocht je denken "daar heb je hem ook weer". Mag ik je erop wijzen dat het al een hele tijd rustig is geweest in deze draad, totdat er weer zonodig iemand moest komen oreren over de, in zijn ogen, onredelijke kosten die er betaald moeten worden bij het importeren van producten (en daar ook nog eens, zij het via een omweg, het niet kon laten om daarbij iemand persoonlijk op zijn -afwijkende- mening aan te spreken) Zoals gezegd: dat is het spel. Als je mee wilt spelen dien je je aan de spelregels te houden, die overigens voor iedereen ter inzage liggen. Heb je hier problemen mee, dan moet je niet meespelen.

Laatst bewerkt: 23 mrt 2010
  17. Rogier

Rogier Guest

Ik snap het soms echt niet hoor... Wat is dat toch altijd met die mensen (geen persoonlijke aanval op je MartinT) die altijd maar zitten te klagen op en over TNT. Tuurlijk is het frustrerend als je moet bijbetalen, tuurlijk is het frustrerend als je lang moet wachten op je pakje. Maar heb je wel enig idee wat TNT er voor doet? Volgens mij niet. Heb je wel enig idee hoeveel meer mensen net als jij voor een dubbeltje 1e rang willen ziten? Volgens mij niet. Sommige mensen hier denken echt dat zij recht hebben op een zsm afhandeling van hun pakje. Waarop gebasseerd? Ongeduld, afgunst.

Als men vreselijk af zit te geven op TNT, wees dan een vent en koop het gewoon in NL of in de EU. Maar nee, zonder douane scheelt het soms veel, dus voor de prijs waar ik hem in de webshop aanklik, daar wil ik het voor hebben. En dan moeten die stilzittende, nietsdoende, achterbakse, luie en overbetaalde mensen van TNT het vooral niet wagen om ook maar 0,01 Euro extra te berekenen..... Als je dan zo afgeeft op ze, koop dan niet meer in HK, USA of waar dan ook buiten de EU. Wil je voor een dubbeltje op de 1e rang zitten prima, maar ga dan niet achteraf miepen over eventuele kosten.

De inklaringskosten gaan inderdaad naar TNT, maar wat is er mis mee????? Die doen toch ook het werk? Of ben ik nou gek.... En jij als koper in het buitenland WEET dat je 12,50 Euro moet betalen als je eruit wordt gevist. Dan moet je niet achteraf gaan miepen dat het in geen verhouding staat tot de geleverde dienst. Al vragen ze er 50 Euro voor en je weet dat, dan neem je dat voor lief als je buiten de EU besteld. De btw (kleine letters!) wordt keurig bij de Belastingsdienst afgedragen en komt in onze mooie staatskas. Wat dat betreft moet er meer en meer worden besteld buiten de EU, we missen nog 29 miljard per jaar.

Oh ja, en we gaan gewoon met respect om met elkaar op dit forum. In mijn ogen dus onnodig om denigrerend iemand zijn username te vertalen....

Laatst bewerkt door een moderator: 23 mrt 2010
  18. JiB

JiB Guest

Ehm, jawel dat kan wel. Ik kreeg laatst een soortgelijke rekening van de FedEx, voor 5,16. Geen inklaringskosten dus.
    De rest van je post was bijna precies hetzelfde als wat ik wou posten, en daarna toch maar niet deed (oeverloze discussie).

19. JiB

JiB Guest

Snap je het echt niet of ben je het er niet mee eens?
    Dus je snapt het wel? Ik vrees van niet, want jij vindt het heel blijkbaar heel normaal om 3 weken op een administratieve handeling te moeten wachten en dat ben ik dus echt niet met je eens. De postbodes op de werkvloer kunnen er inderdaad niets aan doen, maar hogerop de management ladder zit toch echt een manager figuur die bedacht heeft dat de wachttijd 3 weken moet zijn en niet 1 uur.

Ja, daar raak je iets heel anders, namelijk dat je graag de laagste prijs betaald, en die prijs is in het buitenland soms lager.
    Maar de stroom mensen die niet blij zijn met de gang van zaken is niet te stoppen, dat wordt zelfs alleen maar meer als er meer in het buitenland bestelt wordt. Het is dus vechten tegen de bierkaai om dat te willen onderdrukken omdat jij er anders over denkt. Sommigen mensen houden nou eenmaal niet van worteltjes taart, en anderen wel. Er is gelukkig geen verbod op het zeggen dat worteltjes taart vies is. Dit is een gelijke situatie.
    helaas zo werkt dat niet. Geld dat uit de Unie verdwijnt draagt niet meer bij aan de europese economie. De BTW weegt daar niet tegen op, die wordt sowieso geheven.
    eens.

20. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    @Wiebe, je hoeft me niet te verdedigen hoor, er is wel wat meer voor nodig om mij van mijn stuk te krijgen (misschien had JiB in het andere draadje wel gelijk met zijn opmerking over de "hardheid"van mijn uitspraken, maar of het dan aan mijn toon ligt of aan het feit dat sommige gebruikers nogal "gevoelig aangelegd" zijn?)

@JiB: een soortgelijke rekening, maar geen inklaringskosten? Nu spreek je jezelf tegen. Of het waren inklaringskosten, of het was een rekening voor iets anders.Vertel ook even wat de waarde en gewicht van het pakketje waren en of er nog overige kosten aan het verzenden/importeren verbonen waren, dan weten we of we appels met appels vergelijken.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina