Philip Avonds F-15c Strike Eagle, BosModelAir

Berto, zou je me het zwaartepunt van je F-15 eens kunnen zeggen, ik dacht ergens gelezen te hebben dat je een PA handleiding had. Alvast bedankt.

Groeten, Bart.

Hoi Bart,

het normale zwaartepunt ligt op 100mm voor spant F-4, dat is het spant net achter de turbine wat je kan verwijderen.

En de veilige marge is nog 15mm naar achter van dit punt en 45mm naar voren.

En mocht er iemand interesse hebben in deze F-15 dan is dat bespreekbaar :roll:

Ik verveelde me op m`n werk :lol:
F-15-136.jpg

Laatst bewerkt:
Tja, ik moet wat te doen hebben van de winter.
Zit zelfs aan wieldeuren etc. de denken :lol:

Denk dat het een grote winteroverhaul/modificatie gaat worden........... :roll:

Ik ga zeer waarschijnlijk m`n F15 helemaal verbouwen.

Qua flaps en rudders kreeg ik het volgende antwoord van Philip:
Dag Berto,

> Zijn de rudders effectief genoeg?
Heel erg effectief!

> En heeft de inbouw van flaps merkbaar nut voor de extra lift en
> weerstand (al zal de weerstand meevallen met maar 20gr flaps).
Weinig extra lift, heel weinig extra weerstand.

Ik verwijs verder naar mijn commentaren op mijn website (is wel voor de
F-15C full composite maar dat maakt niet uit):
F-15 ARF scale options

Met vriendelijke groet,

Philip Avonds

Dus maar eens even kijken heo en wat ik aan wil gaan pakken en toe wil passen.
Kan zelfs wel zijn dat ie een kompleet andere kleur krijgt maar dat zien we nog wel.
Als ik namenlijk wel rudders en flaps in ga bouwen moet ik toch zoveel verbouwen dat een andere kleur niet veel extra werk is.

Mhhh, we gaan het zien.

Hee Edwin,

de plannen van een nieuwe kist gaan nog even in de kast, wie weet seizoen 2011 ;-)

Dus gaan we maar weer verder met de F15, staat nog heel wat werk voor zal eens een opsomming gaan maken wat ik allemaal wil gaan doen.

Grt,
Berto.

Haha, efficienter dan de airbrake?!? betwijfel het.

Kan dan eindelijk wel weer eens m`n R14 vol pluggen en ten volste de inwendige mixers daarvan gaan benutten ;-)

Airbrake zal ook goed werken, maar meer is altijd handig :) In de formost heb ik ook alles samen en dat remt als een baksteen.

Zowiezo vraag ik me af hoever de rudders nog invloedt hebben met zo`n hoge neusstand wat al wervelingen oplevert en dan nog een airbrake erop dioe nog meer doet wervelen.
Maar wie weet.

Eerst maar eens een lijstje gaan samestellen met "wensen" ;-)

Verbouwlijstje

Woensdag zou misschien de laatste vliegdag worden voor de F15 maar vrees dat het weer roet in het eten gaat gooien.

En we moeten toch een keer beginnen dus het kan wel eens zijn dat de F15 vandaag of morgen naar huis verhuisd en op de bouwtafel komt te staan.

Wat ik wil gaan doen is (echter lles kan nog veranderen ;-) ):
1, airbrake maken
2, rudders installeren,
3, flaps installeren,
4, cockpit kap,
5, landingsgestel hoofdpoten aanpassen,
6, wieldeuren monteren,
7, interieur opbouw aanpassen,
8, kist kompleet spuiten, misschien wel met een nieuwe striping.

dat was in het kort, nu wat uitleg ;-)

1, de airbrake is een efficiente luchtrem die tijdens nadering uitgeklapt kan worden om zo de weerstand te vergroten.
Hierdoor worden ook de doorstarts eenvoudiger omdat je met redelijk wat vermogen op de motor met airbrake uit naar de baan toe komt vliegen.
Wil je doorstarten dan geef je volgas waardoor de airbrake sluit (gemixt) en de kist gaat er vandoor.

Zeker voor mijn langzame P120 een voordeel.

Werking van de airbrake is op lucht en de schakelaar wordt bediendt door een servo.

Philip Avonds heeft orginele airbrake sets verkrijgbaar maar dat kost meteen 150 euro (wel kompleet).
Ik ga denk ik echter een eigen klep maken of ik zit er zelfs aan te denken om de airbrake gewoon uit de romprug/klep te snijden en dit weer netjes af te werken.

2, volgens Philip zijn de rudders wel redelijk effectief, in zijn nieuwe ARF F15 zit het standaard.
Daar worden de rudders trouwens ook bestuurd met een gyro om het zoeken van de staart in turbulent weer tegen te gaan/te verminderen.
Dat zou ook wel een mooie optie zijn.

Daarnaast zouden de rudders ook wel voldoende overwicht hebben om met crosswind makkelijker te starten en te landen.

Tevens wat schaler dus dan ook maar rudders inbouwen.

3, flaps, tja die doen niet zo heel veel maar het ziet er wel stoer uit ;-)
Dus dat denk ik ook maar.

4, net als de flaps doet zo`n cockpit kap eigenlijk ook helemaal niets behalve dat het er leuk uitziet :roll:
moet nog even kijken of ik de hele kap netjes op de romp ga maken of dat ik de kap zoals nu verwijderbaar maak en de cockpitkap mechanisme daar op monteer.

Dat zien we tijdens jet process wel.

Wel leuk natuurlijk om met kap open te starten, weg te rijden en dan kap dicht.
Na de vlucht langs taxieen en de kap open.

Ach je moet wat he :lol:

5, ik erger me al een tijd aan die adapters die bij elke vlucht weer krommer gana staan.
De oorzaak hiervan ligt aan het slechte veld en aan de constructie.

Er gaat nu een adapter in de poot die met 2 of 3 mini inbusjes vast zit, de adapter gaat dan de retract in.

Die mini inbusjes hebben zo weinig oppervlak dat ze snel los gaan zitten.
En de adapter gaat van 12mm naar 6mm eb verbuigd vrij snel na een wat mindere landing.

Wil nu zelf de poten van aluminium gaan draaien zodat deze direct in de retracts gaan en met die 2 grote inbussen goed vastgezet kunnen worden.

Zal mij een hoop irritaties schelen.

Weet ook nog wel een setje F15 poten te liggen maar weet nog niet of ik dat ga doen.

Neusje is verder goed dus dar doe ik niets aan.

6, als we toch bezig zijn dan ook meteen maar wieldeuren erop.
hoe ze aangestuurd gaan worden weet ik nog niet, lucht is wel mooi maar werkt niet altijd even goed wat ik wel eens zie.
Misschien anders maar miniservo`s eraan.

We zien wel.

7, ja interieur wat moet ik daar nu weer mee.
In ieder geval wil ik van die 2 plakken lood af die nu in m`n uitlaat hangen.
Kleine noodzaak omdat er voorin redelijk wat gewicht bij was gekomen door de 2 LiPo`s en regelaar en achterin gewicht eruit doordat ik van 6 cellen nicad naar 2S LiPo ging.

Wil nu dus het lood kwijt, zal zowiezo voorin wat moeten schuiven voor de cockpitkap denk ik zo.

Ook wil ik de servo`s voor de bediening van de luchtschakelaars vervangen voor mini servo`s, dat zijn nnu nog standaard servo`s.

8, en na al die veranderingen ziet de kist er helemaal niet meer uit en kan ik misschien net zo goed meteen voor een heel nieuw schema gaan.

Wat? nog geen flauw idee, eerst maar eens gaan verbouwen ;-)

Kissie wordt zo weer een stuk schaler :D

Geloof dat ik mezelf wel weer bezig kan houden komende winter met dit en alle andere projecten.

Grt,
Berto.

Werk genoeg voor de winter! :D
Als je dan tóch bezig bent, werk hem dan maar meteen schaal af, paneel lijntjes, mooie besschildering, markings etc....?

Grt,
Gerald

Back